• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy przeciwni zmianom na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Radni zaskoczeni i podzieleni

Maciej Korolczuk
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h. To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h.

Czytelnicy Trojmiasto.pl skrytykowali pomysł radnych i gdańskich drogowców o ograniczeniu prędkości na głównej arterii Gdańska. Zgadza się z nim zaledwie 15 proc. osób głosujących w naszej ankiecie. Łącznie zagłosowało ponad 5 tys. czytelników. Krytyczne głosy przeważały też w opiniach pod artykułem. Tymczasem decyzja miasta zaskoczyła samych wnioskodawców, a radnych miasta - podzieliła.



Z jaką prędkością będziesz poruszał(a) się po al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa?

W ankiecie pod artykułem o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku oddano ponad 5 tys. głosów.

Ponad 60 proc. czytelników uważa, że po głównej arterii Gdańska można poruszać się z prędkością 70 km/h. Co czwarty głosujący sądzi z kolei, że na obu alejach powinna zostać zachowana obecna - mieszana - organizacja ruchu dopuszczająca jazdę z prędkością zarówno 50- jak i 70 km/h. Rację radnym przyznało tylko 15 proc. ankietowanych.

Fala krytyki przetoczyła się też w komentarzach. Pod artykułem zamieszczono ponad 1 tys. opinii, z czego większość była polemiczna.

- Niech radni zapytają inżynierów z PG o ile wzrośnie emisja CO2, cząstek stałych i ciepła zakumulowanego skutkiem tej decyzji. Diet im zabraknie na pokrywanie skutków oddziaływania na środowisko tak durnej decyzji - napisał Suzie Quattro.
- Mamy problem z nocnymi wyścigami. Co robimy? Pilnujemy zwykłych obywateli w dzień! Bareja wiecznie żywy - dodał ktoś inny.
- 70 km/h na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to było mądre rozwiązanie w komunikacji Gdańska. Rowerzyści mają swoje trasy. Jak taka prędkość może przeszkadzać rowerzystom?
Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu. Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu.

Skala zmian zaskoczyła radnych



Co ciekawe, skalą zmian, jakie od marca mają zajść na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa zaskoczeni są... sami wnioskodawcy. Oskar Kruszyński z Rady Dzielnicy Oliwa, która jako pierwsza zawnioskowała do miasta o ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej przyznaje, że zarówno on, jak i jego koledzy z rady dzielnicy są w szoku, że tak szybko i na taką skalę udało się przeprowadzić zmiany.

- Wnioskowaliśmy tylko o ujednolicenie znaków w Oliwie. Nie ukrywam, jesteśmy w szoku, ale raczej pozytywnym - mówi Kruszyński. - Mieliśmy pewną niespójność w oznakowaniu al. Grunwaldzkiej. W jednym miejscu można było jechać 50 km/h, za chwilę - 70, a potem znów 50. Ludzie sami się w tym gubili, więc postanowiliśmy to usystematyzować. Nikt z nas nie zakładał jednak scenariusza, że ograniczenie obejmie także al. Zwycięstwa.
Radny Oliwy przyznaje, że pomysł może wydawać się kontrowersyjny. Ale tylko pozornie.

- Proszę się zastanowić jak często na tym odcinku można rzeczywiście poruszać się z wyższą prędkością. Przecież każdy z nas zna sytuację, gdy jadąc z przepisową prędkością ktoś nas wyprzedza tylko po to, by spotkać się z nami na kolejnym skrzyżowaniu. Różnica polega na tym, że on na tych światłach czeka chwilę dłużej, bo jest tam kilka sekund przed nami. 20 km/h przy takim natężeniu ruchu i liczbie skrzyżowań ze światłami to naprawdę niewielka i ledwie zauważalna różnica. Oszczędność czasu jest tylko pozorna.
Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa. Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa.

To tylko pierwszy krok



Po uchwale Rady Dzielnicy Oliwy do sprawy włączyli się także radni miasta. Emilia Lodzińska, jedna radnych KO podpisanych pod interpelacją o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej mówi, że zmiany na obu alejach to pierwszy krok do uspokajania ruchu na głównej arterii Gdańska.

- Zależy nam, by ulice w mieście stały się bardziej przyjazne mieszkańcom - mówi radna Lodzińska. - Żeby tak się stało musimy niwelować bariery jakim jest brak naziemnych przejść dla pieszych czy nadmierna prędkość pojazdów. Stąd decyzja o zniwelowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości na obu alejach. Ale to dopiero pierwszy krok - zastrzega radna.
Jak słyszymy, radni z klubu KO w radzie miasta chcą wywrzeć presję na urzędnikach i prezydent miasta Aleksandrze Dulkiewicz, by następnym etapem w uspokajaniu ruchu było wytyczenie przejścia dla pieszych przy Uniwersyteckim Centrum KlinicznymMapka, Teatrze MiniaturaMapka czy skwerze im. Anny Walentynowicz.Mapka

- Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Zdajemy sobie sprawę, że np. przywrócenie przejścia przy Teatrze Miniatura nastąpi dopiero na etapie budowy Nowej Politechnicznej, ale nie możemy odpuścić tego tematu.
Radna przekonuje też, że ograniczenie prędkości jest dobrym pomysłem, bo da czas kierowcom do przyzwyczajenia się do nowej organizacji ruchu i uświadomi im, że w tych miejscach wkrótce pojawią się piesi. Dodaje też, że ograniczenie prędkości ma ułatwić poruszanie się po mieście mniej uprzywilejowanym pieszym i rowerzystom i poprawić ich bezpieczeństwo.  

Jak ocenia wyniki ankiety pod naszym artykułem, w której czytelnicy skrytykowali pomysł radnych?

- Być może zabrakło lepszej komunikacji i wytłumaczenia mieszkańcom, dlaczego tak się stało - zastanawia się radna. - To dopiero początek dyskusji w tej sprawie.
Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem. Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem.

Radni opozycji podzieleni



Ze zrozumieniem pomysł koalicji rządzącej przyjął Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS w radzie miasta. Jak mówi, w wielu miastach w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje polityka uspokajania ruchu i dobrze się dzieje, że taki trend realizowany jest także w Gdańsku.

- Sam jestem kierowcą i wolałbym jeździć szybciej, ale jako radny w poczuciu odpowiedzialności za podejmowane decyzje mające wpływ na życie mieszkańców uważam, że to słuszna idea - mówi Koralewski. - Skoro w Europie kierowcy mogą po pięciopasmowych drogach dostojnie sunąć z przepisową prędkością 50 km/h to czemu nie u nas? Ograniczenie prędkości jest o tyle sensowne i uzasadnione, że rząd pracuje nad przepisami, które dadzą pieszym pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych.
Nieco bardziej krytyczny jest z kolei Karol Rabenda z PiS. Uważa, że karanie normalnych kierowców za incydentalne przypadki łamania przepisów przez piratów drogowych mija się z celem.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa są szerokie, dobrze oświetlone, a przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną. Tam jest bezpiecznie. Można utrzymać tam obecną prędkość. Karać trzeba łamiących prawo piratów często przekraczających zdecydowanie wyższą prędkość niż 50 km/h. Już bardziej zasadne byłoby uspokojenie ruchu na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie blisko jezdni są chodniki, a droga nie jest - jak Grunwaldzka czy Zwycięstwa - oddzielona od siebie pasem zieleni.
Według zapowiedzi urzędników z nową - niższą prędkością pojedziemy al. Grunwaldzką i Zwycięstwa już w przyszłym miesiącu.

Opinie (797) ponad 10 zablokowanych

  • Nie DLA 50!

    NIE!

    I kierowcy mają mieć pierwszeństwo a nie rowerzyści na drogach gdzie przecinają je ścieżki rowerowe!

    • 6 9

  • Jestem mieszkańcem (3)

    Nie rozumiem, dlaczego pani radna Lodzińska uważa, że to dobre dla mieszkańców? Czy ona myśli, że mieszkańcy poruszają się tylko pieszo?? Jestem mieszkańcem i korzystam z al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa jako kierowca, jako pieszy i jako rowerzysta. Nie przeszkadza mi, gdy poruszam się na piechotę bądź rowerem, że samochody mogą poruszać się z prędkością 70 km/h. Ja mam chodnik i drogę dla rowerów, a gdy chce przekroczyć jezdnię, to są przejścia ze światłami.
    Jak ktoś nie uważa za kierownicą, to rozjedzie pieszego niezależnie od maksymalnej dopuszczalnej prędkości.

    • 15 7

    • Aleale (1)

      jak cię rozjedzie przy 50 km/h to będziesz żył

      • 3 3

      • Niekoniecznie. Poza tym w takim razie ograniczyć do np. 10 km/h, wtedy jest jeszcze mniejsze prawdopodobieństwo zgonu. Przeprasza za ten populizm, ale taka jest właśnie logika ograniczania prędkości maksymalnej. To nie tędy droga do bezpieczeństwa, zawsze będą tacy, którzy ignorują przepisy i rozjadą pieszego przy 100 km/h. A ci, co teraz jeżdżą przepisowe 70 na pewno są uważni i rozważni i nie rozjeżdżają pieszych. Gdyby to od prędkości zależała liczba wypadków, to byłoby ich mnóstwo skoro 70 km/h to zbyt wiele. Skoro tak nie jest, mamy empirycznie dowiedzione, ze to bzdura.

        • 0 0

    • Jakby kierowcy jesdzili ponizej tych 70 to by problemu nie bylo. Ale jada 100 i wiecej

      • 2 2

  • Zawiedziony

    Do Tej pory myślałem że tylko dla PIS to stan umysłu ale widzę KO też . Mojego głosu w wyborach nie dostaniecie już nigdy

    • 3 2

  • 5 tysięcy z 500 tysięcy (1)

    1% ma dyktować warunki?

    • 7 8

    • Tak, dosyć tej dyskryminacji

      a jak nie to zrobimy wam takie show że się nie pozbieracie!

      • 0 0

  • Kierowcy to też mieszkańcy...

    sprawniejsza komunikacja samochodowa działa tez dla dobra mieszkańców. Są światła na przejściach, ściezki rowerowe, nie ma uciążliwych skrzyżowań. Po co te ograniczenia prędkosci? Chyba po to by Policja znów podratowała na mandatach budżet Miasta. : (

    • 5 5

  • (1)

    Po co były wywalone miliony na tristar? Do czego tu tera potrzebny, skoro na trasie spełniającej wszystkie warunki do 70-ki trzeba będzie się ciągnąć 50?

    • 12 2

    • Bo rzad nie pozwala aby tristar mierzyl predkosc

      • 0 0

  • Zawiedziony (3)

    Do tej pory myślałem że partią nakazów zakazów regulacji ograniczeń jest PIS ale widzę że KO jest taka sama . Nie dostaniecie już nigdy ode mnie głosu w wyborach .

    • 11 4

    • hahah leming co sie obudziłes nie mozliwe ,tylko na kogo biedaku wtedy zagłosujesz na SLD? (1)

      Na farbowane SLD biedronia czy na farbowane PO Hołowni :)

      • 1 0

      • Tak masz racje przejrzałem na oczy a ubliżaniem tylko potwierdzasz że mam rację . Ale spoko ani PIS ani KO ani SLD czy inne farbowane lisy . Na szczęście mogę się wynieść a wy się tu zagryźcie jak szczury

        • 1 0

    • powtarzasz sie.

      Co tam u ciebie w Radomiu slychac? Snieg juz stopnial?

      • 0 0

  • zapraszam do pragi

    odcinkowy pomiar w całym mieście, taxi 45 na liczniku, kurier 45, bmw 2004 45...

    • 6 1

  • wydzielić buspas (1)

    na buspasie 70, na reszcie 50

    • 1 2

    • Za jazde po buspasie 50pln bez punktów.
      Za 70 na 50, 300 i 6 punktów.
      Dobre opłaca sie.

      • 1 0

  • Kolejny przykład propagandy urzedasów ze niby cos robią dla bezpieczeństwa!!Te ograniczenie kompletnie nic nie zmienia!!

    Zagrożeniem dla pieszego i rowerzysty jest wymuszenie pierwszeństwa przez buraka w blachosmrodzie bo normalny kierowca tego nie robi. Burak w blachosmrodzie tez nie przestrzega żadnych ograniczeń!!
    Ci co to wymyślili to popierają to pseudoaktywisci ekologiczno -rowerowi lewicowi !!
    Wiec zadajcie pytanie czy to pomysł oficera rowerowego i jego kolesiów Kitlińskiego jeśli nie to czy ten pomysł poparł.

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane