• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: montujcie progi zwalniające, które nie niszczą podwozia

Marek
2 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika przykładem odpowiedniego progu zwalniającego jest ten zamontowany na ul. Kościelnej. Zdaniem czytelnika przykładem odpowiedniego progu zwalniającego jest ten zamontowany na ul. Kościelnej.

- Progi zwalniające na ulicach są przeważnie albo zbyt niskie, albo zbyt ostre i przez to niszczące dla auta - pisze nasz czytelnik, pan Marek, wskazując wyjątek - dobrze skonstruowany próg na ul. Kościelnej zobacz na mapie Gdyni w Gdyni.



Uszkodziłe(a)ś samochód przejeżdżając przez próg zwalniający?

  1. Na początku marca pisaliśmy o rozszerzeniu strefy Tempo 30 w Małym Kacku.
  2. Wolniej od kilkunastu miesięcy na osiedlowych ulicach trzeba jeździć także m.in. na Dąbrowie czy Działkach Leśnych.
  3. W planach są kolejne zmiany uspokajające ruch w gdyńskich dzielnicach.
  • W zeszłym tygodniu ograniczenia, które - jak mówią urzędnicy - są zgodne z postulatami mieszkańców - dotarły także do Karwin.
  • Kierowcy zwracają uwagę, że w przypadku strefy Tempo 30 istotne są też progi zwalniające i sposób ich wykonania.

    Karwiny: trzeba jeździć 30 km/h



    Oto opinia pana Marka, jednego z naszych czytelników



    Jestem od jakiegoś czasu zdecydowanym zwolennikiem jazdy "w limitach" - znaczy w zasadzie unikam (zauważalnego) przekraczania prędkości. Obiema rękoma podpisuję się pod "Strefą 30" w obszarach takich jak Karwiny (na niektórych pomniejszych uliczkach widziałbym nawet "Strefę zamieszkania").

    Kierowcy jadący wolno przejeżdżają bez żadnych uszkodzeń. Kierowcy jadący wolno przejeżdżają bez żadnych uszkodzeń.
    Ale bardzo nie lubię "złych" progów zwalniających - a niestety większość tych, które istnieją taka właśnie jest. I oczywiście spełniają swoją podstawową rolę - kierowcy zwalniają - ale faktu, że to progi złe to nie zmienia.

    O co chodzi? O progi, które są albo zbyt niskie, łagodne i płaskie (jak np. na Świerkowej lub Korzennej) lub wręcz przeciwnie - za ostre, hałaśliwe i  mniej czy bardziej "niezdrowe" dla auta nawet przy niewielkich prędkościach (jak na Kruczkowskiego, Buraczanej czy nawet Starodworcowej. Podobnie niezdrowe są wyspowe progi prefabrykowane.

    Ul. Kościelna w Gdyni: wzorcowe progi zwalniające



    Ale jest w Gdyni ulica z progami czy raczej pagórkami zwalniającymi wręcz wzorcowymi. To ulica Kościelna. Progi te mają już 20-25 czy nawet więcej lat i są idealne. Z prędkością 20-25 km/h przejeżdża się je bez żadnych wstrząsów czy uderzeń w opony lub w zawieszenie, przy ok. 30 km/h daje się je przejechać choć już mocno odczuwalnie - a próba jazdy 40 km/h lub szybciej... pozostaje w pamięci takiego nierozważnego kierowcy na dłużej.



    Czy jest możliwe, żeby nowe/planowane na Karwinach progi były wykonane właśnie w takim standardzie? Dokładnie w takim profilu? W profilu, który zapewnia stałe toczenie się koła po profilu jezdni - bez gwałtownych zmian kierunku - nie generując żadnego stuknięcia lub hałasu?

    Dobrym rozwiązaniem w "Strefie 30" na Karwinach byłoby też rozmieszczenie tablic radarowych wyświetlających prędkość przejeżdżających pojazdów i odpowiedni zielony "uśmieszek" lub czerwoną "smutną minkę" - w komentarzu do dobrej lub nadmiernej zmierzonej prędkości.

    To rozwiązanie bardzo obrazowe i skutecznie przypominające - a jednocześnie chyba tańsze niż progi.
    Marek

    Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

    Miejsca

    Opinie (494) 10 zablokowanych

    • to jest jeden z sensowniejszych argumentow za jezdzeniem po miescie wielkim SUVem (4)

      bo d**ile montuja te wszystkie 'poduszki berlinskie' itd
      strach normalnym samochodem po tym jezdzic

      • 16 8

      • jedynym d**ilem jesteś tutaj ty (3)

        frustracie w szpachlowozie, kup normalne auto

        • 1 11

        • ciebie nawet na 30 letniego szrota by nie było stać, (2)

          marzysz za to, by wykupić abonament roczny na mevo bo na sandały nie wystarczy

          • 4 2

          • tak sobie tłumacz (1)

            ale to ty masz problem z progiem a nie ja,
            mogę ci dać moje auto na próbę, zobaczysz, że to nie wina progu tylko twojej nadmiernej prędkości

            • 1 1

            • Ok. Kiedy i gdzie?

              • 0 1

    • Brak wiedzy (13)

      Progi zwalniające tzw. Śpiący policjanta, tylko szkodzi.
      1. Opiłki z klocków hamulcowych które w wyniku nagłego hamowania w tym obrzeże badania wykazały jest dużo więcej są bardzo groźne dla zdrowia
      2. Zwiększanie spalin nagle dodawanie gazu aby przyspieszyć po przejechaniu duże problemy z miejscowym zanieczyszczeniem powietrza.
      3. Nie mówisz już o odpowiedzialności zbiorowej niszczenie sobie aut
      Wystarczyło zrobić jak w Skandynawi inteligentne progi przekraczała 30 km/h wysowa się, jedziesz zgodnie z przepisami przejeżdżasz po płaskim, No ale trzeba by byko pomyśleć aby to zrobić

      • 30 15

      • Nieznajomość (2)

        Maciej "chamulcowych" po jakiemu to? Po kaszubsku

        • 2 6

        • Tylko ze Gdansk a nie Skandynawia, nam bliżej do Afryki niż to Skandynawi

          • 5 4

        • Prawda

          Ludzie sami sobie szkodzą chcą takich progów. Bo nic one nie daja

          • 3 3

      • Nie tylko Skandynawia

        Ale wiele Państw to wprowadza, jest to poprostu bezpieczniejsze zdrowsze i rozsądne.
        Ale czego my oczekujemy od Gdańska

        • 2 3

      • nareszcie (1)

        pierwsza sensowna wypowiedź z realnymi argumentami. a nie bo mi się wydaje etc.
        Dobrze by było gdyby ktoś decyzyjny jeszcze to zrozumiał

        • 6 6

        • Właśnie

          Właśnie w tym problem mi się wydaje ze w Gdańsku nie ma osób myślących do których należą decyzje

          • 1 2

      • a jak kierofczykowi chcesz inaczej wytłumaczyć że tu jest ograniczenie do 30kmh ??? (5)

        • 4 6

        • Mandatem i to wysokim. (1)

          • 2 2

          • nakładanie mandatów nigdy nie będzie dotyczyć wszystkich lekceważących limity prędkości

            dobre progi są o wiele bardziej skuteczne w skłanianiu mistrzów kierownicy do odpowiedzialnej jazdy.

            • 0 0

        • No właśnie masz wyżej napisane,
          Inteligentne progi wysuwają się dla tych którzy przekraczają prędkość ci co jadą zgodnie z przepisami jadą po polskim.

          • 0 2

        • Kolejny inteligent. (1)

          Przy 30km/h na takich progach to można koła pogubić. Czytania ze zrozumieniem uczą w podstawówce.

          • 0 2

          • jak masz koła plasteliną przyklejone do szpachli to tak

            z pewnością

            • 2 1

      • Jak sie jedzie zgodnie z przepisami, to samochód sam zwalnia, nie trzeba raptownie hamować.

        • 0 0

    • Ulica Księżycowa w Sopocie, podwozie szoruje, jak szlifierka (1)

      Nie pomaga prędkosć 5 km/h. Samochód ze zwykłym zawieszeniem. Próg po przebudowie, ZDIZ twierdzi, że robił pomiary i wszystko jest zgodne z normą. Zaa biurka wszystko sie zgadza. Masakra.

      • 11 5

      • kłamiesz

        • 2 2

    • Montaż progów spowalniających to defraudacja pieniędzy! (1)

      Czyż nie lepiej nie naprawiać dróg? wychodzi taniej a i tak robimy na złość kierowcom
      wystarczy zobaczyć jak wyglądają ulice Polanki, Myśliwska w Gdańsku - dziura na dziurze a spowalniacze przed każdym przejściem
      nie ma szans aby jechać szybciej niż 20 km/h,
      na Kwietnej, Liczmańskiego, Słonecznej położono kocie łby - ale i tak zamontowano próg
      nie można jechać szybciej niż 10 km/h bo można stracić wszystkie zęby

      • 13 10

      • opinia specjalisty, kolejnego internetowego fachowca

        brawo misiu

        • 1 4

    • łatwiej jest karać wszystkich niż wyłapać kilku kretynów (8)

      Czemu się zgadzamy na takie coś? Czemu wybieramy takie ułomne władze?

      • 17 7

      • Masz rację (3)

        Odpowiedzialnosc zbiorowa w tym kraju obowiązuje, niestety...
        Progi zwalniajace są nieporozumieniem. Zwiększają emisje spalin, halasu, niszczą samochody. Zamiast nich powinno się robić szykany w postaci kwietnikow betonowych, mówię tu o drogach osiedlowych. Na pozostalych ulicach o wiekszym natezeniu ruchu powinno sie ustawiac fotoradary w postaci smietnikow, tak jak to jest w Niemczech. Każdego dnia zmienia się miejsce ich usytuowania, także kierowcy nie znają dnia ani godziny ;) I o to chodzi.
        Ale nie, w polandii jest jak jest.
        Dla mnie szczytem chamstwa ze strony miasta jest budowa coraz to nowych progów zwalniajacych na dziurawych i nierównych ulicach. Ponadto progi te nie sa ujednolicone, znormalizowane, praktycznie każdy jest inny.... Takie to polskie, prawda? Przykre to.
        I żeby nie było: kocham swój kraj, miejsce w którym mieszkam. Nie mam zamiaru przenosić się do Niemiec, tak jak pewnie ktoś z komentujacych moją wypowiedź chciałby pewnie napisać. Nie mam zamiaru narzekać na to co mamy. Tylko do licha, jeśli już coś robimy to róbmy to porządnie! A nie na łapu capu, po polskiemu....Czerpmy ze sprawdzonych wzorów. I szanujmy się nawzajem: pieszych i nasze auta.

        • 8 3

        • Z Gołębiem nie polemizuj i nie graj w szachy (1)

          Jego wypowiedź jest wewnętrznie niespójna i nie odpowiada rzeczywistości.
          Większość progów jest OK i dzięki nim kierowcy bardziej szanują pieszych na drogach osiedlowych.

          • 0 1

          • Tak, tak...

            tylko czemu ojcowie założyciele progów zwalniajacych nie szanują mojego auta i portfela, hę?
            A co do szachów to zgadzam się ;)

            • 0 0

        • Dlatego właśnie powstał ten tekst.

          Ten Marek to ja - ale nie pisałem na trójmiasto.pl w celu publikacji.
          Tu poszła kopia długiego maila wysłanego do UM w Gdyni.
          I pisałem właśnie po to - by planowane na Karwinach progi były tak jak napisałeś:
          "Tylko do licha, jeśli już coś robimy to róbmy to porządnie!"

          Dlatego dałem im przykład istniejących tu w Gdyni progów o bardzo dobrym profilu.

          Tak jak już tu wspominano - próg/pagórek powinien pozwalać na swobodny przejazd z prędkością dozwoloną - bez zwalniania do 50% czy 30% tej dozwolonej prędkości.
          Ale przejazd szybszy (oczywiście nie o 10 czy 20%) powinien być zauważalnie nieprzyjemny.
          A w limicie - bez uderzeń, stuków, przytarć, podskoków itp. - ot niemalże miłe bujnięcie.

          Pozdrawiam i polecam wypróbowanie tych na Kościelnej :)

          • 0 0

      • a jak chcesz to zrobić? postawisz policjanta na każdej ulicy? (3)

        • 0 0

        • Przeciez napisalem,że (2)

          wystarczy ustawiac kazdego dnia na chybil trafil w losowo wybranych miejscach fotoradary w postaci kubla na smieci. Kazdego dnia gdzie indziej. Szybko zdyscyplinowalyby one kierowców. W Niemczech ten patent działa. A progów zwalniajacych u nich jak na lekarstwo.
          Tylko, że u nas musiałoby się zmienić prawodawstwo, gdyż obecnie radary muszą być odpowiednio oznakowane i widoczne...

          • 3 1

          • zagranicą gołąb mimo swojej nazwy bywa palcem po mapie (1)

            • 0 0

            • I tu się mylisz...

              ...anonimie :)))

              • 0 0

    • (5)

      Gdyby ludzie nie jezdzili zbyt szybko w samochodach i przestrzegali przepisow nie byloby w ogole progow.
      Jesli przejezdza sie b. wolno po progu, samochod sie nie niszczy.
      Widocznie nadal jezdzi pan zbyt szybko.

      • 12 9

      • a guano prawda (4)

        Jeśli jest ograniczenie do 30 to powinno się dać przejechać po progu 30 bez wybijania dziury na szyberdach w dachu, jeśli jest do 20 to przejazd 20 a nie zwalnianie do 0 żeby wtoczyć się na próg z prędkością 2km/h.

        Dotarło, szanowny panie?

        • 5 4

        • Do dzbana nie dotrzesz...

          • 2 0

        • Ograniczenie do np. 30 km "do", a nie że masz z taką prędkością przejechać. (2)

          Dobierasz ostateczną prędkość do swojego samochodu (zawieszenia). Można przejechać np. 20 km/h.

          • 1 1

          • (1)

            Co nie zmienia faktu, że powinno dać się bezpiecznie przejechać z prędkością dozwoloną.

            • 0 0

            • i się daje

              tylko niektórzy nie potrafią spojrzeć na licznik wtedy, gdy wjeżdżają na próg

              • 0 0

    • Dla (5)

      Dla kierowcy który się zagapi to żaden próg nie pomoze i tak rozjeździe przechodnia. Nikt chyba tego nie sprawdza jak mocno progi niszczą zawieszenie i powodują większe zanieczyszczenie powietrza.Albo robimy delikatne albo wcale.

      • 9 8

      • zagapi? (4)

        Moze jeszcze jezdzisz po pijaku?

        • 4 3

        • Tak zagapi. I nie trzeba być pijanym! (3)

          Ulica Arkońska na Przymorzu (nie wiem czy jeszcze jest tam próg, bo to było jakieś 3 lata temu). Jechałem późnym wieczorem w deszczu. Próg zrobiony z bruku na ulicy brukowanej. Zero widoczności. Znak przysłonięty gałęziami pobliskiego drzewa. Urwałem katalizator.

          • 3 4

          • co ty robisz w trakcie jazdy, że się zagapiasz? (1)

            przy szkołach się zagapiasz?

            • 2 1

            • Widać dawno w szkole nie byłeś, bo tam uczyli czytania ze zrozumieniem.

              • 0 1

          • jeśli jechałeś późnym wieczorem w deszczu na ulicy osiedlowej

            nie zauważyłeś progu i urwałeś katalizator, to znaczy jechałeś tą ulicą zbyt szybko. Proste jak konstrukcja cepa.

            • 0 0

    • Progi zwalniające (5)

      Mnie osobiście zastanawiają również progi montowane za przejściem dla pieszych. Jaki sens?

      • 9 5

      • To proste

        Chodzi o to żeby ktoś kto potrącił pieszego uciekł z miejsca zdarzenia wolniej i przy okazji uszkodził sobie podwozie. Sprytne.

        • 3 3

      • (1)

        Lepsze są te montowane bezpośrednio przed przejściem. Raz że niezgodne z przepisami, to dwa, zagrażają bezpieczeństwu pieszych, dlatego są zakazane. Ale zarządcy dróg to d*bile i montują jak im wygodniej.

        • 1 2

        • idź że swoim dowodem nielegalnosci do sądu

          i daj nam znać jak poszło

          • 1 0

      • Chyba nie sądzisz, że celem montowania tych progów jest poprawa bezpieczeństwa?

        • 1 2

      • a gdzie taki ostatnio widziałeś w Trójmieście?

        może jechałeś lewą stroną?

        • 0 0

    • Spowalniacz na Morskiej

      Nie spowalniacze a równe drogi i kultura jazdy są najważniejsze.

      • 5 5

    • Rozmiary progów powinny być standaryzowane, jak wszystko inne co dotyczy drogi (2)

      Tymczasem mamy fantazję budowniczych lub producentów gumy

      • 12 5

      • Są standaryzowane. Przepisy wyraźnie określają gdzie i jaki próg i o jakich parametrach można zamontować. Problem w tym, że każdy ma to w d*pie.

        • 5 0

      • jakiś dowód na twoje sensacje?

        przekonaj mnie to razem z Tobą pójdę do sądu walczyć

        • 1 1

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane