• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT

Katarzyna Moritz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja. Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja.

W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.



Czy obliczałe(a)ś ile będziesz płacić za odbiór śmieci po 1 lipca?

Na lutową sesję Rady Miasta w Gdańsku trafi w sumie siedem uchwał, które uregulują funkcjonowanie reformy śmieciowej obowiązującej od 1 lipca. W jednej z nich urzędnicy opowiadają się za metodą powierzchniową pobierania opłat za wywóz śmieci, choć jeszcze do niedawna w grę wchodził ryczałt.

Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.

W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.

Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)

Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.

Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.

Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.

Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.

Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.

Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.

Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.

Gdynia - stawki proponowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka, jeszcze niezatwierdzone przez radnych. 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. i 39 zł za wszystkie większe.

W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.

Opinie (645) ponad 10 zablokowanych

  • Czy mogę nie płacić miastu i sam wywozić odpady na Szadółki? To co wymyślono to objaw paranoi...

    • 7 5

  • Głupoty... (1)

    A co jak ja nie mieszkam w mieszkaniu.??? Mam i nie mieszkam, bywam może dwa dni w kwartale, bo na co dzień jestem we Wrocławiu... Też mam k... płacić stawki od metra? Przecież ja nie produkuje tam wcale śmieci, co z tego ze mam nieruchomość??? Podatek od nieruchomości płacę. Dlaczego ta k... deklaracja nie ma możliwości obniżenia opłaty jak mieszkanie jest niezamieszkane?? Niech sobie sprawdzają co chcą, ale ja tam nie mieszkam i śmieci nie tworzę.

    • 2 7

    • ja opiekuję się mieszkaniem Przyjaciółki, która za robotą wyjechała do Warszawy

      w Gdańsku jest max. 2 tygodnie w roku
      ale chce tu wrócić

      • 1 0

  • OK ! (4)

    A ja lubię Pana Macieja, Pana Prezydenta, i Radnych Miasta Gdańsk że przyjęli metodę powierzchniową od metra, gdyż we wszystkich innych ludzie by oszukiwali.

    pozdrawiam,

    • 9 7

    • mierzysz ludzi swoją miarą?

      ja nie oszukuję i nie chcę płacić za innych
      a Lisicki proponuje mi ok. 500% podwyżki!!!

      • 3 0

    • to mówiłem ja Jarząbek... łubu-dubu...

      czy córeczka (syneczek) już przyjęta do nowego biura śmieciowego?

      • 4 0

    • (1)

      wystarczyłoby zmałpowac Gdynię i już byłoby sprawiedliwiej

      • 2 0

      • dla samotnych w większych mieszkaniach nie za bardzo

        zerknij na system opracowany w Toruniu
        uczyć się nasi Urzędnicy, dużo uczyć

        • 1 0

  • niektórzy czekają na godne życie ...

    • 3 0

  • Deklaracja DO-1 jest już dostępna > (2)

    Wzór Deklaracji można pobrać z tąd:

    www.s-trojmiasto.pl/download/uchwala.pdf

    ja już wypełniłem, aby nie robić wszystkiego na ostatnią chwilę, nie ma sięczego bać wszystko jest czytelnie objaśnione.

    • 7 5

    • rób se jaja

      my tymczasem nie godzimy się na 500% podwyżki!!!!!!!
      i na zbieranie naszych danych osobowych przez dziwne twory!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 1

    • Grzeczny baran to taki

      co sam nadstawia sie do strzyzenia...

      • 3 0

  • a co masz coś do ukrycia? (1)

    • 2 1

    • może nie chce żeby ktoś wziął na niego kredyt?

      kupił coś na raty, wziął na żyranta?
      to dane, którymi powinny dysponować tylko upoważnione, pewne podmioty

      • 2 0

  • SM zjmowały sie śmieciami (rozliczeniem z firmą) całego osiedla i było super!!! (1)

    Płaciliśmy przy czynszu (7,35 od osoby).Smieci wywożono systematycznie + 1x w tyg.wielogabarytowe. Osiedle (duże ) było czyste ,żadnych wysypisk.A teraz ,wzrost o 250%(posegregowane)Jako emeryci ,już mamy problem ,zeby starczyło do 1-go. Chce mi sie tylko płakać bo cóż innego mogę zrobić .Na głupote przecież nie ma rady!!!!!!!

    • 1 0

    • u mnie podobnie płaciliśmy 8pln/osobę (niskie bloki)

      śmieci odbierane 5 razy w tygodniu, brak problemów z wielkogabarytowymi, posprzątane wiaty, dodatkowo pojemniki na segregowane: szkło białe i kolorowe, makulatura, plastik, baterie (i ludzie segregowali bez żadnych kontroli, po prostu się nauczyli).
      Teraz zgodnie z pomysłem Lisickiego mam płacić ok. 50PLN, za co pytam? Nie stać mnie!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0 0

  • No ale my musimy jakoą spłacać Stadion z Euro 2012 (1)

    Obecny dług to ponad 10 mln. zł więc z te pieniądze trzeba od kogoś wyciągnąć...
    Już nie wspomnę ile kosztuje dzienne utrzymanie stadionu PGE Arena...

    • 5 1

    • No, a dług miasta Gdańsk wynosi teraz ok. 100% rocznych przychodów

      Czyli około 2.5 miliardów złotych.

      • 0 0

  • KOLEJNY PIT !

    LUDZIE OLEJCIE TO !!!!!!!!

    • 6 2

  • Opłata 66 gr. od 1m. kw. z segregacją, 88 gr. bez segregacji

    To już może wypełniać to w PIT-ach w rocznym zeznaniu podatkowym, można by zrobić tabelki do wpisania metrażu mieszkania (cena za 1m kw. pewnie będzie się wachać co roku, obecnie przy segregowaniu 66 gr. za 1m kw.) wtedy nikt się niw wymiga od płacenia...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane