• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne samoloty w Babich Dołach

(boj)
25 sierpnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Możliwe, że już za kilka miesięcy na wojskowym lotnisku w Babich Dołach będą lądować cywilne samoloty. Lotnisko ma służyć tanim liniom lotniczym oraz jako zapasowe miejsce lądowania dla Rębiechowa. Część nowego wyposażenia lotniska jest już zakupiona i lada moment będzie montowana.

Nie wszyscy wiedzą, że w ponad połowie dni, w których z powodu niesprzyjającej pogody nie można wylądować samolotem w Rębiechowie, swobodnie można wylądować na gdyńskim lotnisku. Traktowanie go jako zapasowe poprawi warunki funkcjonowania komunikacji lotniczej w naszym regionie. Druga funkcja to baza dla tanich linii lotniczych. Trzecia - lotnisko cargo.

Lotnisko w Babich Dołach - oficjalna nazwa lotnisko Oksywie - jest usytuowane ok. 1,5 km od Trasy Kwiatkowskiego. W pobliżu jest miejsce do którego przypływają promy i funkcjonuje terminal kontenerowy, budowany jest kolejny. Tworząc tu cywilne lotnisko zyskujemy centrum logistyczne. Kiedy w Babich Dołach wylądują pierwsze cywilne samoloty?

- Nie jest wykluczone, że to perspektywa miesięcy, a nie lat - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Widzimy, że to jest realne. Wiemy, że to będzie wymagało nakładów finansowych. Pierwszy etap chcemy osiągnąć jak najszybciej. Myślę, że najbliższe 2 - 3 miesiące pozwolą odpowiedzieć na pytanie: kiedy pierwszy samolot będzie tam lądował.

Pierwszy etap zakłada maksymalnie wykorzystanie potencjału już istniejącego lotniska, nie do końca wykorzystywanego przez lotnictwo MW. Wymaga to pewnych prac dotyczących pasa startowego i zmian w systemach naprowadzania samolotów. Część wyposażenia już jest zakupiona i będzie w krótkim czasie montowana. Władze Gdyni już współdziałają z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie.

- To jest priorytetowa inwestycja. To musi być realizowane - deklaruje Marek Biernacki, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Cały ten pomysł jest nieodzowny przy rozwoju tanich linii lotniczych. Albo chcemy mieć dobrze rozwinięte szlaki komunikacyjne, albo nie.

- W Polsce jest stosunkowo mało tanich linii lotniczych - dodaje prezydent Gdyni. - Z jednej strony mamy niewielką ilość połączeń, z drugiej - dość dobrze rozbudowaną bazę lotnisk wojskowych. Wszystkie nadają się by adaptować je na cele cywilne; szczególnie te położone blisko aglomeracji.

Ile to będzie kosztowało? Obecnie określane są konieczne nakłady inwestycyjne. Z tych informacji wynikną koszty realizacji, a z nich harmonogram działań. Gdyńskie lotnisko będzie zarządzane przez tego samego operatora, który zarządza lotniskiem w Rębiechowie. To ma zagwarantować ich dobre współdziałanie. Władze Gdyni i Urząd Marszałkowski chcą wykorzystać fundusze europejskie jako źródło finansowania inwestycji, czyli budowy terminalu i przebudowy pasa startowego. Liczą, że wykorzystają pieniądze z konstruowanego obecnie budżetu na lata 2007 - 2013.
(boj)

Opinie (198) 1 zablokowana

  • no faktycznie pokićkało się - nie wiedziałem, że mają aż tyle udziałów. tak czy inaczej pisanie o realizowaniu polityki PPL przez rębiechowo jest poważnym nadużyciem skoro to mniejszościowy udziałowiec bez siły pozwalającej na wpływ na strategię firmy. a już przeciwstawianie tego balicom to po prostu totalna ignorancja.

    • 0 0

  • Tylko dwa lotniska moga zmienic ten region

    co my tu o udziałach, popatrzcie na przychody z tych usług, gdansk moze lapie sie na moje oko na ok 4%, wiec o czym tu mowimy. Dobrze, ze wlasciwie rozumie to p. Włodek z Rembiechowa. Nie rozumie dalczego gdanszczanie robia taki szum informacyjny, ktory nikomu tak naprawde tu nie sluzy.

    • 0 0

  • Grisza

    Proponuję w takim razie przyjrzeć się, ile konkretnie który udziałowiec posiada udziałów (bo PPL zdaje się jest największym udziałowcem) i kto jest prezesem lech waleza erport ;) To powinno dać do myślenia, czyje interesy ma na względzie polityka lotniska.

    • 0 0

  • Nie mozna miec zarzutow do Sczurka ze tak pozno - sprawa ta w jego "zasiegu" jest od 1,5 miesiaca wczesniej od MON

    Zaczelo sie od tego:
    http://www.wp.mil.pl/start.php?page=1020101000&obj_display_cat=3&obj_display_full=1332&obj_to_display_type=29
    "
    Podpisanie umów o współużytkowanie lotniska Kraków Balice
    2005-07-01
    W poniedziałek, 4 lipca br. w Klubie Garnizonowym na terenie Lotniska Wojskowego Kraków Balice, w obecności ministra obrony narodowej Jerzego Szmajdzińskiego, podsekretarza stanu ds. polityki transportowej w Ministerstwie Infrastruktury Ryszarda Krystka, dyrektora naczelnego P.P. „Porty Lotnicze” Zbigniewa Lesieckiego oraz przedstawicieli władz miasta i woj. małopolskiego podpisano umowy dzierżawy o współużytkowanie lotniska Kraków Balice. Podpisy na dokumentach złożyli: prezes Agencji Mienia Wojskowego Jerzy Rasilewicz, dowódca 8 Bazy Lotniczej w Krakowie płk Krzysztof Krasnodębski i prezes Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków Balice sp. z o.o. Bronisław Klimaszewski.
    Podczas uroczystości minister Jerzy Szmajdziński powiedział m.in.: "To porozumienie określa zasady współpracy pomiędzy światem cywilnym i światem wojskowym. Balice to również ważne lotnisko NATO i siły zbrojne będą nadal na nim obecne". Jednocześnie podkreślił, że wojsko nadal będzie się otwierało na potrzeby lotnictwa cywilnego. „Będziemy szukali nowych obszarów współpracy. Wierzę, że podpisana umowa oznacza także integrację naszych działań według europejskich i światowych standardów. – podkreślił minister ON. Zapewnił, iż strona wojskowa będzie wspomagać rozwój portu cywilnego w Balicach. Podkreślił przy tym, że rozwiązania wypracowane podczas negocjowania warunków dzierżawy i współużytkowania lotniska w Balicach będą wzorcowymi przy zawieraniu podobnych porozumień dotyczących innych lotnisk wspólnie użytkowanych przez wojsko i stronę cywilną, m.in. w Gdyni-Oksywiu, Mińsku Mazowieckim, Radomiu czy Modlinie.
    Na podstawie umowy, która została zawarta do 31.12.2030 roku MPL Kraków-Balice będzie dzierżawić 260 hektarów terenów lotniska wraz z pasem startowym. "Od dzisiaj możemy mówić, że lotnisko w sensie formalnym spełnia wszystkie warunki. Otwiera to możliwości rozwoju inwestycyjnego portu, dzięki czemu będzie mógł on sprostać rosnącemu lawinowo ruchowi pasażerów"- powiedział prezes MPL Kraków-Balice, Bronisław Klimaszewski.
    Zawarte porozumienie jest wypełnieniem ubiegłorocznego rozporządzenia ministrów infrastruktury i obrony narodowej, które reguluje m.in. warunki i zasady wykorzystywania lotnisk wojskowych przez lotnictwo cywilne oraz obowiązki zarządzających tymi lotniskami."

    • 0 0

  • Wysoce niekompetenty autorze tego artykulu

    Napisales:"Nie wszyscy wiedzą, że w ponad połowie dni, w których z powodu niesprzyjającej pogody nie można wylądować samolotem w Rębiechowie, swobodnie można wylądować na gdyńskim lotnisku." itd itd.
    Zanim zaczniesz autorze pisac takie glupoty najpierw zasiegnij informacji u źródła.Np.podczas nie dawnej akcji ratowniczej na Bałtyku samoloty właśnie lądowały na Rębiechowie zamiast na Babich Dołach.
    Jak ktos nie wie o czym pisze to niech sie za to nie bierze.
    Zycze pogłębienia wiedzy na podjęty w artykule temat.

    • 0 0

  • no PPL są udziałowcem mnniejszościowym - starczy, nie wiem kto delegowął machczyńskiego, ale jak masz informacje świadczące o niewłasciwym nadzorze włascicielskim ze strony województwa i gmin trójmiejskich to trzebaby do prokuratury uderzyć. nadal twierdzę, że wypowiedż bartka była pozbawiona wszelkich podstaw i umocowania w faktach.

    • 0 0

  • Pogoda jak pogoda . raz jest lepsza tu raz tam:)
    W artykule nic nie jest napisane ze zawsze gdy na lotnisku w Gdansku mozna wyladowac, w gdyni tez mozna:)

    Dla mnie jest oczywiste ze moglyby zdzrzyc 4 sytuacje, ale to wynika z logiki nie z wiedzy, a artykulk mowi tylko o jednej(nr 3)
    1.W Gdansku i Gdyni mozna ... wyladowac
    2.W gdansku mozna, w Gdyni nie mozna wyladowac
    3.W Gdansku nie mozna, w Gdyni mozna wyladowac
    4. W Gdansku i Gdyni nie mozna wyladowac

    • 0 0

  • A co Z Pruszczem Gdańskim

    Pruszcz Gdański ladniejsze lotnisko, kiedys na te lotniska
    przylatywal nasz prezydent z Gdanska.

    • 0 0

  • własnie co z Pruszczem

    • 0 0

  • ja jestem z Gdańska i bardzo lubie Pruszcz za to niecierpie Gdyni za to ze uwazają sie tam wszyscy za niewiadomo co i są tacy ą ę. Lotnisko dla Pruszcza i basta

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane