• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trakt Królewski: projekt remontu bez konkursu

Katarzyna Moritz
2 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 15:00 (2 stycznia 2018)
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy, zakładająca pozostawienie płyt balastowych na ul. Długiej.
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy.
  • Złożona w zeszłym roku koncepcja modernizacji przez firmę Palmett z Warszawy.

Gdańsk zmienia reguły wyłonienia projektanta do przebudowy Drogi Królewskiej zobacz na mapie Gdańska, czyli ul. Długiej i Drugiego Targu - najbardziej reprezentacyjnego miejsca w Gdańsku. Zamiast konkursu, zamówienie z wolnej ręki otrzymała jedna z zaproszonych do złożenia koncepcji firm.



Aktualizacja godz. 15:00 Wydział Urbanistyki i Architektury w Gdańsku informuje, że zapytanie ofertowe na wybór wykonawcy koncepcji przebudowy i modernizacji ul. Długiej i Długiego Targu zostało rozstrzygnięte. Po analizie przesłanych ofert, Zamawiający postanowił udzielić zamówienia pracowni Maciej Jacaszek, ReStudio Architektury z Gdańska. Kwota to 49 900 zł netto.


Czy na modernizację Drogi Królewskiej powinien być organizowany konkurs?

W marcu zeszłego roku okazało się, że plan budowany miesiącami przez gdańskie władze runął w gruzach. Miasto w ramach dialogu konkurencyjnego na wyłonienie koncepcji przebudowy Długiej i Długiego Targu otrzymało jedynie dwie prace, które nikogo nie zachwyciły.

W efekcie okazało się, że trakt nie odzyska dawnej świetności (kosztem 50 mln zł) do końca 2019 roku, a przemiana będzie przesunięta o co najmniej rok.

Miał być nowy, nagłośniony konkurs, jest zamówienie z wolnej ręki



Wiceprezydent Piotr Grzelak zapowiedział też w marcu zeszłego roku, że po trzech miesiącach przygotowań zostanie ogłoszony nowy konkurs, który ma być lepiej nagłośniony, z bardziej motywującą nagrodą, z "odpowiednimi" nazwiskami w jury konkursowym, aby zgłosiły się znane biura architektoniczne. Obecnie finalizowane jest wyłonienie autora koncepcji w formie zamówienia z wolnej ręki.

Dlaczego Gdańsk odstąpił od zorganizowania otwartego konkursu?

- Nasze doświadczenia pokazują, że konkurs otwarty również nie daje gwarancji otrzymania pożądanych rozwiązań. Staje się on bowiem okazją dla uczestników do wyróżnienia lub wręcz zaszokowania oryginalnością, a Droga Królewska to przestrzeń publiczna obwarowana ograniczeniami, wynikającymi z ochrony konserwatorskiej, która zawęża pole do projektowania i wymaga od projektantów dużej wiedzy, doświadczenia i przede wszystkim kultury projektowania - tłumaczy Dariusz Wołodźko z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Co warto podkreślić, taki wybór formy przetargu pozwala nam kontrolować proces na każdym etapie. A nie jest to prosty projekt, w którym jedynie wymieniamy nawierzchnię.
Czytaj też: Modernizacja Drogi Królewskiej przełożona

Największym problemem jest bowiem wymiana niewidocznych na co dzień, ale kluczowych dla funkcjonowania tej części miasta instalacji podziemnych. Większość z nich ma po kilkadziesiąt lat i wymaga pilnej przebudowy.

"Konkurs powinien zostać zorganizowany. Wymówka urzędu, że konkurs by się nie sprawdził, świadczy o nieumiejętności opracowania jego warunków (...). Teraz miasto, zamiast wybierać rozwiązanie przestrzenne, wybiera pracownię. Nie wiadomo, co ta pracownia wykona" - krytykuje decyzje miasta na stronie "Gazety Wyborczej Trójmiasto" Paweł Wład. Kowalski, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział "Wybrzeże".

Trzech chętnych do przeprojektowania Drogi Królewskiej



Wkrótce powinniśmy poznać wyłonioną przez urzędników pracownię, która zajmie się projektowaniem Drogi Królewskiej. Będzie miała na to pięć miesięcy od podpisania umowy. Miasto wcześniej wystosowało zaproszenie do złożenia ofert do czterech pracowni, które nie mogły przekraczać 30 tys. euro. Do 15 grudnia oferty złożyły trzy pracownie:

  1. Maciej Jacaszek, Restudio Architektury, Gdańsk
  2. Wojciech Targowski PPW FORT, Gdańsk
  3. Krzysztof Domaradzki, Dawos, Warszawa


Firma Dawos z Warszawy odpowiadała za rewaloryzację Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie, pozostałe dwie firmy pochodzą z Gdańska. Fort jest znany z projektu Europejskiego Centrum Solidarności, Restudio zdobyło wiele pierwszych nagród, w tym na projekt Warmińskiego Seminarium Duchownego Hosianum.

Złożona w zeszłym roku koncepcja pracowni Restudio/Gzowski&Gzowski z Gdańska.

Złożona w zeszłym roku koncepcja pracowni Restudio/Gzowski&Gzowski z Gdańska.
Obecnie trwa procedura formalnego potwierdzania wyboru oferenta, który do czerwca 2018 roku będzie miał czas na wykonanie koncepcji architektoniczno-plastycznej. W drugiej połowie 2018 roku nastąpi ogłoszenie przetargu na projekt wykonawczy.

Opinie (155) 7 zablokowanych

  • Niech biorą pod uwagę,że prawdziwe zimy mogą wrócić. Nawierzchnię Traktu Królewskiego i Pobrzeża zniszczyły ciężkie samochody wywożące śnieg kilka lat temu. To nie ludzie, nawet najgrubsi, połamali te płyty na kawałki.

    • 19 0

  • (4)

    Płyta balastowa ? A nie bazaltowa czasami?

    • 16 5

    • Balasowa. Z kupy

      • 2 1

    • Balastowa

      Nie bazaltowa a granitowa!!!

      • 2 0

    • Pani Mortiz już kiedyś tłumaczyła "Na swoim miejscu pozostaną płyty granitowe z ul. Długiej, które najlepiej wytrzymują próbę czasu. Są to tzw. kamienie balastowe (kiedyś wykorzystywane jako balast na statkach), które ściągnięto na Główne Miasto m.in. z Dolnego Miasta i Biskupiej Górki, gdzie przetrwały II wojnę światową."

      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nawierzchnia-Rybackiego-Pobrzeza-plywa-jak-kra-n65149.html

      • 3 0

    • Balastowa ze statkow.

      • 2 0

  • Kolejny wał renoma 20 mln zł teraz trakt bez konkursu deweloperzy którzy dostają rewitalizacje w cenie działki

    Kiedy koniec PO w Gdańsku przecież Adamowicz jest już tak bezczelny że nie boi się niczego Lisicki tak samo na zbity pysk

    • 25 4

  • wymienić te toporne płyty

    • 3 10

  • Czy przewidziano na trakcie klatki z Budyniem i małpą ?

    Frekwencja zapewniona z dwóch powodów.

    • 18 2

  • Patrioci a gdzie są ŁAWKI w kształcie RODŁA z Traktu Królewskiego

    • 4 5

  • Budyń lepiej niech zostawi tą inwestycje dla nowych władz lokalnych i nowego prezydenta

    • 16 6

  • (1)

    Co ciekawe wszystkie plyty, ktorymi jest obecnie wylozona ulica Długa byly kiedys plytami chodnikowymi ulic Glownego i Starego Miasta. Proponuje by wrocily na swoje miejsce a na Dlugiej niech poloza nowy granit.

    • 10 2

    • Popieram

      Zniszczono uliczki by pozyskac plyty!!!!!! Ciekawe ile plyt rozkradziono????

      • 2 3

  • Powinny wrócić Ławki w kształcie RODŁA na Trakt Królewski

    • 3 3

  • Nowy prezydent i nowe władze zrobią to taniej - zostawcie t robotę dla nowych ludzi

    • 13 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane