• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego tunele pod stacjami SKM są zalewane?

Patryk Szczerba
27 lipca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Zalany tunel na stacji SKM Wzgórze

Ulice, chodniki i wiadukty to niejedyne miejsca, gdzie poranne, obfite opady deszczu spowodowały w środę utrudnienia. Zalane były też m.in. tunele SKM w Sopocie Kamiennym Potoku, Cisowej i Wzgórzu św. Maksymiliana. Dlaczego mająca co najwyżej kilka lat infrastruktura nie może poradzić sobie z większą wodą?



Środowe poranne obfite opady deszczu sprawiły sporo problemów kierowcom i pasażerom komunikacji, w tym także Szybkiej Kolei Miejskiej.



Jak oceniasz stan przejść podziemnych w Trójmieście?

Zalane zostały także tunele pod torami i peronami SKM. Kłopoty były w Sopocie zobacz na mapie Sopotu, na stacji w Kamiennym Potoku zobacz na mapie Sopotu, Cisowej zobacz na mapie Gdyni. Kolejny raz po ulewie pełen wody był tunel SKM Wzgórze zobacz na mapie Gdyni w Gdyni, gdzie połowa przejścia była niedostępna dla pasażerów niezaopatrzonych w kalosze.

Zalewane, choć po modernizacji

Nasi czytelnicy dziwią się, dlaczego dzieje się tak na stacjach, które w ostatnich latach przeszły modernizację.

- Nie rozumiem tej sytuacji. Infrastruktura została stworzona co najwyżej kilka lat temu. Tymczasem przy każdych większych opadach tunele są zalewane. Wygląda to na marnotrawienie publicznych pieniędzy - przyznaje pan Jakub.
W przypadku Kamiennego Potoku przewoźnik skupił się na poprawie wyglądu i zamontowaniu nowej windy, ale wykonano też inwestycje odwadniające.

Gruntowny remont potrzebny był na stacji SKM Cisowa. Prace - o czym informowaliśmy kilkukrotnie - przedłużały się, a modernizacja została określona prześmiewczo przez pasażerów jako najdłuższy remont w historii SKM. Został on zakończony pod koniec ubiegłego roku, po czym okazało się, że nie obejmował naprawy poszycia dachowego, które przecieka. SKM zapewniało, że szuka rozwiązania sytuacji.

  • Skutki zalania tunelu w Kamiennym Potoku.
  • Woda wdarła się także do tunelu w Cisowej.
SKM: Nie zawsze jesteśmy winni

Przedstawiciele SKM odpowiadają, że stan infrastruktury w każdym z miejsc był na bieżąco sprawdzany, ale wina nie zawsze leży po stronie przewoźnika.

- W Kamiennym Potoku w 2016 roku zakończyliśmy inwestycję mająca zapobiegać takim sytuacjom. W środę powodem zalania tunelu były zapchane studzienki na pobliskim parkingu marketu. Woda wlewała się do naszego tunelu. Została wypompowana, a teren postojowy zabezpieczony workami. Będziemy zwracali się do właściciela sklepu o podjęcie działań, by do podobnych sytuacji nie dochodziło w przyszłości - wyjaśnia Sławomir Pipke, dyrektor ds. infrastruktury Szybkiej Kolei Miejskiej w Gdyni.
Przedstawiciel SKM przyznaje, że woda w tunelu w Cisowej pojawiła się z powodu niedrożności jednej ze studzienek, która została naprawiona i przekonuje, że w innych miejscach problemów nie było.

Na Wzgórzu konieczna współpraca

Na kłopoty musieli być także przygotowani pasażerowie SKM korzystający z modernizowanej kilka lat temu stacji Wzgórze św. Maksymiliana w Gdyni.

Przeciekający dach i kałuża uniemożliwiała swobodne poruszanie się tunelem. Podczas opadów tunel jest tam w mniejszym lub większym stopniu zalewany regularnie.

  • Woda w tunelu na stacji SKM Wzgórze przed godz. 8
  • Tak tunel wyglądał 30 czerwca, kiedy opady były dużo mniejsze niż w środę.
- To druga najważniejsza stacja kolejowa w Gdyni, gdzie latem wysiada i wsiada tysiące turystów. Nie dość, że otoczenie wygląda - mówiąc oględnie - niezachęcająco, to po zejściu ze schodów mieszkańców i turystów wita widok ogromnej kałuży. Czy nikt nie zdaje sobie sprawy, że to wstyd dla miasta? - pyta pani Joanna.
Za utrzymanie tego tunelu odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni. Urzędnicy przekonują, że rozwiązanie problemu wymaga współpracy z zarządcą linii kolejowej, czyli PKP PLK. Woda - ich zdaniem - zalewa go cieknąc przede wszystkim z sufitu. Przyczyną może być złe odwodnienie torowiska.

- W najbliższym czasie będziemy chcieli spotkać się z zarządcą linii kolejowej, żeby rozmawiać o przyczynach i rozwiązaniu tego problemu - zapowiada Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj też: Silne opady deszczu w Trójmieście

Miejsca

Opinie (189) 5 zablokowanych

  • Bo nie ma ujścia dla wody

    Skoro wszystko na potęgę się betonuje, nie buduje się studzienek, a do tego przede wszystkim rośnie zabudowa w górnych partiach Gdańska - to chyba trudno się dziwić, że woda nie ma gdzie ujsc i wsiaknac? To naprawdę nie jest trudne. A inna rzecz, że - pomimo wielkiej powodzi w latach 90. - w całym Trójmieście niewiele się zmieniło, i przy każdej większej Iławie (rok temu, wczoraj) wszyscy są dość sceptycznie nastawieni do trwałości wałów przeciwpowodziowych czy umocnień brzegowych zbiorników o rzek.

    • 14 1

  • Zawsze winny jest ktoś inny

    Wina SKM? No przecież to niemożliwe. Oczywiście, że woda zawsze może znaleźć się w tunelu nie z winy SKM, ale dlaczego tam zostaje? Dlaczego nie działają lub nie są włączane instalacje odprowadzające wodę, która już w tunelu zalega?

    • 18 0

  • :)

    Przeszly modernizacje ...dla picu:)

    • 12 0

  • (1)

    są zalewane bo samorządy i państwowe spółeczki istnieją po to by walczyć z problemami a nie je rozwiązywać
    za odebrane nam pieniądze rzecz jasna
    dlatego mają armie rzeczników, kierowników, dyrektorów i prezesów
    którzy walczą i nas pouczają

    • 15 0

    • Ojtam ojtam

      Są zalewane tylko jak pada, Jak nie pada to nie są jasno więc widać, że to nie zalewanie a opady są problemem. (Ironia)

      • 1 1

  • (1)

    Wystarczy pompa w tunelu i po problemie

    • 10 0

    • Jak śpiewał znany poeta Danzel

      Don't you know?
      Pump It Up!
      You've got to Pump It Up!

      • 2 0

  • Władze, urzędnicza kasta PKP to oderwani od realiów miernoty. Marnują od lat społeczne pieniądze. Nasze pieniądze

    • 10 0

  • Odpowiedź jest bardzo prosta:

    Dzieje się tak dlatego, że w tym kraju urzędasów, z różnej maści ZDIZ-tów it., nikt z niczego nie rozlicza.

    • 12 0

  • Sory taki mamy klimat

    cytując klasykie z Brukseli

    • 8 0

  • Co wy macie z tym betonowaniem

    Mieszkam w Gdańsku już 50 lat i zawsze zalewa te same miejsca, wiec problem pojawił się na etapie budowy dużo wcześniej

    • 11 1

  • I to kolejny argument za tym, aby poruszać się własnym autem. Sorry, ale jeszcze dużo deszczu spadnie zanim komunikacja miejska w Trójmieście będzie realną alternatywą dla samochodu.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane