• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji

Katarzyna Moritz
16 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wizualizacja koncepcji przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwono-ugrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Powściągliwość, oszczędność w doborze materiałów, form architektonicznych oraz kolorystyki i poszanowanie historii - tak można scharakteryzować powstałą koncepcję przebudowy Długiej i Długiego Targu. Do rewitalizacji tego "miejskiego salonu" od wielu lat przymierzają się władze Gdańska.



Czy podoba ci się zaprezentowana koncepcja Drogi Królewskiej?

O potrzebie przebudowy tego miejsca mówi się od wielu lat, a Droga Królewska z roku na rok, szczególnie jej nawierzchnia, wygląda coraz gorzej.

W styczniu 2018 roku, po nierozstrzygniętym konkursie, wybrano z wolnej ręki wykonawcę koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przebudowy Długiej i Długiego Targu. Projektanci z pracowni Restudio i Gzowski Architekci ukończyli ją w połowie zeszłego roku, ale dopiero teraz mogliśmy poznać jej szczegóły.

Architekci: Droga Królewska to nie miejsce na eksperymenty



Projekt nowego wizerunku Traktu Królewskiego z założenia oparty został o historyczne studia uzupełnione analizami urbanistycznymi i architektonicznymi. Co istotne: powstał przy współpracy wieloosobowego zespołu ekspertów różnych specjalności, także historyków (skład zespołu wymieniony jest w ramce pod tekstem).

Co zobaczymy na Trakcie Królewskim?



Należy pamiętać, że opracowana koncepcja dotyczyła nie tylko zmiany nawierzchni, ale też infrastruktury podziemnej, nowego oświetlenia, nowej małej architektury, zieleni i funkcjonowania w tej przestrzeni ogródków gastronomicznych.

- W oparciu o historyczne analizy doszliśmy do tego, by w kompozycji nowej posadzki wrócić do najbardziej charakterystycznego dawnego okresu, gdy była to wyłącznie przestrzeń piesza, bez wydzielenia pasa drogowego. W nowej kompozycji zaprojektowaliśmy ją jak plac z jedną wspólną przestrzenią od Złotej do Zielonej Bramy - podkreśla architekt Maciej Jacaszek z Restudio, który wraz z arch. Mateuszem Gzowskim z Gzowski Architekci był prowadzącym projektantem.
Wartościowym elementem, który od samego początku miał być wkomponowany, były płyty balastowe, które obecnie znajdują się głównie na odcinku ulicy Długiej.

Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu. Nowy bruk ma być współczesny i wygodny. Wykonany ma zostać z ciętego, gładkiego kamienia granitowego, w kolorze dawnych płyt balastowych stanowiących dziś nawierzchnię Długiej i Długiego Targu.
W koncepcji pojawiają się one na całym Trakcie Królewskim, ale architekci zaproponowali, by płyty balastowe wyznaczały, w nieregularnych kształtach, lokalizację dawnych przedproży.

- W przypadku przedproży przeanalizowaliśmy historyczne źródła w postaci planu Buhsego, który pokazuje szczegółową inwentaryzację wszystkich budynków i układ Głównego Miasta. To XIX-wieczny plan sporządzony jeszcze przed budową kanalizacji miejskiej. Dzięki niemu zarys przedproży pokazujemy w projekcie używając historycznych płyt balastowych. Ponadto stosujemy wielkogabarytową kostkę brukową granitową, w module 10, 20, 40 cm, oraz podkreślamy jej zagęszczenie, w ciemniejszym odcieniu, w granicach dawnych przedproży - wyjaśnia Mateusz Gzowski ze studia Gzowski Architekci.
- Historyczna nieregularność to charakterystyka i genius loci dla tej przestrzeni. Żeby ten pomysł podkreślić, zaproponowaliśmy gradację kolorystyczną nawierzchni i jednokolorowy charakter. Chcieliśmy nową nawierzchnię zaprojektować w kolorach czerwonougrowych, nawiązując do istniejących płyt balastowych, by ostatecznie zniknął ten szary strzegomski granit, obecnie kompletnie zdegradowany. Gdy cały Trakt Królewski ujednolici się kolorystycznie, powstanie fantastyczne tło dla podkreślenia wielokolorowych, barwnych kamienic i spójna przestrzeń - podkreśla Jacaszek.
Ponadto w kompozycji nowej posadzki zaproponowano, by środkowa jej część była współczesną interpretacją bruku - kiedyś to były tzw. kocie łby.

- Zaprojektowaliśmy współczesny bruk, wygodny, z ciętego gładkiego kamienia granitowego, w kolorze płyt balastowych - opowiada Jacaszek. - Zastosowaliśmy też zabieg kolorystyczny, by kamienie, które są w pobliżu przedproży były ciemniejsze, by osiągnąć efekt rzucania cienia przez dawne przedproża.
Kolejnym istotnym elementem koncepcji była mała architektura, zaproponowano indywidualnie zaprojektowane, dyskretne, współczesne meble, by dobrze komponowały się z zabytkową architekturą.

Powstała też nowa wizja oświetlenia, zakłada ona usunięcie wolno stojących lamp, które powodują obecnie tzw. olśnienie spacerujących tam osób. Zaproponowano użycie, po pewnej modyfikacji, istniejących - i, co ciekawe, indywidualnie zaprojektowanych przy odbudowie miasta - kinkietów.

Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane. Według koncepcji, z Długiej i Długiego Targu znikną wolnostojące lampy. Zastąpić je mają kinkiety - zaprojektowane przy odbudowie miasta, a teraz nieco zmodyfikowane.
- Kinkiety są rozmieszczone wzdłuż całego Traktu Królewskiego, będzie w nich wymienione źródło i natężenie światła na współczesne. Intencją jest stworzenie odpowiedniego nastroju na ulicy, a nie rozświetlenie jej jak autostrady. Przy skrzyżowaniach i na Długim Targu zaproponowaliśmy doświetlenie niewidocznymi projektorami ze ścian kamienic - zapowiada architekt.
Ogródki gastronomiczne mają być zlokalizowane głównie w miejscu dawnych przedproży. Zaproponowano - zamiast branżowych parasoli - markizy pulpitowe, które mają być przyporządkowane do kamienicy kolorystycznie i gabarytowo, by np. nie wchodziły w okna innej kamienicy.

Co istotne, koncepcja przebudowy i modernizacji Drogi Królewskiej uzyskała pozytywną rekomendację Rady Programowej projektu oraz pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków już pod koniec czerwca zeszłego roku.

"W ocenie Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autorzy koncepcji wnikliwie przeanalizowali uwarunkowania historyczne i konserwatorskie i na tej podstawie zaproponowali całościową ideę zagospodarowania przestrzeni ul. Długiej i Długiego Targu" - czytamy w opinii.

Kiedy przebudowa Długiej i Długiego Targu zostanie zrealizowana?



To, co interesuje przeciętnego użytkownika, czyli wykonanie nowej aranżacji nawierzchni, oświetlenia i małej architektury, będzie ostatnim etapem modernizacji Drogi Królewskiej.

Przedtem muszą bowiem nastąpić badania archeologiczne i musi powstać projekt wykonawczy, składający się z projektów wielu branż wzajemnie ze sobą powiązanych, ponieważ wymianie podlegać będzie cała infrastruktura podziemna.

Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem. Małą architekturę mają stanowić współczesne, ale dyskretne meble, które z założenia mają się dobrze komponować z zabytkowym otoczeniem.
- Autorzy projektów wykonawczych zostaną wyłonieni w przetargach, z których nie jest wykluczony autor koncepcji - zapowiada Olimpia Schneider z biura prasowego w gdańskim magistracie. - Miasto posiada w bieżącym planie zabezpieczenie finansowe w zakresie dokumentacji projektowej oraz zaplanowane w latach 2020-2021 w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki na dalszą realizację. Po zakończeniu dokumentacji projektowej będą znane wartości robót w oparciu o kosztorysy inwestorskie. Będzie można wtedy ocenić możliwości finansowe budżetu miasta i podjąć decyzję w zakresie harmonogramu rzeczowo-finansowego. Miasto oczywiście będzie poszukiwało zewnętrznych źródeł finansujących realizację robót.
Przebudowę kilka lat temu szacowano na 60 mln zł.

60 mln zł ma kosztować remont nawierzchni Długiej i Długiego Targu



Miasto twierdzi, że realizacja rewaloryzacji przeciąga się w czasie głównie z powodu obaw, jakie rodzą szeroko zakrojone prace budowlane w zabytkowym śródmieściu. Spowoduje to bowiem wyłączenie z ruchu turystycznego jednej z największych atrakcji miasta. Spowoduje też utrudnienia w funkcjonowaniu lokali użytkowych.

- Dlatego podchodzimy do tego tematu ostrożnie, starając się ograniczyć potencjalne konflikty - zastrzega Schneider.
Obecnie stare pękające płyt granitowe oraz najbardziej uszkodzone fragmenty Drogi Królewskiej mają więc być naprawiane na bieżąco, co - jak widać - najczęściej wiąże się uzupełnianiem dość kanciastą kostką brukową, mało wygodną do spacerowania.

Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami. Droga Królewska na przestrzeni wieków ulegała dużym zmianom. W XVIII wieku ul. Długa była nierównomiernie wyłożona kamieniami.

Projekt Drogi Królewskiej został wykonany przez zespół w składzie:


Architekci prowadzący: arch. Maciej Jacaszek i arch. Mateusz Gzowski
zespół projektowy: dr arch. wnętrz Radosław Czerniejewski, dr hab. inż. architekt, prof. PG, SSW Justyna Martyniuk-Pęczek, Natalia Sokół, MSc, MA, MA, dr Zofia Maciakowska, mgr Anna Kriegseisen, arch. Rafał Jacaszek, arch. Marta Marszałek, arch. Magda Woźny, arch. Artur Dubis

Rada programowa ds. projektu: dr hab. sztuki dr inż. arch. Jacek Dominiczak, prof. ASP, dr hab. inż. arch. Katarzyna Rozmarynowska, prof. SSW, dr inż. arch. Wojciech Targowski, prof. nadzw. PG, dr inż. arch. Jacek Droszcz, Studio Kwadrat, Miejski Konserwator Zabytków arch. Grzegorz Sulikowski, arch. Małgorzata Kolesińska, GZDiZ, z-ca dyr. GZDiZ Michał Szymański, menadżer Śródmieścia Karina Rembiewska.

Opinie (409) ponad 20 zablokowanych

  • nie ma pilniejszych wydatków?

    ile ulic w Gdańsku NIE MA chodników w ogóle?

    • 10 8

  • (3)

    A przedprozy nie mozna zrekonstruowac ?

    • 14 6

    • (1)

      Można. Tyle że już teraz trudno przejść. Wyobraź sobie Długą o połowę węższą...

      • 5 0

      • i po co? końskich odchodów, ani błota przecież nie ma...

        • 0 0

    • Nie mozna ,wejscia sa za nisko

      • 0 0

  • Jeden mankament. Brak nowych drzew. Londyn właśnie ogłosił, że chce być miastem z największą ilością terenów zielonych. Oni zrozumieli, że to niezbędne w walce ze smogiem, ciekawe ile nam zajmie to czasu.

    • 15 4

  • Dulkiewicz 20 lat miernota to trwa turyści są w szoku na wybije i dziury

    • 6 5

  • Rozrzytność nieuzasadniona

    Ile razy od 1945 roku była przebudowywana nawierzchnia ulicy Długiej ? Co najmniej z 15 razy.
    Ile razy za granicą przebudowują historyczne nawierzchnie? Raz na 100 lat robiąc miejscowe naprawy. Dlatego się bogacą bo nie wyrzucają pieniędzy na przebudowę tego samego obiektu. Naprawić fachowo miejscowe uszkodzenia i nierówności to jest gospodarskie podejście.
    Trwoniąc nasze podatników pieniądze na permanentne przebudowy nigdy nie dogonimy w realnym rozwoju krajów bardziej rozwiniętych Mieszkańcy pytają ile lat będą czekać na standardy dróg w Gdańsku odpowiadające naszym czasom i dostosowania do obecnych i przyszłych potrzeb? Kto chce realizować architektoniczno-historyczne fanaberie nie mające znaczenia praktycznego to za własne pieniądze na swojej działce.

    • 7 4

  • (1)

    to Pochulanki nie można wylac asfaltem bo zabytek, a Długą można wymienić ?! Nie ruszajcie Długiej wygląda tak jak zawsze, całe moje życie tak wygląda i jest bardzo dobrze!!!

    • 10 5

    • Do konserwator wind

      Czy windy na Pohulance to też zabytek, że pół roku stoją nienaprawiane?

      • 0 0

  • No to zakladam jutro firme kamieniarska. Gwarantuje ze polbruk z niemiec wezme i murarzy za grosze to juz z polski. A przetarg na 100% wygram

    • 1 3

  • kostka

    wezcie tylko wysoka jakosc bruku zeby nie była takiej lipnej tandety jak na ulicy łakowej gdzie to cos bo to g... sie kruszy i peka co chwile - dziura finansowa bez dna!!!!!!!!!!!!!!! strata kasy ,

    • 8 1

  • Tandeta.

    Plus potrzeba więcej zieleni.

    • 12 1

  • A kto to ułoży? Ci partacze co zwykle?

    Wczoraj była dyskusja na trójmiasto.pl na temat jakości nowego bruku w Gdańsku. Kostka, jest partacko (luźno) kładziona, bez dobrego podłoża i po kilku latach są dziury. Jakoś na Długiej, płyty położone za komuny się trzymają, więc może lepiej je zostawić i zabrać się za krzywe chodniki, które nie widziały kamieniarza od wojny? Po co psuć coś co działa, skoro jest tyle do naprawienia!

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane