- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą
W sobotę na całą noc drogowcy zamkną tunel pod Martwą Wisłą . Utrudnienia związane są z przedłużającymi się pracami przy systemie znaków zmiennej treści, które zostały wyłączone już po pierwszym dniu. Jego zautomatyzowanie zajmie drogowcom nawet pół roku, a to oznacza, że tunel będzie w tym czasie zamykany znacznie częściej, niż zakładano.
Zobacz więcej: Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy
Od niedzieli jednak tablice są wygaszone. Kierowcy wjeżdżający do tunelu widzą jedynie znaki informujące o ograniczeniu prędkości do 50 km/h, które są "wbite na stałe".
- Wszystkie tablice powinny już być uruchomione w trybie automatycznym. Tymczasem każdą z nich w razie konieczności trzeba włączać ręcznie. Przy ewentualnym zdarzeniu w tunelu nie ma szans, by system automatycznej detekcji zdarzeń ostrzegł innych kierowców, że dzieje się tam coś niepokojącego - mówi nasz informator.
ZDiZ, który przejął inwestycję od Gdańskich Inwestycji Komunalnych i zarządza ruchem w tunelu zapewnia, że to działanie planowe, a wygaszenie tablic nie ma wpływu na bezpieczeństwo w tunelu.
- O tym, że tunel od czasu do czasu trzeba będzie zamknąć, mówiłem już przed otwarciem tunelu - przypomina Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZdiZ w Gdańsku. - Tablice zostały wyłączone, bo tak jak każdy system, na pierwszym etapie funkcjonowania wymaga jeszcze dopracowania i ustawień. Nie chcemy, by tablice wyświetlały treści inne od tego, co dzieje się aktualnie w tunelu.
Faktem jest jednak, że tablice są wyłączone i w sobotę trzeba będzie zamknąć tunel na całą noc. Niewykluczone, że podobne utrudnienia czekają kierowców częściej, bo nieoficjalnie mówi się, że ustawienie systemu może potrwać nawet 6 miesięcy. Do tego czasu w tunelu będzie też obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h.
- Do tego dochodzi przeszkolenie załogi, bo w tej chwili wszystko działa na zasadzie intuicji. W niedzielę, gdy do tunelu wjechał rowerzysta, z głośników można było usłyszeć ostrzeżenie i nakaz opuszczenia tunelu tylko dlatego, że operator zauważył to zdarzenie na monitorze. W optymalnych warunkach ma to zrobić za niego automat. A były sytuacje, że rowerzysty nikt nie zauważył i ten przejechał z jednego końca na drugi. I tak jest dobrze, że tunel będzie zamknięty tylko raz w tygodniu. Początkowo mówiło się, że będzie trzeba to robić nawet co drugi dzień - dodaje nasz rozmówca.
Tunel musi być zamknięty, bo systemu automatycznej detekcji zdarzeń nie da się skalibrować przy włączonych urządzeniach i odbywającym się ruchu. Poprawić trzeba też m.in. wyświetlane komunikaty. Na wjeździe od strony Trasy Sucharskiego tablice pokazują, że do tunelu w godz. 6-22 nie mogą wjeżdżać ciężarówki przewożące niebezpieczne ładunki. Tymczasem tunel posiada kategorię A, która pozwala na wjazd takim pojazdom przez całą dobę.
- Problem w tym, że z tymi tablicami nie ma żadnej łączności. Póki co one żyją własnym życiem - śmieje się nasz informator.
Tunel będą zamykać co tydzień
Dyrektor ZDiZ podkreśla, że zamknięcia były nie tylko planowane, ale wynikają też z wymogów technicznych i przepisów bezpieczeństwa, obowiązujących dla tego typu budowli.
- Tunel będzie poddawany cotygodniowym konserwacjom wszystkich urządzeń. W tym czasie będzie również gruntownie sprzątany. Dlatego zamknięcie obiektu będzie wtedy konieczne - tłumaczy.
Żeby było to jak najmniej uciążliwe dla korzystających z tunelu, zamknięcia odbywać się będą co tydzień - w nocy z soboty na niedzielę, w godzinach 22-6. W tym czasie ruch odbywać się będzie dawnymi trasami, tak jak przed otwarciem tunelu. Ograniczenie tonażowe (do 24 t.) nie będzie obowiązywać, ale tylko na wybranych trasach (al. Armii Krajowej i ul. Elbląskiej).
1-1,5 tysiąca aut na godzinę
Według wstępnych szacunków, w ciągu pierwszej doby tunelem przejechało ok. 30 tysięcy pojazdów. Dzień później (w poniedziałek) ruch był mniejszy - na poziomie co najmniej 20 tys. Średnio tunelem przejeżdża ok. 1-1,5 tysiąca pojazdów na godzinę.
- Pierwszego dnia pracy obiektu obserwowaliśmy przede wszystkim ruch turystyczny. Ewidentnie odbywało się zwiedzanie obiektu. Byli nie tylko gdańszczanie - w kamerach nadzorujących tunel widać było tablice rejestracyjne z Gdyni, Wejherowa, Nowego Dworu Gdańskiego, czy też Kościerzyny. Nieprzerwany strumień samochodów widać było w tunelowych kamerach już od godz. 10, kiedy to oficjalnie uruchomiono obiekt. Zelżał dopiero około godziny 22 - informuje Michał Adamkiewicz, szef Centrum Zarządzania Tunelem.
Od niedzieli w tunelu zanotowano też 20 prób złamania przepisów. Aż 16 osób próbowało wejść do tunelu i pokonać go pieszo. 4 kolejne wjechały tam rowerem.
- Należy przyznać, że wszyscy karnie zawrócili, przepraszając i tłumacząc się niewiedzą w kwestii przepisów ruchu w tego typu przeprawie. Natychmiast uruchomione zostały komunikaty głosowe, a wiadomość o rowerzystach łamiących zakaz wjazdu do tunelu została przekazana policji - dodaje Kotłowski.
Do tunelu próbował wtargnąć także kot. Zwierzę zostało jednak przepłoszone. Nikomu nic się nie stało.
Opinie (410) 2 zablokowane
-
2016-04-27 07:49
martwy tunel (1)
Z takim problem trzeba sobie radzic a nie zamykac odrazu jakos inne kraje doskonale sobie radza np. Holendrzy.
- 15 0
-
2016-04-27 07:56
to chyba przez to, że jest pod Martwą Wisłą :)
- 5 0
-
2016-04-27 07:53
(4)
Chyba czarny użył przeterminowanej świętej wody, albo jakąś chińską podróbę. A może była dobra, ale za to koperta zbyt chuda. Ewentualnie na imprezie odbiorczej nie przypasowali ministranci-macanci.
- 16 7
-
2016-04-27 08:07
(1)
Tobie to moze tylko lewatywa pomoc.
- 2 4
-
2016-04-27 21:01
Tobie nawet lewatywa z kadzidła juz nic nie da
- 0 0
-
2016-04-27 09:30
Won belzebubie.
- 1 5
-
2016-04-27 20:54
Antyklerykałowie są śmieszni
Tunel zamykają bo system tablic dostarczony przez krewnego królika nie działa. Ale antyklerykał uważa że to przez wodę święconą.
- 2 1
-
2016-04-27 07:54
czy w tunelu pod Wisłą jest fotoradar? (1)
Bo świetnie nadaje się na wyścigi 1/4 mili :-)
Żadnych pieszych, rowerzystów, skrzyżowań.
Szlabany i będzie oficjalnie zamknięty ruchu w sobotni wieczór :-)
Tylko bilety sprzedawać, a w drugiej rurze mogą tuningować tablice i czujniki- 20 0
-
2016-04-27 08:49
nie ma, a powinien być
żeby pędzące bydełko nieco zdyscyplinować
- 6 6
-
2016-04-27 07:57
To kto odebrał te tablicę? (1)
Powiem beknac za to
- 30 2
-
2016-04-27 12:29
Nic mu nie zrobią
Daj spokój panu Krzysztofowi Ł.
Nie udało mu się z Tristarem, z tunelem też nie... ale przecież do trzech razy sztuka.- 4 0
-
2016-04-27 08:02
jak to jest ze Janusze pędzą po 150km/h?
głównie przybyszr z K&K
- 9 1
-
2016-04-27 08:02
brakujący odcinek (4)
wszystko super tunel otwarty a cały ruch puszczony w al. Jana Pawła II, najprostsze rozwiązanie !!!!! Kiedy brakujący odcinek trasy od ETC do TUNELU aby mieszkańcy Zaspy nie mieli autostrady pod oknami???
- 20 5
-
2016-04-27 08:29
Autostradę pod oknami mają (3)
mieszkańcy Jasienia-Chełmu (Armii Krajowej), Moreny (Rakoczego), Oruni (Trakt), Śródmieścia-Wrzeszcza-Oliwy (Al. Grunwaldzka), Matarni-Niedźwiednika-Wrzeszcza (Słowackiego), Przeróbka-Stogi (Sucharskiego), Letnica-Nowy Port (Marynarki Wojennej), Przymorza (Rzeczpospolitej). Dlaczego wy na Zaspie chcecie się jacyś uprzywilejowani?
- 10 4
-
2016-04-27 12:13
autostrady pod oknami (2)
Dlaczego Zaspa ma mieć lepiej? Bo się da to zrobić. I to relatywnie niewielkim kosztem.
Przypomnę, że tunel miał być tylko kropką nad "i" Trasy Słowackiego. Pełnej Trasy Słowackiego! A więc z połączeniem ETC-Hallera. Koszt wybudowania tego odcinka, to z tego co pamiętam, ledwie kilkadziesiąt mln zł, co np. wobec planowanych kosztów Trasy Zielonej (2 mld) jest kwotą śmieszną. A efekt przyniesie dużo większy, bo dodatkowo odciąży pas nadmorski z ruchu tranzytowego.
Przykro mi, że wymienione przez Ciebie dzielnice nie mają takiej alternatywy, jaką dla zakorkowanej Al. Jana Pawła II będzie dokończenie Trasy Słowackiego. Ale moje współczucie nie oznacza, że z walki o spokój na drogach pod naszymi oknami, jako mieszkańcy Zaspy i Przymorza (80 tys wyborców) zrezygnujemy.- 6 3
-
2016-04-27 12:37
czyli co? (1)
Przerzucenie aut z Jana Pawła na Hallera to dla ciebie rozwiązanie?
- 3 4
-
2016-04-27 14:52
Nowa Słowackiego ma przeciąć Hallera i dalej idzie po działkach. Zobacz na mapę, nawet już węzeł jest przygotowany na Uczniowskiej/Zielonej (w połowie odcinka między Hallera a torami kolejowymi).
- 3 1
-
2016-04-27 08:04
(1)
To jest klątwa obcisłogacich. Tylu ich ostatnio myślało negatywnie o tunelu, że się zepsuł.
- 17 3
-
2016-04-27 08:31
różne absurdalne zarzuty latają w stronę rowerzystów
ale muszę przyznać, że to coś nowego...
- 8 2
-
2016-04-27 08:07
proponuję aby prezydent Adamowicz (2)
tak jak ochoczo otwierał tunel z telewizją i wstęgami, teraz co tydzień osobiście zamykał go w sobotę o 22 i otwierał o 6.00 rano. Przecież to nasz tunel, nasza duma! Ciekawe jak długo wytrzyma z tym otwieraniem i zamykaniem.
A swoją drogą - jak kalibracja elektroniki może trwać pół roku??? Nie mogli ćwiczyć tych systemów przed otwarciem? Samochody w tunelu ich zaskoczyły?- 51 2
-
2016-04-27 12:07
dobry pomysł, tym sposobem w jeden wieczór skalibrują wszystko na cacy :)
- 2 2
-
2016-04-27 20:57
Wszystko zależy od tego od kogo się kupuje
Albo dobre, albo od znajomego.
- 1 0
-
2016-04-27 08:08
Adamowicz won szkodniku tego miasta!!!
- 33 1
-
2016-04-27 08:09
Czy będzie słychać chrapanie ochroniarza w nocy, kiedy tunel będzie zamknięty. Długość tunelu może sprawić, że chrapanie może być słyszalne nawet przy Galerii Bałtyckiej.
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.