• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy podręczniki są jeszcze potrzebne w szkole?

2 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Zbliża się początek kolejnego roku szkolnego. Dzieci i młodzież w swoich plecakach oprócz zeszytów, jak zawsze będą pakować do nich również podręczniki. Te nierzadko są opasłymi tomami, z na pierwszy rzut oka, trudno przyswajalną wiedzą. W związku z tym, z roku na rok, wraca dyskusja - czy podręczniki są potrzebne? Czy można efektywnie czerpać z nich wiedzę? Czy kiedyś nie będą już w ogóle potrzebne?



Kopalnia wiedzy czy zbędny balast?


Nierzadko można spotkać się ze sformułowaniami, że podręczniki szkolne są wyłącznie niepotrzebnym ciężarem w uczniowskim plecaku. W Internecie, podczas rozmów uczniów z rodzicami, na spotkaniach opiekunów dzieci - pojawiają się te same zarzuty. Z kolei szkoły niemal uparcie i niezmiennie trwają przy utrzymaniu tej formy nauki. Czy jest to słuszne podejście?

Podręczniki towarzyszą uczniom od lat. Przede wszystkim trzeba podkreślić, że w nich skompensowany jest cały materiał, który nauczyciel powinien przekazać grupie. Zawartość książki jest rekomendowana względem programu nauczania i zaakceptowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzięki nim można prowadzić kolejne lekcje w uporządkowany sposób. Niezaprzeczalnie jednak można stwierdzić, że ilość wiedzy przekazywana na kolejnych kartach podręczników jest często zbyt duża i niejednokrotnie niedostosowana do możliwości uczniów.

Czy z podręcznika można się efektywnie uczyć?


Podręczniki uchodzą za książki, które trudno się czyta. Ze względu na niejednokrotnie duże ilości nagromadzonego tekstu, te dla wielu są po prostu nieciekawe. Brakuje w nich elementów, które mogłyby zainteresować uczniów i zachęcić ich do zapoznawania z dalszą treścią. Czytający bardzo często narzekają na samą zawartość, która nie jest okraszona dodatkowymi ciekawostkami, a nade wszystko brakuje w niej grafik czy ilustracji, ułatwiających zrozumienie omawianego materiału.
Warto jednak zaznaczyć, że podręczniki są tylko jednym z elementów lekcji. Te oczywiście wyznaczają w pewien sposób jej przebieg. Nie do końca jednak pełnią rolę źródła wiedzy podczas samych zajęć. Tę przypisuje się nauczycielom. To od nich zależy, w jaki sposób wiedza zostanie przekazana. Jeśli znajdą odpowiedni sposób na przykucie uwagi odbiorców - informacje, które zawierają podręczniki, będą jasne i klarowne dla grupy.

Podręczniki - idealne na czas powtórki


Specyficzny charakter tych książek pozwala na zmagazynowanie olbrzymiej dawki wiedzy. Podręczniki (duży ich wybór znajdziesz w księgarni Tania Książka) są zatem doskonałym elementem samodzielnych powtórek. Te przede wszystkim mają za zadanie przypomnieć o tym, co było na lekcji, a w razie potrzeby uzupełnić braki, w postaci tego, co nie zostało na niej omówione. Z pewnością dlatego tak wielu pedagogów zaleca korzystanie z tych pomocy naukowych tuż przed szkolnym sprawdzianem. Dzięki nim można w szybki sposób odświeżyć sobie niezbędne informacje.

Niejednokrotnie to właśnie podręczniki wskazują to, na czym warto szczególnie się skupić. Większość wydawnictw stosuje różnego rodzaju wyróżnienia dla najważniejszych informacji zawartych w publikacji. To z kolei sprawia, że nawet jedynie kartkując książkę - łatwo jest się natknąć na ważne informacje. Warto pamiętać, że podręczniki stanowią również dobrą pomoc dla wszystkich nieobecnych. Dzięki nim można pozyskać wiedzę z zakresu omawianych kwestii podczas absencji.

Dlaczego podręczniki mają tak wielu przeciwników?


Mimo wykazanych atutów dalej można spotkać się z głosami niezadowolonych uczniów i ich rodziców. Z pewnością częściowo jest to spowodowane tym, o czym wspomniano już wcześniej, tj. niekiedy mało czytelną formą publikacji. Jeśli dołożyć do tego fakt konieczności noszenia podręcznika ze sobą (włączając w to kilka sztuk książek w ciągu danego dnia), powstaje również dodatkowy argument - ich waga. Aspekt ten zdecydowanie może odpychać kolejnych uczniów od tej formy materiałów.

Z pewnością nie dziwią kolejne działania podejmowane przez poszczególne wydawnictwa. Mając na uwadze powyższe, coraz częściej można spotkać się z przeniesieniem części wiedzy do innych źródeł, aniżeli wyłącznej publikacji w wersji papierowej. Mowa tu m.in. o płytach CD, które dołączane są w szczególności do podręczników językowych, ale i przekierowań do publikacji umieszczonych w Internecie. W ten sposób wydawnictwa starają się przekazywać wiedzę również w formie bardziej interaktywnej.

Czy podręczniki są niezbędne?


Na ten temat z pewnością będzie pojawiała się niejedna dyskusja. Każdy ma prawo do własnej opinii. Należy jednak podkreślić, że podręczniki są jedną ze składowych dobrze przekazanej wiedzy. Wyznaczają nie tylko ścieżkę prowadzącą przez harmonogram roku szkolnego, ale stanowią doskonałą okazję dla porządkowania wiedzy we własnym zakresie. Raczej nie zakłada się, by takie publikacje miały w najbliższym czasie bezpowrotnie zniknąć z naszych szkół.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie (7)

  • (2)

    Podręcznik jest ważnym elementem w edukacji, bo zebrana w nim treść jest wyznacznikiem standardów wiedzy minimalnej do wykucia na blaszkę. Na jej oodstawie każdy może sobie sam zrobić graficzną ściągę, potrzebną do powtórki materiału przed egzaminem. Gdyby nie vyło takiej pidstawy, to uczeń nie umiejący wybierać w tekstach internetowych ( w których jest mnóstwo bzdur i błędów) nigdy nie będzie wiedział co jest mu pitrzebne do uzyskania wymaganego poziomu wiedzy. Internet jest też pełen różnych ilustracji o żenująco niskim poziomie. Graficy komputerowi nie zawsze robią solidną robotę, bo im też brakuje odpiwiednich, naukowych źródeł. Puścić nauczanie na żywioł, to nic innego jak zaniżyć jej podstawowy poziom. Kto chce jednak ten poziom rozszerzyć, musi mieć dostęp do starszych źródeł, a tw są coraz trudniej dostępne, bo nie wszystko jest poddawane digitalizacji. Część wiedzy jest zwyczajnie trzymana ze względów komercjalnych pod kluczem i nigdy nie będzie opublikowana w internecie. Książka drukowana ma jeszcze jedną zaletę - można z niej korzystać nawet na bezludnej wyspie, gdzie nie ma dostępu do internetu i nie potrzebny jest do tego drogi sprzęt elektoniczny i źródło prądu. No i najważniejsze - nikt nieupoważniony nie może śledzić czym się czytelnik lub student pasjonuje, jakie informacje zbiera i z kim się tymi ibformacjami dzieli. Nie da się w ten sposób manipulować światopoglądem człowieka i mu narzucać co ma czytać, słuchać, czy oglądać. A o to tu w tym niby nowoczesnym nauczaniu chodzi prawda? Zero tolerancji dla myślących samodzielnie ludzi, dla ich innowacyjnych wniosków, dla ich niezależności.

    • 1 1

    • (1)

      Już samo założenie kucia na blachę jest złe, trzeba uczyć ludzi weryfikacji źródeł i umiejętnego korzystania z dostępnych informacji.

      • 0 0

      • dajo mi 500+ // dług PiS to 433miliardy

        wierzysz, że elektorat dojnej zmiany potrafi połączyć te DWA fakty?
        no i LOL

        • 0 0

  • Podręczniki na śmietnik historii (1)

    nie nie potrzebne. wystarczą dwa pierwsze winiki w wyszukiwarce i polska wikipedia

    • 2 2

    • sam znalazłem kilkanaście BYKóW w wikipedii - fałszy, błedów i przekłamań

      a gdybym książek nie czytał ... myślałbym dokładnie jak ty, ...że wikipedia to kompetentne źródło informacji!
      - LOL -

      • 0 0

  • Podręczniki czekają na swoje miejsce na szadółkach historii

    Nie, nie są potrzebne. Skad te wątpliwości? Wystarczą dwa pierwsze wyniki w wyszukiwarce, demotywatory i polska wikipedia.

    • 2 0

  • podręczniki to takie książki, które trudno się czyta. /???/

    LOL ... bo te ksiażki są be ... nie mają ikonek, melodyjek i nie da sie tam nic, a nic naklikać ;))))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane