• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do i z Trójmiasta: łatwiej polecieć, niż pojechać lub popłynąć

Michał Sielski
8 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Z Trójmiasta coraz łatwiej wydostać się samolotem, niż pociągiem czy promem. Z Trójmiasta coraz łatwiej wydostać się samolotem, niż pociągiem czy promem.

Lotnisko w Rębiechowie chwali się lotami do kolejnych europejskich miast, ale inni przewoźnicy mają problemy. Z Trójmiasta znikają kolejne połączenia kolejowe oraz promowe.



Czy samoloty wyprą inne sposoby podróżowania po Polsce i Europie?

Lotnisko rozkwita, a w nierozbudowanym jeszcze terminalu tłok. Tymczasem problemy mają zarówno koleje jak i przewoźnicy promowi. Od poniedziałku nie kursuje pociąg Gdynia - Kaliningrad.

- Połączenie było nieopłacalne, w pociągu po prostu nie było już pasażerów - przyznaje rzecznik PKP Intercity Paweł Ney. - Kursowanie pociągów wznowimy przed wakacjami, kiedy zainteresowanie tym kierunkiem rośnie.

Połączenie z Kaliningradem wróci do rozkładu 29 maja, a ponownie zawieszone zostanie 6 października.

Do tej pory pociąg przemierzał trasę 261 km codziennie, ale przestali z niego korzystać nawet przemytnicy. Celnicy potrafili bowiem rozkręcić go na części pierwsze w kilka godzin, więc przewożącym kontrabandę (najczęściej alkohol i papierosy) przestało się opłacać korzystanie z tego "narzędzia pracy" i przerzucili się na samochody.

Nie funkcjonuje już także połączenie promowe Gdynia - Travemunde. Finnlines nie komentuje oficjalnie swojej decyzji, ale ten kierunek nie cieszył się dużym zainteresowaniem zarówno turystów, jak i firm handlowych czy spedycyjnych.

Czy tendencja wypierania przez transport lotniczy innych przewoźników jest już stała? - Na pewno stały będzie wzrost ilości pasażerów korzystających z transportu lotniczego. Polacy latają zdecydowanie rzadziej, niż inni Europejczycy i według wszelkich prognoz będziemy coraz częściej przemieszczać się samolotami. Najczęściej z regionalnych lotnisk, które są motorem rozwoju całego krajowego rynku transportu lotniczego - podkreśla Paweł Łatacz, ekspert rynku lotniczego, były szef Polskich Portów Lotniczych.

Dokąd polecisz lub popłyniesz?

Z lotniska w Rębiechowie można polecieć bezpośrednio do Alicante, Bergen, Birmingham, Bremy, Bristolu, Corku, Doncaster-Sheffield, Dortmundu, Dublina, Dusseldorfu-Weeze, Edynburga, Eindhoven, Frankfurtu, Glasgow, Goeteborga, Hamburga-Lubeki, Kolonii, Kopenhagi, Krakowa, Liverpoolu, Londynu (Luton i Stansed), Malmo, Bergamo, Monachium, Oslo, Paryża, Poznania, Reykjaviku, Rzymu, Sztokholmu, Turku i oczywiście Warszawy.

Promem dopłyniemy z Gdyni do Karlskrony, Helsinek i Rostocku, a z Gdańska do Nynashamn pod Sztokholmem.

Po likwidacji połączenia z Kaliningradem z Trójmiasta nie odchodzą żadne pociągi międzynarodowe.

Opinie (269) 4 zablokowane

  • tytuł mylny, bo z trójmiasta łatwiej wylecieć niż wrócić (7)

    a mówią o tym media, że Polacy wolą w niemczech i GB spać pod mostem niż wracać
    swoją drogą, to jest czyste chamstwo, bo przecież głosowali na drugą irlandię, a jak już ją mają, to sie wypięli:-)

    • 12 3

    • Ja wiem,wszyscy wiedza,ze jestes starej daty i odporny na wszelka nauke (4)

      Ale po tylu uwagach i prozbach to nawet pies zaczal by szczekac wielka litera

      • 2 0

      • to POproś pana:-) (3)

        • 1 1

        • nie PISkaj trollu

          • 1 1

        • Nie szczekaj g@lluxie,aport:))))))))))))))))))))))) (1)

          Prazynies kaczke:)))))))))))))))))))))

          • 3 1

          • Przynies mialo byc

            ze smiechu nie widzialem klawiatury:)

            • 3 0

    • dziadzia, zajechałes kiedyś dalej niż do Janowa? :)

      • 4 0

    • Jak jedyni ze wzrostem gospodarczym,

      w UE.

      • 1 0

  • Wiecie ze opłaty lotniskowe na polskich lotniskach naleza do jednych z najwyzszych w europie !

    Tak samo opłata za korzystanie z polskich torów koeljowych (ktore sa w tragincznym stanie) nalezy do jednych z najdrozszych w europie.
    Tak samo za przejazd autostradami płacimy najwiecej w europie (jezeli chodzi o autostrady to moze nie kwtowo ale patrzac na stosnek tego jakie sa u nas srednie zarobki ).

    Niezła jest ta nasza polityka ? Za badziew żadac najwyszych cen !

    • 11 1

  • polska kolej to istny zbiór idiotyzmów (7)

    ostatnio znalazłem pociągi
    jeden z Gdyni do Katowic via Olsztyn Białystok Warszawa
    drugi do Przemyśla via Koszalin Poznań Wrocław Opole Kraków
    jak tak dalej pójdzie to Warszawy pojedziemy przez Wilno
    a do Bydgoszczy przez Ateny
    przecież to jest chore!

    • 19 4

    • i bardzo dobrze ja sobie powiedziałem ze polskimi pocigami nie bede jezdził bo drogo i jakość kiepska

      tak samo staram sie z polskich lotnisk nie korzystac - latam głównie z niemiec bo taniej i pewniej.

      • 1 2

    • pewnie chciałeś jechać osobowym III klasy (3)

      • 0 4

      • muzealnym piętrusem ;) (2)

        • 1 1

        • made in DDR (1)

          widać ma sentyment do ancient regime

          • 0 1

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • zgodnie z hasłem z Barei

      "podróż pociągiem skraca czas podróży koleją" lub odwrotnie ;)

      • 0 0

    • to NIE JEST chore.
      Kolej połączyła np. 2 pociągi Gdynia - Białystok i Białystok - Katowice, dzięki czemu zwiększyła się ilość możliwych kombinacji przejazdów bezpośrednich, które pasażerowie sobie bardzo cenią (np. Giżycko - Warszawa, Ełk - Katowice itp.), a których do tej pory nie było.

      • 1 0

  • Do Nynashamn i Sztokholmu czy..... (2)

    O ile mi wiadomo prom pływa do Nynashamn koło Sztokholmu! To odległość około 60 km. Nie ma dwóch osobnych połączeń. Czy się mylę? Ciekawe ile jeszcze błędów jest w tym artykule

    • 11 0

    • dokładnie jest to 70 km

      • 0 0

    • Podobnie Paryż...

      Nie leci się do Paryża tylko na jakieś małe lotnisko pod Paryżem.

      • 0 0

  • Czy z Gdańska beda bezposrednie loty do Gdyni Babi Dołów ? (1)

    Tak bym mogł na impreze hainekena wybrac sie samolotem.

    • 13 1

    • Musza byc bo nie lece..

      Gdynia Haineken!

      • 0 0

  • CZARNy rok przed nami! (6)

    Po likwidacji połączenia z Kaliningradem z gdanska nie odchodzą żadne pociągi międzynarodowe.==PO PROSTU WIOCHA I ZADUPIE,,NIESTETYY

    • 13 5

    • Dziura i bieda coraz wieksza

      fakt trójmiasto robi sie dziurą nawet mało kto chce korzystac z naszych portów. Polacy zrobili sobie porty docelowe w Hamburgu i Amsterdami i stamtad wszystko scigaja (poniekad to wina naszych przepisów i celników - brak procedur uproszczonych i czeste kwestionowanei wartosci towaru a poniekad tez brak dróg by odebrac towar i go przewiesc). Nie mowiac juz o zamknieci stoczni i coraz wyzszym bezrobociu ( zdaje sie ze pomorskie nalezy do czołówki jezeli chodzi o przybywanei bezrobotnych)
      Teraz na Topie to jest Poznań, Wrocław, Kraków i Warszawa.
      Trójmiasto robi sie wileką dzurą - dobrze chociaz ze w Sopocie cos sie dzieje latem.

      • 1 2

    • Nie jeździcie pociągami, to się nie dziwcie, że likwidują połączenie. (4)

      • 0 1

      • he he a powiedz mi kto normalny jezdzi swiadomie pociągiem w polsce ? (3)

        Ludzie jezdza tylko z koneicznosci jak inaczej sie nie da.... wolno, drogo, niebezpiecznie i jakosc ponizej wszelkiej krytki !

        • 1 0

        • Wolno może tak, ale czy drogo i niebezpiecznie? (2)

          Po za tym mimo wszystko w wielu przypadkach bardziej wygodnie (intercity) niż samochodem.

          • 1 1

          • Wygodniej niż samochodem ?

            Do kogo ta mowa ?

            • 0 3

          • oczywiscie, ze drogo. a z bezpieczenstwem tez roznie.

            • 0 1

  • DWORZEC W GDAŃSKU

    CAŁE SZCZĘŚCIE ŻE MOŻEMY LATAĆ SAMOLOTAMI BO OKOLICE DWORCA GDAŃSKIEGO TO BRUD I SMRÓD. MY Z LOTNISKA JEDZIEMY DO DOMKU A NASI GOŚCIE MUSZĄ PRZEMIESZCZAĆ SIĘ PRZEZ ZASR.... PRZEZ GOŁĘBIE TUNEL .
    WINDA ,ŚCIANNY I SCHODY OD STRONY PRZYSTANKÓW AUTOBUSOWYCH ZAPRASZAJA PANA PREZYDENTA NA SPACER.O SZARO ZIELONYM TUNELU NIE WSPMNĘ,BO NIE MOŻNA NIC ZMIENIĆ JEŚLI PROJEKTAŃCI SĄ DALTONISTAMI.

    • 9 2

  • ciekawe, że na liniach krajowych jest klapa totalna (8)

    no i oczywiście LOT obniżył (konkurencyjnie do PKP) cenę do Warszawy, ale tylko z Krakowa - jak zwykle wszyscy mają nas głęboko gdzieś

    ale rynek istnieje - zarówno połączeń krajowych jak i zagranicznych - jesli ktos pamięta czasy komuny, to pewnie wie także, że z Gdańska do Warszawy było najwięcej połączeń ponad 10 dziennie w jedną stronę

    niestety stan jaki obecnie jest, to bezpośrednia wina i brak wyobraźni tzw. managerów linii lotniczych

    przypominam, że z Gdańska można było do niedawna latać tylko na białe niedźwiedzie i do pracy na wyspy, natomiast z Krakowa czy Katowic każdy mógł polecieć sobie na plażę nad morzem (Śródziemnym), czy do Paryża....

    PS
    Mam nadzieję, że lotnisko w Gdyni jak najszybciej otworzy się dla ruchu cywilnego, to może znacznie przyspieszyć NORMALNIENIE naszych połączeń

    • 7 7

    • ja tam połozyłem juz lache na polskie lotniska - latam z niemiec głownie z berlina (1)

      Taniej, pewniej i przyjemniej. Fakt ze trzeba stracic czas by dojechac ale coz co zrobic przynajmniej mam satysfakcje ze nie nabijam kasy naszym oszołomom co by chcieli naszym kosztem zrobic w Polsce najdrozsze lotniska w europie :)

      • 2 0

      • no ale chyba jesteś ze Szczecina

        na europejskie odległości taka opcja ma mały sens, bo połowę drogi jedziesz a druga dopiero lecisz

        • 0 0

    • (5)

      LOT obniżył ceny także z Gdańska - cena od 100 zł ze wszystkim w jedną stronę. Od kwietnia 9 lotów dziennie do W-wy

      Lotnisko w Gdyni to absurd - dwa lotniska w odległosci 12km od siebie, oba publiczne (co ciekawe w obu udziałowcem jest Gdynia). Wg prawa nazywa się to niegospodarność - nie ma zadnego racjonalnego uzasadnienia tego lotniska. Gdansk ma obecnie jedne z najnizszych opłat lotniskowych i najszybszy przyrost pasazerów w Polsce - ale juz bank nie chcą kredytować budowy terminalu wskazując na powstające lotnisko w Gdyni jako "źródło trwałej deficytowowsci obu portów"

      • 3 1

      • (4)

        piszesz bzdury oczywiście, dla ciebie liczy się tylko państwowy lub prywatny monopol - jedno lotnisko, jedna kolej, jedna korporacja taksówkarska, jeden terminal kontenerowy, jedno radio, gazeta i telewizja

        niegospodarnośc to jest wtedy, gdy buduje się lotnisko i nie zabezpiecza komunikacji dostosowanej do ilości pasażerów, niegospodarność, to budowanie lotniska tam, gdzie często wystepuje mgła

        pomijam ten mało istotny fakt, że wiele miast ma po 2-3 lotniska i jakoś nikt nie płacze, że jest to szaleństwo, a pasażerowie cieszą się, że mają większy wybór

        banki mają zastrzeżenia? cóż - widać lotnisko w Gdańsku nie jest wystarczająco dobrze zarządzane, a do tego ma słabą inżynierię finansową projektu - ale to nie jest wina Gdyni, tylko wiarygodności Gdańska

        • 0 2

        • (3)

          to tylko jedna prośba - podaj choc jeden konkret, szczególnie w zwrocie "wiele miast ma po 2-3 lotniska" dla metropolii wielkości trójmiasta i o podobnym stopniu rozwoju. Podpowiem że nie ma ANI jednego takiego przypadku

          Dla mnie monopol - jestem ostatnim który tego chce - zresztą to nie ma nic do rzeczy w tym przypadku - będziemy mieć dwa publiczne lotniska w odległosci 12 km od siebie, co będzie światowym fenomenem. Idąc tym tokiem rozumowania powinniśmy mieć także np. szpital specjalistyczny w każdej dzielnicy (podobny koszt i podobny absurd) - spowoduje to deficytowość wszystkich szpitali,
          Jeśli oba lotniska będą obsługiwać loty pasażerskie (czyli tanie linie i linie regularne) to według stworzonej analizy OBA stana się deficytowe. A to wszystko za 200 mln złotych - po prostu to lotnisko nie ma logicznego uzasadnienia w obecnie omawianej formule. Stworzona analiza mówiła tylko i wyłącznie o ruchu cargo i GA (małe samoloty) czyli uzupełnienie Rębiechowa

          A główną wadą Rębiechowa jest to że ma w nazwie "Gdańsk" - smutne to.

          • 0 1

          • (2)

            skoro jesteś taki zdolny, to sam sobie poszukaj - przypominam, że to lotnisko (czy te dwa) obsługują nnie tylko trójmiasto, nawet nie aglomerację, ale cały pólnocny region

            światowymi fenomenami się nie przejmuj, ale widzę że uwielbiasz dla zasady tłuc się z Poznania czy Warszawy, gdy w Gdańsku jest mgła, no bo przecież to jest takie pro-państwowe :)))

            • 0 1

            • (1)

              Profil obsługi lotniska jest scisle okreslany w standardach badań (dzielony na 3 strefy oddziaływania) - akurat Gdanskie lotnisko ma dość małą strefę oddziaływania, bo mimo duzego obszaru jest ona dosc słabo zaludniona. A odpowiedzi na pytanie dotyczące tych 2-3 lotnisk się nie doczekałem - bo takowego miasta nie ma.

              Mgły - slogan - zobacz statystyki odwołan lotów z powodu mgły w Gdansku i srednią unijną - mocno się zdziwisz, zjawisko absolutnie marginalne, w takim stopniu występuje wszedze na swiecie. Przeczytaj tez dlaczego Rębiechowo jest lotniskiem zapasowym dla Okęcia (m.in ze względu na doskonałe połozenie, które zapobiega niekorzystnym warunkom atmosferycznym)
              Przykro mi, że nadal nie podajesz żadnych argumentów - tylko puste slogany

              • 0 2

              • człowieku, co my tu będziemy tak pierniczyć bez sensu - skoro uważasz, że nie ma takich miast, które mają po 2-3 lotniska, a jak ci podam na tacy, to stwierdzisz, że nie są tak blosko, a jak miasto będzie miało tyle ludności, to stwierdzisz, że region ma więcej, jakiś czas temu buszował tu taki jeden nawiedzony, co miał podobne poglądy

                no a jak już uważasz, że nie ma problemu mgły w Gdańsku - to wszystko wyjaśnia

                :)))))))))))))))))))))))))))))))))

                • 0 2

  • co dalej z Westerplatte (2)

    Kilka lat temu w imponującym tempie zbudowano ładny i nowoczesny terminal na Westerplatte. Prom popływał bardzo krótko i przestał. Może ktoś wie, co dalej z tym obiektem będzie? Czy juz zawsze będzie pusty i nieuzyteczny? Co z kosztami tej budowy?

    • 9 0

    • Westerplatte nie oddamy nigdy:)

      • 1 0

    • A co ma byc?!

      Zrobilismy, Zarobilismy to sie martwcie?

      Po co bylo budowac?

      • 0 0

  • gdańsk nie jest ani dziurą, ani wiochą, tu muszę zaprostestować (3)

    gdańsk to średniej wielkości miasteczko, zaniedbane przez władze, nielubiane przez większość mieszkańców, których los rzucił akurat tutaj
    z roku na rok następuje degradacja substancji miejskiej (vide budynki komunalne), drogowej (brak rozwiązań, o których się mówi czasem i pół wieku), z dychawiczną podatną na kaprysy pogody komunikacją, drogie do życia, gów*** do zatrudnienia (nie licze tysiecy "miejsc pracy" w hipermarketach)
    kulturalna pustynia, gospodarcza dżungla, niejasne powiązania biznesowe, układy i układziki, uporczywe trwanie na stołkach, karuzela stołków (dziś w UM jutro w SAUR), duszne, bezbarwne, bez duszy
    amen

    • 24 14

    • czyli własnie dziura :)

      Mozna powiedziec ze to własnie jest definicja typowej dziury :)
      Ciezko nawet z tej dziury sie wydostac.
      Z całego trójmiasta uwazam ze najwiejksza dziura jest Gdańsk, pozniej długo nic nie ma a pozniej jest gdynia i Sopot - ale to tylko moje zdanie i nie mieszkam w zadnych z tych 3 miast :)

      • 2 8

    • Nie ty sie bedziesz wypowiadal na ten temat

      Kibic z dala sie nie ...............la

      • 2 4

    • Saluto

      Bardziej konstruktywnie, towarzyszu Gallux!
      Popier...ić każdy może i to bez ograniczeń. Macie świetną orientację w temacie zaproponujcie konkretne rozwiązania w temacie kultury, uduchowienia miasta i konsolidacji mieszkańców ze swoim miejscem życia i pracy, a potem z inicjatywą oddolną ruszamy do imć Pana Adamowicza.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane