- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (271 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (329 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (208 opinii)
- 5 Winda, która wygląda jak kapliczka (52 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
"Czeka nas kolejny stracony rok dla kolei"
- Wprowadzony w grudniu nowy rozkład jazdy kolei w Trójmieście niemal nie różni się od poprzedniego. Czy to sukces i spełnienie oczekiwań pasażerów? Absolutnie nie, to wręcz stracona szansa - pisze nasz czytelnik, Bartosz Starczewski.
Rozwój miasta przy braku rozwoju kolei
Tak zwane centralne pasmo usługowe, czyli część Gdańska rozciągająca się wzdłuż linii kolejowej i głównego ciągu drogowego, od kilku lat bardzo intensywnie się rozwija. Powstają nowe biurowce, sklepy, punkty usługowe, rozwija się kampus UG.
To wszystko przyciąga tłumy ludzi, zwłaszcza w dni robocze w godzinach szczytu, ale nie tylko. Dla tego zwiększonego ruchu brak właściwej obsługi komunikacją zbiorową - SKM nie jeździ częściej.
Komunikacja w Trójmieście: rozkłady jazdy
Od wielu lat nie kursują przyspieszone pociągi SKM tzw. Sprintery. Jadąc po torach dalekobieżnych i zatrzymując się wyłącznie na wybranych stacjach umożliwiłyby szybsze dotarcie do Trójmiasta z Wejherowa czy Lęborka. Połączeń SKM do Tczewa czy choćby Pruszcza Gdańskiego nie ma od wielu lat (choć z krótką przerwą na wznowienie połączeń).
Pociągi z Wrzeszcza do Kościerzyny i Kartuz z miesiąca na miesiąc są coraz bardziej popularne, co widać gołym okiem, a oficjalne statystyki tylko to potwierdzają. Także pociągi z Wrzeszcza przez Osowę do Gdyni cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Trasy na Kaszuby mają bardzo ograniczoną przepustowość, jednak można z nich jeszcze trochę "wycisnąć" przy dobrym ułożeniu rozkładu jazdy, wydłużeniu składów, systemie przesiadek itp.
Inwestycje wpływające na kolej
Nie można zapominać o inwestycjach, których efektem - zamierzonym lub ubocznym - będzie większe zainteresowanie koleją.
Warto wspomnieć o kilku z nich:
- - parking na blisko 400 aut przy stacji Gdańsk Rębiechowo - trudno o inwestycję mocniej zachęcają do pozostawienia samochodu na rzecz pociągu;
- - remonty dróg oraz budowa tras rowerowych umożliwiających łatwe dotarcie do tego przystanku z różnych miejscowości położonych w Gminie Żukowo;
- - system roweru Metropolitalnego Mevo, który także powinien spowodować zwiększenie zainteresowania pociągami, znacznie ułatwiając dotarcie do stacji kolejowych;
- - wspólny bilet, który wspólny będzie tylko z nazwy, jednak będzie zmianą ukierunkowaną na ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego.
Inwestycje SKM
Ponadto w najbliższej przyszłości - jeszcze w tym, a najdalej w przyszłym roku - rozpocznie się kilka inwestycji drogowych, które znacząco utrudnią dostanie się do Trójmiasta samochodem czy autobusem.
Chodzi zwłaszcza o:
- - budowę Trasy Kaszubskiej, która zakorkuje jeszcze bardziej wjazd do Gdyni od strony Kaszub oraz obwodnicę Trójmiasta (w związku z przebudową węzła Karwiny);
- - prawdopodobnie w tym samym czasie będzie trwała przebudowa układu drogowego na Witominie, co odetnie jedną z potencjalnych możliwości ominięcia korka na ul. Chwaszczyńskiej;
- - mniej więcej wtedy, gdy budowa S6 się zakończy, miasto Gdynia zabierze się za przebudowę odcinka Chwaszczyńskiej biegnącego przez Karwiny;
- - z kolei w Gdańsku dużymi krokami zbliża się przebudowa ul. Budowlanych stanowiącej wjazd z Kaszub w kierunku Wrzeszcza;
- - na przebudowę oczekuje także drugi wjazd do miasta od zachodu, czyli ul. Kartuska, a w planach jest też przebudowa ul. Kielnieńskiej biegnącej przez Osowę.
Elektryczne pociągi z Trójmiasta na Kaszuby
Nietrudno sobie wyobrazić jak bardzo zakorkowane będą drogi. Jedyną sensowną alternatywą będzie oczywiście kolej, czyli linia PKM. Jeżeli jednak w chwili obecnej pociągi na tej trasie kursują zbyt rzadko i w efekcie często są przepełnione, to niestety nie będą stanowiły rozsądnej alternatywy dla transportu autobusowego oraz indywidualnego samochodowego.
Stąd teza postawiona w tytule - 2019 to rok straconej szansy kolei w Trójmieście i na Pomorzu. W takim kształcie jak dziś, nie stanowi ona wystarczająco kuszącej alternatywy, która mogłaby przyciągnąć kolejnych pasażerów.
