• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas na zmiany na Podwalu Przedmiejskim. Nie ma odwrotu

Maciej Naskręt
26 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Podwale Przedmiejskie w Gdańsku to droga głównie dla kierowców. Pieszych i rowerzystów trudno tu uświadczyć.
  • Po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska z ul. Podwale Przedmiejskie zniknął ruch tranzytowy.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Chmielnej.
  • Ulica Podwale Przedmiejskie ma przekrój dwóch jezdni po trzy pasy każda.
  • Kolejne zejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu tym razem przy ul. Łąkowej.
  • Wejście z Podwala Przedmiejskiego do tunelu przy ul. Chmielnej.
  • Mieszkańcy spacerują wzdłuż ulicy Podwale Przedmiejskie tylko wtedy, gdy muszą. W efekcie chodniki są puste.

Zmiany na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska są przesądzone, nieznana jest jedynie ich skala. Zdaniem miejskich planistów, ekspertów od komunikacji i miejskich aktywistów za dwa lub trzy lata powinien być gotowy plan scalenia Śródmieścia, przeciętego Podwalem na dwie części. 10 lat później to już nie będzie ta sama ulica.



Czy oczekujesz zmian na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku?

Przez wiele lat Podwale Przedmiejskie spełniało ważną funkcję w układzie transportowym Gdańska, pełniąc rolę głównej trasy wylotowej na Warszawę. Ulica będąca częścią Trasy W-Z ma dwie jezdnie, każda po trzy pasy ruchu. Między jezdniami znajduje się linia tramwajowa z pięcioma przystankami tramwajowymi, do których dojście możliwe jest tunelami.

Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto. Na tereny po południowej części Podwala niechętnie zapuszczają się też sami gdańszczanie.

Dlatego dyskusja o zmianach na Podwalu Przedmiejskim trwa od kilku lat. Tym bardziej, że po otwarciu w 2012 roku Południowej Obwodnicy Gdańska i po planowanym na lato tego roku otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą znaczenie tranzytowe Podwala Przedmiejskiego wyraźnie się zmniejszy.

Już w 2011 r. pytaliśmy planistów z Biura Rozwoju Gdańska, jaka przyszłość czeka drogę, która tnie tkankę śródmieścia Gdańska na dwie części.

Pierwszą receptą na ucywilizowanie tej ulicy miało być utworzenie na niej przejść dla pieszych w poziomie jezdni i likwidacja dotychczasowych tuneli. W planach uwzględniono także wyburzenie estakady łączącej ul. Okopową z Podwalem. Ujawnienie tego pomysłu wywołało jednak duże oburzenie wśród naszych czytelników.

Pomysł scalenia centrum Gdańska poprzez uspokojenie i ograniczenie ruchu na Podwalu Przedmiejskim zyskał niedawno mocne wsparcie ze strony redakcji Gazety Wyborczej Trójmiasto. Sęk w tym, że mimo ożywionej dyskusji w mediach, niewiele zmieniło się w planach miasta.

Owszem, władze Gdańska dostrzegają potrzebę zmian na ul. Podwale Przedmiejskie, ale wiążące decyzje odkładają do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Wtedy ma być przeprowadzona analiza ruchowa, która da odpowiedź na pytanie: czy można zacząć zmieniać Podwale Przedmiejskie?

Aktywiści miejscy nie chcą jednak marnować czasu i czekać do momentu otwarcia podwodnej przeprawy, która stanie się elementem północnej obwodnicy Śródmieścia. Uważają, że zmiany powinno się wprowadzić już teraz.

- Istnieje już niemal cała infrastruktura umożliwiająca niwelację destrukcyjnego, tranzytowego charakteru Podwala Przedmiejskiego. Teraz jest najlepszy moment, aby zacząć o zmianach rozmawiać i żeby zacząć je realizować - postuluje Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego po zmianach - rejon ul. Żabi Kruk.
  • Przykładowa wizja Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku - rejon ul. Lastadia.
  • Podwale Przedmiejskie w rejonie ul. Okopowej.
  • Podwale Przedmiejskie bez estakady drogowej z ul. Okopowej.
  • Przystanek tramwajowy przy budynku ABW.
Od czego więc zacząć zmiany przy Podwalu Przedmiejskim?

Zdaniem lokalnych aktywistów potrzebne są dwa rodzaje działań. Po pierwsze konieczne jest ustalenie docelowej wizji Podwala Przedmiejskiego. Nie można po prostu zamknąć tuneli dla pieszych i zastanawiać się nad kolejnym krokiem. Wiadomo, że zmiany wprowadzane będą etapami - niezbędne jest jednak określenie ostatecznego, planowanego efektu.

Po drugie o zmianach trzeba bardzo dokładnie opowiedzieć mieszkańcom Gdańska. Wiadomo, że prawie każda zmiana budzi początkowo niechęć, która często wynika z niewiedzy.

- Dlatego trzeba ustalić zakres planowanych zmian z użytkownikami tej przestrzeni - przede wszystkim mieszkańcami podzielonych obszarów: Starego Przedmieścia, Dolnego i Głównego Miasta, Długich Ogrodów - podkreśla Spieglanin.

Potrzebny dalszy rozwój zabudowy Podwala Przedmiejskiego

Jednak samo zamknięcie tuneli i utworzenie obok nich przejść w poziomie jezdni niewiele zmieni na Podwalu Przedmiejskim. Może nawet spotęgować frustrację jeżdżących tamtędy kierowców, którzy staną w korkach, choć na przejściach nie będzie wielu pieszych. Dziś wzdłuż Podwala Przedmiejskiego praktycznie nie ma spacerowiczów i to jest chyba najważniejszy problem. Jak mu zaradzić?

- Utworzenie zwężonej do dwóch pasów ruchu na każdej jezdni alei z drzewami na poboczach, drogą dla rowerów i chodnikiem będzie tylko pierwszym krokiem ku przywracaniu jej miejskości - mówi prof. Piotr Lorens z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Jego zdaniem konieczne jest odtworzenie zabudowy wzdłuż Podwala Przedmiejskiego.

- Nie mam tu na myśli wyłącznie zwartej zabudowy, jak przed II wojną światową, gdzie wspomniana ulica była niezmiernie wąska. Może to być luźna zabudowa, jak ma to miejsce w przypadku Teatru Szekspirowskiego - dodaje prof. Piotr Lorens.

Szansa na rozwój takiej zabudowy jest. Przy budynku Banku Ochrony Środowiska powstaje obiekt komercyjny, a nad Motławą Polnord od lat planuje wznieść budynek mieszkalno-usługowy Galeon. Tuż przy Podwalu ma powstać też Chmielna Office Point, ośmiokondygnacyjny budynek biurowy.

Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon". Planowana zabudowa przy ul. Podwale Przedmiejskie - budynek wielorodzinny "Galeon".
Przywracanie miejskiego charakteru potrwa 10 lat

Eksperci i planiści zgodnie przyznają, że Podwale Przedmiejskie zatrzymało się w trendach budownictwa obowiązujących w latach 50. Na szczęście można to naprawić i nie zawsze musi wiązać się to z wysokim kosztem i dużym zakresem prac.

- Dwa lub trzy lata zajmie wypracowywanie i przygotowanie zmian planistycznych dla tego terenu - uważa Lorens. - Natomiast przekształcanie obszaru wokół Podwala Przedmiejskiego nie powinno trwać dłużej niż 10 lat - dodaje.

W międzyczasie otwarty zostanie tunel pod Martwą Wisłą (na 90 proc. nastąpi to w czerwcu 2015 r.), a także powinny być znane plany budowy małej obwodnicy Śródmieścia, czyli ul. Nowej Wałowej wraz z tunelem pod Motławą. Realizacja i otwarcie obu tych drogowych szlaków powinna sprawić, że korki na Podwalu Przedmiejskim w obecnym przekroju jezdni powinny być niedostrzegalne.

Urzędnicy: nie ma barier dla zmian

Zapytaliśmy w Biurze Rozwoju Gdańska, jakie są możliwości przekształcenia Podwala Przedmiejskiego w aleję.

- Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska z 2007 r. dopuszcza zmiany w obrębie Podwala Przedmiejskiego, ponieważ w stosunku do Studium z 2001 r. status Podwala Przedmiejskiego w układzie transportowym Gdańska został obniżony z ulicy głównej do ulicy zbiorczej. Przełożyło się to na możliwość utworzenia dodatkowych skrzyżowań w jej obrębie, a także podjęcie działań z zakresu uspokojenia ruchu - mówi Dawid Zielkowski z BRG.

Wstępem do zmian ma być przede wszystkim planowana konferencja w czwartek o godz. 18 pn. "Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku". Zainicjuje ona cykl wiosennych spotkań i warsztatów, który zaczyna się w Dworze Bractwa Św. Jerzego w Gdańsku. Podczas wspomnianych spotkań uczestnicy wypracują konkretne pomysły na zmianę przestrzeni Podwala Przedmiejskiego.

Wezmą w niej udział także miejscy planiści. - Doceniamy każdą inicjatywę, której celem jest analiza obecnej sytuacji i formułowanie możliwych scenariuszy dla Podwala Przedmiejskiego. Przyszły kształt Podwala powinien zostać wypracowywany z udziałem społeczeństwa i specjalistów z zakresu transportu - zaznacza Dawid Zielkowski z BRG.

Tak wypracowana wizja ulicy, zdaniem urzędników, zyska znaczącą legitymizację w podejmowaniu dalszych działań w zakresie jej przekształceń. Jednak ze względu na znaczenie Podwala Przedmiejskiego dla układu transportowego wszelkie zmiany muszą być niezwykle rozważne i bardzo dobrze przygotowane.

Wydarzenia

Strategia przekształceń Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku

konferencja

Miejsca

Opinie (347) 3 zablokowane

  • (4)

    Czy pomysłodawcy tej paranoi chcą odpowiadać za śmierć pieszych, którym zabiorą tunele ? Czy warto narażać ludzkie życie w sytuacji, gdy tylu ludzi ginie na przejściach dla pieszych ? Nie niszczmy tego, co jest pożyteczne.

    • 8 11

    • To nauczcie się jeździć. (3)

      Jak widzi się człowieka na pasach, to wypadałoby zahamować. Jakoś na Zachodzie nikt z tym problemu nie ma.

      • 8 3

      • (2)

        To jedź na Zachód. W samochodach siedzą tylko ludzie, z przejść korzystają też głównie ludzie czy to tak ciężko zrozumieć, że zawsze jeden z nich może się zagapić a drugi tego nie zauważy?

        • 1 4

        • Nie wkręcaj mi, że większość kierowców to gapy.

          Oni doskonale widzą, że pieszy stoi przy przejściu, a i tak nie stają. 10 minut można tkwić przy zebrze, a kierowca-wielki pan i tak nie raczy stanąć, żebyś mógł przejść.

          • 5 0

        • jak ktoś ma problemy z koncentracją, powinien przesiąć się na buty

          samochód to wygoda ale też zobowiązanie. chcesz jeździć, spełnij wymagania, a nie spychaj cały świat do tunelu

          • 4 1

  • swietny pomysl (3)

    Kogoś konkretnie powalilo zawsze tam będzie ruch a przez te pomysły, Bóg wie jakich plecaków i przydupasow, będą jeszcze większe korki a żeby dojechać do centrum Gdańska tramwajem i autobusem potrzeba będzie jeszcze dodatkowo z 15 min, nie ukrywajmy czas jest cenny. Albo może w ramach tych zmian autobusy nie będą dojeżdżać do dworca? w mieście chodzi o łatwe przemieszczenie a nie stanie na czerwonym.

    • 13 4

    • (2)

      Korki będą takie same, bo powoduje je korek do prawoskrętu w Okopową,a nie liczba pasów na Podwalu. Autobusy to faktycznie problem,bo nawet po utworzeniu buspasa będą i tak stały w tym samym korku do prawoskrętu. Można by faktycznie skrócić ich trasy i kazać pasażerom się przesiadać do tramwaju (kto chce oszczędzić czasu, może tak zrobić), ale jest też inna możliwość: autobusy mogły by w godzinach porannego szczytu jechać do ul.3 Maja i koło dworca PKS. Następnie mogły by zawracać przez Błędnik i dojeżdżać do Dworca z drugiej strony - czyli przystanek jednokierunkowy. Podobnie można by utworzyć przystanek przy stacji Śródmieście, a nawet przy dworcu PKS (na bazie przystanku tramwajowego). Pomysł dość karkołomny,ale może warto mu się przyjrzeć (zanalizować ruch na 3 Maja w stronę Placu Zebrań).

      • 1 1

      • aha (1)

        To od razu najlepiej zlikwidować tramwaje i autobusy co nie ? Bo przecież każdy jest na tyle bogaty żeby kupić samochód, albo na tyle nienormalny by w środku np. zimy iść przez pół miasta bo ktoś ma jakieś widzimisie.. już wkurzajacy jest fakt że jadąc 111 trzeba zwiedzać dolne miasto bo ciężko jest puścić 120 na cały dzień.. ale cóż szary człowiek w tym kraju Nie ma na nic wpływu.

        • 0 1

        • Przeczytałeś chociaż do końca, co napisałem o autobusie,czy zabrakło pary? Nie pisałem ani o likwidacji tramwaju, ani autobusu, tylko o zmianach przyspieszających (być może) dojazd ZTM do centrum.

          • 0 0

  • Podwale powinno się jeszcze bardziej ograniczyć (3)

    ale musi powstać w zamian:
    -Tunel pod Martwą Wisła (OK, juz prawie)
    -Nowa Wałowa z tramwajem do Siennickiej
    - Obwodnica południowa Śródmieścia po południowej stronie wałów łacząca Chełm/Orunie z okolicami stadionu Wybrzeża. wtedy podwale może zamienić sie w osiedlową ulice z tramwajem.

    • 6 1

    • czyli za 100 lat

      Nie można juz czekać. Trzeba zwężać tj. do profilu 2x2.

      • 3 1

    • a po co ma coś by w zamian? (1)

      jest tunel,jest południowa. chyba to wystarczająco, żeby Elbląg, Koszwały i Nowy Dwór nie jęczały tu o korkach, a meiszkańcy CENTRUM w końcu mieli centrum, a nie osiedle jak przy autostradzie w Piasecznie

      • 1 3

      • mieszkańcu CENTRUM

        zazdroszczę prostego spojrzenia na świat...

        • 1 1

  • moim zdaniem powinni poczekać do czerwca (1)

    to już w końcu nie tak długo, bo jeżeli otwarcie tunelu pod Wisła niewiele da, to powinni rozważyć przerzucenie ruchu samochodowego na Podwalu pod ziemię.

    • 4 0

    • Przecież to zwężanie potrwa lata,a nie do poniedziałku.

      • 2 1

  • Wylotówka

    Tak, po tych wszystkich Podwale przedmiejskie przestanie być wylotówką na Warszawę, będzie nie Ogarna i Toruńska a skrzyżowanie z nieszczęsnym wiaduktem na Okopowej przestanie być całkiem potrzebne bo przecież można też zrobić ścieżkę na Armii Krajowej bo po co tam 3 pasy?

    • 0 0

  • Ucywilizowac poprzez likwidacje tuneli?

    Co za glupi pomysl. Tunel jest bezpieczniejszy i wygodniejszy dla pieszych. Nie trzeba stac na swiatlach. Nie ma ryzyka wypadku... Co za idiota wymyslil, zeby likwidowac tunele i robic normalne przejscia.
    Wiecej tuneli i kladek - to jest najlepsze rozwiazanie. Jak ktos nie wierzy - popatrzcie jak to moze wygldac np. w Las Vegas... Tam kladki sa integralna czescia budynków stojących przy skrzyżowaniu... Dziala to rewelacyjnie.

    • 10 4

  • Znów jakieś pedalarskie urojenia

    • 5 1

  • "Jej gabaryty sprawiają, że stanowi ona nieprzekraczalną linię dla turystów zwiedzających Główne Miasto."

    Tak, fosa z krokodylami, elektryczny pastuch, zabronowana ziemia i wieżyczki strażnicze co 200 m. Mysz się nie prześliźnie, a co dopiero turysta!

    • 6 4

  • ktory developer finansuje pana Karola? (2)

    prosz o typowanie ;)

    • 4 4

    • to może Ciebie finansuje lobby motoryzacyjne? To zwykła podłość snuć takie insynuacje.

      • 4 3

    • dla mnie może każdy

      bo do osiedli za miastem dopłaca kazdy mieszkaniec. nowa infrastruktura (drogi, oświetlenie, kanaliza, oświata, komisariaty, przychodnie, komuniakcja zbiorowa itd.) nie jest za darmo,jej utrzymanie również

      ludzie powinni mieszkac w centrum, bo to się nam wszystkim najbardziej opłaca

      a jak jakiś lord z Banina ma problem, że musi stać w korku, niech się przesiądzie na PKMkę albo zmieni miejsce zamieszkania

      • 2 3

  • A może jednak wydać więcej pieniędzy i ucywilizować tak jak się powinno. (2)

    Proponowałbym raczej przemyślenie odwrotnej koncepcji niż zakłada autor. Bo ucywilizowanie i uspokojenie drogi poprzez dodanie drzew i postawienie świateł to rozwiązanie bardzo nie praktyczne dla obu stron.

    Dla samochodu nie ma większej różnicy czy jedzie tunelem czy nie. Lepiej większość podwala chociaż częściowo lub aby obniżyć na tyle poziom drogi w kilku miejscach aby zbudować szerokie przejścia łukowe nad ulicą ale nie wyżej niż metr nad obecną wysokością drogi. Takie przejście/kładka powinno mieć szerokość minimum 15-20m i nie posiadać żadnych schodów.

    • 9 0

    • (1)

      Hm. Ciekawy pomysł. W zasadzie się zgadzam. Należałoby tylko jeszcze obniżyć poziom Motławy i wód gruntowych w promieniu paru kilometrów, no bo na tej trasie dwa mosty są.

      • 2 1

      • Czytaj ze zrozumieniem

        Nie napisałem specjalnie całej drogi, a tylko jej części, bo całą także można by było, ale to wymagało już podobnych nakładów jak tunel pod martwą Wisłą, jeżeli nie większych.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane