• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik proponuje: bilet na tramwaj przepustką na parkingu Park & Ride

Jarosław
26 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.  Parking przy Urzędzie Marszałkowskim na Okopowej został udostępniony kierowcom na początku września. Do czasu zakupu parkometrów i uruchomienia Strefy Płatnego Parkowania na Starym Przedmieściu pozostanie bezpłatny.

Kubaturowy parking przy urzędzie marszałkowskimMapka powinien pozostać bezpłatny, ale tylko dla kierowców, którzy wykorzystują go w formule Park & Ride (Parkuj i jedź) - uważa nasz czytelnik, pan Jarosław. Jego zdaniem bezpłatną przepustką na wyjeździe mógłby być ważny bilet ZTM. Pozostali kierowcy za postój musieliby płacić.



Parking przy Biskupiej Górce w formule Park & Ride to:

Na początku grudnia miną trzy miesiące od otwarcia parkingu kubaturowego przy urzędzie marszałkowskim. Wielopoziomowy parking powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka.

Według zapowiedzi urzędników, parking pozostanie bezpłatny do chwili zakupienia nowych parkometrów i utworzenia strefy płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym ze Strefy Płatnego Parkowania - zostaną wprowadzone także na samym parkingu.

Także na początku grudnia poznamy ewentualne oferty w powtórzonym przetargu na zakup nowych parkometrów (pierwsze postępowanie unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę).

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych



Drugie postępowanie jest inne - miasto zamawia o połowę mniej urządzeń i wydłuża czas na ich dostawę. To oznacza, że na ulicach Gdańska pojawią się najwcześniej w drugiej połowie 2022 r. Tym samym do tego czasu parking przy Biskupiej Górce pozostanie więc bezpłatny.

Zdaniem naszego czytelnika, obiekt można wykorzystać zdecydowanie lepiej.

Oto jego list:

Parking przy Biskupie Górce to pierwszy tego typu miejski parking znajdujący się w osi Szybkiej Kolei Miejskiej. Do tego jest świetnie skomunikowany. Dla pieszych to kilka minut spacerem od przystanku SKM Śródmieście. Dla kierowców - dogodny dojazd zarówno od strony obwodnicy południowej, jak i tunelu pod Martwą Wisłą, Podwala Przedmiejskiego czy Trasy WZ. Aż się prosi, by miasto zrobiło z niego lepszy użytek i wprowadziło tam formułę Park & Ride. Korzyści z tego typu rozwiązania byłoby co najmniej kilka.


Setki tysięcy złotych wpływów do budżetu



Zacznijmy od najbardziej oczywistego profitu, bo argument finansowy przeważnie okazuje się najskuteczniejszy. Obecnie parking jest darmowy i ogólnodostępny. To sprawia, że miasto po wybudowaniu parkingu (razem z wiaduktem Biskupia Górka, co pochłonęło 163 mln zł) ponosi koszty jego utrzymania i nie ma nic w zamian.

Ze świetnie zlokalizowanej i kosztownej w budowie infrastruktury korzystają bez opłat urzędnicy, petenci i nieliczni okoliczni mieszkańcy. Tymczasem parking, mogący pomieścić prawie 400 aut, mógłby świetnie sprawdzić się jako pierwszy miejski parking typu Park & Ride.

Osoba dojeżdżająca do centrum własnym autem mogłaby zostawić samochód na parkingu i w dalszą drogę ruszyć tramwajem, autobusem czy kolejką SKM.

Ale pod jednym warunkiem - parking pozostałby bezpłatny tylko dla posiadacza biletu jednorazowego lub okresowego. Pozostali - musieliby płacić. Ile? Rozsądną wydaje się opłata za godzinę postoju równa cenie biletu (3,80 zł) lub godzinie parkowania w Strefie Płatnego Parkowania (3,90 zł).

Jak to zrobić? Na pewno nie trzeba w tej kwestii wyważać otwartych drzwi. Wystarczy zrobić użytek z wiedzy, ludzi i sprzętu zdobytych w ostatnich latach na parkingach w pasie nadmorskim. Tam się udaje to dlaczego miałoby się nie udać w tym przypadku?

Więcej pasażerów w komunikacji



Udostępnienie parkingu w formule P&R mogłoby przekonać więcej osób dojeżdżających do pracy samochodem do pozostawienia go bez opłat w pobliżu Biskupiej Górki i dalszej jazdy tramwajem lub SKM-ką. Trudno nazwać nieprawdopodobnym scenariusz, w którym kierowca - w ramach jednej opłaty za bilet i parking - nie pcha się do zatkanego Wrzeszcza czy Oliwy, tylko dojeżdża tam w podobnym czasie kolejką czy tramwajem.


Mniejsze korki



Mniej kierowców usiłujących wjechać do zakorkowanej Oliwy czy Wrzeszcza to krótsze korki, czystsze powietrze i mniejszy hałas. Benefit w postaci biletu, który po powrocie stanie się bezpłatną przepustką na szlabanie to jedno. Drugie - więcej czasu np. na poranną prasówkę w tramwaju czy wizytę w kawiarni.

Propagowanie właściwych postaw transportowych, by nie wszędzie jechać autem



Sukces tego typu rozwiązań - stosowanych przecież na całym świecie - mógłby skłonić więcej osób do korzystania z takiej formy poruszania się po mieście. Wystarczy spojrzeć, jaką popularnością cieszą się pękające w szwach parkingi P&R przy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Chyba każdy kierowca zdaje sobie sprawę, że nie wszędzie trzeba i nie wszędzie można dojechać samochodem. Ale przy odpowiedniej kampanii promocyjnej miasto mogłoby wypromować tę ideę i pokazać, że ma pomysł, jak efektywnie wykorzystać nową przestrzeń parkingową. Bo dziś nowy obiekt sprawia wrażenie, jakby powstał tylko po to, by mogła na nim za darmo parkować armia zmotoryzowanych urzędników.

Nie trzeba rezygnować z pomysłu po zakupie parkometrów i wdrożeniu SPP



Od samego początku miasto zapowiada, że parking stanie się płatny, gdy uda się kupić nowe parkometry i uruchomić strefę płatnego parkowania na Starym Przedmieściu. Wówczas opłaty - równe tym z SPP - miałyby się pojawić także na parkingu.

Ale przecież jedno drugiego nie wyklucza, opłaty można wprowadzić już teraz i zwolnić z nich kierowców korzystających z transportu publicznego. Po zakupie parkometrów zasady pozostałyby bez zmian.

A przez kilka miesięcy, które upłyną do tego czasu, z opłat za parkowanie uzbierałoby się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, które miasto mogłoby przeznaczyć na więcej zieleni, stojaki rowerowe, ogrody deszczowe czy inne prospołeczne działania.

Jarosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (146) 2 zablokowane

  • urząd marszałkowski przerobił sobie dawne boisko ckume na ogromny parking.

    z 300 samochodów się zmieści.

    • 9 0

  • Pomysł świetny, ale lokalizacja parkingu zła (3)

    Takie parkingi powinny być przy wjazdach do miasta, bo już teraz dostać się do niego to i tak postój w korkach. Takie parkingi powinny być na Rudnikach (obok Trasy Sucharskiego), Lipcach (koło stacji Gdańsk Lipce), Szadółki (w pobliżu Jabloniowej), Karczemki (obok Auchan, parking Auchana jest prywatny, także nie można im narzucać), Matarnia (większy parking przy PKM Matarnia), a na Osowej przy Dworcu PKP. I w ten sposób mamy już gdzie zostawić auto, aby wsiąść do autobusu czy pociągu, a teraz? Gdzie mamy zaparkować auto aby dojechać do Gdańska? No dobre pytanie, bo takich miejsc nie ma.

    • 14 3

    • Nie do końca (1)

      Ważne też żeby te parkingi były jak najbliżej komunikacji szynowej, tj. przy wszystkich stacjach PKM (przynajmniej od Brętowa w stronę lotniska) i przy przystankach tramwajowych najdalej wysuniętych wzdłuż dróg dojazdowych. Powiem więcej - w większości z tych miejsc już są darmowe parkingi P+R. Ja bym jeszcze dodał P+R przy przystanku tramwajowym Sucharskiego i albo dalej pociągnął linię SKM na Południe (co jest planowane chyba na lata 30-te) albo właśnie zrobił P+R przy Urzędzie Wojewódzkim. Bo co z tego że przy Lipcach masz południową granicę miasta, jak nie masz tam ani tramwaju ani SKM?

      • 1 1

      • Ale masz pociągi na Lipcach... Wystarczy w końcu puścić SKM tak jak kiedyś do Pruszcza

        • 1 0

    • W pełni sie zgadzam

      • 0 0

  • nie przejdzie one nie zarobio....

    • 0 3

  • Panie Czytelnik, (4)

    to jest parking w centrum, to tu ludzie przyjeżdżają do pracy i załatwiać sprawy, a nie stąd. To rozwiązanie dla Pruszcza, Osowy, Jasienia. A tu ma być rotacja. Wprowadzając takie rozwiązanie tutaj zrobiłyśmy najtańszy parking w centrum - 4 zł za cały dzień i choć, do roboty.

    • 9 4

    • Chcesz rotacji to "wyprowadź" urzędy i centrum handlowe z centrum Gdańska.

      • 2 1

    • A wystarczy go podzielić (2)

      Parking podzielić na dwie strefy: Park & Ride oraz zwykłą, aby ci wszyscy co chcą dalej jechać komunikacją mieli swoje miejsca i była też pula dla tych, co przyjeżdżają do Urzędu załatwić jakieś sprawy i znikają.

      Poza tym argument że byłby to najtańszy parking w całym mieście jest nietrafiony. Nie widzisz korzyści jakie płyną z faktu że auto pozostaje na parkingu a kierowca udaje się dalej komunikacją. Mniejsze korki, mniej spalin. Same korzyści. Takie rozwiązania funkcjonują z sukcesem w wielu miastach Europy i świata.

      • 2 4

      • (1)

        Nikt stąd dalej nie będzie podróżował, bo centrum miasta jest punktem docelowym. Ideą parkingów pr jest lokalizowanie ich z dala od centrum, aby odciążyć układ drogowy w centrum, dać gwarancję w miarę swobodnego dojazdu autem na przedmieściach i nie realizować drogich inwestycji parkingowych na cennych gruntach tylko budować tanie parkingi najlepiej w polu przy stacji kolejowej. PKM to dobry przykład, gdzie ludzie z wiosek dojeżdżają do najbliższego przystanku i dalej jadą pociągiem.

        • 3 3

        • To czemu SKM dojeżdża tylko do centrum?

          • 0 1

  • Czyli za cenę biletu tramwajowego mogę tam parkować cały dzień.

    Przenoszenie pieniędzy z jednej spółki do drugiej, podniesie tylko koszty obsługi.

    • 4 3

  • (5)

    Parking park and ride w centrum miasta w cenie biletu jednorazowego xD Gratuluję wywrócenia całej idei tego rozwiązania do góry nogami. Oby żaden urzędnik nie wziął sobie tego do serca.

    • 13 4

    • No centrum miasta, centrum turystycznych i biznesowych wędrówek

      • 0 0

    • (1)

      Dokładnie, to jest tak głupie, że przypomina kiepski polski żart

      • 4 1

      • Polska sama w sobie jest kiepskim polskim żartem

        • 1 0

    • Jakie centrum miasta? Wieśniaku

      • 2 4

    • z tym jednorazowym to rzeczywiście słaby pomysł, powinien być ograniczony do okresowych i ewentualnie całodziennego

      • 0 0

  • nieoplacalne

    Kupujac najtanszy miesieczny wyjdzie ~6x taniej niz abonament do platnej strefy, beda naduzycia po stronie pracownikow srodmiescia.

    • 6 1

  • Czy to jakiś żart? (5)

    W Polsce parki i przejażdżki umieszczane są w centrum miasta. To jest tak głupie, że przypomina kiepski rasistowski polski dowcip opowiadany w Ameryce. Może Polacy nie zwracali na to uwagi. Park and Rides są zaprojektowane tak, aby ludzie nie wjeżdżali do miasta samochodem.

    • 46 6

    • świetnie, tylko centrum Gdańska nie jest celem podróży większości codziennych kierujących (1)

      dojeżdżających z tzw. Gdańska Południe. Oni jadą głównie do biurowców w Oliwie i Wrzeszczu albo do terenów przemysłowych stoczniowo-portowych. W takiej sytuacji ten parking miałby sens, główna oś komunikacyjna byłaby mniej zakorkowana. Z punktu widzenia osi komunikacyjnej Gdańsk-Gdynia jest on niemal na jej początku.

      • 8 4

      • Myślę, że powódź samochodów, które przyjeżdżają codziennie, mówi co innego. Większość pracowników miejskich dojeżdża do pracy. Turyści i mieszkańcy przedmieść dojeżdżają do pracy samochodem, a oni jeżdżą głównie na południe. Możesz obserwować przepływ w i z każdego dnia. Nie chcemy, żeby przyjeżdżali swoimi samochodami.

        • 1 4

    • Też na to zwróciłem uwagę (1)

      Jakieś kuriozum - parking tego typu w centrum , a równocześnie parking przy na Kiełpinku, mały, ciemny i szemrany, że strach zostawić auto, a przy okazji nie oznaczony w żaden sposób i z utrudnionym dojazdem z obwodnicy ( kiedyś był w to miejsce zjazd bezpośredni to został obcięty) -- a do tego brak połączenia bezpośrednio do centrum....
      gdzie tu logika ???
      ktoś pijany tym rządzi ???
      A może element jakiegoś zakładu - kto zrobi coś głupszego ??

      • 10 0

      • Spokojnie, parking jest przy urzędzie, zaraz zamknie się pięterko albo dwa dla urzędników i lokalizacja parkingu się wyjaśni - dlaczego i dla kogo on jest.

        • 2 0

    • Pełna racja nigdzie na swiecie nie robi sie parkingów pietrowych w centrum miasta!

      Parkingi robi sie przed wjazdem do miasta by w miescie kursowac tylko komunikajcą miejską!Biskupia górka to praktycznie centrum miasta!!

      • 2 2

  • A co z biletem (4)

    Jednorazowym - papierowym albo zakupionym w aplikacji na 1 przejazd? Taki bilet kupuje się w aplikacji przy wejściu do pojazdu a papierowy trzeba skasować w pojeździe. Opcja że tylko bilet w formie karty jest dyskryminujący dla tych co sporadycznie jeżdżą komunikacją.

    • 33 8

    • Ja mam zostawic w aucie bilet jak go potrzebuje... No teoche nielogiczne

      • 1 2

    • nie marudź że tylko karat bo artykuł mowi o wszystkich rodzajach biletow. odpowiednie czytniki i nie ma problemu. (2)

      • 2 0

      • jak nie ma problemu, skoro bilet w aplikacji znika po czasie?

        • 1 1

      • Emeryci 70+ nie płacą za podróż tramwajem, jak rozwiązać ten problem?

        • 1 1

  • (16)

    Jeśli parking będzie w cenie parkowania na mieście to będzie stał pusty. Skoro cena za godzinę parkowania będzie taka sama, to każdy będzie wolał podjechać pod miejsce docelowe a nie na parking a potem drałowac z buta, tracić czas i płacić za dłuższy postój.

    • 153 5

    • Tak jak to ma miejsce w przypadku szkieletora

      • 21 0

    • Dlatego jedynym i sensownym rozwiązaniem (5)

      Jest likwidacja miejsc parkingowych celem przeznaczenia ich na szersze chodniki i na zieleń co zmusic niejako kierowców do parkowania na parkingu kubaturowym. Niestety mamy wielu ludzi którzy nie liczą się z niczym i z nikim, tylko samolubni myślą jedynie o sobie w związku z czym zmuszeni jesteśmy do stawiania milionów słupków oszpecających miasta i podnoszących koszty remontów w związku z czym wiele miejsc wciąż tego remontu doczekać sie nie może

      • 17 30

      • (4)

        Likwidacja miejsc parkingowych i celowe utrudnianie życia kierowcom aut w mieście nie jest i nie będzie sensowne. Posiadacze aut nie mają ich, bo płacenie za eksploatację i stanie w korkach to ich hobby. Auta mają, bo muszą się przemieszczać do pracy, w pracy lub prywatnie. Komunikacja miejska im w tym nie pomoże, bo to niemożliwe żeby docierała wszędzie i o każdej porze. Rower? No fajnie, ale kończy się na tym, że pierwszy mróz, deszcz i 90% ludzi przesiada się do swoich aut. Większość z miejskich kolarzy ma nawet problem z przejechaniem trasy Redłowo - Wielki Kack, a co dopiero codzienna jazda do pracy w zimnym deszczu lub upale. :D
        Gdańsk i Gdynia popełniły podstawowe błędy: zabudowały centra ponad miarę pozwalając na stawianie CH (Forum, Batory), a dopiero potem szukając rozwiązania na problemy, które na siebie same sprowadziły.
        Chcecie mieć mniej aut na centrach miast? W takim razie musicie zdecentralizować i zinformatyzować urzędy i zbudować bardzo sensowną i wydajną alternatywę w postaci transportu zbiorowego na linii parking park& - kierunek docelowy linii tramwajowej/autobusowej/kolejowej.
        Samym "karaniem" ludzi, którzy muszą dojechać do pracy autami nic się nie wskóra.

        • 18 5

        • Wskóra się (3)

          Nowy parking powinien dać oddech miastu. Na początek powinno się usunąć tyle miejsc parkingowych z ulic starego miasta ile jest na tym nowym obiekcie, a za parkowanie powinna być konkretna opłata. Zupełnie mnie nie obchodzą przyzwyczajenia ludzi, to nie karanie ale normalność. Jak zwrócisz uwagę na to co się dzieje w mieście to jest patologia. W takiej Austrii np. w centrach miast są deptaki współdzielone z tramwajami. Nigdy tam nie poczułem się zagrożony, a u nas nawet na chodniku, na którym nie powinno być ruchu poza pieszym, ciągle się trzeba oglądać. Ludzie powinni zrozumieć, że do miasta jedzie się transportem publicznym, bo tak jest taniej, szybciej, ekologiczniej. Na teraz jest dokładnie odwrotnie. Wystarczy popatrzeć co się dzieje o 7:30 na Armii Krajowej. Włodarze miasta może kiedyś to zrozumieją, ale na razie chyba im do tego daleko.

          • 5 7

          • (1)

            Jak tylko nie ma drogi rowerowej, to akurat na chodniku trzeba sie oglądać, za rowerami i hulajnogami elektrycznymi

            • 5 2

            • A za to dziękuj już naszym prawodawcom.

              Wywalony ze świętego asfaltu? Problem solved.

              • 1 4

          • Ciebie nie obchodzą nasze przyzwyczajenia, nas nie obchodzi twoje poczucie zagrożenia.

            • 2 2

    • Teoria nie do końca prawdziwa - na miejscu docelowym trzeba będzie też zapłacić za parking. (2)

      • 1 11

      • (1)

        No tak. Ale parkujesz krócej. Podjezdzasz, załatwisz sprawe i odjezdzasz bez koniecznosci dralowania pieszo przez pol miasta

        • 9 0

        • to jest tylko kwestia ilosci aut w centrum

          jesli bedzie za duzo, to zapełnia sie parkingi dalsze

          • 0 0

    • już mogę to napisać

      będzie stał pusty...

      • 9 1

    • (3)

      osobiście chyba wolałbym jechać na parking gdzie mam pewność, że będzie wolne miejsce i się przejść, ale chyba nie ma problemu żeby nadal była opcja podjechania pod cel podróży i zaparkowania. Problem się zaczyna kiedy pod punktem docelowym nie ma wolnego miejsca i dzbany parkują w miejscach niedozwolonych "bo ja tylko na chwilę" "bo nie ma innych miejsc". No teraz właśnie są inne miejsca.

      • 3 1

      • (2)

        Odkad na mieście parkowanie jest platne to nie ma problemu ze znalezieniem wolnego miejsca. Dlatego ten parking bedzie stal pusty. Nikt nie będzie tam parkowal tylko po to aby przejsc sie z buta przez pol miasta, tracic czas i w efekcie zaplacic wiecej. Spojrz na szkieletora. Stoi pusty

        • 6 0

        • (1)

          Dokładnie to widac na ul. Dlugie ogrody. Jak tylko zrobili płatne parkowanie to w koncu można jak człowiek zaparkować

          • 1 2

          • A na łąkowej i okolicznych ulicach brak miejsc. Te strefy parkowania to jest tylko przesuwanie problemu ze wzmożoną siłą gdzie indziej.

            • 4 0

    • Miasto jakis czas temu zapowiedzialo

      Ze po wybudowaniu parkingow kubaturowych beda stopniowo likwidowane miejsca parkingowe przy ulicach w srodmiesciu
      Takze kwestia czasu kiedy miejsca zaczna znikac - zyskaja piesi, bedzie przyjmniej bezpieczniej, mniej halasu, smorodu itp
      A to zmusi kierowcow do parkowania na parkingach kubaturowych

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane