• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy komuś potrzebna jest stara zajezdnia?

Katarzyna Moritz
29 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Historyczna zajezdnia tramwajowa na Dolnym Mieście nie ma szczęścia do najemców. Historyczna zajezdnia tramwajowa na Dolnym Mieście nie ma szczęścia do najemców.

Zamknięta od 10 lat zajezdnia tramwajowa przy ul. Łąkowej w Gdańsku nie ma szczęścia do najemców. Miasto od kilku lat nie może znaleźć chętnego na jedną z hal, a ta - choć objęta ochroną konserwatora - powoli niszczeje.



Co powinno powstać w dawnej zajezdni na Dolnym Miesicie?

Po ponad stuletniej obecności tramwajów na ulicy Łąkowej zobacz na mapie Gdańskaostatecznie zniknęły one z tego miejsca pięć lat temu. Ale ulicą już od 1995 roku nie kursowały regularne linie, a w 1999 roku zamknięto położoną na końcu Łąkowej zajezdnię tramwajową.

W jednej z hal działa parking dla samochodów, ale druga ma pecha. Wielokrotnie była wystawiana na przetarg, ostatnio 23 października, ale zabrakło chętnych. Bryła obiektu jest objęta ochroną konserwatorską, ale wnętrze nie. - Obiekt zaczyna niszczeć bez właściciela, przecieka dach. To byłoby doskonałe miejsce np. dla artystów - mówi Tadeusz Piotrowski, rzecznik Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych w Gdańsku.

Hala ma ponad 1200 m kw. W jej wnętrzu i przed nią znajdują się torowiska, w środku także kanały remontowe. Do hali doprowadzone są wszystkie media.

- Stawka najmu to zaledwie 3 zł za metr kwadratowy. Gdy cała dzielnica, a także budynki zajezdni zostaną zrewitalizowane, dzierżawca na pewno na tym skorzysta. Kolejny przetarg ogłosimy w grudniu - zapowiada rzecznik GZNK.

Dolne Miasto już wkrótce może doczekać się zapowiadanej od lat rewitalizacji. W jej ramach dawny blask, choć na samym końcu prac (w 2013 r.), mają odzyskać także hale zajezdni tramwajowej. Według jednej z wizji zajezdnia i jej otoczenie mają wyglądać, jak w momencie jej powstania, czyli w 1883 roku. Dlatego na placu przed halą ma zostać zachowany układ torów, a urzędnicy miejscy pragną, by jeździł po nich tramwaj konny lub stały stare wagony, w których byłyby np. knajpki.

Tramwaj konny na Długim Targu w Gdańsku. Tramwaj konny na Długim Targu w Gdańsku.
Tramwaje konne i zajezdnia, w której umieszczono 12 wagonów typu lekkiego, na ul. Łąkowej pojawiły się w 1883 r. Należały one do gdańskiej firmy Otto Braunschweig und Oskar Kupferschmidt. Wtedy też wytyczono przebieg linii tramwajowej, która nie zmieniała się przez dziesiątki lat: biegła z Targu Węglowego przez ulicę Długą, Długi Targ, Długie Ogrody do Bramy Żuławskiej i na Dolne Miasto.

Gdy w 1896 roku zaczęła się elektryfikacja, na Łąkową przywieziono dziesiątki zdobionych różnymi ornamentami słupów, na których zawieszono przewody elektryczne.

Zajezdnię zamknięto w 1999 roku. Usunięto napowietrzną trakcję z hal oraz terenu zajezdni. Po 2004 roku przystąpiono do demontażu trakcji na całej ulicy Łąkowej.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Podłączyć do sieci ul. Łąkową

    Jestem ciekaw jak nasz ZKM oraz miasto poradzą sobie kiedy zajezdnia na Strzyży (Wrzeszcz) bedzie remontowana. Gdzie oni częśc tramwaji schowają, przecież w Nowym Porcie wszystkie się nie zmieszczą. Może bedą stacjonować na torach i pętli przed zajezdnią, a wtedy kto uplinuje te wszystkie wozy, zwłacza, że flota bedzie się już wtedy w większości składać z nowych wozów (mniejszością bedą wozy 105N-a, -Ch, -As). A co do muzeum to powinno być tam utworzone, w Szczecinie podobno ma być takie otwarte od przyszłego roku ( o tym mówili na TVN Turbo). Spójrzmy także na rozwój sieci w Gdańsku wychwala się budowę trasy na Chełm (jestem za nią), ale jakoś nic się nie mówi, że w ostatnich latach (może się to wydać śmieszne o czym teraz piszę) ubyło paręset metrów torów ubyło (oczywiście nie wliczam do tego Łąkowej bo to już wtedy byłyby kilometry). Na Łąkowej powinien istnieć ciąg pieszo-tramwajowy (+ autobus 121 bez zmian w trasie). Pozdrawiam, Radioamator

    • 0 0

  • Muzeum

    Pomysł jest poprostu debilny, taki piekny budynek z tak ciekawą historią szkoda zamieniać na jakie centrum handlowe. To jest dobry materiał na Muzeum techniki i komunikcaji, coś na wzór Krakowa czy Szczecina. Centrum handlowe można zrobić wszędzie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane