- 1 Poważny wypadek w Gdyni. Lądowało LPR (88 opinii)
- 2 Schowek w samochodzie pełen narkotyków (66 opinii)
- 3 Ważą się losy linii kolejowej do Wiczlina (16 opinii)
- 4 Co kryje piasek sopockiej plaży? (74 opinie)
- 5 Sami złapali złodzieja katalizatorów (131 opinii)
- 6 Bezpłatny-płatny parking pod Ergo Areną (21 opinii)
Czy zmiana drogowskazów ułatwi poruszanie się po Trójmieście?
2 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat)
Gdańsk postanowił zmienić drogowskazy umieszczane nad głównymi arteriami. Wymienionych zostanie kilkadziesiąt tablic. Prace pochłoną w sumie 1,2 mln zł.
Zarząd Dróg i Zieleni zaczął dostrzegać potrzebę jego stworzenia już jakiś czas temu. Powstawały nowe inwestycje, a wraz z nimi oznakowanie - wyłącznie dla tych inwestycji.
- Do tego w miarę upływu czasu zmieniały się ministerialne wytyczne dotyczące wyglądu znaków. Należało więc to zmienić, tak żeby wszystkie drogowskazy wyglądały identycznie. Żeby żaden turysta nie miał wątpliwości, jak dojechać w konkretne miejsce, które chce zwiedzić, a kierowca ciężarówki wiedział, że aby dotrzeć z Warszawy do Gdyni, wcale nie musi przejeżdżać przez centrum Gdańska - wyjaśnia Kotłowski.
Dlatego dział inżynierii ruchu ZDiZ stworzył projekt nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska. Oznakowanie to pełni w miastach ważną rolę - m.in. zapewnia odpowiednią przepustowość, pozwala też na bezpieczne korzystanie z dróg przez uczestników ruchu.
- Znaki kierunku powinny być bowiem tak dobrane, aby kierowca, który nie zna miasta mógł przejechać przez nie, korzystając tylko z ustawionych znaków i podanych na nich informacji - mówi szef działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ, Tomasz Wawrzonek.
W pierwszym etapie - realizowanym obecnie - na nowo oznakowane zostanie Śródmieście Gdańska (skrzyżowania: Zwycięstwa/Błędnik/3 Maja , Błędnik/Podwale Grodzkie/Wały Piastowskie/Rajska , Wały Jagiellońskie/Hucisko/Targ Drzewny ; Okopowa/Armii Krajowej/Podwale Przedmiejskie/Armii Krajowej/Sikorskiego ) i jedno skrzyżowanie we Wrzeszczu (al. Żołnierzy Wyklętych/al. Grunwaldzka ). Drugi etap, który ruszy w październiku, to zmiana oznakowania drogowskazowego na głównym ciągu komunikacyjnym.
- Wdrażany obecnie system to też wytyczone na nowo korytarze tranzytowe przez Gdańsk. Powstało wiele nowych dróg, nadszedł czas na wyprowadzenie (o ile to możliwe) ruchu ciężkich aut oraz ruchu turystycznego z centrum Gdańska - dodaje Tomasz Wawrzonek.
Od teraz więc wyjazd z Gdańska w kierunku Łodzi sugerowany będzie nie Orunią i Traktem Świętego Wojciecha, jak dotychczas, ale trasą W-Z do Obwodnicy Trójmiasta i dalej autostradą A1 lub drogą krajową 91. Z kolei sugerowany przejazd z Gdańska do Gdyni - nie przez Wrzeszcz, jak dotychczas, ale Trasą W-Z i Obwodnicą Trójmiasta. Ponadto oznakowane będą również dojazdy do autostrady A1.
Realizacja pierwszego i drugiego etapu zakończy się pod koniec roku. Prace pochłoną ok. 400 tysięcy złotych. Szacunkowy koszt wykonania całości nowego systemu drogowskazowego dla Gdańska to ok. 1,2 mln zł. Pozostałe prace odbędą się w przyszłym roku.