- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (255 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (22 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (104 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Czy jest szansa na dłuższe molo w Brzeźnie?
Miałoby być dłuższe o 209 metrów, dzięki czemu mogłyby przy nim cumować statki pasażerskie i jachty. Za sprawą radnego Andrzeja Kowalczysa wraca pomysł rozbudowy mola w Brzeźnie. Projekt analizowany był już w przeszłości, trafił jednak do szuflady, m.in. ze względu na wysokie koszty.
Wówczas wygrała koncepcja, która zakładała wydłużenie mola o 209 m oraz rozbudowę skweru Kuracyjnego.
Długość pomostu - według projektu - miała wynosić 358 m, co (przy sprzyjających warunkach pogodowych) pozwoliłoby cumować przy nim statkom pasażerskim i jachtom. Dziś przy końcu mola jest na to zbyt płytko, gdyż głębokość wynosi do 2,2 m.
- Projekt wyróżniał się tym, że w odróżnieniu od konkurencyjnych założeń przewidywał zakończenie głowicy mola w sposób umożliwiający jego dalsze przedłużenie. Projekt nie został jednak dotąd sfinalizowany, czego przyczyn należy upatrywać w innych, bardziej priorytetowych inwestycjach realizowanych w Gdańsku w ostatnich latach - tłumaczy Andrzej Kowalczys.
Radny podkreśla, że dzisiaj nie sposób sobie wyobrazić nadmorskiego spaceru bez wejścia na molo. Tę okolicę Brzeźna odwiedzają nie tylko mieszkańcy Trójmiasta, ale i liczni turyści.
Radni proszą o odbudowę pierwszego mola w Brzeźnie
Zdaniem samorządowca duża popularność nadmorskiej części Gdańska sprawia, że należałoby poważnie zastanowić się nad powrotem do koncepcji rozbudowy mola i skweru Kuracyjnego, o której mowa była w 2007 roku.
- Przede wszystkim z uwagi na fakt, że w sezonie wiosenno-letnim można tu mówić o braku odpowiedniej przepustowości. Nie bez znaczenia jest także fakt, że rozbudowa obiektu podniesie rangę tego miejsca, a mieszkańcom pozwoli spojrzeć na Zatokę Gdańską z zupełnie innej perspektywy - wskazuje radny.
Pieniądze na rozbudowę mola w Brzeźnie pokryją opłaty za wejście?
Powodem, dla którego pomysł wydłużenia mola w Brzeźnie spalił w przeszłości na panewce, są finanse. W 2019 roku Gdańsk otrzymał nawet zgodę Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na wydłużenie pomostu do 246 metrów. Miasto nie miało jednak środków na jego rozbudowę.
Jednym z pomysłów na zwrot poniesionych kosztów mogłoby być biletowanie wejścia na wydłużone molo w Brzeźnie. Andrzej Kowalczys podkreśla jednak, że jego zdaniem wstęp na pomost powinien być bezpłatny.
- Nawet jeżeli wiązałoby się to z przesunięciem inwestycji w czasie. Należy szukać środków i odkładać odpowiednią sumę, potrzebną do przeprowadzenia prac. Sądzę, że powinniśmy uniknąć wprowadzenia opłat za wejście na molo - zaznacza nasz rozmówca.
Dwa tygodnie na odpowiedź urzędników
Na koniec przypomnijmy: w 2019 roku Olimpia Schneider z Gdańskiego magistratu podkreślała, że ubieganie się o decyzję RDOŚ związaną z rozbudową mola w Brzeźnie spowodowane było chęcią uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych i możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia. Przed laty było ono powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego.
Miasto nie miało jednak wówczas zapisanych środków na rozbudowę pomostu w Brzeźnie.
Czy sytuacja zmieniła się po dwóch latach? Miejscy urzędnicy mają dwa tygodnie na zajęcie stanowiska w sprawie interpelacji radnego Kowalczysa. Odpowiedzi powinniśmy spodziewać się więc pod koniec czerwca.
Zachód słońca z molo w Brzeźnie. Film z 2020 r.
Trójmiejskie atrakcje: molo w Sopocie i w Orłowie
Pierwsze molo w Orłowie zostało wybudowane w 1934 r. i miało ponad 400 m długości. Ostatnio wyremontowano je w 2007 roku i ma obecnie 180 m długości.
Molo w Sopocie to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno-imprezowych i zarazem wizytówka miasta. Składa się z dwóch części: spacerowej o długości 511,5 m (najdłuższy drewniany pomost w Europie) oraz usytuowanego na lądzie placu o powierzchni 20 tys. m kw.
![Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2747/405x405/2747036__kr.webp)
Atrakcje turystyczne Trójmiasta. Sprawdź, co o nich wiesz
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (147) 4 zablokowane
-
2021-06-10 10:53
Nie
Dla mieszkańców Gdańska i Gdyni molo powinno być darmowe. Sopot niech płaci.
- 7 0
-
2021-06-10 10:59
Ciągle jak jestem na molo, przypomina mi się ta koncepcja wykonana u Leżucha, przy Necla 8.
Szkoda, że jej nie zrealizowano. To molo to skarb dla mieszkańców Gdańska. Myślę też, że koszt zwróciłby się bardzo szybko, ponieważ z pewnością wzrosłaby turystyka w tym rejonie.
- 4 3
-
2021-06-10 11:02
Opinia wyróżniona
Przedłużanie mola, to tylko pierwszy krok. (2)
Drugi poważniejszy krok to utrzymanie mola.
Na bieżącą konserwację, oraz na naprawy po wiosennych sztormach trzeba będzie zapewne przeznaczyć kilka, jak nie kilkanaście milionów złotych rocznie.- 45 6
-
2021-06-10 11:20
Mało które mola są płatne w Polsce
- 4 0
-
2021-06-10 18:55
Jest to koszt który warto ponieść
- 5 1
-
2021-06-10 11:11
Zagłsouje w następnych wyborach na każdą partię która obieca rozbudowę tego mola.
Nawet na PiS jak będzie trzeba.
- 2 8
-
2021-06-10 11:30
wybory jakieś idą?
- 5 1
-
2021-06-10 11:38
Drogi naprawcie bo żaden turysta tu nie dojedzie
Zęby można zgubić po przejażdżce po Gdańskich drogach. Budujecie pałace, a sr*cie w wychodku.
- 9 0
-
2021-06-10 12:18
Drogo naprawiajcie a nie molo
- 6 0
-
2021-06-10 12:59
Molo w Sopocie jest takie dekadenckie i nihilistyczne, odmety zielonej wody kuszą zblakanych przyjezdnych i miejscowych z problemami
- 2 0
-
2021-06-10 13:00
Nie potrafią rozpocząć planowo remontu Falck Polonusa 10 dni opuznienia, a robotników nie widać.
- 1 0
-
2021-06-10 13:01
Po co?
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.