• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogowy horror na południu Gdańska

Mariusz
9 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Nasz czytelnik - pan Mariusz - sfilmował utrudnienia na ul. Niepołomickiej w Gdańsku.


Po południowych dzielnicach Gdańska jeździ się coraz gorzej. Nasz czytelnik pan Mariusz zastanawia się, dlaczego buduje się osiedla bez dobrych dróg dojazdowych. Odpowiada dyrektor Biura Rozwoju Gdańska Marek Piskorski.



Czy Gdańsk powinien inwestować w budowę dróg do peryferyjnych dzielnic?

Jestem mieszkańcem osiedla w Gdańsku Południe, gdzie w ostatnich latach pojawiło się wiele budynków mieszkalnych. Obserwuję z dnia na dzień narastający problem korków, braku dróg i złego stanu ich nawierzchni, słabej komunikacji miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że na nowe drogi potrzeba mnóstwa pieniędzy. Nie mogę jednak zrozumieć dlaczego nie robi się dalekosiężnych planów urbanistycznych i nie przygotowuje się okolicy do przyszłych inwestycji.

Weźmy taką ul. Świętokorzyską zobacz na mapie Gdańska - główną drogę prowadzącą z centrum Gdańska do obwodnicy przez południe miasta. Wąska, dziurawa, bez chodników i pobocza, wiecznie zatłoczona i zrujnowana przez wszechobecne firmy deweloperskie ulica. Można było mieć nadzieję, że kiedyś to się zmieni, ale straciłem ją zaraz po remoncie nawierzchni na odcinku ok. 200 metrów, który trwał pół roku w 2008 r. Na nową Świętokrzyską nie ma co liczyć.

Część moich sąsiadów jeździ wobec tego ul. Niepołomicką zobacz na mapie Gdańskaul. Starogardzką zobacz na mapie Gdańska do centrum. Droga ta jest chyba sprzed 50 lat. Dziury, z ograniczenia do 30 km/h, zwężenia, brak pobocza i chodników stanowią tam codzienność. Wokół są pola. Aż prosi się aby wykorzystać ten fakt i zacząć budowę arterii na miarę XXI wieku, która może pomóc rozładować Świętokrzyską. Robi się zupełnie odwrotnie, poprzez zaniechanie zaprzepaszcza się tę okazję. Co więcej, powoduje się dodatkowe utrudnienia na drodze.

Mimo braku dobrej drogi i planów przestrzennych przy ul. Niepołomickiej powstaje osiedle mieszkaniowe. Pół roku temu na tej jezdni stał częściowo dźwig budowlany otoczony pachołkami. Nikt nie zainteresuje się, że droga przez sprzęt budowlany niszczeje.

Dlaczego wznosi się budynki za wszelką cenę, często bez dróg, a nawet ich kosztem? Kto na to pozwala, gdzie plany rozwoju urbanistycznego miasta?

Odpowiedź Marka Piskorskiego, dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.

Wbrew przekonaniu czytelnika "dalekosiężne plany urbanistyczne" dla dzielnicy Południe w Gdańsku były i są od wielu lat. Zasadnicza struktura przestrzenna dzielnicy została zaprojektowana już w latach 80-tych i uchwalona w planach ogólnych.

Plany te - jako niedemokratycznie sporządzone - po zmianie ustroju wygasły w latach 2002 i 2003. Jednak miasto, m. in. dla zachowania rezerw terenowych na ważne cele publiczne, w tym planowane drogi (które niestety muszą być w znacznym stopniu lokalizowane na gruntach prywatnych, na Południu przeważających) intensywnie sporządzało przez 20 lat miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego na podstawie nowych regulacji prawnych. (...)

Dzielnica Południe obecnie jest pokryta planami miejscowymi w niespotykanie wysokim procencie - 83 proc. (obszar do Obwodnicy Południowej). Plany te wyznaczają przebieg i parametry wszystkich ulic układu podstawowego - wyższych klas oraz publicznych ulic lokalnych i wielu ulic dojazdowych, a także linii tramwajowych i węzłów integracyjnych oraz rezerwują dla nich teren. Co ważne, od 11 lat zarówno sieć uliczna miasta, jak i parametry wszystkich ważniejszych ulic są weryfikowane przez prognozy ruchu sporządzane dla 3 czasowych "stanów wyróżnionych" (zdeterminowany, perspektywiczny i wypełnienia struktur). (...)

Odrębnym problemem jest realizacja planowanych ulic i tras komunikacji zbiorowej oraz modernizacji ulic istniejących. Ogromny rozwój motoryzacji indywidualnej w ostatnich latach w sposób ewidentny spowodował korki uliczne w godzinach szczytu w całym mieście (nie tylko na Południu), co jest zresztą zjawiskiem powszechnym na całym świecie. Tym niemniej dynamiczny rozwój budownictwa mieszkaniowego na Południu (którego tempo w obecnej sytuacji prawnej nie zależy od miasta, tylko od popytu i deweloperów) skłonił władze do intensyfikacji działań dla poprawy sytuacji transportowej w tej dzielnicy.

Zarezerwowane są w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym do roku 2013 środki na dokończenie ul. Armii Krajowej, powiązanie jej z ul. Jabłoniową i Warszawską, rozbudowę do przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu ul. Łostowickiej oraz budowę ul. Nowej Łódzkiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej od pętli Witosa do nowego węzła integracyjnego przy pętli Łódzka (na skraju Oruni Górnej). W realizacji jest też Obwodnica Południowa, która odciąży wiele ulic łączących Południe z resztą Gdańska od ruchu tranzytowego.

Miasto, zmierzając do optymalizacji wyboru zasad i kolejności budowy ulic układu podstawowego w kolejnym horyzoncie czasu (2014-2020) sporządziło Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe, który będzie podstawą do zlecania już obecnie opracowań przedprojektowych i projektowych dla wybranych tras i przygotowywania warunków finansowych ich realizacji.

Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski.
Mariusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (566) ponad 20 zablokowanych

  • tylko dzięki uliczkom i ulicom budowanym przez developerów jeszcze jako tako można sie poruszać
    nie wieszałbym psów na developerach tylko na władzach miasta
    ani porządnych ulic ani placów zabaw/boisk
    szkoły przedszkola zieleńce robione na siłę i po protestach mieszkańców
    miasto jakby mogło to by sprzedało każdy cm aby napchał kabzę która rozpłynęłaby sie nie wiadomo gdzie

    • 13 2

  • obiecanki cacanki

    cyrk na kolkach:)

    • 9 0

  • gdzie armi krajowej a starogardzka

    Chyba Pan Dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, Marek Piskorski powinien spojrzec na te swoje od 30 lat robione plany bo niezauwazyl ze miasto mu sie rozroslo...

    • 18 1

  • Piskorski ! Pobudka ! (2)

    Ku...wa, co za bełkot. Piskorski z Adamowiczem, obudź się. Ogromny rozwój motoryzacji nie został przewidziany ? To co wy tam robicie. Nie widzicie co sie dzieje wokół? Jesteście juz zupełnie oderwani od rzeczywistości ?
    Jak czytam tę nowomowę, ten urzędniczy bełkot to mi się zbiera na wymioty.
    To kto wydaje pozwolenie deweloperamo na rfżówj mieszkaniówki nie zmuszajac ich do budowy dróg. Ostatni daliście pozwolenie na budowę 5 - pietrowego bloku na 90 mieszkań z... 8 miejscami parkingowymi ! P....ło was?

    • 43 1

    • (1)

      są takie małe papierki zadrukowane portretami królów albo (lepiej) prezydentów USA. Za ich pomocą załatwisz wszystko i dostaniesz dokładnie takie pozwolenie jakie chcesz.

      • 13 1

      • e teraz liczy się €

        pzdr dla kumatych :D

        • 1 0

  • Najpierw drogi nastepnie stadion !!!

    to jest własciwa kolejność

    • 20 1

  • A Świętokrzyska?? (1)

    W odpowiedzi Pana Dyrektora nie ma ani słowa o Świętokrzyskiej. W sprytny sposób pominął jedno z głównych pytań. Z tego wynika że nie mamy co liczyć na poprawę warunków na tej drodze. Życzę aby Pan Dyrektor codziennie jeździł tą trasą do pracy - może w końcu zrozumiałby jaki to dla nas problem!

    • 31 1

    • w tej baśni Marka Piskorskiego nie ma świętokrzyskiej bo..

      będzie Nowa Świętokrzyska.. :D

      ~~gdzieś tam w odległej galaktyce~~

      • 6 0

  • takim autem jak na fotografii można pojeżdzić.

    • 2 3

  • nowe osiedla bez dróg, bez szkól i przedszkoli, bez przychodni zdrowia... (6)

    w całym cywilizowanym świecie planowanie rozpoczyna się OD DROGI!!!!
    o nas obchodzą plany 2020 i dalsze?
    Kto pozwala budować, bez zagwarantowania sobie minimum infrastruktury, drogowej, zdrowotnej, edukacyjnej?
    IGNORANCI Z MAGISTRATU.....
    Jeżdżę po południowych krańcach Gdańska i śmiać mi się chce, jak jeden deweloper za drugim proponuje mieszkania w super cenie 3999zl/m...
    2500 bym nie zapłacił i mam nadzieję, że popadają jak muchy w smole.
    W godzinach szczytu jak mam wyjazd na awarię, na południe, zwyczajnie odpuszczam sobie, szkoda nerwów, czasu, samochodu i współczuję wszystkim tym, co muszą codziennie tracić 2-3 godziny na dojazd i powrót do i z pracy...
    a do kina, teatru, galerii.....??

    • 40 3

    • (2)

      Durnie i tak beda kupowali tam mieszkania. Mialem okazje pomieszkac troche na pieciu wzgorzach i przekonac sie jakie to wygwizdowo. Gosciu chcial mi nawet zjechac z cena za wynajem zebym zostal, ale wybralem chelm mimo, ze 300 zl drozej za ten sam metraz.

      • 3 6

      • eheee (1)

        i co ci DURNIU po mieszkaniu na chełmie jak musisz dojechac do pracy za obowdnicę ... wbrew pozorom ten problem nie dotyczy tylko mieszkancow tych dzielnic ale calego trojmiasta ... kurficy mozna dostac chcac wjechac czy wyjechac z gdanska... jak sie korkuje to stoi wszystko ...

        • 0 3

        • Nie kłam

          bo problem korków jest spowodowany tym że mieszka się na Górnym Tarasie a pracuje na dole w mieście, we Wrzesczu, OLiwie, N.Porcie w Gdańsku. Na obrzeżach i za obwodnicą pracuje tylko niewielka część ok. 10% zatrudnionych, zaś mieszka ok. 30% i to jest problem te poruszające się co dzień w obie strony 20% mieszkańćów miasta.
          Naprawdę z długofalowego wyliczania wychodzi taniej, kupno mieszkania w centrum (o ile ma sie tam trwała i dobrą pracę) niż kupno mieszkania na Górnym Tarasie za 1/3 ceny ale doliczyć trzeba 2-3 godziny dziennie zmarnowanego czasu, koszt zakupu samochodu/ów, paliwa itd.

          • 1 0

    • chyba Galerii Chełm.. :-)

      • 1 1

    • Napisz jeszcze, co za służba/firma ma takiego sumiennego pracownika (1)

      Jakie to awarie sobie odpuszczasz?

      • 1 2

      • nie ma znaczenia

        skoro w tym samym czasie zrobię, dwie, trzy usterki w innym miejscu a mam prowizję od naprawy.Nikt od nas popołudniami nie robi wypadu w tamte rejony.

        • 1 0

  • Po co Gdańsku ulice, ważne, że stadion będzie!! Dlaczego wydając deweloperowi pozwolenie na budowę nie zmuszać go do budowy drogi??

    W porównaniu do ilości prowadzonych inwestycji w zakresie rozbudowy i modernizacji dróg w Warszawie w Gdańsku nie dzieje się nic!! Warszawa jest praktycznie cała rozkopana a u nas buduje się jedynie nowe bloki i stadion, żenujące!!

    • 27 1

  • Panie Piskorski odpowiedziałby Pan normalnie na pytanie a nie mydlił oczy. Chyba, że nic dobrego i konkretnego nie może Pan powiedzieć. W takim przypadku powinien się Pan po prostu zamknąć.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane