• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zmodernizowane Dortmundy doczekają się poprawek?

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby. Niska podłoga ułatwia wsiadanie osobom niepełnosprawnym, jednak wnętrze tramwaju nie jest odpowiednio przystosowane dla takiej osoby.

W piątek na pętli Brzeźno Plaża odbyła się prezentacja, połączona z dyskusją na temat możliwych poprawek w modernizowanych tramwajach N8C - tzw. Dortmundach. Niestety, nie ma szans na diametralną zmianę zakresu przebudowy.



Pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej od kilku miesięcy mogą korzystać ze zmodernizowanych Dortmundów. Przeprowadzone modyfikacje odbierane są pozytywnie, jednak kilka rozwiązań budzi zastrzeżenia.

Największą zmianą jest wstawienie niskopodłogowego członu. Dzięki temu tramwaj zyskał nie tylko dodatkowe drzwi, ułatwiające wymianę pasażerów na przystankach, lecz stał się także dostępny dla pasażerów niepełnosprawnych i matek z wózkami. Niestety, najbardziej zainteresowani nie są do końca zadowoleni z przeprowadzonych prac.

Pani Halina, poruszająca się na wózku inwalidzkim, skarży się na brak bezpiecznego miejsca, w którym mogłaby ustawić się ze swoim wózkiem. Wnęka, która znajduje się pomiędzy drzwiami a schodami, z trudem pozwala na ustawienie w nim wózka dla dziecka, ale nie wózka dla osoby niepełnosprawnej.

Jednym ze sposób na zmianę tej sytuacji byłoby przesunięcie schodów lub ich zwężenie. - Tuż obok schodów, pod siedzeniami znajdują się nagrzewnice, które ciężko jest przenieść w inne miejsce. Muszą one być tak usytuowane, by nie oparzyły pasażerów - tłumaczy Andrzej Bręczewski, prezes Modertransu. Obecne urządzenia pochodzą ze starego wnętrza Dortmundu. Można wprawdzie zamówić nowe, tak by zainstalować je w innym miejscu, jednak tutaj problemem okazują się sprawy finansowe - taka przeróbka zwiększyłaby koszt przebudowy pojazdu.

Innym rozwiązaniem mogłoby być zwężenie schodów, co jednak negatywnie wpłynie na wygodę przemieszczenia się pasażerów we wnętrzu tramwaju. - Obecna szerokość schodów pozwala na minięcie się dwóch osób. Nie wiadomo, czy po zwężeniu tramwaj spełniałby wymogi bezpieczeństwa - dodaje Jerzy Zgliczyński, dyrektor ZKM Gdańsk.

Ponadto osoba niepełnosprawna ma problem z naciśnięciem guzika sygnalizującego chęć opuszczenia pojazdu. Jest on umieszczony w dość niewygodnym miejscu - za poręczami, pod kasownikiem. W tym przypadku także ciężko liczyć na znaczną poprawę. Ze względu na konstrukcję drzwi, nie można przenieść go na sam ich środek - tak, jak np. w Bombardierze. W pobliżu drzwi brakuje odpowiedniej poręczy, na której można zamontować przyciski.

Dużą wadą przy gdańskich, ogromnych potokach pasażerskich, okazują się również podwójne siedzenia, które wprawdzie zwiększają komfort podróży, jednak pomniejszają całkowitą pojemność tramwajów, przez co w godzinach szczytu pasażerowie jeżdżą ściśnięci niczym sardynki w puszce. - Pod siedzeniami zainstalowane są piasecznice oraz aparatura techniczna. Nie da się ich przenieść w dowolne miejsce - tłumaczy prezes Modertransu.

Przestrzeń pasażerska można powiększyć przez specjalne "zaślepki" ułożone na nieużywanych schodach. Były one obecne przez kilka tygodni w pierwszym sprowadzonym, nieprzebudowanym, tramwaju N8C. Co się z nimi stało? Władze ZKM nie potrafią jednoznacznie odpowiedzieć.

Natomiast być może doczekamy się dodatkowych poręczy w części wysokopodłogowej. Szczególnie odczuwalny jest brak uchwytów równoległych do sufitu. - Faktycznie, w tym miejscu przydałaby się dodatkowa poręcz. Montaż jej nie powinien stanowić większego kłopotu. - przyznał Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Wszystkie zebrane na piątkowym spotkaniu uwagi zostaną jeszcze raz przeanalizowane pod kątem ich możliwości wdrożenia przy następnych przebudowach pojazdów. Do końca roku w Gdańsku ma jeździć 13 tramwajów z niskopodłogową wstawką. Obecnie jest ich pięć. W 2011 roku powinny być zakończone modernizacje wszystkich tramwajów.

Przebudowa 46 Dortmundów oraz zakup 35 zupełnie nowych pojazdów PESY ma całkowicie odmienić gdańską komunikację miejską. Z ulic zniknie większość wyeksploatowanych "stopiątek". Jednak wymiana taboru będzie wymagać także drastycznych zmian w częstotliwości kursowania pojazdów - tramwaj N8C jest mniej pojemny niż typowy skład "stopiątek". Ze względu na brak odpowiednio długich peronów, nie można ich także łączyć ze sobą. Dortmundy będą także stanowić jedyny tabor zdolny obsłużyć trasę na os. Morena, na końcu której przypuszczalnie nie będzie tradycyjnej pętli, a tory odstawcze. Spowodowane jest to problemami z wykupem gruntu.

Opinie (225) 6 zablokowanych

  • (2)

    zamiast 46 dortmundów Gdańsk mógł by kupić za tą cenę parę nojek (na ile by starczyło tego nie wiem?) kapitalnie wyremontować 4 citadisy i 2 114Na bo ich stan jest dobity:( do tego dochodzą 3 bombardiery, kilka dobrych 105 i 35 nowych PEZ. i już mamy naprawdę elegancką flotę! takie moje zdanie.

    • 3 5

    • Moglby zakupic dokładnie...

      ...jedną, powtarzam: JEDNĄ nówkę.

      • 1 0

    • A moje jest takie, ze być nie starczyło na jedną nówkę, a taka flota to jest dobra dla Grudziądza (bez obrazy dla tego pięknego miasta). W Gdańsku potrzeba co najmniej 100 tramwajów.

      • 0 0

  • Oj nie chodzi tutaj o to żeby każdy sam się operował i gasił pożary tylko o to że coś tak prostego jak oszczędzanie na starość każdy może zrobić sam a ze strony państwa lepiej niż przymus korzystania z upadającego ZUSu bardziej przydałaby się edukacja w tym zakresie.

    • 0 1

  • DOrtmundy vs Bombardier

    WIĘC DLACZEGO KUPILI TEN ZŁOM(DORTMUNDY) SKORO MOŻNA BYŁOBY KUPIĆ COŚ LEPSZEGO I BARDZIEJ SPRAWDZONEGO !!!!
    PO CO PRZERABIAĆ ZŁOMY I DODATKOWO DOPŁACAĆ !!!!!
    PARANOJA !!!! PONOĆ KTOŚ KIEDYŚ POWIEDZIAŁ ŻE MIASTO BĘDZIE OSZCZĘDNE !!!! ZTM TEŻ TAKI MIAŁ BYĆ

    • 4 1

  • Wzieli gówno i teraz pakują kasę i nic z tego dobrego nie wychodzi

    • 7 0

  • Łby na gumce (1)

    Adamowicz lubi szastać kasą Gdańszczan i sprowadza złomy które Niemcy musieliby zutylizować a to kosztuje a polacki łykają wsio gdy usłyszą szelest papierzastych

    • 7 1

    • banialuki!

      Gdyby nie to, że w Dortmundzie wymieniali tramwaje na dostosowane do jazdy tunelowej, to wcale by się swoich N8C nie pozbyli i jeździłyby tam jeszcze spokojnie 15 lat - taka jest prawda. A to dlatego, że N8C to jedna z najlepszych konstrukcji, chwalona w całej Europie.

      • 0 0

  • Czym prędzej pętlę ZAJĄCOWO(róg Łódzka-Świętokrzyska)usytuować na Oruni Górnej!

    Psu na budę takie"połączenie"!Komu takie skomunikowanie potrzebne?Osiedle Orunia Górna PILNIE potrzebuje sensownego,szybszego połączenia z centrum!!!

    • 2 0

  • trudności bardzo obiektywne

    jak jade do pracy i widze zblizającego sie dortmunda to az mnie skręca, że będę musiał spedzic w nim nastepne 40 minut. 105tki sa sto razy lepsze niz dortmundy - one są kompletnie niefunkcjonalne dla miasta i jest to totalna głupota je modernizowac skoro pojeżdżą góra 10 lat ! w Gdańsku reczywiście komunikacja jest jak w PRL-u . polecam film na youtubie pt./trudności bardzo obiakiektywane/ który to pokazuje funkcjonowanie komunikacji w warszawie koło lat 90 tych , jak na niego patrze to jakbym widział Gdańsk 2012 !!! polecam obejrzyjcie.

    • 2 2

  • w Czechach w Brnie nie kupuja starych zasluzonych tramwajow z Wiednia

    biora nowiutkie Skody z Pragi i nie z miasta tylko z fabryki . 2 w jednym . publiczne zamowienia utrzymuja zaklad Skody produkujacy tramwaje .
    Jak ktos jechal nowym tramwajem Skody to wie ze nasze nowe to im do piet nie dorastaja , a i torowiska maja takie ze tramwaj moze mknac jak po stole .

    • 4 0

  • Tak to jest i będzie jak wbór i ewentualnie

    przetargi załatwiają kolesie a nie fachowcy w danej branży.

    • 1 1

  • W Niemczech tramwaj miał przewozic tyle osób ile było w nim miejsc siedzących

    u nas ma robić za wagony bydlęce czyli ma byc napchany na maksa, to nie wina tramwaju tylko przewożnika, zbyt mala czestotliwośc kursowania i tyle,u nas pasażer zawsze jest na ostatnim miejscu

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane