- 1 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (217 opinii)
- 2 Hałas stoczniowych imprezowni nieco zelżał (118 opinii)
- 3 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (759 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (113 opinii)
- 5 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (53 opinie)
- 6 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (20 opinii)
Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT
W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.
Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł i 0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.
W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.
Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)
Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.
Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.
Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.
Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.
Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.
Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.
Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.
W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.
Opinie (645) ponad 10 zablokowanych
-
2013-02-22 13:02
Powiem jedno
urzędasy do łopaty....himalaje głupoty zostały przekroczone
- 17 1
-
2013-02-22 13:06
KTO TERAZ ZAPEWNI KUBŁY NA ŚMIECI ??????? (1)
Skoro mam wypowiedzieć umowę firmie która teraz odbiera moje śmieci, to zabiorą również pojemniki które podstawili....
CZY ZDIZ zapewni mieszkańcom pojemniki? Czy są na to przygotowani? Efekt bedzie taki że trzeba bedzie placić ZDIZ i jeszcze kupić kubły na śmieci...
Otwieram sklep z kubłami ...
Czy to naprawdę tak trudne żeby opłata była zależna od pojemności kubła x częstotliwość odbioru?
co za dziadowski kraj- 4 0
-
2013-02-22 13:09
poczytaj jak jest w Toruniu i pisz do radnych
- 3 0
-
2013-02-22 13:21
(2)
smieci. Panowie radni,Wystarczy przeczytac te wszystkie wpisy ludzi na temat metody obciazania za smieci i na tej podstawie podjac decyzje,Nie potrzeba juz wywazac otwartych drzwi bo metoda nalicania od ilosci osob jest najlepsza. Cz wy tego nie możecie pojąć.Ludzie tak chca i nalezy ich posluchac.A może za tymi smieciami kryje sie cos innego skoro tak przecie do tej powierzchniowej kompletnie glupiej metody?
- 12 1
-
2013-02-22 13:42
poczytaj jaki system opracowali w Toruniu
w kontekście tego co przeczytasz gdański projekt został stworzony przez stado baranów, bez obrazy dla baranów
Zgodny z ustawą, przejrzysty, sprawiedliwy, uwzględniający interes społeczny (ochrona rodzin powyżej 4 osób)
I mają normalne stawki.
Naszemu systemowi i kwocie wyjściowej powinien przyjrzeć się NIK.
Porównaj oba systemy- 2 0
-
2013-02-22 15:50
oszustwo
tzn, jak zostanie przyjety plan rozliczania na podstawie powierzchni lokalu to mozesz produkowac tony smieci i tyle samo zaplacisz. Mozna otworzyc biznes - skupowac smieci i je miasto odbiera bo placisz nie za ilosc kublow a za powierzchnie lokalu....
- 2 0
-
2013-02-22 13:23
A to jest w ogóle zgodne z prawem ?
Bo coś za dużo danych osobowych i newralgicznych informacji w tym jest... mój pesel jest dla mnie, dla policji, dla sądów, no i banków z przyczyn oczywistych, do śmieci potrzebny jest adres zwłaszcza że to obowiązek powszechny...
- 11 1
-
2013-02-22 13:23
pan prezydent
Jesli daje sie za 1 PLN dzialki wartosci milionow PLN to brakuje kasy w KASIE.To glowna przyczyna dojenia mieszkancow Gdanska.prezydenta wyslac na ziemie jego przodkow tzn na WSCHOD.
- 12 1
-
2013-02-22 13:27
pan adamowicz szuka (1)
Imperialne pomysły adamowicza/ strata pge arena za rok 2012 to juz 10 mln/ to powód tej paranoi smiecowej -zaraz zostanie europosłem iza smieci nie będzie płacił
- 10 0
-
2013-02-22 13:32
niech szuka we wlasnej kieszeni!
- 4 0
-
2013-02-22 13:31
Mieszkancy Domków!!!!!! (2)
Przyjmijcie do wiadomości ,że musicie rozwiązać umowę z dotychczasowym odbiorca śmieci z dniem 30.06.2013R
Ponadto każdy indywidualnie będzie musial zaopatrzyć się w 2 pojemniki ( koszt 250 do 300zł)
Przyszły Gdański Monopolista na wywóz śmieci nie myśli inwestowac w pojemniki!!!!!!!!!- 13 0
-
2013-02-22 13:37
a w Toruniu miasto da pojemniki
i stawki mają normalne i sprawiedliwe, i chroni się rodziny powyżej 4 osób...
- 3 0
-
2013-02-22 17:57
a w Gdansku kumple chca się nachapać i budyń im zabronił inwestowac w pojemniki...miałby mniejsze udzialy.
Prsp wraca jak komuna- 2 0
-
2013-02-22 13:34
Prawda,
trzeba wypowiedzieć umowę, ja zerknąłem w swoja i mam 6 miesięczny okres wypowiedzenia. Zapłacę przez 2 m-ce podwójnie.
- 9 1
-
2013-02-22 13:43
to jak to liczyc
jak w pokoju stoja 2 szafy to mam odliczyc od powierchni pokoju czy jak, bo nie kumam...
- 6 0
-
2013-02-22 13:47
Śmieci
Sposób rozliczania kosztów usuwania odopadów komunalnych musiał się zrodzić w chorych głowach.
Mam pytanie: kto wiecej "wyprodukuje" smieci ? Rodzina 2 osobowa mieszającą na 110 m2 czy rodzina 5 osobowa mieszkajaca na 48 m2- 18 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.