• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: korekta oznakowania odkorkuje Słowackiego

Maciej Korolczuk
18 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych. Obecnie na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w stronę lotniska można jechać tylko jednym pasem. Zdaniem naszego czytelnika drogowcy powinni też umożliwić taki manewr z jednego z dwóch lewoskrętów w Budowlanych.

Czy niewielka korekta jest w stanie odkorkować jedno z kluczowych skrzyżowań przy obwodnicy Trójmiasta? Tak twierdzi pan Daniel, nasz czytelnik. Jego zdaniem wystarczy umożliwić kierowcom jazdę na wprost z jednego z dwóch lewoskrętów na skrzyżowaniu Słowackiego z Budowlanych w kierunku lotniska. Drogowcy są jednak co do tego pomysłu sceptyczni.



Czy pomysł czytelnika usprawniłby poruszanie się po tym skrzyżowaniu?

Skrzyżowanie Słowackiego z Budowlanych to wąskie gardło na całej trasie Słowackiego prowadzącej w kierunku lotniska w Rębiechowie. Po tym, jak dwoma pasami sprawnie i szybko można pokonać trasę z Wrzeszcza (al. Żołnierzy Wyklętych i leśnym odcinkiem Słowackiego), po wjeździe na wiadukt nad obwodnicą, trzeba nie tylko zwolnić, ale często też stać w korku.

Na ostatniej prostej przed lotniskiem czeka bowiem trzypasmowe skrzyżowanie, które na wprost można przejechać tylko jednym pasem. Mimo że za skrzyżowaniem znów zaczyna się dwupasmowa jezdnia.

Pan Daniel, nasz czytelnik, sugeruje, że drogowcy powinni umożliwić kierowcom w tym miejscu jazdę na wprost także z jednego z dwóch lewoskrętów.

- Najlepszym rozwiązaniem byłoby dobudowanie prawoskrętu jako osobnego pasa, jednak byłoby to znacznie droższe niż umożliwienie kierowcom jazdy na wprost z już istniejącego pasa, który służy jako jeden z dwóch lewoskrętów - twierdzi nasz czytelnik. - Obecny cykl świateł do lewoskrętu prawie w 100 proc. pokrywa się z cyklem do jazdy na wprost. Analogiczne rozwiązania stosowane są na innych skrzyżowaniach w Gdańsku: prawoskręt z al. Rzeczypospolitej w Hynka czy lewoskręt z ul. Nowe Ogrody w ul. 3 Maja.
Przesuń aby
porównać
Nasz czytelnik zwraca też uwagę, że problem narasta, bo od kilku lat dynamicznie rozwija się infrastruktura wokół lotniska. Powstają nowe miejsca pracy, rośnie też liczba obsługiwanych pasażerów na samym lotnisku (w tym roku będzie ich już 5 mln).

- Dojazd kolejką PKM nie jest możliwy w każdym przypadku, a przystanek "Firoga" nadal nie powstał. W tym samym korku stoją też autobusy komunikacji miejskiej. Urzędnicy nie powinni zakładać, że raz wyznaczony przebieg ruchu powinien zostać na zawsze - uważa pan Daniel.

GZDiZ: To by pogorszyło, a nie poprawiło przepustowość



Uwagi naszego czytelnika przekazaliśmy działowi Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Jak wyjaśnia jego kierownik, Robert Krasowski, proponowana zmiana polegająca na umożliwieniu jazdy na wprost ze środkowego pasa spowodowałaby istotne pogorszenie przepustowości tego wlotu w istniejącym układzie sterowania ruchem.

- W chwili obecnej program sygnalizacji świetlnej pracuje w ten sposób, że w przypadku pełnej detekcji, tj. sytuacji, w której wszystkie potoki ruchu pieszego i samochodowego otrzymują światło zielone w jednym cyklu, zgodnie z przyjętym układem faz przez pierwsze 19 sekund sygnał zielony otrzymują pojazdy jadące w kierunku portu lotniczego, a w tym czasie pojazdy skręcające w lewo w ul. Budowlanych mają sygnał czerwony - zaznacza Krasowski. - Oznacza to, że jeden pojazd poruszający się w tej relacji zablokowałby możliwość jazdy ze wspólnego pasa na wprost. Następnie przez 45 sekund wyświetlany jest sygnał zielony dla obu tych relacji, a w dalszej kolejności przez 11 sekund sygnał zielony otrzymują wyłącznie pojazdy skręcające w ul. Budowlanych. W tym przypadku pojedynczy pojazd jadący na wprost uniemożliwiłby skręt w lewo pozostałym.
Jak tłumaczy, nieco inaczej proporcje podziału sygnału zielonego przedstawiają się w przypadku braku detekcji pieszej, czyli sytuacji, w której przejście dla pieszych przez ul. Słowackiego nie otrzyma światła zielonego w cyklu.

- Tym niemniej zasada rozdziału sygnału zielonego na relacje na wprost i w lewo jest podobna. Musimy również zaznaczyć, że taki dobór długości faz wynika nie tylko z sytuacji ruchowej na wlocie ul. Słowackiego, ale również na wlocie ul. Budowlanych, która w dużym zakresie otrzymuje sygnał zielony równolegle do analizowanego wlotu.
GZDiZ poinformował też, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu Słowackiego i Budowlanych wraz z funkcjonującą tam sygnalizacją świetlną zostały przeanalizowane dodatkowo w oparciu o wykonane pomiary ruchu, które odbywały się na przedmiotowym skrzyżowaniu przez siedem dni.

- Z wyłączeniem niedzieli zdecydowanie większy ruch odbywa się dla relacji skrętu w lewo, czyli w stronę ul. Budowlanych, a tym samym sposób funkcjonowania sygnalizacji świetlnej przy obecnych natężeniach należy uznać za prawidłowy - podkreśla Krasowski.

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Nie ma potrzeby aby środkowy pas był do jazdy na wprost (1)

    Większość samochodów wali w lewo w budowlanych, może 15 % pojazdów jedzie na wprost do lotniska. Jeżdżę tamtędy codzinie i problemem jest bezkolizyjny wjazd z obwodnicy od strony Karczemem. Gdyby tamte auta musiały się zatrzymać i przepuścić jadących nie byłoby problemu.

    • 6 17

    • Większość skręca w wąską i przez to wiecznie zakorkowaną Budowlanych, bo jakiś kretyn zlikwidował Słowackiego za lotniskiem i ani myśli ją odbudować!

      • 2 3

  • Dulkiewicz co z nowa ul. Swietokrzyska, tam horror mamy od czasow Budynia? (2)

    Zajmij sie sprawami mieszkancow a nie politykowaniem i rydwanami

    • 4 4

    • (1)

      Co ma do tego Dulkiewicz ? Pisowski trollu?

      • 4 3

      • Jest niby Prezedentem, miasto dewelop. na lewo i prawo daje pozwol. na budowe.

        Na zach dewelop. musi najpierw drogi wybudowac dopiero jest zgoda na budowe.
        Ps. a Trolle to u Brejzy raczej są ot Pełowskie standarty ?

        • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dziwne obserwacje i sprzeczne z moimi (1)

    Kierunek od obwodnicy na wprost się nie korkuje tam nigdy.
    Problemem jest przepustowość tych dwóch lewoskrętów i jeśli zmienić by organizację jak ten Pan proponuje, to ta przepustowość w lewo jeszcze spadnie z powodu że część pasa zajęta będzie przez jadących prosto.

    Zresztą tak właśnie było tam na początku gdy oddano dwujezdniową Słowackiego i ponieważ się to korkowało, to środkowy pas przeznaczono na wyłączność lewoskrętu, co znacznie poprawiło sytuację.

    Jeżdżę tamtędy kilka razy dziennie we wszystkich kierunkach .

    Jedyna niebezpieczna sytuacja którą spotyka się tam regularnie, to jadący od Budowlanych i skręcający w lewo w stronę lotniska, notorycznie wymuszają pierwszeństwo na jadących z przeciwka (od Biedronki).
    Moim zdaniem ulegają wrażeniu że mają sygnalizator kierunkowy (a jest to sygnalizator zwykły, ale z tablicą dotyczącą pasa), chyba dlatego że skręt w prawo ma kierunkowy.

    • 12 1

    • Zobacz co się dzieje o 7:30 - 8:30

      Sznur aut do jazdy Słowackiego w kierunku lotniska i krotność mniej na budowlanych

      • 0 0

  • O blokowaniu skręcajacych w Budowlanych

    Aktualnie i tak ludzie jadący prosto ustawiają się na środkowym pasie i zmieniają pas na prawy zaraz przed skrzyżowaniem więc dla skręcających w stronę Budowlanych sytuacja by się mocno nie zmieniła. Jeżdżę tam codziennie rano i lewoskręt jest prawie pusty, a na pasie do jazdy prosto korek do Matarnii .

    • 3 1

  • jakies badziewie

    lazi na ekranie

    • 0 0

  • Rondo !

    • 0 0

  • też już dawno o tym pisałem

    • 0 0

  • Ludzie jeździć nie potrafią i to caly ambaras.

    Nic nie da dobudowa, poszerzanie, zmiany... jedynie lewoskret cos daje... Właśnie lewoskret na wyjeździe z CH Matarnia.... tam jest dokumentnie nieprzemyslany... zbyt krótki i korkuje caly wyjazd.

    • 1 1

  • Kto tak zarzadzał ... miastem od 20 ponad i mamy co mamy. Czyli (1)

    robta co chceta

    • 0 2

    • Chciałeś się chyba podpisać "Burak z pisu"

      • 0 0

  • argumenty drogowców sensowne - otworzenie na wprost zablokowałoby ruch poprzeczny

    problemem są kierowcy ruszający jako chioty oraz auta z eko-stopem lub z pojemnością 1.0

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane