- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (367 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (176 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (80 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (45 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (248 opinii)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
Dodatkowe zabezpieczenia pojawią się na Trasie Kaszubskiej. Trudniej o upadek z wysokości
Siatka na Południowej Obwodnicy Gdańska w 2022 r. Teraz podobne rozwiązanie pojawi się na Trasie Kaszubskiej.
Specjalne siatki chroniące przed upadkiem z obiektów mostowych zostaną zamontowane na Trasie Kaszubskiej i przebudowanym węźle Wielki Kack w Gdyni. Wcześniej podobne rozwiązanie wdrożono m.in. na estakadzie Południowej Obwodnicy Gdańska, gdzie równolegle prowadzone jezdnie drogi ekspresowej nie są ze sobą połączone.
W przeszłości dochodziło już do sytuacji, kiedy pod wpływem silnych emocji i stresu osoby postronne, chcące nieść pomoc, wpadały w odstępy między konstrukcjami obiektów mostowych.
W 2018 r. właśnie w ten sposób zginął kierowca na trasie S52 na wysokości Pogórza (woj. śląskie). Widząc wypadek na jezdni w przeciwnym kierunku, zatrzymał swój pojazd na poboczu i pokonując barierki między jezdniami na osobnych konstrukcjach, spadł z wysokości ok. 10 m.
Rok później do bardzo podobnego wypadku doszło na obwodnicy Lublina, gdzie kierująca pojazdem chciała pomóc poszkodowanym na jezdni w przeciwnym kierunku. Przeskakując przez metalowe barierki, rozdzielające jezdnie, spadła z kilkumetrowego wiaduktu.
Siatki dla bezpieczeństwa między jezdniami na estakadach
Na bazie m.in. tych doświadczeń od kilku lat Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na terenie całego kraju wprowadza dodatkowe zabezpieczenia w formie stalowych konstrukcji pionowych lub rozwieszonych na linach pomiędzy obiektami mostowymi.
W Trójmieście pierwsze z tych rozwiązań zastosowano na estakadzie Południowej Obwodnicy Gdańska, gdzie jezdnie są od siebie odsunięte o kilkadziesiąt cm.
![Obwodnica Gdańska z najdłuższą estakadą w Polsce](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3729/150x100/3729559__c_180_0_1820_1274__kr.webp)
52 lokalizacje na całej długości Trasy Kaszubskiej
Wkrótce dołączy do tej listy Trasa Kaszubska, a w szczególności węzeł Wielki Kack oraz wiadukty od Gdyni aż do Bożepola Małego, gdzie obecnie kończy się nowa "ekspresówka". Łącznie wskazano 52 lokalizacje montażu zabezpieczeń.
Przewiduje się wykorzystanie pionowych siatek stalowych mocowanych do nowych słupków połączonych z istniejącymi barierami ochronnymi i balustradami. Siatki będą chronić przed wpadnięciem w prześwity o szerokości od 0,8 do 3,14 m.
Dwie firmy zainteresowane montażem konstrukcji
W przetargu gdańskiego oddziału GDDKiA na montaż siatek wpłynęły dwie oferty:
- Saferoad Services z Gdańska na kwotę 702 698,66 zł
- FBSerwis z Warszawy na kwotę 717 520,18 zł
Obie oferty mieszczą się w budżecie przeznaczonym na to przedsięwzięcie w wysokości 753 031,16 zł. Obecnie trwa analiza ofert pod kątem formalno-prawnym.
Na realizację przewidziano maksymalnie 160 dni, przy czym krótszy termin (w 16 proc.) jest obok ceny (60 proc.) i gwarancji (24 proc.) jednym z kryteriów wyboru wykonawcy robót.
![Motoryzacyjne Trójmiasto](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/3485/405x405/3485824__kr.webp)
Motoryzacyjne Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-10 08:34
Siatka jest ok. Zwłaszcza przydaje się w nocy. (3)
Np po awarii auta lub kolizji z barierkami, czy podczas wypadku,.kiedy przytomna z wypadku wychodzi jedna osoba. Będąc w szoku, człowiek próbuje przedostać się na sąsiednią nitkę, bo np. na nitce, w kierunku, w którym jechał nic nie jedzie i przeskakuje przez barierką spadając z takiej estakady... Przy 0.8m pewnie nic się nie wydarzy, ale przy 3m można się już połamać... I zamiast szukać pomocy, sami będziemy jej potrzebować.
- 16 7
-
2024-06-10 12:43
wystarczy tam nie włazić to wtedy na pewno nic się nie wydarzy - ale jak już musisz tam skakać to cóż - zadziała selekcja (1)
następny "gdybacz" . Co by było gdyby było, wracaj do roboty gdybaczu
- 3 3
-
2024-06-10 13:57
Słusznie.
Zwężmy więc pasy do 2m i jak ktoś nie umie jeździć, niech działa selekcja.
Po co mamy przepłacać dla jakiegoś tam bezpieczeństwa?- 1 1
-
2024-06-10 12:17
Jak się tak łatwo wpada w szok, to nie powinno się jeździć samochodem.
- 2 1
-
2024-06-10 08:55
po co są zostawiane te dziury (6)
To jest fałszywa oszczędność, nie trzeba było wcale zostawiać tych odstępów między estakadami,
trochę więcej betonu i większy udźwig podpory to nie jest istotny koszt, dylatacje też można zamontować.
A i połączone estakady mają większą wytrzymałość.- 9 43
-
2024-06-10 18:05
Chociażby po to, że jak coś się stanie z jednym obiektem, można przekierować ruch na sąsiedni.
- 3 0
-
2024-06-10 12:59
I po 3 pasy w jedną stronę
Bo 6cio jezdniowa estakada jest mocniejsza od 4ro jezdniowej, co nie... I krótsze żeby były, po co takie długie.
- 1 1
-
2024-06-10 12:40
te odstępy są zostawione specjalnie dla takich jak ty ,żebyś mógł się z nich spier...ić - taki był zamysł konstruktorów
- 9 1
-
2024-06-10 10:38
Taka rada:
Jak się nie ma o czymś najbladszego pojęcia to po prostu warto zamilczeć.
- 16 1
-
2024-06-10 09:22
(1)
Widać, że sporo w życiu mostów zaprojektowałeś.
- 25 0
-
2024-06-10 16:09
Skoro ty tyle mostów zaprojektowałeś
To mogłeś odpowiedzieć koledze na pytanie
- 1 1
-
2024-06-10 08:17
dla bezpieczeństwa? no to jak bezpieczeństwo ważne i macie na nie kasę to odcinkowe pomiary prędkości poproszę (1)
zrobić na wszystkich ruchliwych trasach w regionie i od razu bezpieczeństwo wzrośnie, tak można uratować dużo więcej ludzi niż jakąś siatką
- 41 23
-
2024-06-10 13:50
I gdzie wioskowe będą potem zapierd....ć?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.