• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę

Piotr Weltrowski
12 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa. Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa.

Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.



Czy ministerstwo powinno odgórnie decydować, na jakie "działki" przeznaczone zostanie dodatkowe dofinansowanie?

Dodatkowe pieniądze przyznano tym województwom, które najszybciej i najskuteczniej wydawały do tej pory unijne pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i programu Kapitał Ludzki. W obu wypadkach Pomorze załapało się do województw wyróżnionych, nie znalazło się jednak w czołówce.

Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.

- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.

To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.

Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.

- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.

Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.

Tramwaj na Morenę za 100 mln zł

Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.

Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.

Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczegozobacz na mapie Gdańska, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika zobacz na mapie Gdańskai budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.

Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.

W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.

opr. ms

Miejsca

Opinie (213) ponad 20 zablokowanych

  • mieszkańcy ul.Myśliwskiej od macochy?

    Dlaczego wszystkie trasy komunikacji są przez Rakoczego ?
    Wieczorem wracając z pracy nie ma autobusu na ul.Myśliwską jedynie 127 cieszyłam się na tramwaj,sądząc że będę mogła podjechać do domu po pracy tramwajem. Autobus 129 ostatni o 20,30 więc wysiadając przy przychodni o 21 muszę iść do Myśliwskiej pieszo. Długo tak będzie? Proszę pomyśleć o osobach nie posiadających własnych pojazdów. przecież nie mieszkam na wsi.
    Mieszkanka moreny

    • 4 1

  • A buraki a gdyni, zazdroszczą.... (3)

    ....bo po prostu, trzeba zyć w miescie, a nie na wsi....

    • 7 3

    • pisz z sensem

      na razie to sami gdańszczanie tu płaczą.

      • 1 1

    • Widze że Twoje wymarzone miejsce to poniemieckie zagrzybione kurniki (kamienice)

      na Oruni,Nowym Porcie,Letnicy czy Brzeznie.Zapraszam na taką wycieczke po Gdansku i wtedy zabaczysz jak wygląda twoje ulubione "miasto"

      • 1 4

    • piszacywart mniej niz.........

      kartoflany obierek. Zwykły prostak

      • 0 0

  • :)

    a może ktoś da na załatanie dziur w gdańskich drogach :(

    • 2 1

  • to juz dawno powinno byc zrobione a nie teraz na ostatni gwizdek! co robil kaczor-premier? odp.- NIC!

    i drogi tez powinny byc juz dawno zrobione i to 3 pasy w jedna strone takie jest minimum w normalnych krajach! a gdzie sa te drogi ???

    • 2 0

  • tramwaj z Ujesciska na Morene a pozniej do Wrzeszcza = idealne rozwiazanie (1)

    • 3 0

    • popieram! I takim oto sposobem było by bezpośrednie połączenie z Nowej Łódzkiej do Oliwy nie pchając się przez centrum :]

      • 0 0

  • to jak miasto tyle kasy dostało... (1)

    ...to może jakiś rozsądny inżynier zmieni projekt skrzyżowania Łostowicak-Kartuska na BEZKOLIZYJNY. Tam aż się prosi zbudować małą ESTAKADĘ, tak, by Łostowicka przebiegała nad Kartuską. Ukształtowanie terenu aż krzyczy: "zbudujcie estakadę" !!!! Tam będzie z czasem spory ruch, w dodatku coraz większy ruch tramwajowy !!

    • 7 0

    • nikt Ci nie zmieni projektu w czasie trwania inwestycji

      • 0 0

  • Gdyby nie jeździło tyle szrotów byłoby OK ,powinni pozabierać im te samochody bo to przez ten śmietnik robią się korki .

    • 0 2

  • przetargi to sciema.....

    ..podstawione firmy zawyzone stawki kolesiostwo tak naprawde realny koszt robocizny jest o wiele nizszy ale ktos sie musi nachapac...........

    • 0 0

  • Panie Bojanowski

    Ponieważ chciał Pan zachęcać Kaszubów do korzystania z kolei metropolitalnej zamykając Słowackiego przy lotnisku, to konsekwentnie proponuję zamknąć Rakoczego i Bulońską żeby zachęcić mieszkańców Gdańska do korzystania z tramwaju.

    • 4 0

  • Po Chełmie czas na Morene.

    Po Chełmie czas na Morene. Pani poseł Agnieszka Pomanska dobrze zrobiła, że poparła ucwałę przygotowaną przez mieszkańców Chełmu. Włodarze miasta postanowili, że teraz czas na Morene. To co prawda łączy się z czasowymi problemami w ruchu. mam prożbę do budowniczych trasy jeżeli tory mają przecinać jakąmś ulice to nie ma być takiego garba jaki jest na tranwaju nr 11 z ulicy 3 maja na Chełm.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane