• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cztery szybkie łodzie Straży Granicznej do remontu

Jakub Gilewicz
29 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
SG-215, czyli "Strażnik 5" to łódź interwencyjno-pościgowa o prędkości maksymalnej 42 węzłów. SG-215, czyli "Strażnik 5" to łódź interwencyjno-pościgowa o prędkości maksymalnej 42 węzłów.

Kontrolują statki, interweniują w przypadku nielegalnego przekraczania granicy i biorą udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. Cztery szybkie jednostki Morskiego Oddziału Straży Granicznej od lat dbają o bezpieczeństwo na polskiej części Bałtyku. Wkrótce zostaną wyremontowane.



Czy państwo powinno inwestować w wyposażenie Straży Granicznej?

Jednostki typu IC 16 M III to łodzie interwencyjno-pościgowe o długości prawie szesnastu metrów i wyporności 20 ton. Mogą płynąć z prędkością do 42 węzłów, czyli prawie 78 km/godz. Ich załoga liczy cztery osoby.

Obecnie Morski Oddział Straży Granicznej posiada cztery takie łodzie. Dwie należą do Pomorskiego, a dwie do Kaszubskiego Dywizjonu SG. I tak w Gdańsku stacjonuje jednostka o numerze burtowym SG-215, w Łebie SG-213, w Kołobrzegu SG-216, a w Świnoujściu SG-214.

Przeczytaj też: Straż Graniczna zbuduje na lotnisku w Rębiechowie nową bazę lotniczą

Zajmują się walką z nielegalnym przekraczaniem granicy, a także walką z przemytem substancji psychotropowych, broni, amunicji i towarów objętych akcyzą (alkohol i papierosy).

Poza tym zabezpieczają interesy ekonomiczne RP na polskich obszarach morskich, czyli mają przeciwdziałać m.in. nielegalnym połowom ryb i zanieczyszczaniu środowiska morskiego. A do tego biorą udział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych.

- Na co dzień jednostki realizują wyjścia w celu eskortowania statków z materiałami niebezpiecznymi oraz statków pasażerskich, a także patrolowania polskich obszarów morskich i rozpoznawania na nich statków. Wychodzą również interwencyjnie, aby rozpoznać w rejonie granicy państwowej jednostki, które nie odpowiadają na wezwania operatorów Zautomatyzowanego Systemu Radarowego Nadzoru. Załogi jednostek SG kontrolują statki na polskich obszarach morskich - wyjaśnia Tadeusz Gruchalla z MOSG.
Po latach cztery szybkie łodzie czeka jednak remont dokowy i przeprowadzenie przeglądu dla odnowienia klasy Polskiego Rejestru Statków. Jak wyjaśnia Straż Graniczna, wynika to z przepisów PRS, które nakazują w cyklu pięcioletnim przeprowadzanie przeglądu i remontu właśnie dla odnowienia klasy.

Piaskowanie, malowanie i wymiana zatrzasków

Przeglądy i remonty, na które Straż Graniczna ogłosiła przetarg, mają rozpocząć się i zakończyć jeszcze w tym roku.

Podwodne części kadłubów mają zostać wypiaskowane i pokryte trzema warstwami farb, a to dopiero początek, bo prace obejmują m.in. czyszczenie zbiorników paliwowych, wymianę zaworów, uszczelnień, a poza tym - w przypadku konkretnych jednostek - np. wymianę zatrzasków szuflad czy kuchenki elektrycznej. Dodatkowo zakupione będą urządzenia grzewcze o większej wydajności.

Przeczytaj też: Straż Graniczna będzie miała własną strzelnicę

Mimo że przetarg, który finansuje ze swojego budżetu Straż Graniczna, dotyczy czterech jednostek, to jak zapewnia MOSG, łodzie będą remontowane pojedynczo.

- Nie ma mowy o jednoczesnym wyłączaniu wszystkich czterech jednostek na czas przeglądu i remontu. Przedział czasowy narzucony przez MOSG wynika z terminów określonych w świadectwach klasy poszczególnych jednostek pływających i jest tak szeroki, że pozwoli na realizację całego zakresu przeglądów i remontów przy założeniu, że jednostki będą wyłączane ze służby pojedynczo - zapowiada Tadeusz Gruchalla.

Zobacz też jedną z większych jednostek Straży Granicznej typu SKS-40, których modernizacja odbywała się w poprzednich latach.

Opinie (66) 1 zablokowana

  • Wywalcie tych starych dziadow co okupują stolki w SG (1)

    Każdy co może przejść na emeryture,powinien od razu zostać wycofany z obiegu a na jego miejsce przyjść nowy

    • 10 3

    • Jajo mądrzejsze od kury

      Gdyby skutki eksperymentu można było ograniczyć do obszaru czyjegoś folwarku - z przyjemnością bym obejrzał stado "Misiewiczów" pod dowództwem Macierewicza.
      Do "Misiewiczy" nie dotarło że za 30 lat ich też ktoś "wyzłomuje"

      • 0 0

  • wazne (1)

    Nie rozumiem idei utrzymywania dywizjonów a w centrum Gdańska budują komisariat wodny . Rozumiem "ochronę"granicy ale jak często lodki biorą udział w czymkolwiek

    • 4 5

    • Zgadzam się ...

      SG to banda nierobów.
      W/w formacja wsławiła się polowaniami na właścicieli skuterów wodnych, oraz- ostatnio zgadała się z firma zwaną UFG i sprawdza,czy kierowcy aby na pewno OC zapłacili..
      Jak nie- donos do formacji j/w

      • 0 1

  • Po co komu SG? (3)

    Pływa to coś, spala paliwo, nie wiadomo po co..
    Aaaa...zapomniałem..ostatnio nękali włascicieli skuterów wodnych , czy aby na pewno patenty mają...

    • 0 6

    • A Policja nęka kierowców czy aby prawo jazdy mają...

      • 2 1

    • Ty chyba z kodu lub Po, lub nowoczesnej

      Jesteś?

      • 1 0

    • bardzo dobrze, pacyfikowac cholote, idiotow z wszawy

      • 0 0

  • hdd (1)

    Widziałem ostatnio patrol SG kto im egz z wf zalicza ? Tłuści jak świniaki

    • 2 5

    • maja wbudowane pontony:)

      • 0 0

  • Policjanci z "Majami" mieli fajniejsze

    Kto pamięta?

    • 0 0

  • Ankieta!

    "Czy państwo powinno inwestować w wyposażenie Straży Granicznej" Jeśli nie państwo to kto? - przemytnicy, ISS, szara strefa?
    Kiedy powstanie ankieta w stylu czy człowiek powinien oddychać powietrzem (tlenem) i w związku z tym powietrze powinno być opodatkowane, a użycie tlenu reglamentowane - będzie to następny krok PIS-u.

    • 1 1

  • Brawo PIS

    Jadą jak niemiecka gospodarka przed ii w.s.

    • 2 1

  • Cos

    Czy to ważne co i kiedy będzie remontowane chyba nie tym bardziej że czytają to wszyscy

    • 0 0

  • W sumie są ważniejsze sprawy

    I znów nie będzie remontu psg krynica morska.

    • 0 0

  • PiS do roboty!!!

    Czas na dekomunizacje sg. I jeszcze retortowe dzieci stąd usunąć!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane