- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 Uschły młode drzewa (27 opinii)
- 5 To samo morze, a toalety to nie problem (17 opinii)
- 6 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
Czy budować nowy przystanek SKM w Gdyni? Za osiem miesięcy się dowiemy
Jest szansa, że w połowie przyszłego roku gotowy będzie dokument, który rozstrzygnie, czy między Orłowem a Redłowem powinien powstać nowy przystanek SKM, na wysokości ul. Wielkopolskiej. Do ogłoszonego przez SKM przetargu na wykonanie studium zgłosiło się pięć firm, ale tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Wykonawca zadeklarował, że opracuje dokument w osiem miesięcy.
W ostatnim artykule zapytaliśmy w ankiecie o zasadność budowy przystanków SKM Wielkopolska oraz przystanku SKM Gdynia Śródmieście (powstanie tego drugiego ma zostać uwzględnione w dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic miasta Gdyni i gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii", która ma być gotowa do końca roku).
Zagłosowało 4723 osób. 41 proc. z nich uważa, że oba przystanki są niepotrzebne. 26 proc. widzi sens budowy peronu przy ul. Wielkopolskiej. Tyle samo osób przyznaje, że powinny powstać oba. 7 proc. uważa, że powinien powstać wyłącznie przystanek Śródmieście.
Szybka Kolej Miejska otworzyła właśnie oferty na opracowanie studium dla przystanku SKM Wielkopolska.
Do przetargu stanęły cztery firmy i jedno konsorcjum
- DS. Consulting z Gdańska - 278 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
- Infra-Centrum Doradztwa z Warszawy - 445 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
- International Management Services z Krakowa - 473 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 8 miesięcy)
- Konsorcjum Safege SAS Societe par Actions Simplifiee z Nanterre we Francji i Safage SAS Oddział w Polsce z Warszawy - 1 mln 314 tys. zł netto (12 miesięcy)
- Muliticonsult Polska z Warszawy - 1 mln 687 tys. zł netto (skrócenie terminu z 12 do 10 miesięcy)
SKM zamierza wydać na ten cel 300 tys. zł netto, co oznacza, że tylko jedna oferta mieści się w budżecie. Jeśli zostanie wybrana, to studiom powinno zostać ukończone jeszcze w pierwszym półroczu 2021 roku.
Wykonawca jest zobowiązany do opracowania czterech wariantów:
- wariant 0 - bezinwestycyjny, polegający tylko na utrzymaniu infrastruktury w stanie istniejącym.
- wariant 1 - budowa nowego przystanku pomiędzy peronami Gdynia Orłowo i Gdynia Redłowo na wysokości wiaduktu kolejowego przy ulicy Wielkopolskiej
- wariant 2 i 3 - warianty autorskie wykonawcy
W specyfikacji tego przetargu czytamy, że sama realizacja, o ile będzie rekomendowana, nastąpi dopiero po 2022 roku. SKM będzie ubiegać się o środki unijne na ten cel z perspektywy 2021-2027.
Opinie (183) 2 zablokowane
-
2020-09-29 13:02
(9)
Do stu tysięcy zatęchłych beczek z grogiem...a już myślałem że w końcu pomyśleli o zapomnianym przez włodarzy Obłużu moi drodzy i kochani....ehhhh.
- 147 11
-
2020-09-29 13:27
Po co kolejny przystanek
Zlikwidować pozostałe, przecież to miasto się wyludnia
- 8 9
-
2020-09-29 14:04
Przystanek będzie (1)
Bo semeko musi zarobić na osiedlu obok. Proces legitymizowania się rozpoczął
- 8 1
-
2020-09-29 19:55
no właśnie, Gdańsk Śródmieście powstał na podobnej zasadzie. Dla bunkra Forum Gdańsk
Nie jest tak, że przede wszystkim jest coś robione dla mieszkańców ;) Liczy się biznesowe podejście.
- 1 1
-
2020-09-29 14:12
Tak gęsto rozmieszczone przystanki (1)
mają sens gdyby SKM obsługiwane były przez lekkie składy jak w metrze. SKM obsługuja kolejki podmiejskie a przystanków ma być tak gęsto jak w metrze. Przecież składy nawet się rozpędzić nie dadzą rady.
- 24 0
-
2020-09-29 15:19
Wypowiedź trafia w sedno sprawy.
Metro w bardzo krótkim czasie potrafi osiągnąć relatywnie wysoką prędkość (pasażerowie czują mocne przyspieszenie, czy hamowanie). Dominujące, stare składy SKM po prostu nie nadają się do gęstej sieci przystanków.
- 17 0
-
2020-09-29 14:22
Chyba ze śledziem, Ty gdynski Maliniaku
Ha.. Ha.. Ha!
- 0 5
-
2020-09-29 15:08
nowy przystanek Gdańsk Firoga to dopiero kuriozum
- 5 0
-
2020-09-29 17:02
Dokładnie
Bardzo dużo osób tam mieszka, ale też dojeżdża do pracy. Już nie mówię tu o stoczniowcach, a o normalnych ludziach, którzy chcą się tam dostać. Niestety. pkp plk i miasto chyba nie widzi potencjału tego miejsca..
Jestem za powrotem kolei na Obłuże i Oksywie!!- 4 1
-
2020-09-29 18:32
Potrzebny jest przystanek na Obłużu. Dojeżdżam codziennie skm do Gdańska, i
Potrzebny jest przystanek na Obłużu, dojeżdżam codziennie do Gdańska skm i wiele innych osób też. Zbędny natomiast jest przystanek między Orłowem a Redłowem. To głupi pomysł
- 12 0
-
2020-09-29 13:03
(8)
nie potrzeba budować, a po co? a komu to potrzebne?
- 80 24
-
2020-09-29 15:13
do pracy (3)
mi potrzebny i mi podobnym bo muszę pedałować na piechotę z Orłowa albo Redłowa do wielkopolskiej
- 8 6
-
2020-09-29 19:02
bez żartów
Trolejbusem nie lepiej albo rowerem jak każe oficer rowerowy z UM.
- 5 1
-
2020-09-29 19:52
Spacer to zdrowie
Nie przesadzaj
- 2 1
-
2020-09-29 20:15
W ten sposób to przystanki musiałyby być co 100 m! Mnóstwo ludzi jedzie na Karwiny etc., ale dla nich ten przystanek i tak sensu nie ma, bo im "zaoszczędzi" aż jeden przystanek trolejbusowy... Z Orłowa do skrzyżowania z Wielkopolską jest pieszo 10 minut, i to od poczty, więc nie przesadzajmy.
- 2 2
-
2020-09-29 15:28
panie a niech budują
a komu to przeszkadza?
- 2 4
-
2020-09-29 16:24
Studentom z Dąbrowy, Karwin, Kacka (1)
Dojeżdżającym do Gdańska.
- 5 2
-
2020-09-29 19:01
Więcej ruchu studenci
Pętle masz w Redłowie na Stryjskiej lub na Al. Zwycięstwa , leniu.
- 3 2
-
2020-09-29 23:04
Potrzebne, bo przystanki stawia się na węzłach komunikacyjnych, a nie na polu jak za komuny
A w przypadku kolei miejskich, za standard na świecie uznaje się odległość około 750m pomiędzy przystankami, nie 2km...
- 2 0
-
2020-09-29 13:04
Traci! (6)
Traci sens SKM...!!
Ma być szybka,a nie częsta.
Więcej ruchu nygusy.- 136 31
-
2020-09-29 13:47
Powiedz swoim dziadkom, że są nygusami.
- 4 14
-
2020-09-29 15:30
szybka to była jak wagony były z metra berlińskiego (2)
szybko ruszała i miała dwa razy więcej drzwi.
- 9 0
-
2020-09-29 16:56
Prawda
I częściej jeździła w godzinach szczytu co 6 minut
- 8 0
-
2020-09-29 19:09
Kaszub z Gdyni
No tak było, ale kto ze słoików pamięta te czasy i zmianę taboru ze starego EW 90.. w latach 70-tych na niewiele młodszy, a gorszy model EN 57..... model E91 z 1936 roku!!!!
- 2 1
-
2020-09-29 15:33
Wystarczy zmienić tabor
Na nowoczesny i szybki np taki jaki jest w metrze. Kto jeździł np w Londynie ten wie jakie to ma przyspieszenie i prędkość.
- 7 0
-
2020-09-30 23:19
Nie mówi się
Nygusy tylko murzyny
- 0 0
-
2020-09-29 13:05
Zamiast przystanku SKM Wielkopolska i środmieście, zbudujcie pkm na północ i zachód Gdyni (4)
- 214 16
-
2020-09-29 13:28
Nie da się!
- 9 4
-
2020-09-29 16:47
Na zachód Gdyni nie ma torów (1)
Na zachód Gdyni nie ma jak zrobić przystanków kolei bo nie ma na czym.
A budowa torów i infrastruktury kolejowej będzie bardzo ciężka, bo trzeba będzie wyciąć trochę TPK na taką budowę i robić masę planów itp. To jest inwestycja ogromna i zanim ona powstanie (jeśli w ogóle) to minie noo sporo lat...
Z kolei na Obłuże bardzo by się przydała kolej i nic nie stoi na przeszkodzie by ją zrobić.. tory są więc tylko je doprowadzić do użyteczności, zrobić przystanki i będzie ok.. a napewno odciąży to wiecznie zakorkowaną estakadę i będzie świetną alternatywą dojazdu do centrum i innych dzielnic Gdyni.- 8 2
-
2020-09-30 00:21
Są już plany, nawet trójmiasto pl pisało o tym
Jeden przystanek miałby powstać na ul Rdestowej na Dąbrowie, kolejny w wiczlinie a następny chwarzno i połączy Gdynie główna przez dąbrowe do lotniska w Gdańsku
- 0 0
-
2020-09-29 17:47
tu powinna być
skm gdynia północ, inaczej zginiemy w korkach
- 4 0
-
2020-09-29 13:05
"money for nothing" (4)
papierowe miasto wydaje na konsultacje, ekspertyzy zamiast siłami licznych etatów własnych wypracować rozwiązanie. Które tutaj jest proste: przystanki mają być rzadko (bo SKM ma być "szybka"), za to dowóz, dojazd i dojście do nich mają być sprawne.
- 124 15
-
2020-09-29 13:22
Czytać ze zrozumieniem (2)
To SKM zleciła opracowanie dokumentu o przydatności lub nie tego przystanku.
- 10 1
-
2020-09-29 13:38
Wydaje eskpertyze: Ten przystanek jest nieprzydatny, dziękuje pozdrawiam.
Rachunek na 300 000 zł prześlę e-mailem
- 15 5
-
2020-09-29 14:35
No ale to jest na "zamówienie" Gdyni
SKM sama z siebie nie ma potrzeby budowy tych przystanków, tak jak budowy czegokolwiek.
- 2 0
-
2020-09-29 13:27
i o to chodzi
żeby pół Gdyni miało bliżej do przystanku. teraz wypchane autobusy/trolejbusy jadą do redlowa
- 6 3
-
2020-09-29 13:05
(2)
Budować. Im większy zasięg bezkolizyjnego transportu szynowego tym lepiej.
- 29 62
-
2020-09-29 13:32
zasięg zostaje bez zmian (1)
zmieni się czas przejazdu.
- 11 0
-
2020-09-29 13:53
Czas przejazdu się skróci
Do tego czasu SKM pozbędzie się starych EN57
- 3 8
-
2020-09-29 13:05
(1)
Przystanki co 500m bo ludziom się nie chce chodzić .
- 133 18
-
2020-09-29 16:37
Nie zgodzę się
Jadąc SKM z Gdańska jeżeli chcesz się udać na przykład na fikakowo to trzeba wysiąść na Redłowie i tam się przesiąść na trajtek bądź autobus, Orłowa kursuje tylko jeden. Nie chodzi o to że ludziom nie chce się chodzić lecz o to że przez tą przesiadkę traci się minimum 15 minut. Czas to pieniądz jak mawiają. Niby jest pkm z Gdańska na karwiny ale raz na godzinę.
- 3 4
-
2020-09-29 13:06
(4)
Ten przystanek jest potrzebny, natomiast Gdynia Śródmieście to zbędny projekt. Razem z tą stacją powinien też powstać jakiś parking Park&Ride w pobliżu, już teraz Plac Górnośląski jest przeciążony samochodami w ciągu dnia.
- 53 33
-
2020-09-29 13:08
Bo każdy pracownik warzywniaka i każdej innej budy dojeżdża tam do pracy swoim autem i stąd jest tak ciasno w obrębie Placu Górnośląskiego.
- 17 2
-
2020-09-29 14:46
Niech przesuną (2)
Redłowo o kilkaset metrów (~400m na północ) i zejścia z obu końców - zbliży się do biurowców i przystanku na linii do Kościerzyny. Podobnie niech Orłowo przesuną o te ~400m na północ. Nie będzie trzeba dodawać przystanku i opóźniać i tak wolnej SKM. Na ale zamiast zastanowić się przed niedawnym remontem Redłowa to do sprawy podchodzimy zaraz po jego zrobieniu. Gdynia - miasto na miarę (swoich) możliwości.
- 8 4
-
2020-09-29 15:05
A tu przesuniemy jezioro..
Bareja pozdrawia. Przestanki kolejowe to nie autobusowe. Nie tak łatwo (tanio) je przesunąć.
- 7 1
-
2020-09-29 19:12
Po co kombinujesz?
Jeden Lenin już był, wystarczy tej rewolucji. Mi Redłowo pasuje choć po remoncie nadal wygląda słabo.
- 1 1
-
2020-09-29 13:06
niech zrobią jeden, 163-kilometrowy peron i skład łańcuchowy. (4)
Niedawano wciskali przystanek między Wzgórzem Św. Nowotki, a Gdynią Główną, teraz między Redłowem i Orłowem. Proponuję uprościć temat: zrobic jeden długi peron od Tczewa do Słupska i skład zamkniety, łańcuchowy.
- 94 18
-
2020-09-29 15:15
zatrzymywanie na zyczenie przyciskiem
- 5 0
-
2020-09-29 21:37
wzgórze nowotki to chyba jest w gorodzie Stalinogród ?
- 2 2
-
2020-09-29 23:33
Korekta (1)
Nie ma i nie było nigdy Wzorza Św. Nowotki tylko wzgórze Marcelego Nowotki
Dlatego słoiki piszą żeby pisać.- 0 0
-
2020-09-30 00:34
jak to nie!
a moźe ulicy Karola Marksa Hallera też nie było?- 0 0
-
2020-09-29 13:06
(7)
"Zagłosowało 4723 osób. 41 proc. z nich uważa, że oba przystanki są niepotrzebne. 26 proc. widzi sens budowy peronu przy ul. Wielkopolskiej."
No ale trzeba wydac kase aby ktos mogl zarobic, wiec zrobmy studium.- 87 10
-
2020-09-29 13:12
(1)
dalsza część tekstu: "Tyle samo osób przyznaje, że powinny powstać oba." Czyli za powstaniem przystanku przy ul. Wielkopolskiej głosowało 52 proc. (2 x 26 proc). A później dziwią się, że przeciętny Polak nie rozumie przeczytanego tekstu.
- 11 2
-
2020-09-29 13:36
Tylko, ze to nic nie wnosi bo studium jest na wykonanie jednego przystanku, a w ankiecie pytali o dwa. A później dziwią się, że przeciętny Polak nie rozumie przeczytanego tekstu.
- 3 0
-
2020-09-29 14:45
no trzeba (1)
tym bardziej, że wg ankiety 26% uznało, że powinien powstać tylko nad Wielkopolską i 26% że zarówno nad Wielkopolską i w Śródmieściu. Czyli dla Wielkopolskiej 52% za vs 41% przeciw.
- 1 1
-
2020-09-29 15:09
Ale studium jest na jeden przystanek. Rownie dobrze mogli w ankiecie zapytac o SKM na polnoc Gdyni. Teraz mozna zrobic kolejny przetarg na kolejne studium na kolejny przystanek, a pozniej kolejne studium na oba na raz.
- 0 0
-
2020-09-29 16:39
Sens budowy zawsze jest (1)
To są miejsca pracy, w dzisiejszych czasach kryzysu nie żałuj architektom i budowlańcom roboty
- 0 3
-
2020-09-29 18:15
To niech moze zaczna remontowac linie kolejowa na polnoc Gdyni?
- 3 0
-
2020-09-29 20:08
no rzeczywiscie
4 tys glosow na 250 tys mieszkancow - tez mi wynik
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.