• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drożej w Poznaniu, taniej w Warszawie. Ile płacimy za parkowanie?

szym
16 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ile płacimy za parkowanie w wybranych miastach w Polsce? Gdańsk jest drogi, ale nie najdroższy. Ile płacimy za parkowanie w wybranych miastach w Polsce? Gdańsk jest drogi, ale nie najdroższy.

Drożej niż w Gdańsku za godzinę parkowania w centrum miasta zapłacimy w Poznaniu, Wrocławiu czy Krakowie. Jednocześnie roczne abonamenty dla gdańszczan, którzy zostawiają auta w strefie płatnego parkowania, należą do najtańszych w kraju. Analitycy Picodi.com sprawdzili, ile kosztuje parkowanie samochodu w 48 stolicach i dużych miastach świata oraz jakie są ulgi dla mieszkańców stref.



Opłaty za parkowanie w centrum Gdańska, Gdyni i Sopotu:

Autorzy raportu wyliczają, że za jedną godzinę parkowania najwięcej trzeba zapłacić we Wrocławiu i Poznaniu - 7 zł w ścisłym centrum miasta. Drugim najdroższym miastem jest Kraków, gdzie parkowanie na Starym Mieście kosztuje 6 zł.

Z kolei za abonament mieszkańca najwięcej muszą zapłacić mieszkańcy stolicy - 600 zł rocznie. Na drugim miejscu uplasował się Gorzów Wielkopolski - 400 zł, a na trzecim miejscu: Bydgoszcz, Poznań, Szczecin i Toruń - po 360 zł. Najtańszy roczny abonament dostępny jest w Kielcach (30 zł).

Stosunek wielkości stref płatnego parkowania względem powierzchni miasta w Polsce jest relatywnie niewielki: w Warszawie jest to 8,4 proc., w Krakowie - 5,9 proc., we Wrocławiu - 5,3 proc.

W Gdańsku cena parkowania w porównaniu z innymi miastami wojewódzkimi jest dość wysoka: do 5,5 zł za godzinę w ścisłym centrum (tyle też wynosi pierwsza godzina parkowania w Śródmiejskiej Strefie Parkowania w Gdyni). Za to abonament mieszkańca strefy, umożliwiający nielimitowane parkowanie w swojej podstrefie za 120 zł rocznie, jest jednym z najtańszych w kraju.

Czytaj więcej: Ile kosztuje parkowanie w Gdyni?

To jednak nie wszystko. Analitycy sprawdzili bowiem, po jaką kwotę trzeba będzie sięgnąć do kieszeni, wyjeżdżając autem za granicę.

Za granicą najdrożej w Londynie



Spośród uwzględnionych w badaniu miast najdroższa jest stolica Wielkiej Brytanii. Cena jednej godziny postoju w Londynie sięga nawet 9,9 euro. W Amsterdamie za godzinę postoju w ścisłym centrum płaci się 7,5 euro, a w stolicy Norwegii, Oslo - 7,5 euro.

Przeanalizowano, ile kosztuje parkowanie w innych krajach. Przeanalizowano, ile kosztuje parkowanie w innych krajach.
Stawka godzinowa może różnić się w zależności od popytu na miejsca parkingowe w danym miejscu. Zazwyczaj im dalej od centrum, tym stawka jest niższa.

Gdzie parkować w Gdańsku, Gdyni i Sopocie?



Najtańszym miastem w rankingu jest stolica Armenii, Erywań, gdzie godzina postoju w strefie płatnego parkowania została wyceniona na zaledwie 0,18 euro.

Pełny raport oraz metodologię badania można znaleźć tutaj.
szym

Opinie (291) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Pisarze z lubością porównują nas jeżeli chodzi o daniny z rozwiniętymi krajami, a może tak nas porównać do podobnie rozwiniętego kraju? Skoro niektórzy twierdzą że u nas jest jak na Białorusi to ceny powinny być porównywane do tego kraju.

    • 10 4

    • Dokładnie. Proszę porównać ceny do Ukrainy, Rumuni czy Gruzji.

      • 4 4

  • (1)

    jeszcze jedna sprawa : płatne godziny. W tej kategorii prowadzi chyba Sopot.

    • 3 2

    • Może i prowadzi ale Soboty i Niedziele ma bezplatnie ,wiadomo bo nie mają 100 tys mieszkańcow tak dawno by sie w te dni placiło.

      • 2 0

  • drogie parkowanie to nie jest rozwiązanie (25)

    Jeżeli włodarze życzą sobie, żeby w poszczególne rejony miasta nie przyjeżdżano samochodami, to dana strefa powinna być po prostu wyłączona z ruchu i objęta zakazem wjazdu. Drogie parkowanie nie prowadzi bowiem do tego, że w poszczególne strefy nie przyjeżdża się samochodami, a do tego że w strefy te będą przyjeżdżać w większości ludzie zamożni, zaś biedniejsi będą te rejony omijać z uwagi na utrudniony dostęp. Krótko mówiąc - centrum dla bogatych a reszta precz.

    • 73 21

    • Gdynia ma koszmarnie drogie parkowanie. w tej chwili na Świętojąńskiej jest ponad 40 lokali do wynajęcia (12)

      tak kończą się lewackie pomysły

      • 25 12

      • (6)

        Myślę, że gdyby Świętojańska była cały dzień zastawiona samochodami (bo ktoś na przykład lubi trzymać trzy polonezy po oknem) to lokalne by prosperowały.

        • 12 17

        • Nie musi być zastawiona. Wystarczyło zostawić tak jak było (3)

          • 17 9

          • było tak że mieszkańcy zajmuja miejsca parkingowe przed budynkiem (1)

            bo nie chce im się wjeżdżać na swoje podwórka - skoro mieli za darmo!

            • 11 8

            • dlatego Świętojańska była kiedyś jedną z najdroższych ulic w Polsce?

              • 4 2

          • czyli zastawioną :)

            • 0 2

        • Nie musi być nic zastawione,wystarczy obniżyć cene adekwatnie do zarobkow np 2,5 zł na godzine i pierwszą godzinę parkowania gratis.Nie musi tez być platne już od osmej tylko od dziewiątej i nie do 20 tej tylko do 18 ,bo rano i wieczorem miejsc jest w bród.Niestety to w Gdyni awykonalne bo trzeba na kimś zarobić

          • 10 2

        • Zrobić deptak i po problemie....

          • 0 1

      • (3)

        Handel ze Świętojańskiej nie wyniósł się dlatego że podniesiono opłaty za parkowanie i wprowadzono ruch jednokierunkowy a dlatego że w pobliżu powstał moloch w postaci CH Riviera. Gdy był tam tylko hipermarket Geant ulica funkcjonowała całkiem nieźle.

        • 7 6

        • (2)

          Wolę ten moloch ze względu na pogode w Polsce .Siedem miesięcy plucha ,deszcz ,śnieg i ziąb a tak przyjeżdżam sobie do tego molochu parkuję bezplatnie samochodzik ,zdejmuję zimowe ciuchy i windką jadę na krótkim rękawku robić zakupki.Nie wyobrażam sobie teraz wchodzić od sklepu do sklepu na świętojańskiej lub podobnej z ziąbu do cieplego w grubych ciuchach ,przepocony a jeszcze weż ciągle sie rozbieraj i przymierzaj,szkoda gadać.Moim zdaniem te tak niby zle molochy powinni budować jeszcze większe z kinami,kręgielniami,lodowiskami i wszystkim co potrzebne żeby milo spędzić czas.Taki mamy u nas niestety klimat że powinny powstawać miasta pod dachem z tem.18-22 stopni.

          • 8 4

          • Osobiście też nic nie mam do tego typu galeii handlowych, ale uważam usytuowanie w tak bliskiej odległości od centrum za mocno niefortunne.

            • 0 3

          • Cała Świętojańska powinna być zadaszona na wysokości I piętra i wyłączona z ruchu samochodowego. Powstałby w ten sposób długi pasaż handlowy.

            • 1 0

      • Zapraszam na Nowy Świat w Warszawie

        Tam przejeżdża tylko komunikacja miejska, zero innych aut, zero parkowania wzdłuż ulicy, lokale tam bynajmniej nie upadają.

        • 1 2

    • Zamiast "ludzie zamożni" nalezy wpisać "turyści" (oraz dla bogatych -> dla turystów ) a poza tym racja.

      • 8 5

    • I bardzo dobrze. (9)

      Ludzie zamożni mają nowe samochody które nie kopcą i nie zostawiają plam oleju na chodnikach.

      • 6 14

      • Sprawdź sobie kto najczęściej parkuje na chodnikach, po trawnikach, itp. (5)

        Nie są to przypadkiem suvy, audi i inne bmw w 'lyzyngu' tych, którzy chcą uchodzić za majętnych i takich którym nikt nie podskoczy?

        • 16 4

        • Po prostu nowe drogie auto rzuca się w oczy na tle reszty gruzów. (3)

          Statystyka mówi jasno że najwięcej wykroczeń popełniają właściciele samochodów 12+

          • 3 6

          • (2)

            Bo jest ich najwięcej w całej masie pojazdów.

            • 5 3

            • Oczywista oczywistość (1)

              Ale biedaki widzą tylko nowe Audi i BMW na trawnikach

              • 3 1

              • Zawsze trzeba sobie wmówić że to "ci inni".

                • 0 0

        • Co zazdrościsz,poświęć te dwa tysiące miesięcznie i weż sobie też lyzyng .Zapomnialem ,ty tle pewnie zarabiasz ,dlatego to twoje nigdy niespełnione marzenie,pojeżdzić nowiutkim pachnącym samochodem z salonu.Ty niepojeżdzisz pewnie nawet 12 letnim wypierdzianym przez Niemca albo Frncuza.

          • 4 1

      • w dobrze zarządzanych miastach ludzie zamożni chodzą pieszo, jeżdżą rowerami i korzystają z komunikacji miejskiej (2)

        i naziemnej lub podziemnej komunikacji szynowej. W źle zarządzanych miastach ludzie biedni dojeżdżają do pracy samochodami prywatnymi lub gniotą się w prywatnych busikach.

        • 6 5

        • Chociaż coś mam wspólnego z tymi zamożnymi.

          • 3 0

        • Byłeś kiedyś w Monaco? Z pewnością nie. Ale ja byłem i nie widziałem tam tylu cyklogłupków jak w Trójmieście

          Tam bogaci ludzie jeżdzą Bentleyami, Lambo, Porszawkami...

          • 2 0

    • nie pisz o strefach wyłączanych z ruchu (w domyśle: samochodów)

      pisz o kolejnych ulicach i placach uwalnianych od jeżdżących i parkujących samochodów. Na takich ulicach ruch ludzi, pieszych, rowerzystów i użytkowników UTO z reguły się zwiększa: ulica Stągiewna w Gdańsku i Chmielna w Warszawie są tego dobrymi przykładami.

      • 4 6

  • To jeszcze poprosze o zestawienie - zarobki w innych krajach vs opłaty parkingowe

    Bo tak , jest to tylko dziennikarska manipulacja niskich lotów panie redaktorze

    • 15 3

  • W takim Oslo czy za granicą to jak płacisz (3)

    To przynajmniej wiesz, że to idzie na drogi czy infrastrukturę, która służy wszystkim! Są tunele, ścieżki rowerowe, przejścia podziemne, przejścia naziemne, autostrady i skrzyżowania bezkolizyjne. A w Gdańsku? W Gdańsku mamy rydwany i mnóstwo zbędnych pierdół i inwestycje- przejście naziemne nad podziemnym. W takiej sytuacji każdy grosz boli jak się go trwoni

    • 15 3

    • (1)

      Dlaczego uważasz że przejście naziemne nad podziemnym jest zbędne? Myślę, że jakbyś zapytał osoby korzystające z tego przejścia to dowiedziałbym się, że zbędne do są parkingi, obwodnica i jej poszerzanie. Jeśli jeszcze nie dotarło to podpowiadam: jesteś ograniczony.

      • 2 8

      • Jak się kończą argumenty to zaczynają się wyzwiska.

        • 5 1

    • O wiatach

      Przystankowych Pan zapomnial

      • 4 0

  • A ile z tych miast na parkingi na obrzeżach i wydajną komunikację ? Bo Gdańsk nie ma i stąd problem.

    • 9 1

  • Ciekawe dlaczego nie napisali o Gdyni ..ciekawe. (1)

    Kucyk do dymisji za to powinieneś polecieć..
    Miasto z najdroższym parkowaniem w Polsce. Nawet w Warszawie nie jest tak drogo!

    • 23 0

    • POczekaj, Rafał skończy z kolejnym Campusem to się weźmie za stawki opłat parkingowych

      Albowiem są one od 3 lat nie podwyższane a od nowego roku mogą wynosić 4.50 zł za godz w SPP i 13.40 w Śródmiejskiej....
      Tą też Rafał zrobi, to tylko kwestia Czasu!
      W 2022 r płatna będzie Cała Praga a rok później nawet i Saska Kępa!

      • 1 0

  • Wykes

    Brakuje zestawienia kosztów parkowania do zarobków mieszkańców poszczególnych panstw

    • 8 3

  • Ceny europejskie, a zarobki wschodnie

    To jest bardzo ciekawe, że abonament mieszkańca w Warszawie czy Gdańsku jest droższy niż w Wiedniu, Berlinie czy Brukseli (!) mimo, iż zarabia się tam 4-6 razy więcej, a oba miasta mają ogromną sieć linii metra. :) Nie wspominając o cenie parkowania za godzinę - w Gdańsku 1-1.5 Euro, czyli praktycznie tyle co... znowu w Wiedniu, Brukseli czy Madrycie. :)

    • 18 1

  • (2)

    Aby rozwiązać problem należy wyłączyć Śródmieście, Wrzeszcz czy Oliwę z ruchu kołowego. Dopuścić jedynie wjazd straży pożarnej ewentualnie karetki. Niech jeżdżą tramwaje, riksze i rowery kargo. Autobusy i samochody niech jadą przez obwodnicę. W ten sposób zrobi się więcej miejsca, będzie czyste powietrze i będzie mniej hałasu.

    • 2 10

    • Może od razu wróć na swoją wieś?

      • 2 2

    • ironia szyta grubymi nićmi

      Warto jednak zauważyć, że wymiana taboru SKM, poprawa komfortu i bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów chcących dotrzeć do stacji SKM i PKM oraz zwiększenie częstotliwości połączeń skm i pkm po jej elektryfikacji to dobry kierunek rozwoju systemu komunikacyjnego naszej metropolii

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane