• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy remonty dróg muszą trwać tak długo?

Michał
5 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.
  • Prace przy przystanku autobusowym na wysokości skrzyżowania al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są na ukończeniu.

Dwa miesiące prac nad jedną zatoką autobusową i zwężeniem al. ZwycięstwaMapka do jednego pasa, co wydłuża i tak już spore korki pomiędzy Gdynią i Sopotem, to według naszego czytelnika zdecydowanie za długo. Urzędnicy tłumaczą jednak, że zakres prac jest szeroki, a sam beton w zatoce musi utwardzać się 28 dni.



Czy na głównych drogach remonty powinny być prowadzone na dwie zmiany, nawet jeśli byłyby dwa razy droższe?

O rozpoczynającym się remoncie zatoki autobusowej na al. Zwycięstwa i związanym z tym zwężeniem głównej jezdni pisaliśmy w drugiej połowie września.

To właśnie te informacje oraz oficjalny komunikat miasta skłoniły naszego czytelnika do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

Oto przemyślenia pana Michała:

W moim odczuciu ten drobny remont jest jednym z wielu przejawów skrajnie nieudolnego zarządzania miastem Gdynia w obszarze remontowo-inwestycyjnym. Termin zapowiadany w artykule oraz na stronie Gdynia.pl nie został dotrzymany - remont nadal trwa. Od ponad miesiąca obserwuję ten nad wyraz "intensywny i dynamiczny" proces, codziennie przejeżdżając w okolicy "placu budowy" w różnych porach dnia.

Remont wygląda w moim odczuciu jak jeden z odcinków filmów, opisujących życie w PRL-u. Przedstawiciele firmy prowadzącej prace remontowe pojawiają się na placu budowy, niczym urzędnicy na swoich stanowiskach, czyli o godzinie 8. Stojąc w korku można wyraźnie zaobserwować dwóch-trzech, czasami czterech panów niezwykle pochłoniętych pracami innymi, niż wynikającymi z ich profesji.

Czytaj także: Remont i pracownicy widmo w Brzeźnie.

Ta ciężka walka ze sprzętem oraz przeciwnościami losu, jakie wynikają z naprawy jednej zatoki autobusowej (słownie: jednej) wraz z otaczającym ją chodnikami oraz pasem ruchu, trwa do strasznie późnej godziny 16. O godzinie 16:01 na placu budowy hula wiatr, a tysiące mieszkańców Gdyni mogą obejrzeć z bliska tę potężną inwestycję z uwagi na dodatkowo zakorkowaną al. Zwycięstwa.

Dlaczego w takich miejscach nie ma pracy na dwie zmiany?



Patrząc na postępy prac - szczególnie w pierwszych dwóch-trzech tygodniach remontu - miałem wrażenie, iż samo przebywanie na placu budowy było wielkim wyzwaniem dla firmy prowadzącej inwestycję, bo postępy prac można było porównać do remontu łazienki, w której fachowiec po ułożeniu dwóch-trzech sztuk kafelków idzie do domu. Uwaga - ilość sprzętu i ludzi znacząco zwiększyła się w ostatnich dwóch tygodniach, kiedy było już niemal pewne, że termin zakończenia prac przypadający na koniec października jest nierealny.

Można zadać pytanie: czy w obecnym czasie, przy obecnej technologii, możliwościach technicznych oraz sprzęcie - nie można pracować na dwie zmiany?

Procedura wymiany nawierzchni pasa drogowego oraz chodnika nie jest też wiedzą tajemną - więc trudno posiłkować się argumentem, że to technologia wymusza taki harmonogram prac - bo tak nie jest. Ponadto to zamawiający określa nie tylko zakres prac. Niezwykle ważnym jest także element uciążliwości prac oraz ich wpływu na otoczenie i środowisko naturalne - w tym wypadku chyba bez znaczenia były te zmienne.

Zamiast szybkiej dwuzmianowej pracy, wykorzystując dobrą pogodę oraz światło dzienne dostępne do późnych godzin popołudniowych, mamy epopeję. Jest listopad, a remont trwa i zapewne opóźnieniu winna będzie pogoda, ceny awokado na rynkach światowych i inne pokrętne argumenty oddalające to, co było można zaobserwować w minionych tygodniach.

Korki to także koszty społeczne i środowiskowe



Tysiące samochodów, autobusów, czyli mieszkańców codziennie od kilku tygodni stoi w dodatkowo generowanych korkach, ciągnących się czasami aż po granicę miasta od strony Kolibek.

Koszt tego remontu to nie tylko koszty prac remontowych, to także koszty społeczne i ekonomiczne, a zwłaszcza ekologiczne, jakie spowodowane są przez ograniczenie przepustowości ruchu w tym obszarze. Nikt nie policzył ile dodatkowych godzin mieszkańcy spędzili w korkach.

Czy tak powinny być prowadzone remonty lub inwestycje w mieście, które kreuje się na miasto nowoczesne, przyjazne mieszkańcom oraz ekologiczne?

Odpowiada Andrzej Ryński, wicedyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni


Termin realizacji modernizacji zatoki autobusowej upływa 8 listopada 2021 r. Obecnie realizowany jest ostatni etap prac - wymiana warstw nawierzchni bitumicznej w ciągu al. Zwycięstwa. Zakres prac obejmuje modernizację zatoki przystankowej, jezdni i chodnika w ciągu al. Zwycięstwa na odcinku od ul. Powstania Styczniowego do ul. Weteranów w kierunku centrum.

Zakres szczegółowy robót jest oczywiście pełniejszy, bo zawiera szereg elementów w tym:
  • rozbiórkę elementów nawierzchni jezdni, zatoki przystankowej i chodnika,
  • roboty brukarskie (wymiana krawężników z zastosowaniem krawężnika peronowego w ciągu zatoki przystankowej, wymiana nawierzchni chodnika wraz z podbudową z zastosowaniem nawierzchni z płytek integracyjnych zgodnie z obowiązującymi standardami dostępności dla miasta Gdyni),
  • roboty budowlane na zatoce przystankowej (wymiana nawierzchni zatoki przystankowej na nawierzchnię betonową wraz z całą konstrukcją),
  • roboty budowlane w ciągu nawierzchni jezdni (wymiana nawierzchni bitumicznej jezdni wraz z całą konstrukcją),
  • roboty mostowe (rozbiórka nawierzchni na obiekcie - jezdnia oraz kapa chodnikowa wraz z utylizacją, wymiana balustrady na gzymsie, wykonanie nowej nawierzchni z żywic epoksydowych na kapie chodnikowej, odtworzenie izolacji płyty pomostu, wykonanie nowej nawierzchni bitumicznej),
  • roboty towarzyszące i wykończeniowe (regulacja urządzeń podziemnych, rekultywacja powierzchni zielonych, wykonanie oznakowania poziomego).

Na taki zakres robót został przygotowany harmonogram przez wykonawcę robót, który uwzględnia terminy związane z zamawianiem materiałów oraz istotną okoliczność technologiczną, związaną z wymianą nawierzchni na zatoce autobusowej na nawierzchnię betonową, która ze względów technologicznych wymaga cyklu 28 dni potrzebnego do uzyskania właściwej wytrzymałości betonu. Może to budzić błędne wrażenie, że oprócz robót związanych z wykończeniem nawierzchni chodnika i prac na obiekcie mostowym na budowie nic się nie dzieje.

Tak więc zadanie pod nazwą "modernizacja zatok" uwzględnia dużo większy zakres robót w układzie drogowym wokół zatoki, stąd został przyjęty taki harmonogram prac. Nie przewidujemy przekroczenia umownego terminu zakończenia robót.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (179) 9 zablokowanych

  • Ruch wahadłowy źle regulowany to jest problem (5)

    Remonty muszą być a problem jest brak dynamicznego ruchu wahadłowego. Często stoi się patrząc na pusta drogę gdy dawno można byłoby już jechać. To generuje korki i frustrację.

    • 41 4

    • Ciekawe że zawsze rozwiązaniem problemów z wszelakimi korkami pewnej grupy osób jest "dynamiczna jazda". (4)

      Kiedy odkąd powstały pierwsze badania i symulacje, okazuje się że tacy dynamicznie jeżdżący kierowcy powodują największe korki :)

      • 9 8

      • Bzdura! Dynamicznie jeżdżąc zwiększamy przepustowość ulic (3)

        • 7 5

        • dynamicznie wjeżdżam w rufę samochodu przede mną

          i powoduję mega korek. Jak kupiłem samochód o napędzie hybrydowym, starannie obserwuję dynamikę jazdy i nigdy nie jeżdżę na zderzaku samochodu, który mnie poprzedza. Dzięki temu oszczędzam paliwo, nerwy i zmniejszam korki na drogach wywołane często stłuczkami przez osoby przekonane, że jeżdżą "szybko ale bezpiecznie".

          • 10 6

        • Przepustowość jest największa jak nikt nie hamuje. (1)

          Tak samo zresztą ze zużyciem paliwa - jak wciskasz hamulec, energia idzie w tarcze.

          Problem jest we frustratach, którzy nie potrafią jeździć i myślą że dużo na liczniku, znaczy szybko jadę. Dojeżdżasz na luzie do świateł żeby nie hamować? Zaraz się taki przed Ciebie wciśnie i da po heblach.

          A potem płacz że za wolno z miejsca kierowcy ruszają i powodują korki. Otóż jak się nie zatrzymujesz, jesteś w ruchu jeszcze szybciej...

          • 4 1

          • jeszcze większa staje sie po wprowadzeniu zakazu wjazdu spalinowcom do centrum miasta

            a jeszcze lepiej jak w dni parzyste mogą jeździć po mieście tylko ci z nr parzystymi i odwrotnie

            • 0 1

  • Wytłumaczcie mi jedno (2)

    Skoro od zatoki autobusowej wymaga się wytrzymałości np. 24 kN/m2, to faktycznie osiągnie ją beton B25 po 28 dniach. Ale przecież dosłownie o grosze droższy beton B35 osiągnie ją po tygodniu, a po miesiącu dalece wyższą wytrzymałość. Dlaczego więc się go nie stosuje? Bo domyślnie "skoro wystarczy 24 to stosujemy 25"? A co by się stało jakby zastosowali 35?

    • 20 1

    • (1)

      Byłoby drożej i ludzie by marudzili że po co kasę podatników marnować, skoro można chwilę poczekać i jest taniej.

      • 3 7

      • Po pierwsze dzbanku urzednicy nie licza sie ze zdaniem mieszkańców bo sa bezkarni

        pod rugie mieszkancy nie maja dostepu do zadnych danych szczegółowych technologi wykonania i sie ich o tym nie informuje

        • 6 2

  • w Gdyni wszystko przebiega fatalnie. Upadające miasto powiatowe (2)

    • 14 2

    • Bzdura

      Tylko malkontenci by tak mówili i ci co mentalnie zatrzymali się w PRLu. Ludzie już mają dość fuszerek i byle jakości. Trochę dzisiejsze pokolenia widziały jak to wygląda w normalnych krajach i raczej bylejakość i " po taniosci" cieszy tylko tych pierwszych.

      • 2 2

    • Zwłaszcza Twoja nauka wypadła fatalnie, Panie Mistrzu Interpunkcji i Pisowni.

      • 1 1

  • Andrzej Ryński pooglądaj sobie na YT jak wyglądają remonty dróg np w Holandii (3)

    ~ 3-4dni, łącznie z wymianą konstrukcji wiaduktu, wszelkimi instalacjami. Trzeba planować i do wykonania brać ludzi z głową a nie ciągle tylko najtańszych popapraków.

    • 14 2

    • czy ty sie z choinki urwałes czy tobie sie wydaje ze oni niewiedzą jak jest w krajach zachodnich? (2)

      Nie tylko Gdańska ale Polska jest około 40 lat za zachodem pod kazdym wzgledem i to dlatego ze tak chca własnie urzednicy!

      • 2 2

      • Budowa nowego dworca kolejowego w Berlinie jest opóżniona o 11 lat. (1)

        • 0 1

        • A czy teren jest ogrodzony, rozgrzebany? Planów jest wiele w różnych krajach

          • 0 0

  • W Gdyni przebudowa zatoczki Obłuże Centrum też bardzo długo ma trwać

    Przez 3 miesiące przebudowywać jedną dłuższą zatoczkę... To już przesada.
    Rozumiem technologię i czas na nabranie twardości betonu. Ale to wszystko i tak można zrobić w 1-2 miesiące. Ale nie... autobusy robią pętelkę przez Unruga przez 3 miesiące.

    • 12 1

  • dwie zmiany

    Łatwo powiedzieć o pracy na dwie zmiany, ale ktoś musi jeszcze chcieć przyjść pracować na drugą zmianę. Ci ludzie też mają rodziny, dzieci i chcieliby z nimi spędzać czas.

    • 5 10

  • Mam pytanie, ile czasu będzie zamykany pas ruchu na Niepodległości w strone Gdyni około 100metrów od remontowanej zatoczki? (1)

    Czy deweloper co buduje tam bloki mieszkalne płaci za zajęcie pasa ruchu? Przecież zamykają ten pas bez żadnego logicznego powodu.

    • 25 1

    • Do utwardzenia betonu. Pewnie jakieś super przepisy regulują co i na jak ma być wyłączone z ruchu.

      • 0 0

  • A kto remontuje? MTM?

    Mamy Trzy Maszyny

    • 9 2

  • dwa czynniki o tym decydują

    Po pierwsze - Wojtek nie jeździ tędy do pracy - gdyby jeździł, to termin skróciłby się o połowę. Po drugie - remont wykonuje firma MTM - więc chyba wiadomo....

    • 12 2

  • Ponawiam pytanie. Kiedy zakończenie remontu na starego Słowaka? (1)

    • 1 3

    • A z tym pytaniem to do kogo się zwracasz ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane