• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Dajcie skośnie parkować, gdy można". Czytelnik o parkowaniu w centrum

Michał
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Przesuń aby
porównać

- Czy naprzeciw centrum handlowego Batory przy Władysława IV w GdyniMapka trzeba było zmieniać sposób parkowania z prostopadłego na równoległe, co zmniejszyło liczbę miejsc, choć zmieści się tam i ścieżka rowerowa, i chodnik? - pyta w liście do redakcji pan Michał. - Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca - odpowiadają urzędnicy.



Czy parkowanie równoległe jest dla ciebie problemem?

Oto jego przemyślenia:



Jestem mieszkańcem ulicy 10 lutego i z coraz większym niepokojem obserwuję, co dzieje się w kwestii parkowania w centrum miasta. Chciałbym zwrócić uwagę na - moim zdaniem - nietrafiony pomysł mający na celu zmniejszenie miejsc parkingowych przy ulicy Władysława IV, naprzeciwko centrum handlowego Batory.

W zeszłym roku w związku z kampanią dotyczącą ograniczenia ruchu samochodowego w centrum zlikwidowano kilkanaście dobrze prosperujących miejsc parkingowych (parkowało się prostopadle do ulicy na rzecz parkowania równoległego), co oczywiście drastycznie zmniejszyło liczbę miejsc.

Myślę, że warto wspomnieć, że wcześniej zlikwidowane wszystkie miejsca parkingowe przy ul. 10 lutego oraz ograniczono ich liczbę na ul. 3 maja.

Całości przyświecał słuszny cel - budowa ścieżki rowerowej, ale jak wyszło w praktyce?

  1. Z kilkunastu miejsc parkingowych zostały trzy, maksymalnie cztery miejsca (w zależności od wielkości auta), na których można postawić samochód
  2. Powstały dwa miejsca dla inwalidów, dodatkowo oddzielone metrową przerwą, która zabiera część tak niezbędnej powierzchni (kto wpadł na taki pomysł?). Dodatkowo należy wspomnieć, że kolejnych miejsc dla inwalidów w najbliższej okolicy jest również kilka i zazwyczaj stoją puste (10 lutego, Batorego, Władysława IV), ale rozumiem i w 100 proc. popieram zasadność ich funkcjonowania. Nie rozumiem natomiast, dlaczego stworzono ponad metrowy bufor pomiędzy i tak dużymi miejscami uprzywilejowanego parkowania, przez który trudniej jest zaparkować pozostałym samochodom ze względu na i tak ograniczoną powierzchnię.
  3. Wycięto żywopłot oddzielający parking od chodnika i stworzono wąski chodnik, za którym od razu jest ścieżka rowerowa. To rozwiązanie jest naprawdę niebezpieczne. Akurat na tym odcinku chodnik jest bardzo szeroki. Czy można było zrobić to lepiej? Oczywiście wystarczyłoby ścieżkę przesunąć o ok. 2 metry, a bliżej parkingu zrobić nasadzenia, takie rozwiązanie wpłynęłoby zarówno na bezpieczeństwo, jak i na estetykę projektu.
  4. Wprowadzenie miejsca dla rozładunku towarów (jest już znak, więc lada moment pojawi się miejsce zabierające kolejne dwa miejsca parkingowe). Kolejna nieprzemyślana koncepcja, ponieważ wszystkie sklepy i punkty usługowe w tym miejscu zaopatrywane są od zaplecza, ani jeden nie jest zaopatrywany z ulicy. Czy naprawdę w takim układzie powstanie takiego miejsca jest niezbędne?
  5. I gwóźdź programu w projekcie: postawienie metalowych zapór/słupów na chodniku. Nie wiem, jak można było wyrazić zgodę na takie rozwiązanie przy parkowaniu równoległym. Kierowcy parkowali na mini chodniku prostopadle, chcąc uzyskać większą ilość miejsc, ale zakładam, że to zadanie straży miejskiej, żeby ich tego oduczyć. Stan obecny to kombinowanie, jak ustawić się pomiędzy słupkami, żeby otworzyć drzwi i wyjąć dzieci nie obijając przy tym samochodu, oczywiście cały czas bacząc, żeby stały nieruchomo, ponieważ nieprzewidziany ruch może skutkować wejściem pod koła rowerzystom.


Różne podejście do parkowania na różnych ulicach



O ile przyjmuję do wiadomości tłumaczenia władz miasta, które otwarcie mówią, że chcą zmniejszyć liczbę aut w Śródmieściu, o tyle nie rozumiem braku konsekwencji w działaniu.

Na przykład przy ul. Władysława IV zmiany na parkowanie równoległe zostały wprowadzone na dwóch - de facto - szerokich odcinkach, na których śmiało mogłoby koegzystować zarówno parkowanie prostopadłe, jak i ścieżka rowerowa.

Z kolei na odcinku wzdłuż dawnych delikatesów parkowanie jest już prostopadłe i nikomu to nie przeszkadza, pomimo dużo węższego chodnika.

Stąd proste pytanie dotyczące modernizacji, czy naprawdę nie można było tego zrobić lepiej?

  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.
  • Po zmianach dwa miejsca zajmują niepełnosprawni, a jedno dostawcy.


Odpowiada Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni

Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni. Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
W ostatnich latach zwiększyła się świadomość zachodzących zmian klimatycznych i obowiązkiem miasta jest reagowanie na globalne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, adaptacja do zmian klimatu i neutralizowanie ich konsekwencji.

Przekłada się to na proces planowania rozwoju miasta, w którym należy uwzględnić wiele czynników. Gdynia realizuje nowoczesną politykę opartą na założeniach zrównoważonej mobilności z przestrzenią przyjazną wszystkim mieszkańcom.

Jeszcze do niedawna ulice projektowano tak, by zadbać przede wszystkim o płynność ruchu samochodowego. W mniejszym stopniu zachęcały do przemieszczeń pieszych, jazdy rowerem i transportem zbiorowym oraz do aktywnego spędzania czasu.

Z czasem, przez wciąż zwiększającą się liczbę samochodów, coraz większy obszar przeznaczano na miejsca parkingowe, wypierając tym samym z centrum inne funkcje, tak ważne z perspektywy tworzenia miasta. Konieczne było podjęcie zdecydowanych działań naprawczych, związanych z zarządzaniem przestrzenią, w szczególności w centrum. Ta przestrzeń jest szczególnie cenna, a dbałość o jej jakość jest celem nadrzędnym.

Do najistotniejszych działań należy zarządzanie parkowaniem. Udostępnienie ulicy pieszym jest podstawową potrzebą, zaś zapewnienie miejsc parkingowych - tylko ewentualnością wynikającą z dostępności miejsca. Terenochłonność parkingów sprawia, że ich organizacja ma ogromny wpływ na sposób korzystania z ulic przez mieszkańców. Wprowadzone w centrum zmiany pozwoliły odtworzyć zdegradowaną przestrzeń, zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów i jednocześnie efektywnie wykorzystać już istniejące miejsca parkingowe. Nie bez znaczenia dla bezpieczeństwa pozostaje także układ miejsc postojowych. W przypadku parkowania równoległego potrzeba mniej miejsca na odstępy między stojącymi samochodami, a parkujący kierowca z łatwością może obserwować w lusterkach ruch na ulicy.

Równocześnie miasto przygotowuje dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe, które zostaną ściśle zintegrowane z komunikacją miejską. Dzięki temu kierowcy będą mogli wygodnie pozostawiać samochody na obrzeżach miasta lub w centrum i w dalszą podróż ruszać alternatywnymi środkami transportu. Już dziś na wspomnianej zasadzie można korzystać z parkingu miejskiego zlokalizowanego pomiędzy Gdynia Areną a CH Rivierą. W 2023 roku jest planowane oddanie inwestycji przy PKM Gdynia Karwiny, gdzie powstaje nie tylko parking przesiadkowy, ale też nowe chodniki, drogi rowerowe, buspasy oraz infrastruktura dla autobusów i trolejbusów. Kolejnych 260 miejsc dostępnych będzie na parkingu podziemnym pod parkiem Centralnym.

Na ul. 10 Lutego mimo zmian przestrzeni, pozostawiono miejsca dla osób z niepełnosprawnością, którym ze względu na znaczne ograniczenia ruchowe, należy umożliwić aktywne uczestniczenie w życiu społecznym.

Miejsca rozładunkowe w Śródmieściu zostały wprowadzone w 2018 r., najpierw w formie pilotażu, następnie w postaci docelowego schematu obejmującego 28 miejsc na ul. Starowiejskiej, ul. Świętojańskiej i fragmencie ul. Abrahama. Dzięki dedykowanym miejscom dostaw ogranicza się niebezpieczne parkowanie, manewrowanie, jazdę po chodniku.
Michał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (441) 7 zablokowanych

  • Rzecznik prasowy porażka. (1)

    Facet pyta o miejsca postojowe/parkingowe za które trzeba płacić a Pani rzecznik co? Zmiany klimatyczne i o pogodzie. To jak zapytać premiera polski o cenę chleba w sklepie.
    Zapomnieli powiedzieć też że kierowca ma:-mieć oc-płacić przeglądy- tankować- płacić za parking i jest traktowany jak patologia społeczna. Rowerzysta może robi serwis nie co rok a co 5 lat lub w cale. I parkingi darmowe bo cio*a morderca kierowca zabije.

    • 19 4

    • Odpowiedź niedorzecznika

      To tak zwany bełkot standardowy. Czyli my mamy zawsze rację, bo kowit, ekologizm, Putin czy coś tam.

      • 1 4

  • 100 % racji (1)

    W pełni zgadzam się z autorem artykułu !!! W naszym mieście już nikt oprócz rowerzystów się nie liczy, tylko ścieżki i rozjeżdżanie pieszych na chodnikach.

    • 28 4

    • Żeby chociaż te ścieżki rowerowe były sensownie poprowadzone i tworzymy jakaś całość.

      • 5 0

  • (7)

    Cóż, parkingi buforowe, park & ride, to wszystko pięknie ładnie brzmi. Z naciskiem na "kierowca się przesiądzie do komunikacji miejskiej". Otóż w samochodzie jest często nie tylko kierowca. Są pasażerowie. Widzę np. matkę z dwojgiem dzieci, jedno przedszkolne, drugie młodsze, jak się z maluchami, wózkiem i manelami przesiada do zbiorkomu. Albo osoby starsze (tak np. u mnie - nie po to samochód kupowałam, żeby rodziców do autobusu/tramwaju przesadzać) tudzież niepełnosprawne, jak się przesiadają z pieśnią na ustach, pieśnią wdzięczności oczywiście, bo tak fajnie jechać zatłoczonym autobusem zamiast wygodniej samochodem. Mam do pracy czterdzieści minut spacerem, kilka przystanków tramwajem lub autobusem. Jeżdżę samochodem. I nie przesiądę się do zbiorkomu, zdając się na pastwę tramwajów, co znowu się popsuły, autobusu, co przyjechał później.

    • 26 4

    • (5)

      Problem jest taki, że komunikacja miejska jezdzi zdecydowanie za rzadko i pojazdy są za małe. 2 tygodnie temu chciałam być eko. Na trzy dni pojechałam skm na Kaszuby. Wracam z Gdańska Glownego autobusem do domu i taka sytuacja: usiadłam na jednym z siedzien poczwórnych. Miałam duża torbę na kolanach. Naprzeciw mnie dziewczyna, która trzyma plecak na podłodze (więc ja już nie mogę). Przysiadl się do mnie facet po 50-tce i warczaco do mnie, żebym wzięła torbę bo go dotyka!!!! No gdzie??? W autobusach bagażników podsufitowych mnie ma. Nie postawiłam torby na wolnym siedzeniu tylko na kolana. I jak czytam takie artykuły, że wszyscy do komunikacji to mną aż telepie. To albo rybki albo akwarium. Albo akceptujemy, że ludzie ciężary kładą na siedzenia ale są eko. Albo niech jeżdżą samochodami!!!!! Wtedy nikomu pakunki nie przeszkadzają!!!!! Stop terroryzmowi, który ma na celu udupienie ludzi w swoim miejscu zamieszkania bez możliwości podróżowania

      • 7 2

      • (4)

        Że co? Bagaż na siedzeniu? Jeśli wyjątkowo masz duży bagaż, są półeczki przy drzwiach. Tam kładziesz i tyle.

        • 1 7

        • (2)

          Że co? LOL. Nigdy nie widziałam a 20 lat dojeżdżam do pracy ZTM.

          • 4 0

          • (1)

            Mi chyba chodzi I kurnik (ten przedzial dla menelow). Tam faktycznie sa nad Tymi siedzeniami przy samych drzwiach poleczki. O Ile jeszcze ich nie ukradli wszedzie.

            • 1 1

            • W autobusach masz przedziały? Pierwsze słyszę

              • 2 0

        • To już lepiej pozostawić bagaż na przystanku. po co targać jeśli maja ci go ukraść?

          • 3 0

    • Mieszkam w dzielnicy graniczącej ze Śródmieściem Gdyni. Posiadam samochód a nawet dwa, ale do pracy lub po drobne zakupy dojeżdżam rowerem. I tak jadąc rano do pracy mijam mnóstwo aut stojących w korku lub poruszających się w ślimaczym tempie. W znakomitej większości w samochodzie jest tylko kierowca. Oczywiście nie wiem dokąd oni wszyscy jadą i nie oczekuje że przesiądą się na rowery czy zbiorkom. Dla mnie rower na miasto jest idealny i robi robotę. Warto spróbować bo dobre czasy dla samochodów to już były. Nie jestem rowerowym aktywistą, a samochodowe wyjazdy na wakacje wręcz uwielbiam.

      • 2 6

  • Samochody parkuja od lat same

    trzeba tylko zaznaczyc ta opcje przy kupnie

    • 8 10

  • beton

    Wiecej betonu!!!!!!

    • 5 0

  • Skandal i brak logicznego myślenia (2)

    Żadne tłumaczenia rzeczniczki UM do większości stałych mieszkańców centrum nie przemawiają i można je włożyć między bajki. Miejsca parkingowe dla inwalidy duże, jak dla małego autobusu i to jest przesada, ale permanentna likwidacja miejsc parkingowych dla mieszkańców to celowe działanie i złośliwość ze strony społeczników i UM w Gdyni. I co, mam już swoje lata, mieszkam na Starowiejskiej od urodzenia, a wy mi proponujecie dla zdrowia spacerek na parking w okolice Riviery lub do parku centralnego za rok? A może by tak zabrać służbowe samochody z chodnika pod UM i zaparkować je koło Węzła Cegielskiej?

    • 32 1

    • (1)

      Mieszkańcu skoro mieszkasz na Starowiejskiej to chyba nikt Ci nie proponuje spaceru do śródmieścia via parking pod Rivierą.

      • 1 4

      • jak nie !? Przecież samochód ma zostawiać pod Rivierą.

        • 1 0

  • Kierowca

    Zobaczcie jak wygląda park przy teatrze muzycznym. Kolejne miejsce pod inwestycje developera? Aaaa na te światła za halą ile poszło? Mało kto korzysta

    • 12 0

  • Słupki są, biała, żółta i niebieska farba jest.

    Czyli mamy wszystko co trzeba do zaparkowania auta.

    • 9 0

  • Ten remont był nieprzemyślany i zrobiony byle jak. Ścieżka rowerowa poprowadzona za pomnikiem nie jest wykorzystywana. Wielokrotnie widzę rowerzystów jeżdżących chodnikiem a nie ścieżką. Posiana trawa była niskiej jakości i wyrosły w większości chwasty. Miejsc postojowych w Śródmieściu jest coraz mniej. Miasto w tej sprawie skapitulowało na rzecz prywatnych droższych parkingów. Transport publiczny jest średniej jakości.

    • 20 1

  • Ciekawe, czy Pani Rzecznik, Agata, również stosuje się do tego tzw. zrównoważonego rozwoju.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane