- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (418 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (254 opinie)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (44 opinie)
- 4 Piłeś? Nie włamuj się do auta (55 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (155 opinii)
- 6 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (59 opinii)
Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?
Trudno powiedzieć, czy miasto skorzysta z propozycji firmy Immo Park, która chciałaby wybudować w śródmieściu Gdańska 555 podziemnych miejsc parkingowych, ale deklaruje, że wyłoży na to 24 mln zł, a od miasta oczekuje dodatkowych 74 mln. - Liczyliśmy się z koniecznością dopłaty, ale nie tak wysokiej - przyznaje zastępca prezydenta Andrzej Bojanowski.
Gdańsk proponował pięć lokalizacji parkingów w Śródmieściu. Jedna, przy Podwalu Przedmiejskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Immo Park zaproponował, że w tym miejscu wybuduje jednak mniej, bo 256 miejsc. Wskazał natomiast drugą lokalizację, przy Podwalu Staromiejskim
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Krakowianie wyliczyli, że budowa 555 miejsc parkingowych pochłonie 97,9 mln zł, czyli koszt budowy jednego miejsca oszacowali na ponad 176 tys. zł. Spółka liczy na dopłatę od miasta w wysokości 74,3 mln zł. Z kolei wybudowane garaże miałaby eksploatować przez 40 lat (480 miesięcy), a dopiero po tym terminie przekazać je miastu.
Te warunki wyraźnie różnią się od tych, jakich oczekiwało miasto. Przypomnijmy: partner prywatny miał otrzymać koncesję na użytkowanie parkingów przez 30 lat, a miejskim wkładem w inwestycję miał być grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie, a nie wkład pieniężny.
Teraz okazuje się, że grunty zostaną oddane do eksploatacji na 40 lat, a miasto ma dołożyć do inwestycji 74,3 mln zł. Dlaczego?
- Dlatego, że to się klientowi "nie spina" biznesowo. Nam także się to nie opłaca, ale my musimy realizować inwestycje publiczne - wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Jesteśmy zadowoleni, że jest oferta, ale nie spodziewaliśmy się takiej kwoty dopłaty. Szacowaliśmy, że przy budowie dwóch parkingów, będziemy musieli dołożyć maksymalnie 50 mln zł. Zaproponowanej kwoty nie można negocjować. W tej chwili jesteśmy umiarkowanie optymistyczni, ofertę przeanalizujemy w ciągu 28 dni i wtedy ogłosimy naszą decyzję.
Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej. Dlatego należy przypuszczać, że gdy parkingi powstaną opłaty do niskich należeć nie będą. We Wrocławiu spółka Immo Park zbudowała i prowadzi trzypoziomowy parking "Nowy Targ" posiadający 334 miejsca. Za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 5 zł, za każdą kolejną - 5,5 zł. Całodzienna karta postojowa kosztuje 69 zł, tygodniowa - 250 zł. Są też różnego rodzaju abonamenty np. nocny miesięczny to koszt 190 zł, a roczny całodobowy to koszt ponad 4,8 tys. zł.
- Jeśli umowa zostanie podpisana, postawimy wymóg, że parkingi muszą powstać w ciągu trzech lat od podpisania umowy - zapowiada Dariusz Wołodźko z gdańskiego magistratu.
Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. W 2013 roku budową zainteresowało się sześć firm, po roku zostało ich pięć, dziś zgłosiła się jedna.
Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys. Miasto liczy, że zaoferowana liczba miejsc postojowych, wraz z tymi, które mają powstać w ramach budowy centrum Forum Radunia, rozwiązałaby problem parkowania w śródmieściu.
2 szkoły z basenem i salą gimnastyczną, każda dla ponad 630 uczniów - 72 mln zł
4 nowe składy SKM - 70,8 mln zł
7 lat realizowania budżetu obywatelskiego - 77 mln zł
9 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z serwisem - 77,4 mln zł
74 autobusy przegubowe, 18 metrowe - 74 mln zł
Opinie (159) 3 zablokowane
-
2015-04-02 09:33
Małe, często jeżdżące autobusy (2)
ale nie typu "wczoraj wiozłem cement, a dziś pasażerów".
To moim zdaniem jest klucz do sprawnej komunikacji w aglomeracji. Kolubryna ZKM raz na godzinę nie rozwiązuje problemu.- 2 3
-
2015-04-02 09:57
sprawna komunikacja w trójmieście to: (1)
- poprawa dostępu pieszych do przystanków tramwajowych
- poprawa dojazdu rowerem do przystanków SKM
- wdrożenie systemu rowerów miejskich
- wprowadzenie systemu zarządzania parkingami (redukcja prawa do parkowania na chodnikach jeśli tworzone są wielopiętrowe parkingi w pobliżu)
- promocja car-sharingu samochodów elektrycznych
- egzekwowanie opłat (grzywien) za nielegalne parkowanie i stosowanie innych sposobów zarządzania popytem na parkowanie
- akcje wyjaśniające ujemne skutki wzrostu skali korzystania z samochodów w mieście
Lista nie jest wyczerpująca - czekam na dalsze pomysły ze strony decydentów miejskich- 2 2
-
2015-04-02 12:50
Ja jednak pozostanę przy pierwotnym pomyśle:
1. Żaden przystanek nie może być oddalony o więcej niż 10 minut drogi od miejsca zamieszkania.
2. Na żadnym przystanku w godzinach 6.00-22.00 żaden autobus nie odjeżdża później niż po 10 minutach.
3. Zastępujemy zarówno g*wniane busiki, jak i wielkie przegubowce jednym typem pojazdów: małymi autobusami.
Mnie osobiście spełnienie tych założeń przekonałoby do przesiadki na autobus. Na razie przystanek mam 15 minut od domu, a jak się spóźnię minutę, na następny odjazd czekam 59 minut. Nie będę ryzykować.- 3 1
-
2015-04-02 09:55
Co za 700mln ..?!
Pytacie co za 70 mln s co za 700 za stadion plus 60 za rewitalizację letnicy i 280 za ecs....? mozna było to miasto zmienić nie do poznania zbudowany stadion dla zielonej hołoty i przechowalnię dla styropianow !!! Dramat ! Brak parkingów infrastruktury dla mieszkańców dziury w ulicach i Krzywe chodniki ...piękny efekt megalomanii ....dramat nie miasto !!
- 3 2
-
2015-04-02 10:02
za te forsę można by
bezpłatne tramwaje dla wszystkich przez kilkanaście lat!
- 4 1
-
2015-04-02 10:04
miasto dopłaci,a mieszkaniec spłaci
- 1 1
-
2015-04-02 10:21
30 mln Władze są winne Mieszkańcom Oruni (1)
Przyzwolenie Gdańskiej Władzy na pozostawienie przejazdów kolejowych w poziomie szyn przez PKP PLK (szlabanów) przy braku zrealizowanych przez Miasto alternatyw Czerwony Most, Nowa Podmiejska etc. (a wskazanych w odpowiedzi do PKP PLK przez Władze)...
Zobowiązuje Samorząd do budowy tunelu dla 15tys. Dzielnicy Gdańska i naprawę popełnionego błędu!!!
Ps. Gdyby niewskazano nie istniejących alternatyw, PKP PLK wybudowało by wiadukt na Lipcach ze swoich potężnych funduszy!- 4 2
-
2015-04-02 17:18
To była ewidentna wtopa Adamowicza i Bielawskiego, którzy bezczelnie tego nawet nie ukrywali, choć jak zwykle zwalali na samych mieszkańców.
- 3 2
-
2015-04-02 15:21
oplaty za parking
5pln za godzine?!? kogo na to stac?!?!?
idiotyczny pomysl- 1 1
-
2015-04-02 18:11
To nie był żart pryma aprilisowy ?
Specjalnie tu wszedłem, żeby to sprawdzić a to chyba prawda
- 1 1
-
2015-04-02 19:12
fajny biznes - miasto wykłada kasę - a ty dodatkowo zarabiasz na opłatach
ciekawe są koszty inwestycji - bez kosztów działki można wybudować za to małe mieszkanie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.