Co można zmienić w funkcjonowaniu kolei w Trójmieście?
Jak mogłaby wyglądać atrakcyjna oferta kolei?
- Co 6 min. w godzinach szczytu na linii SKM,
- co 15 min. z Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę,
- co 30 z Wrzeszcza do Kartuz,
- co 60 z Wrzeszcza do Kościerzyny.
Dodatkowo powinny zostać przywrócone pociągi przyspieszone i jeździć na trasie z Lęborka do Tczewa chociaż co 60 min.
Oczywiście poza godzinami szczytu pociągi powinny kursować z odpowiednio mniejszą częstotliwością (dla uproszczenia - dwa razy mniejszą).
Pociągi powinny jeździć regularnie, aby zachować jednakowe odstępy czasowe między kolejnymi odjazdami. To ułatwi skomunikowanie innych środków transportu.
Wszystko o: Pomorska Kolej Metropolitalna
Pociągi powinny jeździć jako system. I nawet nie chodzi o jeden system taryfowy w Trójmieście czy województwie, a o to, żeby chociaż sama SKM stworzyła ze swoich połączeń skomunikowany system.
Można uzyskać to zwłaszcza tak, że pociągi jadące na liniach SKM i PKM byłyby ze sobą skomunikowane na stacji Gdańsk Wrzeszcz np. w taki sposób, że: gdy przyjeżdża pociąg od strony lotniska, to 3-4 min. później (to wystarczający czas na przejście na inny peron) przyjeżdżają pociągi zarówno z Gdańska Śródmieścia, jak i ze strony Sopotu, a ok. 3-4 min. po nich odjeżdża pociąg w kierunku lotniska.
I tak za każdym razem, przez cały dzień, gdy przyjeżdżają pociągi z linii PKM do Wrzeszcza. Dałoby to doskonałe skomunikowania we wszystkich kierunkach i bez wątpienia zachęciło kolejne osoby do korzystania z pociągów.
Dla uzyskania takich efektów potrzebne jest z pewnością duże zaangażowanie wszystkich podmiotów, w kompetencjach których leży transport kolejowy, a więc zwłaszcza spółek PKP: SKM, Polregio i PLK, a do tego spółki PKM oraz władz województwa pomorskiego.
Na pewno potrzebne są również pieniądze. Jeśli jednak chcemy zapewnić nam wszystkim sprawny transport dla przemieszczania się codziennie i od święta, zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyć korki, walczyć o czyste powietrze bez smogu i generalnie o lepszą jakość życia dla nas wszystkich, to zwyczajnie nie ma innego wyjścia.
Nie dojdziemy do idealnego stanu od razu, z dnia na dzień czy z roku na rok - nie mam złudzeń, że w 2020 opisane wyżej rozwiązania zostaną w całości wprowadzone.
Jeżeli jednak transport zbiorowy nie będzie rozwijany, to czeka nas komunikacyjna katastrofa. A brak rozwoju, jak to ma miejsce w tym roku, jest jak cofanie się.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (298) 3 zablokowane
-
2019-01-31 11:07
Pracownik lotniska (1)
Dla mnie bzdurą jest rozkład z lotniska do/z Gdyni. Na pierwszy odlot nie zdążysz, jeśli przylatujesz po 22 to też się do Gdyni nie dostaniesz. Tam również pracuje cała horda ludzi z Gdyni
- 14 0
-
2019-01-31 11:30
fakt, pkm kończy działalność przed 22 :) nie dojedziesz ani z jednej ani z drugiej strony. przypuszczam że za mało pasażerów w nocy jeździ - jak dla mnie mierna wymówka no ale jest.
- 4 0
-
2019-01-31 11:14
brawa dla tego Pana!
- 6 4
-
2019-01-31 11:24
przyczyny tego stanu są bardzo proste
Nas nie stać na komunikację zbiorową.
Rozwinięta infrastuktura komunikacyjna nie powstaje "z rolki", jej tworzenie kosztuje a bezpośrednie zyski są problematyczne. Tym bardziej, że samorządowcom rachunek ciągniony i negocjacje sprawiają duże problemy. Równiez doktrynalne, bo ma być prosto i tanio (w zarządzaniu i utrzymaniu) no i zaprzyjażnionym krzywdy zrobić nie można. Ile lat zajęła organizacja bezpośrednich połączeń do Elbląga? (!)
Nie zarabiamy, bo nie możemy dojechać, nie dojeżdżamy, bo koszty za duże...
A interesariusze tego stanu postępują zgodnie z doktryną socjalizacji kosztów i kapitalizacji zysków.
Ryanair jest tańszy... I rzeczywistość staje się znacznie mniej opresyjna.- 5 0
-
2019-01-31 11:29
stracony brak dynamicznego systemu informacji pasazerskiej Wrzeszcz i inne, brak realizacji brakujacego odcinka PKM Kiełpinek-Kokoszki
- 3 1
-
2019-01-31 11:33
Najistotniejszą zmianę można by wprowadzić zupełnie za darmo: wystarczyłoby, żeby pociąg do Kartuz z Wrzeszcza o 16.15 i 17.15 odjeżdżał 5 minut później. Wówczas ludzie, którzy pracują w śródmieściu Gdańska mieliby szansę spokojnie wyjść z pracy w regulaminowym czasie, a nie uciekać przed fajrantem, żeby zdążyć na przesiadkę. A tak - godzina czekania...
- 9 0
-
2019-01-31 11:39
Od kilkudziesięciu lat nie pamiętam (1)
normalnego porządnego stanu dworca, tunelu i peronów. Na obiektach PKP w Gdańsku jest nieustannie stan wojenny.
- 6 3
-
2019-01-31 17:47
Gdańsk Główny to odwieczny bajzel
Tak będzie zawsze
- 0 0
-
2019-01-31 11:50
Bzdury pan piszesz... (2)
Cyt: "Pociągi powinny jeździć"
Po co bić pianę skoro nawet z jeżdżeniem mają problemy? W przypadku kolei opóźnienia się nawarstwiają - składy jadące (lub stojące) za zawalidrogą nie mogą go fizycznie wyprzedzić...
Rozwiązaniem jest inwestycja (czyt: KASA, duuuuuużo kasy) w niezawodność zarówno linii (PKP Linie Kolejowe) jak i taboru (czyli mnóstwo spółek i spółeczek a w każdej prezes, świta przydu*asów i po kilka związków zawodowych). Zwiększenie liczby kursów w obecnej sytuacji tylko pogorszy sprawę. SKM likwiduje lub zmniejsza liczbę kursów bo nie może odpowiadać za fakapy wszelkich innych podmiotów zaangażowanych w tzw. "transport kolejowy" a pasażer widzi tylko to logo na podrdzewiałym EN72.- 3 3
-
2019-01-31 12:00
SKM jest wyjątkiem (1)
Bo ma własną linię i całkowitą na niej autonomię. Więc tylko jeden garnitur "prezesa, świty....". Co innego, gdy świadczą usługe na obcej infrastrukturze jaką jest PKM i obcym sprzęcie. SKM daje ludzi i "know how".
Ale i to nie powinno mieć znaczenia, bo decydentem, zleceniodawcą i organizatorem jest samorząd i on powinien zarządzać rozkładem, taryfą i dostępem do usługi. Bo on to firmuje... I proszę bez argumentów o "własności i centrali w Wa-wie". W ramach umowy decyduje i odpowiada zleceniodawca.
A tak... "Tak krawiec kraje, jak mu staje..."- 0 0
-
2019-01-31 19:59
Gwoli uzupełnienia
W kujawsko-pomorskim marszałek narzucił jedną taryfę PRom i Arriwie.
Jakoś się kurde dało....- 0 0
-
2019-01-31 12:03
100 lat za Murzynami! (1)
1. Dlaczego kolej mydli oczy pasażerom że z powodu remontu stacji kolejowej w Gdańsku pociągi PKM muszą kończyć bieg we Wrzeszczu? Przecież perony 4 i 5 stoją puste a to właśnie tam mogłyby dojeżdżać chociażby te z/do Kartuz tak, jak było to jeszcze dwa lata temu?
2. Przyśpieszone "Sprintery" SKM w relacji Lębork - Tczew co godzinę to standard w obecnych realiach. Ale skoro dla trzymających na tym łapę to science - ficton to cztery pary w porannym i cztery w popołudniowym szczycie to absolutny obecnie mus!
3. Trzygodzinna przerwa na PKM z lotniska do miasta 21.00-24.00 to skandal!
4. 10.00 -13.00 SKM już mogłaby jeździć nawet co 15 minut jak kiedyś by wydłużyć większą częstotliwość kursowania po 18.00
5. Weekendowy rozkład remontowy powinien uwzględniać przesiadki z SKM na PKM we Wrzeszczu. Jesienią przez cały dzień gdy SKM kursowała co 30 minut godzina przyjazdu z Głównego do Wrzeszcza była przez cały dzień taka sama co odjazdu do Kartuz/Gdyni! Co za matoł tak wymyślił?!?- 9 0
-
2019-01-31 13:31
to skutki zaniedbań i braku przewidywania
A do Gdańska nie da się dojechać z powodu przyjętych rozwiązań przyłączenia PKM do magistrali i braku torów (miejsca) na nasypie między Wrzeszczem a Politechniką.
To wszystko są "oczywiste oczywistości", tylko samorząd nie dźwiga kosztów utrzymania.- 0 0
-
2019-01-31 12:04
Komuna rzadzi w kolejach i tyle. (1)
Nic sie nie zmieni poki zarzad sie nie zmieni.Zapraszam do Londynu tam metro jezdzi w godzinach szczytu co minute lub dwie.Ceny transportu sa wysokie,ale nikomu nie oplaca sie jezdzic samochodem.
- 9 1
-
2019-01-31 13:07
Gorzej niż za kumuny
Jeździłem, pamiętam
- 3 0
-
2019-01-31 12:09
Widać że ta baba nie już co robić ten artykuł jest wszędzie gazeta Facebook nawet na demotywatorach bez przesady
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.