- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji
Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.
W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.
Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty
Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).
Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?
Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.
- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.
- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.
- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.
Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.
Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.
"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.
Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?
To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.
Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.
60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu
Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.
- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.
Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:
Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis
Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.
Opinie (409) ponad 20 zablokowanych
-
2019-05-16 16:09
(1)
możnaby ułożyć mozaikę herbu gdańskiego "nec temere ned temide"
- 3 4
-
2019-05-16 19:45
aero
dla gołębi?
- 0 0
-
2019-05-16 16:25
Po co likwidować lampy i zastąpić je kinkietami??? Co z obecnymi jest nie tak??
- 12 2
-
2019-05-16 16:36
Co to są płyty balastowe? (2)
Może bazaltowe?
- 6 4
-
2019-05-16 19:45
b jak balast (1)
google nie boli
- 2 1
-
2019-05-18 00:20
i tak szczęście że balastem nie były np gwoździe
- 1 0
-
2019-05-16 16:38
Ciemno ?
Kinkiety moze dobre tylko ze jak powstana ogrodki kawiarniane i restauracje na pół ulicy to bedzie po prostu ciemno.
- 12 0
-
2019-05-16 16:47
60 milionów na remont dziur jakie sa po pracach w ostatnich 5 latach
Idą każdą ulicą pieszy mieszkaniec czy turysta potrzebuje równego i czystego chodnika lub drogi. Ul. Długa od 1945 roku to najczęściej przebudowywana za ogromne pieniądze ulica w Gdańsku. Oprucz ruchu pieszego i dostaw towarów do sklepów i usług gastronomicznych nie ma tam tirów, tramwaju nr 5 jaki tam kiedyś do lat 60 jeździł. Te 60 milionów to lepiej przeznaczyć na naprawę dziur wskazanych przez mieszkańców Gdańska (patrz informacje np. z 14 maja 2019 roku) .
To co jest na Długiej pozostawić tylko naprawić nierówności i wystarczy. Te pomysły to radosna twórczość za nieswoje pieniądze tylko nasze podatników. Co wniosą do wiedzy o historii Gdańska? NIC.- 6 1
-
2019-05-16 17:05
Zapomniano o odprowadzaniu wód deszczowych. Gdańsk to nie Dubaj gdzie deszcz pada raz na kilka lat
Patrząc na te zdjęcia to dziwię się, że zapomniano o odprowadzeniu wody deczowej po każdej burzy z ulewami jakie coraz częściej nawiedzają Gdańsk. Tacy uczeni architekci wykonali ten projekt ale widać o kanalizacji burzowej i jak się odprowadza intensywne opady z tak dużej powierzchni pokrytej kamieniem patrzac na płaskie nieprofilowane płaszczyzny oraz rury rynnowe z dachów kamienic, to mają o tym blade pojęcie lub zapomnieli? Tak uczą niespójności w analizach i projektowaniu naszych studentów przyszłych inżynierów? Projekt powinien być kompleksowy pokazać jakich wymiarów mają być sięgające ogródki konsumpcyjne przy kawiarniach i restauracjach, jak odpłynie woda gdy będzie tysiące gosci przy stolikach a trafi się ulewa. A komu przeszkadza obecne oświetlenie do którego jest wykonane osobne okablowanie? Lampa uliczna ma oświtlać ulicę a nie sypialnie i salony mieszkańców kamienic na których planuje się je umocować. Należy wziąść pod uwagę że oświetlenie uliczne nie jest w gestii właścicieli poszczególnych kamieniczek ale firmy co się tym zajmuje od lat na zlecenie Urzędu Miasta wraz z jego sterowaniem i konserwacją.
- 12 2
-
2019-05-16 17:15
Trakt królewski
Należy tylko się cieszyć. Może coś z tego będzie ! Mieszkańcy Gdańska chodząc codziennie tymi ulicami już się przyzwyczaili i nie widzą nic złego w tych popękanych, krzywych płytach.
Oby remont nastąpił szybko. 50 mln dla takiego miasta jak Gdańsk to "pikuś" !- 1 4
-
2019-05-16 17:39
nijakie
zero klimatu
- 9 1
-
2019-05-16 17:51
Styl nawierzchni made in wege albo emo.powinni zrobic z tego co w orginale czyli duze plyty z bordowego granitu.
- 4 0
-
2019-05-16 18:05
Buahaha kostka betonowa, polbruk :) kostka Bauma buahaha ale wieś.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.