• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego media protestują?

Michał Sielski
10 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowy podatek będzie dodatkowym obciążeniem wielu - także lokalnych - redakcji. Nowy podatek będzie dodatkowym obciążeniem wielu - także lokalnych - redakcji.

Podatków nikt nie lubi płacić, a uchwalanie nowych zawsze wzbudza kontrowersje. Portal Trojmiasto.pl solidaryzuje się z Protestem Mediów, które obawiają się konsekwencji ekonomicznych dla komercyjnych mediów. Sprawdzamy dla was dokładnie, kto zapłaci w myśl projektu ustawy. Najprawdopodobniej wcale nie będą to duże portale internetowe, a głównie branże: radiowa, telewizyjna, kino i outdoor. Daniną zostanie obłożony np. PKN Orlen, który ostatnio przejął grupę Polska Press. Wyjaśniamy, jakie pomysły ma rząd, planując wprowadzić podatek medialny, kogo miałby on dotyczyć i jak jest w innych krajach, które wcześniej próbowały opodatkować światowych gigantów.



Jeżeli rząd już musi wprowadzić podatek dla mediów, to w jakiej formie?

Po protestach wobec orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie prawa aborcyjnego, które trwały tygodniami na ulicach wielu polskich miast, mamy kolejny duży konflikt społeczny. Wynika on z kontrowersyjnego projektu rządu, dotyczącego nowego podatku dla firm medialnych.

Część dużych serwisów informacyjnych zdecydowała się w środę, 10.02.2021 r., na zastąpienie głównych stron internetowych czarnymi planszami z informacją o proteście i niepublikowanie żadnych nowych informacji w swoich portalach. Komercyjne stacje radiowe nie nadają programów albo mają okrojoną ramówkę, podobnie jak największe prywatne stacje telewizyjne: Polsat i TVN. Protest w mediach osiągnął niespotykaną dotychczas skalę. Nadawcy uważają, że to próba pozbycia się wolnych mediów, przy jednoczesnym miliardowym dofinansowaniu telewizji i radia publicznego.

  • Tak od rana w środę wyglądały strony głównych portali informacyjnych.
  • Tak od rana w środę wyglądały strony głównych portali informacyjnych.
  • W proteście biorą udział także największe prywatne telewizje.
  • Tak od rana w środę wyglądały strony głównych portali informacyjnych.
  • Tak od rana w środę wyglądały strony głównych portali informacyjnych.
  • Tak od rana w środę wyglądały strony głównych portali informacyjnych.

Co chce zmienić rząd?



Nowy podatek od wpływów reklamowych w mediach ma być dodatkowym obciążeniem dla firm, które do tej pory ponoszą takie same daniny dla państwa jak inni przedsiębiorcy. Dlaczego Prawo i Sprawiedliwość chce go wprowadzić? Obecnie wszystkie firmy medialne płacą przecież - tak jak inne - 19 proc. podatków od zysku. Od przyszłego roku miałyby płacić jeszcze więcej. Sęk w tym, że jeśli firma notuje np. 10-procentowy zysk w stosunku do obrotu (bo 90 proc. przychodów pokrywa koszty działalności), to w takim przypadku nowy podatek będzie dla nich stratą połowy zysku.

Premier Mateusz Morawiecki podkreśla jednak nieustannie, że chodzi o podatki od światowych gigantów, którzy dzięki międzynarodowej optymalizacji nie płacą w Polsce podatków prawie wcale.

- Chodzi o takie firmy jak Apple, Google, Facebook i Amazon. Ile one podatków płacą w Rzeczypospolitej, we Francji albo w Niemczech? Bardzo niewiele. One korzystają z rajów podatkowych - podkreśla Mateusz Morawiecki.

Które media zapłacą podatki?



Stawki są zróżnicowane w zależności od tego, jakich mediów dotyczą. Radio, telewizja, kino i outdoor mają najwyższe: do 50 mln zł wpływów reklamowych zapłacą 7,5 proc. i 10 proc. powyżej progu. Od opłaty wolne są przychody do 1 mln zł. W prasie drukowanej podatek wynosi 2 proc. do 30 mln zł i 6 proc. dla kwot powyżej. Kwota wolna to 15 mln zł. Firma internetowa płaci, gdy jej globalne obroty przekraczają 750 mln euro rocznie (ok. 3,3 mld zł), a z reklamy online w Polsce - 5 mln euro (22,4 mln zł). Stała stawka wynosi 5 proc.

Jak zawsze języczkiem u wagi są szczegóły. Podatków za przychody z reklam w internecie najprawdopodobniej nie zapłaci np. taki gigant jak Wirtualna Polska, która miała 708 mln zł przychodów w 2019 r. Zapłaci za to za przychody z reklam swojej telewizji. Podatku od reklamy w internecie nie zapłaci też Agora (1,2 mld zł przychodów w 2019 r.), ale za prasę (Agora jest wydawcą m.in. Gazety Wyborczej), radio (m.in. TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Rock), kino (Helios) i reklamy outdoor (agencja AMS).

Zapłaci też Grupa Polsat (11,7 mld zł przychodu w 2019 r.), ale wszystko wskazuje na to, że również... Orlen, który kupuje koncern Polska Press z 20 gazetami regionalnymi i ich portalami internetowymi (m.in. Dziennik Bałtycki).

Na co trafią pieniądze? W projekcie czytamy, że na Narodowy Fundusz Zdrowia trafi 50 proc. wpływów, Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów - 35 proc., a Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków - 15 proc. Resort finansów poinformował, że szacuje, iż wpływy ze składki od reklam w 2022 r. mogą wynieść około 800 mln zł.

Tu zresztą pojawiają się kontrowersje, bo pieniędzmi z Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego będzie dysponować rząd. Opozycyjne media obawiają się, że środki te trafią z powrotem do mediów prywatnych, ale przychylnych władzy.

Jak jest w innych krajach?



Ministerstwo Finansów podkreśla, że składka od reklam wzorowana jest na szeregu państw OECD i Unii Europejskiej, m.in. Francji, w Austrii, w Grecji i na Węgrzech.

- Szczególnie bogate doświadczenie w stosowaniu danin reklamowych posiada Austria, gdzie od 2000 r. pobierany jest podatek od reklam w telewizji, radiu, prasie i na plakatach. We Francji dodatkowemu obciążeniu podlega emitowanie i transmisja reklam za pośrednictwem radia i telewizji, a w Grecji - reklama telewizyjna - czytamy w komunikacie Ministerstwa Finansów.
Podatki medialne funkcjonują już w kilku krajach, a w innych są planowane. Unia Europejska mówi o tym problemie od lat, ale poza słowami niewiele się zmienia, więc część przywódców wzięła sprawy w swoje ręce.

Rząd Wielkiej Brytanii jeszcze przed Brexitem, w lipcu 2019 r. zaplanował podatek dla największych firm technologicznych działających na rynku brytyjskim. Od kwietnia 2020 r. obowiązuje opłata 2 proc. dla firm działających w internecie, których przychód przekroczy globalnie 500 mln funtów w ciągu roku, a 25 mln funtów w Wielkiej Brytanii. W Austrii od 2000 r. pobierany jest podatek od reklam w telewizji, radiu, prasie i na plakatach, który wynosi 5 proc. Zresztą po jego wprowadzeniu Google od razu podniosło cenę reklam w tych krajach - w średniej wysokości odpowiadającej nowym podatkom. Największy gracz na rynku niewiele więc ucierpiał, a zapłacili za to głównie rodzimi przedsiębiorcy.

Podobnie było w Turcji, która w grudniu 2019 r. zdecydowała się na wdrożenie do swojego systemu podatkowego podatku cyfrowego. Stawka wynosi 7,5 proc. i płacą ją przedsiębiorstwa o globalnych przychodach co najmniej 750 mln euro i lokalnych przychodach co najmniej 20 mln lir tureckich.

Podatek cyfrowy na podobnych zasadach obowiązuje już także w Brazylii, Chile, Indiach, gdzie trzeba zapłacić do 2 proc. wpływów, ale także w Malezji, Grecji (tylko reklamy telewizyjne) oraz Francji (reklamy za pośrednictwem radia i telewizji).

Planowane są też w Kanadzie, gdzie opłata nazywana będzie podatkiem od sprzedaży (Harmonized Sales Tax - HST), który można uznać za odpowiednik naszego VAT-u. Tam przez dwa lata obradował zespół ekspertów, który ostatecznie zarekomendował rządowi sposób opodatkowania takich firm, jak Google, Apple, Facebook, Amazon, Netflix czy Spotify.

"(...) Kanadyjskie firmy z branży mediowej są zobowiązane do naliczania HST, podczas gdy nie dotyczy to firm zagranicznych. To stawia kanadyjskie firmy w gorszej podatkowo pozycji" - podkreślono w raporcie.

Rząd Justina Trudeau na razie ustalił tylko, że podatek od sprzedaży naliczany jest obecnie tylko w prowincjach Quebec i Saskatchewan. Wiosną tego roku mają wejść jednak przepisy rozszerzające prawo na całą Kanadę.

Protest mediów i przedsiębiorców



  • List Otwarty mediów.
Na głównych stronach ogólnopolskich serwisów internetowych pojawiły się w środę, 10 lutego 2021 r., obwieszczenia na czarnym tle. Jedni ograniczyli się do hasła "Media bez wyboru" (Gazeta Wyborcza), inni, jak np. Onet, zdecydowali się na publikację całego listu otwartego.



Sygnatariusze listu to m.in. TVN, Agora (wydawca m.in. Gazety Wyborczej), Canal+, Grupa RMF, Grupa Wirtualna Polska, naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, Superstacja sp. z o.o., Telewizja Polsat, Telewizja Puls, Tygodnik Powszechny, Tygodnik Podhalański i inni.

Media wspierają też przedsiębiorcy zrzeszeni w Business Centre Club. W liście otwartym czytamy m.in.:

"Rada Przedsiębiorczości wyraża stanowczy protest wobec projektu rządowego, który zakłada dodatkowe opodatkowanie przychodów z reklam. Ostrzegamy, że wejście w życie projektu w obecnym kształcie będzie miało dalece negatywne skutki dla całej gospodarki i zamiast zakładanych dodatkowych przychodów, przyniesie wielomiliardowe straty. (...)

Wyliczenia Ministerstwa Finansów, według których dodatkowe opodatkowanie przychodów reklamowych miałoby w 2022 roku przynieść ok. 800 mln złotych są błędne, gdyż nie uwzględniają negatywnych skutków proponowanych rozwiązań w postaci obniżki PKB. Straty na podatku VAT, PIT i CIT wielokrotnie przewyższą planowane wpływy z nowego podatku i mogą osiągnąć poziom 6 miliardów złotych. (...)

Wyrażając poparcie dla "Listu otwartego do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych" podpisanego przez przedstawicieli branży medialnej, domagamy się przerwania prac nad projektem nowego podatku od reklamy w obecnym kształcie" - pisze Marek Goliszewski, prezes BCC.

Opinie (1138) ponad 100 zablokowanych

  • Nie mają kasy na podatki, a czym jeżdzą gwiazdy ramówek?? (8)

    Nijaki Kuba W. z TVN ma lamborghini, a więc ile muszą mu płacić? A teraz lament że ich nie stać na podatek.

    • 106 19

    • Zgadzam sie (2)

      Tu nie chodzi o to ze te media znikna, bo nie beda mialy za co funkcjonowac
      Tu chodzi o to, ze zmniejsza sie im miliardowe zyski. A ludzie popieraja ten dziwny prostest myslac, ze walcza o wolnosc slowa. Walcza o wyzsza wyplate dla bogaczy.

      • 24 4

      • Ale co to kogo w sumie (1)

        obchodzi na co prywatne firmy wydają prywatne pieniądze. Idąc tym tokiem rozumowania należałoby na wszystko nałożyć podatki takie żeby każdy miał po równo a najwiecej PiS i jego troglodyci.

        • 10 5

        • Dokładnie, komuo wróc. Jednak teraz to będzie turbo komuna.

          • 6 1

    • Zawiść cię zżera dyżurny na tym portalu

      pisiorku ? Dyżurny - siadacie już do głoszenia tutaj swej jadowitej propagandy propisowskiej i planowania swoich wypowiedzi i minusowania krytyków ?

      Kacperek za to płaci ?

      • 5 15

    • a dziennikarze TVP to jeżdzą autobusami ,co nie ośmieszaj się Pisuar

      • 6 10

    • A czy ty wiesz

      że występy wojewódzkiego w tvn to jedynie epizodzik w jego karierze biznesowej. wojewódzki ma prężnie działającą firmę - i to na kilku różnych płaszczyznach - a występy w tvn mógłby robić za darmo zazdrośniku. rozumiem, że jak morawiecki kupił od kościoła za grosze działkę wartą 40 baniaków to jest ok. ale jak wojewódzki jeździ lambo na które uczciwie zarobił to już jest be. kuźwa co za naród

      • 8 7

    • Zgloś się to może i tobie dadzą posadę za grubą kasę,adres w necie znajdziesz!

      • 2 2

    • Kuba odkładał na lambo a Ty nie.

      • 2 2

  • Media maja gdzies opodatkowanie obywateli czy biedaków ale swojego 5% od milionów nie podarują!

    Nigdzie takich cyrków jak w Polsce niema ,i te podatki powinny być wprowadzone 10 lat wcześniej ,ale wcześniej to właśnie zachodnie koncerny robiły co chciały .Nigdzie na świecie większość mediów nie należy do firm z obcych państw które na dodatek nie wiele płacą.Ale najlepszy przykład jest teraz ,gdy wręcz kłamią i podburzają celowo swoich widzów ,że zrezygnują z kilkuset milionów zysków i zbankrutują albo pozamykają stacje radiowe i telewizyjne,ze będą masowe zwolnienia.

    • 87 13

  • pokazcie mi choc jeden portal; gazete; radio gdzie dziennikarze sa obiektywni

    Gdzie nie plują na prawo ani lewo... ni ma? No jak to a niby mają być niezależne....

    • 67 2

  • Smieszy mnie ten prostest (3)

    O ile jestem calkowitym przeciwnikiem tego co robi wladza i jak manipuluje TVP to nalozenie tych podatkow w zadnen sposob nie ograniczy dzialalnosci tych mediow, ktore najbardziej to przezywaja. Ograniczy jedynie miliardowe zyski wlascicieli i przez to jest ten protest. Nie bez powodu uwzlgedniono progi dochodowe od ktorych nakladany ma byc podatek. Temat wykorzystany do protestu przeciw wladzy (ok), ale moim zdaniem argumenty i potencjalne konsekwencje bez sensu w kontekscie podatku.

    • 99 13

    • Śmieszny czytaj (1)

      wkurza Mnie Twój defetyzm,tacy jak ty nic nigdy w życiu nie zmienią,sr*ją pod siebie ,gdy mają coś zrobić dla innych,tu nie chodzi nawet o forsę w tym proteście,tylko że przez rozdalnictwo naszego wspaniałego rządu po malutku bankrutujemy finansowo My wszyscy.Sam wiesz ile płacisz w zwykłym sklepie dziś i parę lat temu....

      • 3 6

      • Niech Szanowna Pani się tak nie denerwuję, gdyż komentarze nic tu nie zmienią. Rządy zabierały, zabierają i będą zabierać pieniądze czy to w nowych podatkach czy podwyższając stare, czy jak to pzpis robi podnosząc "opłaty". W demokracji niestety jest tak, że to ludzie wybierają sobie takich panów, a że wybrali sobie faszystowskich katoli, którzy głosy kupili za nie swoje pieniądze oraz interpretujących prawo według własnego mniemania, dowodzi, jak degenerowanym systemem jest demokracja.

        • 4 4

    • ale nie wpadłeś na to, że jeśli właścicielowi przestanie się to opłacać to zwinie biznes, sprzeda stację TV czy radiową rządowi i de facto dostosuje się do zakus rządu.

      • 0 2

  • Podatki każdy musi płacić. Nawet media. Nie ma świętych krów (4)

    Podatki każdy musi płacić. Nawet media. Nie ma świętych krów

    • 89 14

    • (1)

      media płacą, czytaj ze zrozumieniem

      • 4 7

      • Ja tez płacę kilka podatków.

        Płacę podatek dochodowy, poza tym płacę vat i akcyzę robiąc zakupy. do tego podatek od nieruchomości, którą kupiłem dawno temu.

        • 1 0

    • kriss nie ośmieszaj się, myślisz że media w PL nie płacą podatków??? Dla twojego rozumku - to tak jakby tobie od teraz kazano (1)

      zapłacić podatek podwójnie. Byłbyś za?

      • 3 6

      • widać ześ dzieciak lub biedak co nie ma dosłownie NIC...bo wez sobie wyobraź - zarabiasz powiedzmy 5 tysiecy, ta kasa na dzien dobry jest opodatkowana, dochodowy i cała reszta, ale załózmy ze intersuje nas dochodowy...nastepnie za 2000 kupujesz jakiegos szrota - płacisz za to podatek (przypomne ze ta kasa juz była opodatkowana - wydałes tylko swój hajs i juz musisz płacic - po raz drugi) i teraz najlepsze...po tygodniu stwierdzasz ze jednak auto nie jest ci potrzebne, nie podoba sie/ nie mozna na nie nic wyrwac - wiec postanawiasz je sprzedac...i wiesz co? i teraz zapłacisz poraz trzeci podatek od tych samych pieniedzy...wiec mi nie pi***ol bo pojecia nie masz jak jestesmy opodatkowani na kazdym kroku ale wielkie larum pozyteczni idioci podnosza jak chca opodatkowac tvny i inne szajsy - nosz kuXwa mac

        • 2 0

  • Autorze brawo...

    Broń kolegów ... Bo kowalskiem zabiera sie 33 z umowy o prace o ile ja ma, i we wszystkim płci danine "polszy" i teraz m.in podatek od cukru , śmiech na sali... Zamknąc w cholere polsaty itp, tam i tak nic nie ma ciekawego, a do tego vat odliczają, kowalski nie...

    • 54 7

  • Bo nie chcą płacić za reżimową

    chcą być wolne i niezależne!

    • 15 52

  • aagora juz i tak upada... tak jak pozostale...

    • 53 10

  • Jak jest pięknie bez wirtualnej i interii... i innych totalnych! (1)

    ... tak by mogło być już na zawsze, Polska byłaby o wiele lepsza!!!

    • 70 17

    • O, ciemny lud ćwiczony na paskach tvpis objawia swoją "mądrość"!

      • 8 8

  • bzdurna ankieta (1)

    czy robiący ankietę przestał bić zonę tak czy nie

    • 28 5

    • Na Podhalu biją ile wlezie, ale to wyborcy PiS więc mogą.

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane