- 1 Kolbe i rodzina Ulmów wrócą do muzeum (198 opinii)
- 2 Budowa przejścia przy dworcu ruszy w lipcu (198 opinii)
- 3 Zgubiłeś ponton na morzu? Szukają cię (32 opinie)
- 4 Zatopiony dźwig wyciągnęli w częściach (209 opinii)
- 5 Okręt podwodny przypłynie do zwiedzania (73 opinie)
- 6 Dźwig wpadł do kanału. Moment upadku (303 opinie)
Czy urzędnicy czekają na wypadek? Chodnik dodatkowym pasem ruchu Grunwaldzkiej
Wydawać by się mogło, że prawo o ruchu drogowym obowiązuje na terenie całego kraju. Wyjątkiem od tej reguły jest jednak rejon al. Grunwaldzkiej 218-232 na Strzyży. Tu urzędnicy od lat tolerują jazdę samochodów po chodniku i drodze rowerowej. Wprawdzie obiecują zmiany, ale działania kończą się wyłącznie na kolejnych deklaracjach i zapowiedziach.
Dodajmy, że w tym zakresie współpracują ze sobą urzędnicy dwóch jednostek miasta:
- Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiada za organizację ruchu,
- Gdańskich Nieruchomości, odpowiedzialnych za teren, na którym odbywa się parkowanie.
Sprawę opisaliśmy ostatni raz w sierpniu 2023 r., choć taki stan rzeczy trwa znacznie dłużej. Urzędnicy obiecywali wówczas niebawem zamontować słupki, które uniemożliwią dalsze nielegalne manewry na przestrzeni należnej pieszym i rowerzystom.
- Obecnie we współpracy z Gdańskimi Nieruchomościami staramy się poinformować mieszkańców o planowanych zmianach, aby usunęli swoje pojazdy - mówiła Magdalena Kiljan, ówczesna rzecznik GZDiZ (obecnie rzecznik miejskiej spółki Gdańskie Wodociągi).
![(Artykuł z sierpnia 2023 r.) Anarchia parkingowa na Grunwaldzkiej. Urzędnicy zwlekają z montażem słupków](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3520/150x100/3520000__c_0_44_1024_717__kr.webp)
Co będzie pierwsze? Wypadek śmiertelny czy słupki?
Słupków nadal nie ma, a nasi czytelnicy nie kryją oburzenia opieszałością urzędników.
- Co musi się jeszcze wydarzyć, żeby urzędnicy wreszcie podjęli działania? Wypadek śmiertelny? Ile jeszcze lat policja i straż miejska będą bezkarnie przyglądać się temu, co wyczyniają tutaj kierowcy? - pisze do nas poirytowany czytelnik, pan Ireneusz.
- Każdego dnia jest taka sama sytuacja. Kierowcy, żeby zaparkować, jeżdżą między pieszymi na całej długości chodnika. Czy nikt tego problemu nie może skutecznie rozwiązać? - dziwi się pan Rafał.
Urzędnicy proszą mieszkańców, by nie łamali prawa
Co udało się zrobić przez rok? Okazuje się, że urzędnicy prowadzą teraz akcję edukacyjną w odniesieniu do mieszkańców - kierowców, ale z montażem słupków wciąż zwlekają.
W zeszłym miesiącu odbyło się spotkanie z mieszkańcami przyległych do chodnika wspólnot, które dzierżawią miejski grunt.
- Podczas spotkania omówione zostały propozycje rozwiązania problemu jazdy po chodniku i drodze rowerowej. Poruszono problemy zgłoszone przez pieszych i rowerzystów, a także wyjaśniono konsekwencje łamania przepisów prawa o ruchu drogowym - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Mieszkańcy: to nie nasze auta, ale dojazd musi zostać
Mieszkańcy, którzy odpowiadają na mocy umowy dzierżawy za teren, przekonują natomiast, że wiele z aut nie należy do mieszkańców, lecz do osób przyjezdnych.
- Są otwarci na inne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo i pozwalające na dostęp do dzierżawionych przez nich części działki - dodaje Sieliwończuk.
Podczas spotkania z mieszkańcami wspólnot podjęto następujące ustalenia:
- siłami Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej zostanie opracowana koncepcja dojazdu do dzierżawionych działek z założeniem eliminacji jazdy wzdłuż po chodniku i drodze rowerowej,
- zostanie utrzymany istniejący zjazd w środkowej części oraz oznakowanie w formie znaku B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) z tabliczką "nie dotyczy identyfikatorów wydanych przez wspólnotę mieszkaniową",
- GZDiZ i WGK przygotują rozpoznanie formalności niezbędnych do przeprowadzenia celem wykonania przez wspólnotę mieszkaniową zjazdu na ul. Chopina,
- staraniem wspólnot mieszkaniowych dokonane będzie uregulowanie prawne korzystania z części działek przy budynkach 218 i 220,
- zaleca się zagospodarowanie podwórza pod zabezpieczenie potrzeb parkingowych wszystkich wspólnot.
Rozwiązanie niezgodne z zasadami kształtowania przestrzeni
Warto podkreślić, że podtrzymanie parkowania od al. Grunwaldzkiej, a zwłaszcza budowa dróg serwisowych i stanowisk postojowych między chodnikiem a elewacją frontową, jest niezgodne z dokumentem Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska. Dotyczy to zwłaszcza gruntów miejskich.
![Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto wytyczne kształtowania przestrzeni publicznej](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/2827/150x100/2827235__c_46_0_942_681__kr.webp)
![Motoryzacyjne Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3485/405x405/3485824__kr.webp)
Motoryzacyjne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (229) 8 zablokowanych
-
2024-05-14 14:53
Opinia wyróżniona
To samo na Hallera
Dostawcy na Hallera 133-137 wjeżdżali na chodnik, jak miasto postawiło słupki to jeżdżą i parkują na ścieżce rowerowej, a potem wyjeżdżają tyłem i pod prąd na jednokierunkowej. I tak codziennie. Będzie ciepło, tamtędy jeździ dużo rowerzystów i będzie wypadek.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.