• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Pożegnajmy ich (2)

    Pożegnajmy Pana Prezydenta , byłego wiceprezydenta Gucia , byłych Przewodniczących Miasta Gdyni(A.Boczka-obecnie dewelopera) , wulkana pomysłów Łucyka .Może się jeszcze uda stworzyć fajną i dobrą Gdynię.

    • 7 1

    • Zgadzam się

      Brawo! zróbmy coś z nimi w końcu!

      • 2 0

    • Dark side of the moon

      Taaaaaaak! wypitol.... my ich na księżyc. Tylko to pomoże.

      • 1 0

  • Dajcie spokój robiąc ludziom nadzieje że powstanie nowa droga...

    • 1 0

  • Pędzel i farby (1)

    Potencjał Gdyni w stosunku do inwestycji jest turbooooożartem. Wiele miejszuch miast robi duuuuuuużo więcej. Dla władz miasta w rzeczywistości (poza deweloperem) ważny jest pędzel i farby. Taka jest prawda!

    • 2 1

    • podobnie jak z organizacjami gospodarczymi, przymiotnik "śrerdni" to synonim pułapki i poważnej bariery

      Nie jest ją łatwo przekroczyć i wymaga to od zarządów znacząco innych kompetencji niż prosta administracja. A ona jest tak wygodna... :\

      • 1 0

  • Gdynia miasto morza i marzeń...

    • 0 0

  • Kierunek rumia

    Jak w tytule... Śmieją się z gwe a oni po prostu robią swoje. Rewitalizacje, kolejne nowe osiedla, tunel pod SKM Janowo, zieleń, spokojnie i czysto... Gdynia to jedna wielka betonoza się robi i lądowanie kasy. Z przykrością stwierdzam, że pora się rozglądać za mieszkaniem obok gdyni

    • 3 1

  • Kolejne setki milionów, nawet miliardy na drogi dla samochodów? (9)

    I potem wszyscy się dziwią, dlaczego w Gdyni procentowo więcej osób jeździ samochodami niż w Gdańsku, Krakowie czy Wrocławiu. Skoro miasto dalej ładuje kasę w rozbudowę infrastruktury samochodowej, zamiast w infrastrukturę komunikacji miejskiej, rowerowej i pieszej.

    • 11 47

    • Do tego to byłaby kompletna degradacja alei 17 Grudnia. (4)

      A także okolic dworca Gdynia Główna, gdzie powstałoby szkaradztwo jak przy rynku w Chorzowie. To miałoby sens jedynie wtedy, gdyby po tej inwestycji wyburzyć węzeł przy ul. Podjazd oraz ucywilizować ul. Śląską.

      • 3 0

      • "wyburzyć węzeł przy ul. Podjazd oraz ucywilizować ul. Śląską" (3)

        Czyli gigantyczne koszty a uzysk zero, a nawet ujemny.

        Bo jak zaczynam rozumieć ścieżki "rozumowania", to "ucywilizowanie" oznacza upośledzenie obsługi Morskiej.

        • 0 2

        • Taki jest cel obwodnic i Drogi Czerwonej, żeby wywalić tranzyt z innych ulic (2)

          Także z Morskiej. Przecież port pokazał pierwsze grafiki, na których chcą rozbudować Janka Wiśniewskiego do kosmicznego przekroju 3x3. Tylko nadal nie rozumiem dokąd ma prowadzić ta droga różowa, bo tunel pod Sopotem nigdy nie powstanie. Natomiast zysk z ucywilizowania Śląskiej oraz zburzenia wiaduktów przy ul. Podjazd będzie oczywisty. Stworzenie przyjaznej miejskiej przestrzeni, gdzie jest miejsce dla pieszych, komunikacji miejskiej i rowerzystów. Dodatkowo Działki Leśne nie będą tak odczuwać bycia oddzielonym autostradą od Śródmieścia.

          • 1 1

          • Dzialki nigdy nie czuly zwiazku z "centrum"

            A juz na pewno nie czuja sie oddzielone "autostrada". Zawsze byly odrebne i odmienne, bo uksztaltowania terenu nie zmienisz. To jest piekno i klimat tej dzilnicy, ktory tak skutecznie udalo sie zniszczyc w "centrum".
            Nawet zburzenie wezla tego jie zmieni, bo dziura zostanie.
            I dla twej informacji, byla ona tam przed wezlem.

            • 0 0

          • obwodnice i inne takie nie sluza do "wywalania"

            Ta bardzo negatywna semantyka nie wplywa dobrze na dyskusje.
            Port prezentuje to co moze. A moze, poniewaz Wisniewskiego i Polska to drogi (praktycznie) zakladowe i zarzadzane przez port.
            Stanowiska miasta widzisz na Golebiej i w postaci zakazu ruchu ciezarowego na Jana z Kolna.

            • 0 0

    • "Skoro miasto dalej ładuje kasę w rozbudowę" (2)

      A gdzie widzisz tę rozbudowę?!

      Weź plan miasta z lat 70 - różnice są śladowe. Cały rozwój komunikacji Gdynia zawdzięcza Gierkowi. Jedyne co zrobiono to właśnie ten ogryzek "drogi różowej".

      • 1 2

      • Dużo tego było. (1)

        Droga różowa, węzeł Wzgórze św. Maksymiliana, rozbudowa Chwarznieńskiej, rozbudowa Kwiatkowskiego do Obwodnicy i rozbudowa Janka Wiśniewskiego, Polska, parking podziemny pod Placem Grunwaldzkim, rozbudowa Unruga. To tak na szybko. Na Węźle Wzgórze kompletnie zignorowano potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów. Na Unruga też polikwidowali przejścia dla pieszych. Dodatkowo niedługo oddanie parkingu podziemnego przy SKM Chylonia za kilkadziesiąt milionów złotych, w kolejce kolejny parking podziemny pod Parkiem Centralnym za 20 mln zł. Miasto już planuje wydać 70 mln zł na Obwodnicę Witomina. Łącznie grube setki milionów złotych, zapewne ponad miliard wydane na samochody.

        • 2 2

        • znaczacym przedsiewzieciem jest droga rozowa

          A raczej jej ogryzek, bo glowne cele (bypass Zwyciestwa) nie zostaly osiagniete.
          Wymuszone dokonczenie estakady jest raczej antywzorcem prowadzenia przedsiewziec i wspolpracy z zarzadca drog krajowych. Wisniewskiego i Polska to drogi portowe. Co miasto dobitnie sygnalizuje na przykladzie Golebiej.
          Dzialki zawsze czuly sie odrevne i w zaden sposob nie maja ochoty laczyc sie z "centrum". Szczegolnie tym "klimatycznym". Pomysly burzenia Wezla Pokoju sa bardziej absurdalne niz estakady na Okopowej w Gdansku. Bo tam istnieje teoretyczna alternatywa i pomysl ten ma szanse na realizacje, ale dopiero !!!po!!! budowie przeprawy na Motlawie i bypass'u Armii Krajowej przez Olszynke. Wtedy mozesz z Podwala robic deptak.
          Polityka faktow dokonanych nigdy nie dala pozytywnych efektow i szczepienie gruszy na debie bardzi rzadko sie udaje. Szczegolnie w atmosferze rewolucyjnej zarliwosci i tfurczego natchnienia (obcymi wzorcami).
          Predzej czy pozniej, jak kazda rewolucja - smietnik historii.
          Ale ile szkody po drodze.
          Wiec dobra rada.
          Najpierw alternatywa a potem zmiany.
          Bo tak to sie robi w miejscach, w ktorych szukacie natchnienia.

          • 0 0

    • A gdzie stajnie dla eco osiołków

      Jak dojechać do centrum Gdyni na ośle i gdzie go zaparkować?

      • 1 0

  • Projekty, plany, konsultacje, wizualizacje, analizy...

    • 0 0

  • Duma Gdynii

    Ulica Hutnicza
    Szok dla gosci z zagranicy

    • 1 1

  • Aktywiści miejscy przecież wiedza, że tylko deptaki, ławeczki i drogi rowerowe są drogą do raju. A tristar i darmozjady od organizacji ruchu sadzą że czerwona fala i strefa 30 są jedynymi celami w organizacji ruchu

    • 2 1

  • nieważne dobrze czy źle, ważne aby mówili

    To chyba jedyny cel puszczania w świat tak niedorzecznej informacji.

    Niech gawiedź szarpie tę szmatę rzuconą "pańską ręką" magistratu.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane