- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Dlaczego sygnalizacja w Trójmieście działa całą dobę?
Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych, gdy na drogach panuje znikomy ruch sygnalizacja świetlna nie jest wyłączana? Takie pytania zadają sobie poruszający się w nocy kierowcy, narzekając także na brak zielonej fali, którą na pustych ulicach powinien zapewniać system Tristar. Pytania naszych czytelników przekazaliśmy drogowcom odpowiedzialnym za organizację ruchu w Gdyni i Gdańsku.
- Dlaczego w Trójmieście w godzinach nocnych mimo znikomego ruchu na ulicach sygnalizacja świetlna jest włączona i zmusza kierowców do zatrzymywania na skrzyżowaniach? - pyta jeden z naszych czytelników. - Przecież mamy system Tristar, który powinien ułatwiać poruszanie się po mieście i - przynajmniej w nocy - zapewniać zieloną falę. Tymczasem to mit, bo nie da się bez zatrzymania - nawet jadąc z przepisową prędkością - pokonać al. Zwycięstwa, al. Grunwaldzkiej, ul. Chłopskiej czy al. Hallera. To uciążliwe dla osób, które w nocy pracują. I irytujące, gdy muszę zatrzymywać się na czerwonym świetle na pustym skrzyżowaniu. W innych miastach np. w Łodzi ten problem nie występuje.
Bezpieczeństwo najważniejsze
O powody takiej, a nie innej organizacji ruchu zapytaliśmy gdyńskich i gdańskich drogowców. Robert Krasowski, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni tłumaczy, że bezpieczeństwo jest tak samo ważne w dzień jak i w nocy i raczej nie przewiduje przełączenia sygnalizacji w godzinach nocnych na głównych ciągach komunikacyjnych na pulsujące żółte światło.
- Taka sytuacja niestety prowokuje kierujących do łamania przepisów, rozwijania nadmiernej prędkości. Sygnalizacja dyscyplinuje kierujących, co przekłada się na bezpieczeństwo. Ruch w nocy może nie jest wzmożony, ale nie możemy mówić, że jest znikomy. W nocnych godzinach na główne ciągi komunikacyjne mają prawo również wyjechać bezpiecznie pojazdy z dróg mniej uczęszczanych - tłumaczy Krasowski.
wideo archiwalne
Brak świateł - większe ryzyko wypadków
W podobnym tonie wypowiada się Maciej Bodal z Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu w Gdyni. Jak tłumaczy, całodobowe działanie sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach w Gdyni także podyktowane jest względami bezpieczeństwa i dodaje, że poziom bezpieczeństwa jest wyższy, kiedy ruch na skrzyżowaniu sterowany jest za pomocą sygnałów świetlnych.
- Główne ciągi komunikacyjne w Gdyni to najczęściej szerokie, wielopasmowe ulice. Wyłączanie sygnalizacji świetlnych w godzinach nocnych, w tego typu miejscach przyczynia się do przekraczania prędkości przez kierowców. W takiej sytuacji zdecydowanie rośnie ryzyko wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych oraz rowerzystów. Gdy nie ma zabezpieczenia w postaci sygnałów świetlnych nakazujących kierowcom zatrzymanie się, to właśnie rowerzyści czy piesi zmuszeni są do przekraczania jednocześnie kilku pasów ruchu. W kolejnej grupie ryzyka są również pojazdy włączające się do ruchu z wlotów bocznych - tłumaczy.
Drogowcy podkreślają, że wielu kierujących wykazuje skłonność do przekraczania prędkości w godzinach nocnych, a skutki ewentualnych zdarzeń drogowych są w takich przypadkach zdecydowanie poważniejsze, a nawet tragiczne.
- Dlatego wiele lat temu podjęto decyzję o całodobowym działaniu sygnalizacji świetlnej na głównych ulicach Gdyni. Doświadczenia innych miast w tym zakresie również wskazują, że przyjęta przez nas praktyka jest słuszna - dodaje.
Opinie (239) 6 zablokowanych
-
2020-03-02 10:23
Inżynier Ruchu To Słabeusz
Niedługo będzie jeden z drugim wszystkich stawiał do jednego koszyka z wózkami inwalidzkimi. Skoro wózek nie pojedzie szybciej niż 25km/h - to wszyscy niech tak najlepiej jadą. Tfuu ich mać .. !
- 6 2
-
2020-03-02 10:23
Argument o nieprzestrzeganiu przepisów jest z d..py. Czy światła zmuszą kogokolwiek do ich przestrzeganbia ?
Policja od czego jest ? Niech pilnują w nocy porządku- 9 2
-
2020-03-02 10:30
światła są potrzebne
w Gdyni koło 23 nie działają światła przy dworcu Głównym przy obu przejściach dla pieszych i to w tygodniu (te bliżej 10 Lutego i te bliżej hali), a uważam że akurat w tych miejscach powinny, bo ludzie przebiegają tam albo wskakują na przejścia bez rozglądania i w dodatku poubierani na czarno to ich nie widać... ja jeżdżę tamtędy wolno... ale nie wszyscy jednak się stosują do tego
- 4 5
-
2020-03-02 10:36
Kierowcy
80% kierowców to piczki które nie potrafią jeździć mają w głowie że liczy się tylko on na drodze.
- 5 1
-
2020-03-02 10:45
ma być bezpiecznie a Tristar pilnuje byś na każdych światłach sie zatrzymał.
bez Tristara było by lepiej bo czasami losowo by się udało trafić na zielone.
- 5 1
-
2020-03-02 11:08
Chore myślenie urzedasa co w nocy spi (1)
Po pierwsze niższe koszta za energię przy pulsującym, po drogie niższa emisja spalin po trzecie to Policja ma czuwać nad bezpieczeństwem a po czwarte nie rób z nas i**otów co nie znają przepisów ruchu drogowego . Nie potraficie że strachu przyznać się , że TriStar jest niesprawny
- 11 0
-
2020-03-02 11:27
Nauczcie się jeździć bez przekraczania dozwolonej prędkości. To światła nie będą potrzebne.
- 0 2
-
2020-03-02 11:08
Dobry kierowca ubera
Nie widzę problemu... Dla mnie po 22 czerwone nie istnieją po prostu sam robię sobie zielone. Upewniam się nic nie jedzie to dzida.
- 3 1
-
2020-03-02 11:11
bardzo dobrze że światła działają jest jakaś szansa przejść na drugą stronę jezdni gdy piraci jeżdżą jak wariaci
- 0 4
-
2020-03-02 11:11
Kirowca (1)
W całym świecie w nocy światła sa wyłączone, gdy kamera widzi pieszego to włącza światła. Wydana kasa na system który nie Działa i tylko szkodzi.!!!!
- 9 0
-
2020-03-02 11:23
Niestety polscy kierowcy nie znają przepisów. Ci co znają to ich nie rozumieją, a nawet jak rozumieją to je świadomie łamią
u nas nie może być jak na całym świecie.
- 0 0
-
2020-03-02 11:15
Dlaczego ? Bo większość nie potrafi jeździć bez sygnalizacji świetlnej, a zrozumienie znaków i zasad ruchu jest dla nich za trudne.
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.