• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem

Maciej Naskręt
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma. Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma.

Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.



Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.

Od kilku tygodni w ciągu głównej arterii Trójmiasta - począwszy od centrum Gdańska przez Sopot i niemal do Rumi - nad skrzyżowaniami montowane są na dodatkowych wysięgnikach kamery. Dla kierowców to sygnał, że władze miasta są blisko uruchomienia systemu Tristar, który oprócz sterowania ruchem, będzie bacznie przyglądał się wykroczeniom uczestników ruchu drogowego.

Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.

O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.

- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.

Jak działa system Tristar?

Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów

Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.

- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?

- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.

Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.

Obawiasz się rejestratorów wykroczeń w systemie Tristar?

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (408) 8 zablokowanych

  • Brzmi ładnie, a będzie jak zawsze...

    Idę o zakład, że po włączeniu fotoradarów zaobserwujemy gigantyczne... korki i spowolnienia ruchu. Dlaczego? Bo na tej samej długości kluczowych ulic znajdzie się więcej jadących samochodów. I będziemy świadkami ciekawych dysput - czemu Tristar nie pomógł usprawnić ruchu tylko wręcz przeciwnie? Ale widać trzeba wydać kilkadziesiąt milionów złotych, aby dowiedzieć się, że i ruchem na drodze rządzą głównie dość proste zasady matematyczne.
    Ktoś się zakłada, że będzie inaczej? Przyjmuję zakłady również od panów z ZDiZ.

    • 21 2

  • BARDZO Dobrze

    Bardzo dobrze, ktoś musi zrobić porządek z IDIOTAMI na drogach..

    • 7 6

  • dawno, dawno temu.... nad skrzyżowaniami były wyświetlacze

    z jaką prędkością trzeba jechać, aby na następnym skrzyżowaniu przejechać na zielonym świetle, przez pewien czas to działało i moim zdaniem pomagało usprawnić ruch lepiej niż zrobi to Tristar i nie potrzebne były setki mln złotych , tysiące kamer, czujników i dzesiątki etatów itd itp

    • 16 0

  • "było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi " (3)

    ojej, jak oni tak mogą nie pozwalać na łamanie przepisów..

    • 6 5

    • policz sobie (2)

      radar ustawiony według ograniczenia bez widełek
      czyli np: 50 km/h - przekraczasz o 1 km/h= 50zł i 1 pt
      późne zielone= 6 pt 300-500 zł
      policz to przez wszystkie skrzyżowania

      • 1 0

      • (1)

        Nikt (nie licząc straży miejskich na jakimś zadupiu) nie wystawia mandatów za przekroczenie o 1km/h, w związku z klasą pomiarową urządzeń do tego wykorzystywanych (błąd +-3km/h), a 2) prędkościomierz wskazuje zawsze prędkość mniejszą od rzeczywistej w związku z zatwierdzeniem typu i wymaganiami przed nim stawianymi. Późne zielone? Nie mam mandatów za wjazd za sygnalizator na zielonym/żółtym świetle. Wszystkie przypadki to wjazd na wcześniejszym/późniejszym świetle czerwonym. Rozumiem, że w niektórych miejscach czas nadawania sygnału żółtego jest zbyt krótki i to powinno zostać zmienione/poprawione.
        Przestańmy się wiecznie usprawiedliwiać.
        Omijanie na przejściu - pieszy jeszcze nie był na moim pasie
        Wyprzedzanie na przejściu - po co on zwalnia przed przejściem
        Wyprzedanie rowerzysty na grubość lakieru - bo nie mogę zaczekać 10 -15 sekund
        Wyprzedzanie na trzeciego (7 Elbląg - Gdańsk) - bo ten z przeciwnej strony na pewno zjedzie na pobocze
        Wjazd na czerwonym - bo za mną jechał samochód ciężarowy i nie zdążyłby zahamować
        Blokowanie pasa ruchu - bo cwaniaki lewym chcą być szybciej

        Przecież polski miszcz kierownicy wie najlepiej jaka jest właściwa prędkość, kto powinien mieć pierwszeństwo, no i dodatkowo jest dobrze wyposażony CB radio z 5 metrową anteną na dachu, yanosik itp. itd. to wie gdzie zła drogówka się czai żeby ograbić inteligentnego, odpowiedzialnego kierowcę, którego jedyną winą, że przyszło mu żyć w państwie, w którym ktoś próbuje ustalić jakieś reguły poruszania się w ruchu drogowym.

        • 4 2

        • to tak:

          dla takich jak ty nie rozumnych ty spłacasz długi a prawo to umożliwia
          dla przykładu masz podany 1km/h
          późne zielone tz aluzja dla głupich jak ty! BO NIEMA CZEGOŚ TAKIEGO JAK PÓŹNE!!
          Słowa twe to potwierdzają jak próbujesz coś bronić cyt.,,Przestańmy się wiecznie usprawiedliwiać." tylko na zadupiach nie jedzie xx tys aut a kara będzie szła odgórnie bo straż m. i policja to czasem ludzie i znają realia a tu tylko system bezduszny karać będzie!
          Są rzeczy by karać ale a nie karać by zarabiać bo wszyscy zgnijemy przez to w szambie bądź u komornika za długi miasta które nas niszczą głupotą!

          KARAĆ MA POLICJA nie komputer !!!

          • 0 3

  • Bzdura, bzdura i jeszcze raz bzdura (4)

    Po co informować kierowców gdzie stoi radar?
    Po co?
    - po to tylko żeby kierowca wiedział na jakim odcinku jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ruchu drogowego a w pozostałych miejscach mógł sobie darować ich przestrzeganie?
    - czy dopuszczalne jest to by tylko dlatego że jest się zbyt pewnym swoich umiejętności narażać zdrowie i życie innych uczestników ruchu drogowego?
    - czy za mało jest wypadków, zbyt mało ofiar śmiertelnych?
    - czy Ty - kierowco któremu się spieszy, gdybyś sam stał się ofiarą wypadku albo któryś z członków Twojej rodziny - brata, siostrę, ojca czy matkę albo własne dzieci, przyjaciół czy znajomych - jak byś się czuł? - z pewnością nie było by Tobie miło...
    - Czy tak to ma wyglądać?
    Powinno być to ustanowione ustawowo że radary mają prawo stać wszędzie i kontrola prędkości powinna weryfikować czy przestrzegamy przepisy ruchu drogowego a w tym ustaloną przepisami prawa prędkość, bez ostrzegania o miejscu ich ustawienia na zasadzie że w całym kraju trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa a nie wyłącznie w wybranych miejscach - po prostu kierowco jedź bezpiecznie - nie zabijaj...

    • 11 9

    • (1)

      Jeszcze jeden teoretyk. Od kilku lat mówi się o weryfikacji znaków na polskich drogach - ale po co, nie będzie można kasować. Ilość bezsensownych ograniczeń jest przerażająca a w wielu miejscach gdzie powinny być - nie ma żadnego znaku. Jestem ZA - jedźmy prawidłowo - ale niech zarządcy dróg nie robią z nas przestępców a drogami niech będzie można jeździć z rozsądną prędkością.

      • 6 1

      • A Ty oczywiście wiesz najlepiej, jaka prędkość jest "rozsądna"?

        • 0 6

    • Prewencja

      Informacja o fotoradarach jest obowiązkowa, gdyż z zasady są one przewidziane do działalności prewencyjnej, a nie zarobkowej.

      • 5 0

    • Też roztropny

      Ja tez jestem roztropny i jeżdżę zawsze 10 - 20 km/h wolniej niż jest dozwolone,bo nigdy nie wiadomo czy ktoś nie wtargnie na jezdnię, ale jak widzę co wyprawiają inni użytkownicy drogi po której jadę to włos na głowie się jeży! wyprzedzanie na ciągłej to plaga, najeżdżanie na zderzak , trąbienie itp. Dobrze , że teraz mogę wszystko nagrywać i wysyłać do policji.

      • 3 4

  • !?

    Ale o co tyle sprzeciwu? po prostu jedzcie zgodnie z przepisami i nie będzie mandatów.

    • 5 6

  • Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", :
    chyba miało być ,,inteligentną zieloną wyspę!" ale cóż są długi i trzeba je spłacać a kto ma je spłacić jak nie naiwny wyborca sami się ludzie o to proszą a dług z każdą fanaberią przy korycie rośnie i tak oto będzie wyrażona zgoda na uruchomienie fotoradarów na każdym skrzyżowaniu z uzasadnieniem że jest zbyt duże natężenie ruchu i w taki sposób kasa poleci do kieszeni nielicznych a szary obywatel będzie płacić dodatkowo bo szybko straci prawko.
    Może za kilkadziesiąt lat wyciągną ludzie wnioski i zaczną myśleć nad własnym poczynaniem bo taki los gotuje sobie sam (niemyślący) obywatel RP.

    • 5 2

  • (3)

    Komentarze dużej części z Was są dość interesujące, wnioskować można że więszkości z Was, NIGDY nie zdarzyło się:
    - przejechać na czerwonym świetle
    - pojechać z prędkością większą niż dopuszczalna
    - nie zapiąć pasów
    - nie odebrać telefonu w samochodzie

    Podziwiam, podziwiam, albo zachęcam do zrobienia prawa jazdy i wtedy wypowiadania sie w kwestiach dotyczących prowadzenia pojazdów mechanicznych. System póki co działa jak działa, przepustowość jest średnia, ale problem sie pojawi jak zacznie sie notoryczne kasowanie na każdym skrzyżowaniu, które dopiero spowolni ruch w trójmieście, albo zakorkuję dojazdy i obwodnicę, gdzie kierowcy będą woleli bezstresowo umknąć oczom rejestratorów

    pozdrawiam.

    • 20 7

    • Prowadziłeś jakieś badania w tej kwestii?

      • 0 2

    • Wyobraź sobie, że jeżdżę ponad 10 lat i nigdy mi się to nie zdarzyło. (1)

      I uważam, że to jest normalne. Nie wiem jak jeździsz, ale to co podajesz za oczywistość, przeraża mnie.

      • 1 3

      • To, że nie dostałeś mandatu

        nie znaczy, że nie złamałeś żadnego przepisu,

        • 4 0

  • opinia

    dziwi mnie to ze czesto prasa popiera popiera lamanie prawa jakim jest jazda z nadmierna szybkoscia bo czym inny jest strach przed fotoradarami jak nie aprobata bezprawia

    • 4 4

  • Suuuuper! Bardzo się cieszę!

    w końcu piraci wariaci nie będą się czuć bezkarni!

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane