• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Maciej Naskręt
24 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jeden czy dwa dodatkowe pasy na Spacerowej?
Kierowcy lekceważą buspasy, bo często ich po prostu nie widzą. Kierowcy lekceważą buspasy, bo często ich po prostu nie widzą.

Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia - kierowcy samochodów buspasów nie lubią, pasażerowie komunikacji publicznej wręcz przeciwnie. Największym problem gdańskich buspasów jednak niejasna polityka miasta w zakresie ich wytyczania.



Tak wygląda linia oddzielająca buspas od pozostałej części jezdni na Podwalu Przedmiejskim. Drogowcy mają zamiar w tym roku uwidocznić buspasy grubowarstwową farbą. Szkoda, że nie zrobili tego wcześniej. Tak wygląda linia oddzielająca buspas od pozostałej części jezdni na Podwalu Przedmiejskim. Drogowcy mają zamiar w tym roku uwidocznić buspasy grubowarstwową farbą. Szkoda, że nie zrobili tego wcześniej.
Niemal każdego dnia do pracy podróżuję samochodem. Niejednokrotnie mijam buspas na Podwalu Przedmiejskim, ale także buspasy funkcjonujące od niedawna na al. Grunwaldzkiej i ul. Dmowskiego we Wrzeszczu. Spróbowałem więc odpowiedzieć na pytanie: co takiego strasznego mają w sobie buspasy?

Wielu kierowców powie, że generują one korki i wydłużają czas przejazdu. Z tą tezą zdecydowanie się nie zgadzam, bowiem korek po likwidacji jednego pasa, w celu utworzenia wydzielonej jezdni, zmienia się tylko optycznie, faktycznie wydłuża się, ale aut jest wciąż tyle samo.

Potok aut, zmierzający do miejsca, które jest przyczyną zatoru (na przykład do zwężenia jezdni, początku buspasa), zawsze porusza się z tą samą średnią prędkością bez znaczenia na to, czy jedzie po jednym, dwóch, czy trzech pasach. To więc nie buspas tamuje ruch, a przeszkoda na końcu korka.

Czy w Gdańsku buspasy są wytyczane właściwie?

Bardziej przerażająca w gdańskich buspasach jest ich niespójność i wielorakość. Kierowcom właśnie to najbardziej przeszkadza, bo ciągle są zaskakiwani. Każdy gdański buspas jest inny, a powinny być wydzielane i oznakowane na tych samych - jasnych - zasadach.

Drogowcy, ale i po części też władze miasta, do których należy ostatnie słowo w podejmowaniu decyzji, kierują się chyba zasadą: tu przypniemy, tam przykleimy, a na końcu jeszcze przybijemy. W efekcie mamy do czynienia z przeróżnymi formami buspasów.

Działanie właściwe - dopasowanie buspasa do warunków otoczenia. Oba buspasy we Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej wydzielone na początku kwietnia na czas remontu torowiska, zostały przygotowane prawidłowo. Pojawiły się one w miejsce niefunkcjonującej linii tramwajowej. W tej sytuacji ich utworzenie jest jak najbardziej uzasadnione.

Działanie radykalne. Gdy w lipcu ubiegłego roku drogowcy wytyczali ok. 1,5-kilometrowy buspas w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie, zapewniali, że autobusy pojadą tamtędy szybciej, bo nie będą stały w korku. Czas pokazał, że było to tylko pobożne życzenie.

Drogowy postąpili tam bardzo radykalnie - utworzyli buspas mimo świetnie działającej linii tramwajowej obok. Z tym rozwiązaniem mogli się wstrzymać do otwarcia Południowej Obwodnicy Gdańska, która odciąży Trasę W-Z.

Trzeba też wspomnieć, że na ul. Podwale Przedmiejskie przestały kursować po buspasie autobusy linii 111. Nie przywrócono też kursowania autobusów 106 i 158, które mogły dociążyć wydzieloną jezdnię w kierunku centrum Gdańska. Teraz w ciągu 60 minut po godz. 16 po wydzielonej jezdni jedzie zaledwie osiem autobusów, czyli jeden na 8 minut.

Działanie znikome. Niewielki, bo 150-metrowy, buspas na ul. Dmowskiego nie rewolucjonizuje ruchu na tej ulicy. Autobusy względem samochodów zyskują ok. 20-30 sekund i to tylko w czasie popołudniowych godzin szczytu. Gdybyśmy chcieli uzyskać tam lepszy wynik, należałoby zamknąć ulice dla wszystkich pojazdów, oczywiście wyłączając mieszkańców i autobusy.

Na koniec pozostaje kwestia oznakowania buspasów. Kierowcy - w tym też i ja - słabo zapamiętuję treść mijanych znaków drogowych, szczególnie w obszarze miasta. Jest ich po prostu za dużo. Po prostu często nie pamiętamy jaki znak minęliśmy 50 metrów wcześniej. Lepiej zapadają nam w pamięci znaki poziome, wymalowane na jezdni. Ale w niczym to nam nie pomoże, bo buspas na Podwalu Przedmiejskim jest oznaczony całkiem inaczej (linią ciągłą), niż te we Wrzeszczu (linią przerywaną)? Tu również nie mamy standardu, ujednolicenia.

Nie wiem - zapewne jak spora część kierowców - czego się spodziewać po osobach odpowiedzialnych za wytyczanie buspasów w Gdańsku. Wszystko wskazuje na to, że wprowadzenie każdego gdańskiego buspasa to decyzja stricte polityczna, która ma na celu uspokoić pewne grupy nacisku. Nie widać żadnej przemyślanej strategii.

Tak będzie zawsze, póki władze miasta i drogowcy nie zdecydują się na jednolitą politykę wytyczania buspasów. Trzeba podjąć decyzję czy ma być to radykalne czy kosmetyczne rozwiązanie.

Należy podkreślać i podawać do wiadomości skutki wprowadzenia tego rozwiązania. Co chcą dziś słyszeć kierowcy od drogowców? Ile czasu stracą na dojeździe po wprowadzeniu buspasa. Wtedy łatwiej będzie nam - kierowcom - oswoić się ze zmianami na drodze i zrozumieć osoby jeżdżące komunikacją zbiorową. A może sami się na nią przesiądziemy?

Opinie (217) ponad 10 zablokowanych

  • dziwne wobec tego po grzyba buduje sie trojpasmowe drogi (4)

    lepiej niech bedzie po jednym pasie w kazda strone oszczednosc kasy na budowe a wszyscy i tak jada tak samo, a jesli sie komus wydaje ze nie to tylko optycznie jest inaczej :D

    • 17 1

    • autor po prostu chyba nigdy nie jechal samochodem (3)

      • 1 1

      • jest jescze jedno wytlumaczenie - autor jest niespelna rozumu

        nawet chlopskiego :)

        • 1 0

      • ciekawe, kiedy ostatnio chodziłeś piechotą z zamiarem przejechania się SKM? (1)

        warto rozwijać wyobraźnię

        siedzenie przy kompie i w ciasnym samochodzie może ją ograniczać

        • 0 2

        • czy kubus puchatek mis o bardzo malym rozumku wie ze gdansk ma wiele dzielnic do ktorych SKM nie dojezdza a komunikacja miejska

          jest masakrycznie czesta i regularna :)

          • 1 0

  • Niewielki, bo 150-metrowy, buspas na ul. Dmowskiego nie rewolucjonizuje ruchu na tej ulicy. Autobusy względem samochodów

    zyskują ok. 20-30 sekund Oj panie naskręt, a był Pan tam kiedyś w autobusie? Wie pan, ile tam zmian świateł trzeba gnić żeby przeskoczyć grunwaldzką???

    • 5 2

  • Nie wiadomo co i jak (2)

    Bus pas na podwalu jest zrobiony w taki sposób że nie wiadomo czy jedziesz pasem do skrętu w prawo czy bus pasem, są nie czytelnie oznakowane.

    • 2 2

    • Jest linia ciągła... (1)

      już nie ma możliwości skrętu w żadną ulicę w prawo, na całej długości bus-pasa ;)

      • 3 0

      • no to powodzenia :)

        Przy skręcie w prawo z podwala w Okopową :) tam zawsze korki :) i ten nie szczęsny bus pas :) nigdy nie wiem kiedy mogę zjechać na prawy pas :) bo ciągła może i jest :) ale są strzałki w prawo i bus pas :) albo że zjechać niby pas się kończy i bus pas - całkowicie poplątane oznakowanie jak mój obecny komentarz :) że nie wiadomo o co chodzi :)

        • 1 0

  • NAUCZCIE SIE JEZDZIC TO NIE BEDZIE KORKOW!!!!

    • 1 6

  • autor to głupek ! :) ale beka (2)

    No jak to możliwe, że jak zamknie sie jeden pas z trzech to zdaniem autora korek sie nie wydłuży ?
    no debil poprostu.
    Moze to wyjaśnisz, autorze ?

    albo doczytaj.

    • 7 5

    • Nie wyzywaj tylko zapoznaj się z tematem.

      Autor przegiął z przełożeniem tego na 1-2 pasy, ale powyżej 2 pasów zależność liniowa nie występuje. Nie pluj tak głośno, bo ani autor, ani ty nie macie racji.

      • 0 0

    • na światłach są wciąż3 pasy!

      • 1 0

  • do autora (3)

    chlopie, ty chyba chory jestes, wg ciebie zwezenie z 3 do 2 pasow nie powoduje korkow??? biorac na logike, przez zwezenie MNIEJ AUT ZDAZY PRZEJECHAC NA JEDNEJ ZMIANIE SWIATEL !!! czy to az tak trudne do ogarniecia?

    • 6 3

    • (2)

      g*wno prawda:P zrob sobie prosta - uwaga, trudne slowo - symulacje to bedziesz siedziatowosc rosnie logarytmicznie, jt mniejsza roznica miedzy 2 lub 5 pasy niz miedzy 1 a 2:P

      • 1 1

      • o matko... (1)

        to zmniejszmy do jednego pasa dla zwylkych aut i dwa buss pasy zrobmy korki znikna zgodnie z ta logika!

        • 2 2

        • na matme wroc i to do podstawowki:)

          • 0 2

  • no gorszych bzdur juz dano nie czytalem!!!



    "bowiem korek po likwidacji jednego pasa, w celu utworzenia wydzielonej jezdni, zmienia się tylko optycznie, faktycznie wydłuża się, ale aut jest wciąż tyle samo"



    jasne - czyli dwoma pasami przejedzie w czasie trwania zielonego swiatla tyle samo aut co by przejechalo trzema w momencie bdy pi...ony bus s****s jest wolny (co najczesciej sie zdarza)?



    wsiadz pan za kierownice panie naskret, sprawdz sam i przestan idiotyzmy wypisywac!

    • 9 2

  • ankieta alternatywna

    kto uwaza ze pan naskret idiotyzmy wypisuje - tak, kto uwaza ze jedynie wykazuje sie ingnorancja i glupota - nie

    • 6 2

  • Po co te dyskusje czy bus (4)

    pas wydłuża korki czy nie. Wystarczy przejechać się do Wrzeszcza w ciągu dnia i zobaczyć jak pięknie się stoi w korku czasem od Media Marktu. Po co o tym gadać? I pisać artykuły?

    • 8 2

    • wiele osobowek korzysta z busapasa i w korkach nie stoi, korzystajcie

      • 1 4

    • po to, by wielu kierowców się zastanowiło czy rozsądnie jest jeździć po mieście na odległość mniejszą niż 3 kilometry (2)

      gdy taką odległość można przejechać rowerem bez wysiłku i pocenia się w ca. 12 minut.

      • 3 1

      • I wozić ze soba (1)

        np skrzynkę z narzędziami itp?

        • 2 1

        • po co wyciągasz skrajne przypadki?

          ile osób jeździ samochodem na odległość

          • 1 0

  • Ciekawe

    jak zrobić przemyślaną strategię buspasów w mieście gdzie układ komunikacyjny jest niezmienny od kilkudziesięciu lat. Wjazdy, zjazdy w ulice boczne i na posesje. Chcesz czy nie i tak są odcinki buspasów po których co niektórzy musza przejechać.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane