• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do Kartuz kolejką?

mt
8 grudnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
SKM podjęła decyzję o zakupie używanych niemieckich autobusów szynowych i chce za ich pomocą reaktywować połączenie Gdynia - Kartuzy mimo sceptycyzmu Urzędu Marszałkowskiego, który koordynuje transport regionalny w województwie

O powrocie pociągów do Kartuz mówi się od początku roku. Głównym problemem jest odbudowa rozjazdów w miejscowości Nowy Glincz koło Żukowa, w której krzyżują się linie Gdynia - Kościerzyna i Pruszcz Gdański Kartuzy. Ta druga jest obecnie czynna tylko dla ruchu towarowego. Dzięki rozjazdom możliwe byłoby korzystanie z najkrótszej trasy przez Dzierżążno, a nie tak jak przez ostatnie piętnaście lat przez Somonino. To właśnie konieczność jazdy na około przez Somonino, gdzie pociąg musiał zmieniać kierunek jazdy, była powodem niskiej frekwencji w pociągach.

- Decyzja o zakupie autobusów szynowych już zapadła - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej. Obecnie trwają ustalenia z władzami powiatu kartuskiego.

Tymczasem Urząd Marszałkowski, który finansuje przewozy regionalne i powinien koordynować przygotowania tej inicjatywy, uważa, że próby uruchamiania zamkniętego połączenia, w sytuacji gdy trwa walka o utrzymanie wszystkich pociągów w obecnym rozkładzie, jest nie na miejscu.

- SKM nie będzie po tej trasie jeździć za darmo, a nam brakuje pieniędzy na bieżące potrzeby - mówi Eugeniusz Manikowski, który zajmuje się w urzędzie transportem kolejowym. - Uważam, że na to wszystko trzeba czasu - pociąg w Kartuzach pojawi się ponownie najwcześniej za dwa lata - dodaje Manikowski.

SKM nie podziela pesymizmu urzędu. - To połączenie nie będzie przynosiło dużych strat, tym bardziej że będzie obsługiwane tylko ekonomicznymi szynobusami - odpowiada Wróblewski. Poza tym SKM oczekuje, że urząd dotacje obecnie przyznawane przewoźnikom autobusowym na tej trasie przerzuci na kolej.
Gazeta Wyborczamt

Opinie (106)

  • Bolo

    Linii rodzynków można by wymieniać wiele (w samym województwie Pomorskim i nie tylko), ale właśnie w Niemczech, Danii, Czechach, Słowacji, Austrii itd. Różnica jest tylko taka, że Swarzewo - Krokowa, ani Pszczółki - Kościerzyna nie istnieją (a jeszcze kumple z BL w roku 1987 wymieniali podkłady na tej trasie w ramach praktyk), a w/w państwach istnieją. No ale to już temat na inną dyskusję.

    Nadzieja, że SKM zachamuje ten proces

    • 0 0

  • "To połączenie nie będzie przynosiło dużych strat"

    czyli straty bedę tylko nie duze, fajnie!!!

    może jeszcze jakieś inwestycje które nie przyniosą dużych strat.
    co by tu wymyśleć.... może
    poprowadzić kolejkę praca mój dom no i oczywiście dom basen
    jeżdziła by raz dziennie do pracy i spowrotem i raz w tygodniu dom basen.
    To nie będą duże straty.

    • 0 0

  • ”Zahamuje”, a nie "zachamuje" znaczy się

    • 0 0

  • Super

    SKM dobrze robi, jak znam zycie to ta linie nie bedzie przynosisc strat, oby tylko nie polozyli na niej lap kolesie ze zwiazkow. Niestety tak to jest na kolei ze faktycznie rzadza zwiazki, ale nie bronia ludzi, tylko swoje interesy. A wiem co mowie....

    • 0 0

  • Brawo za pomysł

    Super wreszcie PKP i SKM biorą się ostro do pracy!!!
    Tak dalej tak dalej ruszja Polsko dzielnie w XXI wiek!

    • 0 0

  • Brawo SKM!

    Pomysł super, oby był jak najszybciej zrealizowany!

    • 0 0

  • A gdyby linię Gdynia-Kościeżyna, obsługiwaną przez szynobusy, puścić po prostu przez Kartuzy? Obecnie miedzy Żukowem a Somoninem pociąg jedzie przez tereny "bezludne". Droga by się nieco wydłużyła, ale Kartuzy to jednak znaczący punkt na mapie. Szynobusy na trasie Gdynia-Żukowo-Kartuzy-Kościeżyna na pewno nie jeździłyby puste.

    • 0 0

  • hej ludki

    Czy nie wiecie ze tak naprawde to nikt nic nie chce lepiej ani tez nic usprawniac, tym bardziej komunikacji.
    Samochody musicie kupowac i je eksploatowac bo to lezy w interesie gminy i rzadu ( podatki od kupna samochodow, drogowe, ubezpieczenie, benzyna, czesci, mechanik itd to caly przemysl ktory jest kura znoszaca zlote jajka a z was robi niewolnikow i ludzi uzaleznionych od bosa i systemu czyli wiecznych uzaleznionych niewolnikow

    • 0 0

  • Wszystko fajnie!

    Tylko jak linia Wrzeszcz - Kokoszki - Stara Piła - Kartuzy, zostanie reaktywowana, to stracimy wspaniałą trasę rowerową. Jako zapalony rowerzysta, a zarazem miłośnik kolei, mam mieszane uczucia ;)

    • 0 0

  • Z paryża do Kartuz - to chyba jedna z piękniejszych linii

    w Polsce była !! Troche jej skoda :(

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane