• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 250 mln zł na Trasę Słowackiego

Maciej Naskręt
30 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę. Duże koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą zamroziły wiele gdańskich inwestycji, możliwe, ze tylko na chwilę.

Będzie więcej pieniędzy w budżecie Gdańska na inwestycje, bo rząd zwiększył o 250 mln zł dofinansowanie do budowy Trasy Słowackiego i Sucharskiego.



Taką informację przywiózł do Gdańska minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, który wziął udział w uroczystości oddania do ruchu fragmentu Trasy Sucharskiego. Przywiózł ze sobą aneks do umowy na budowę Trasy Słowackiego, na podstawie którego zwiększona zostanie wartość dofinansowania tego projektu o 250 mln złotych, do 1 mld 154 mln zł, czyli do 85 proc. jego wartości.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przesunęło tę inwestycję z listy rezerwowej na listę podstawową. Do tej pory dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 900 mln zł. Koszt całego projektu wynosi 1 mld 420 mln zł.

W inwestycji na budowę Trasy Słowackiego, której inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, brakowało ponad 280 mln zł, głównie za sprawą wyników przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Przypomnijmy: pod koniec kwietnia 2011 r. okazało się, że wydrążenie tunelu w ciągu Trasy Słowackiego pochłonie 885 mln zł, a nie jak się wcześniej spodziewano - nieco ponad 500 mln zł.

By zapewnić finansowanie inwestycji drogowej, radni zdecydowali o odłożeniu planowanej od 12 lat rewitalizacji Dolnego Miasta. Nowelizacja planu finansowego zakładała też wstrzymanie remontów w gdańskich szkołach, odłożenie budowy przystani wodnej w Sobieszewie, wstrzymanie budowy mieszkań komunalnych, rezygnację z wykupu działek, na których można by realizować inwestycje.

Na razie nie udało nam się ustalić, czy pieniądze pochodzące z dofinansowania Trasy Słowackiego trafią na spłatę zobowiązań budżetowych, czy zostaną zapisane na odłożone przez władze miasta inwestycje.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego - inwestor miejska spółka GIK.
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin zakończenia robót: 10 grudnia 2012 r. - niezagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin zakończenia robót: 4 grudnia r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (196) ponad 10 zablokowanych

  • Oj ten Gdańsk, buduje za pieniądze, które koledzy z PO z rządu wyrwą z budżetu państwa. (2)

    Aż się dziwię, że jeszcze reszta kraju się nie zorientowała, że duża część kasy idzie na Pomorze kosztem innych regionów Polski. No i oczywiście na Pomorze trafia tylko do tych samorządów, gdzie rządzi PO, bo jakby inaczej minister z PO wykładał dodatkową kasę na inwestycje dla samorządów, które nie są z jego partii. Oportunizm i upolitycznienie działań po całej linii.

    • 15 26

    • nie na Pomorze tylko do Gdanska

      to duza roznica, mamy do czynienia z ordynarnym skokiem na kase gromady gdanskich cwaniaczkow...

      • 8 6

    • ciekawe ile jeszcze zostało z tych pieniędzy, które kolega po fachu marcin p. przekazał na takie inwestycje

      • 2 2

  • Wyobraźcie sobie... (2)

    Jak PiSiorów musi skręcać. Oni, poza peronem we Włoszczowej niczego nie zbudowali !

    • 26 22

    • Kryśka umyj się, idziesz do lekarza!!!

      • 11 8

    • przynajmniej rządzili tak jak było ich stać, a takie POieby tylko zadłużają ten kraj który utonie szybciej niż titanic i grecja. Już gospodarka hamuje dwu cyfrowo. Pośmiejemy się za rok o ile będę miał z kim się śmiać.

      • 3 5

  • a Słupsk nie dostał 800 tysięcy (1)

    na uruchomienie połączenia kolejowego Słupsk -Ustka.
    A tak poza tym min. Nowak planuje zamknąć kilkanaście tysięcy km linii kolejowych. Wszystko w temacie

    • 16 13

    • zle zrobil to fakt. ja calym sercem jestem za koleja lokalna, chociazby dzialajaca tylko w sezonie, ale najpierw niech wyremontuja glowne szlaki a dopiero pozniej lokalne. jezeli podniesie sie jakosc uslug na glownych trasach to kolej jest nawet w stanie przyniesc zysk, ktory moze sluzyc wlasnie rozwojowi polaczen lokalnych. i wtedy to ma rece i nogi a takie gaszenie "pozarow" na dluzsza mete sie nie sprawdza. kolej to fantastczny wynalazek i nalezy bezwzglednie przywracac dawne polaczenia ale stopniowo i rozsadnie. polaczenie slupsk- ustka to piekna trasa i szkoda jej i mam nadzieje ze niedlugo znow bedzie nia mozna jezdzic.

      • 3 0

  • Robin

    Prawdziwy Robin Hood z tego Nowaczka. Bogatym zabrać, biedniutkiemu Gdańskowi dodać.I takim sposobem mamy najdroższy kilometr drogi w Europie. Nawet drążenie tuneli we Włoszech , Austrii ich nie przebije. Brawo!

    • 15 17

  • Wiesz co robi ten Tunel?

    On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Tunel na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym Tunelem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas zbudowane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest Tunel społeczny.
    - Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich, słomianych inwestycjach.

    • 29 10

  • Bogatsi o dotychczasowe sukcesy w branży autostradowej i znani w świecie z szybkich kolei, poczynimy następne kroki w stronę rozwoju sieci połączeń w Polsce. Szkoda, że na mapie.

    • 8 3

  • Budżet Gdańska na 2013 przewiduje 842 mln na inwestycje.

    A tu nagle min. Nowak daje Gdańskowi 250 mln, czyli prawie 1/3 budżetu na inwestycje. Ktoś chyba łata sobie dziury i braki funduszy w kasie miejskiej kontaktami i znajomościami po linii partyjnej, bo jak inaczej wytłumaczyć taki gest.

    • 12 11

  • Dodatkowe 250 mln z naszych podatków - piszcie wprost (4)

    Rząd dofinansuje. A niby z czego jeśli nie zabierze tego wcześniej swoim obywatelom?

    Inwestycja cieszy już nie wiadomość, że jeszcze się nie zaczęła na dobre a już kosztuje o 1/4 więcej.

    • 17 11

    • bzdury (2)

      jakich naszych podatków ? To są pieniądze unijne !

      • 6 6

      • Unijne?

        A jak myślisz, skąd się bierze unijna kasa? Członkowie Komisji Europejskiej i Parlamentu wykładają z własnej kieszeni? Bezinteresownie dofinansowują nas Niemcy lub Francuzi?

        • 5 7

      • czytah ze zrozumieniem

        250 mln o tyle zwiększył się wkład strony polskiej

        • 4 2

    • 250mln

      A ile Ty placisz tych podatkow??? Wolisz lepiej zaplacic za panstwowy pogrzeb na wawelu czy miec lepsze drogi u siebie??? Pomysl zanim napiszesz ,bo prostactwem i zasciankiem bije od takich postow.

      • 0 1

  • (2)

    A OPAT ma Nowak w nosie,chociaż bardziej potrzebna niż inne drogi w Trójmieście.Niedawno zabrano Słupskowi na obwodnicę z powodu jakichś pierdół,dołożono do TUNELU pod Martwą Wisłą.Ładnie mówił Nowak na symbolicznym przekazaniu dofinansowania z ministerstwa,że to dla Pomorza.Tak się składa,że wszystko co dla Pomorza dostaje Gdańsk.Jestem przekonany,że w następnej kolejności dostanie pieniążki na budowę tunelu Karnowski z PO.A OPAT czeka na władze,które wreszcie dostrzegą największy problem Pomorza.

    • 10 12

    • OPAT istnieje na w tzw. planach

      Gdzie projekt, gdzie projekty wykonawcze, gdzie studia oddziaływania, jak wykupy ziemi i nieruchomości ??? Daleko w polu, no ale bić pianę można.

      • 5 0

    • Ale kasy..

      Toc to najdroższy projekt o jakim słyszałem - 1 420 mld zł, toc to ponad bilion złoty.
      Proszę o sprostowanie kwoty ogólnej projektu.

      • 2 2

  • Te koszta jeszcze nie raz urosną! I to z naszych portfeli! (2)

    Jeszcze będziemy czytać, że dofinansowano KONTYNUACJĘ budowy, której koszta wzrosną a potem przeczytamy, że dofinansowano DOKOŃCZENIE tej budowy, której koszty okażą się większe niż zakładano.
    Cieszycie się, jakby Nowak z własnej kieszeni dołożył.
    On dołożył z naszych.
    Nie będzie kolei, żłobków, przedszkoli za to będzie tunel.

    • 15 11

    • wielbiciele PO myślą, że pieniądze się drukuje :)

      • 2 0

    • koszta

      No lepiej zeby pod warszawa cos wybudowali,bo na pomorzu tylko buractwo i zascianek ktory placi "straszne" podatki ze swoich portfeli...zenada

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane