• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Debiut z gazem

PIT
9 września 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Do użytku oddano w Gdańsku pierwszą na pomorzu stację umożliwiającą tankowanie pojazdów sprężonym gazem ziemnym (CNG). Zlokalizowano ją przy ul. Wałowej 16. W trakcie otwarcia, na które przybył prezydent miasta Paweł Adamowicz, przekazano Urzędowi Miejskiem samochód napędzany gazem.

Inicjatorem budowy stacji jest Pomorska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. Obecnie korzystają już z niej samochody firmowe lecz wkrótce ma być dostępna dla wszystkich zmotoryzowanych.

Gaz ziemny jest paliwem wysoce ekologicznym tanim i bezpiecznym. Zdaniem specjalistów z Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w porównaniu z benzyną zmniejsza on zanieczyszcenie powietrza o około 80 procent. Przy obniżeniu kosztów zużycia o prawie 50 procent. Bezpieczeństwo pojazdów na gaz ziemny wynika z faktu, iż przy uszkodzeniu zbiornika unika się pożaru.

Zdaniem prezydenta Adamowicza rachunek ekonomiczny zmusi wkrótce władze przedsiębiorstw używających wielu samochodów do poważnego przemyślenia rozwiązań z użyciem gazu ziemnego. Otrzymany samochód marki VW Transporter, mogący pomieścić 9 osób, władze miasta zdecydowały się przekazać Polskiemu Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym. Będzie on służył 65 uczniom z ośrodka rehabilitacyjno edukacyjnego w Nowym Porcie.

- Auto... auto... cieszę się... bardzo - powiedziała wzruszona Ewelina Ramczyk, wychowanka ośrodka.
Wraz z busem, który kosztował 120 tysięcy złotych, Pomorska Spółka Gazownictwa ofiarowała niepełnosprawnym roczny, bezpłatny abonament na tankowanie gazu.
Głos WybrzeżaPIT

Opinie (44)

  • Cekawe...

    Ciekawe, ciekawe czym rózni sie ten gaz od powszechnego gazu LPG???

    • 0 0

  • Pewnikiem ceną, ale aby rozpowszechnić używanie tego gazu należy dać w miare niską cenę a ta najbardziej szkodliwa benzyna powinna być najdroższa, im mniej szkodliwe paliwo tym powinno być tańsze. Oddanie busa dla niepełnosprawnych piękny to gest.
    Jestem ciekaw jak by wyglądał Pawełek jak by go tak do tego sprężonego gazu podłączyć...ale miałby wystrzałowy chuch.

    • 0 0

  • ODPowiedz

    LPG jest gazem plynnym (propan-butan), natomiast sprezony gaz jest to sprezony gaz ziemny (metan) o cinieniu 200 atmosfer :-)

    • 0 0

  • Różnica jest istotna.

    LPG to mieszanina propanu i butanu, które mają wyższe temperatury wrzenia niż metan, główny składnik gazu ziemnego. Powoduje to konieczność przystosowania instalacji CNG do znacznie wyższych ciśnień (ok. 200 atmosfer, przy 20 dla LPG). Jeśli chodzi o wartość opałową i liczbę oktanową, oba rodzaje paliwa są porównywalne.
    Szkoda, że w artykule nie ma konkretnych informacji na temat ceny.

    • 0 0

  • podobno jest to trzecia taka stacja w kraju

    Srednio auto z w/w układem jest 15-20% droższe od samochodu ze zwykłym silnikiem. Gaz ziemny to przyszłość. Jak ropa osiągnie cene 50USD/baryłka swiatowe koncerny rozpoczną masówkę takich samochodów.

    • 0 0

  • alaszku - ale wtedy nasz rząd podniesie cenę akcyzy na gaz, tak, że wyjdzie na jedno i to samo

    • 0 0

  • PM napisales to co ja tylko inaczej ubrales. nie porownuj obydwu gazow pod wzgledem cisnienia poniewaz LPG mozesz wlac nawet z karnistra a sprezony gaz tylko profesionalnego dystrybutora (pozdro dla piratow ;-))

    • 0 0

  • Skoro ten gaz jest tak mocno sprężony to wyobrażam sobie takie BUMM!! podczas wypadku 200 atm to nie przelewki.

    • 0 0

  • Powiem jedno. Silniki benzynowe są na benzynę i montowanie gazu uważam za głupotę. Stać cie na samochód to stać cię na benzynę a jak nie to se kup wrotki :) To mówiłem ja mechanik samochodowy nie raz słyszący: Panie czemu nie chce odpalić, panie dlaczego nie ma kompresji, panie dlaczego tak słabo ciągnie, panie dlaczego się gnaizda zaworów powypalały, itd. odpowiedź jest jedna LPG :)Pozdrawiam wszystkich wożących wielkie czarne butle w bagażniku.

    • 0 0

  • odp...

    Panie..."mechanik"....jak sądzę bardziej z zamiłowania niż z wykształcenia. Wnioskuję, że ma Pan małą (rzekłbym nikłą) wiedzę na temat "alternatywnych medod zasilania" Opowiadasz Pan bzdury...i widzę, że naprawiasz Pan Polonezy i inne tego typu wynalazki, które mają wykonane gniazda zaworowe z nieodpowiedniego materiału (tak jak kiedyś instalacje elektryczne z aluminium zamiast miedzi). Nie wiem czy czytałeś Pan jakąkolwiek publikację dotyczącą zasilania pojazdu przy pomocy "LPG". Na podstawie tego co Pan piszesz, ośmielę się stwierdzić, że nie...A na początek proponuję wkuć na blachę pirwiastki, następny krok to Politechnika Gdańska, gdzie dowiesz się Pan "cuś" więcej o materiałach, itp...P.S. Mam trzecie auto z instalacją gazową...przebieg ponad 350 000 km i poza tym, że muszę częściej ustawiać zawory (patrz PG) nie mam innych problemów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane