• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drożeją bilety na pociągi dalekobieżne

Szymon Zięba
9 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (177)
Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy. Po podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej więcej zapłacimy również za transport międzymiastowy.

Od 11 stycznia podrożeją bilety jednorazowe na dalekobieżne pociągi PKP Intercity. Planowane podwyżki - w zależności od kategorii pociągów - wyniosą od 11,8 proc. do 17,8 proc. Dziś - w najtańszej opcji - za podróż pendolino z Gdańska do Warszawy zapłacić trzeba ok. 49 zł.



Przekonują cię argumenty za wzrostem cen biletów?

Po zapowiedzianych podwyżkach cen biletów w ramach systemu Fala, pasażerów czekają, i to już za kilka dni, podwyżki na kolei. Przedstawiciele PKP Intercity poinformowali o aktualizacji cennika biletów w związku z "dostosowaniem do sytuacji na rynku".

Kolejarze wymieniają rosnące koszty działalności, związane z wyższymi cenami energii elektrycznej, ale też dopasowanie stawek, jakie mają płacić podróżni, do cen konkurencji.

- Zmieniony cennik zacznie obowiązywać od 11 stycznia 2023 r. Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na wzrost całkowitych kosztów świadczenia usług przez PKP Intercity w 2023 r. jest znacząca zmiana cen energii elektrycznej, która stanowi największy koszt spółki. W porównaniu do stycznia 2022 r. cena energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii wzrosła aż o 62,18 proc. Przełoży się to bezpośrednio na znaczący wzrost prognozowanych na 2023 r. opłat za energię czynną, będącą częścią opłat za energię elektryczną trakcyjną, a co jest tego konsekwencją - na wzrost kosztów usług świadczonych przez PKP Intercity - podkreślają kolejarze.

Rozkłady jazdy pociągów PKP



Na wyższe koszty funkcjonowania przewoźnika wpływa także inflacja oraz rekordowe stopy procentowe.

- Obecna aktualizacja to zaledwie druga systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Najnowsze prognozy spółki wskazują, że koszt operacyjny w przeliczeniu na pasażera może przekroczyć 40 proc. Należy podkreślić gwałtowny wzrost kosztów energii trakcyjnej, w związku z obserwowaną sytuacją rynkową, który może przekroczyć 100 proc. w skali roku, w konsekwencji modyfikując strukturę kosztów spółki, zwiększając wagę kosztów energii trakcyjnej - dowiadujemy się w PKP Intercity.
Jak więc zmienią się ceny biletów? W tym miejscu należy zaznaczyć, że koszt przejazdu na tej samej trasie może być różny, w zależności m.in. od tego, czy bilet kupiony był z wyprzedzeniem, został objęty ceną promocyjną i w końcu - zależy od rodzaju pociągu, jaki wybrał podróżny.

Z tego powodu przewoźnik podaje uśredniony wzrost procentowy cen bazowych dla poszczególnych kategorii pociągów.

Ceny wzrosną o:

  • 17,8 proc. dla pociągów kategorii EIP (pendolino);
  • 17,4 proc. dla kategorii EIC;
  • 11,8 proc. dla kategorii TLK/IC.

Cenę przejazdu można obniżyć, korzystając z ofert promocyjnych funkcjonujących u przewoźnika.

Opinie (177) 10 zablokowanych

  • Akurat Fala to nie przykład podwyżek lecz głupoty urzędniczej

    • 7 1

  • Zaczynacie rozumieć o co chodzi? Jeszcze nie, to dalej podsycajcie konflikt na wschodzie i przyzwalajcie na sankcje

    Tu nie ma co zionąć nienawiścią tylko trzeba pogodzić się z faktem iż leżymy na tym samym kontynencie i współpraca jest nam wszystkim potrzebna. Wszystko będzie drożało, kolej to nie tylko przewóz pasażerów ale i towarów - fracht lotniczy zdrożeje, morski i kolejowy a więc towary pójdą do góry. Zauważcie, wszystko systematycznie idzie do góry, nie od razu abyście się nie wkurzali za bardzo.

    • 3 3

  • Ceny biletów muszą być wyższe żeby opoźnienia pociąów były niższe

    Za to benzyna jest najtańsza w Europie dla dobra Polków aby z pociągów przesiedli się na samochody
    i pomogli tworzyć Super Orlen w imię chwały Daniela

    • 8 0

  • Ciekaw jestem,który bank wprowadzi jako pierwszy kredyty na zakup biletu na przejazd pociągiem?Przy cenach obowiązujących od 11 stycznia przejazd 4 osób z Gdyni do Warszawy trudno będzie opłacić z bieżących dochodów.

    • 9 0

  • Gratulacje dla rządu za podwyżki. Podziękujemy przy Urnach Wyborczych (2)

    • 9 2

    • Zawsze tak straszycie

      A i tak wygrywają te same gęby. W Polsce do rządzenia idą ludzie, którzy chcą się napchać po sam korek i ustawić potem rodzinę i ziomków. I wszystkie partie, które wg. sondaży mają szanse na stołki, składają się w większości z takich osób. No może poza wariatami z konfederacji, ale to takie nasze red-necki.

      • 3 0

    • nic się nie zmieni, jest jakiś system wygrywania wyborów - jakoś cwanie to robią, że nie idzie tego wyłapać (bo nie sądzę abyśmy byli narodem aż tak głupim)

      • 0 0

  • Podwyżki za co? Za wiecznie spóźniające się pociągi? Po to by dymali nas jak Orlen z cenami paliwa?

    • 6 0

  • W niemieckich kolejach mimo kryzysu bilety sa nadal bardzo tanie w porównaniu do cen w naszych kolejach !!!!!!!

    • 4 0

  • Ciekawe czy PKP płaci za gaz? (1)

    • 5 0

    • oni za wszystko płacą, jak trzeba uzasadnić podwyżki

      • 0 0

  • Wysokomarżowe spółki skarbu państwa

    Jedna spółka skarbu państwa sprzedaje - na wysokiej marży - energię innej spółce skarbu państwa, a ta w konsekwencji wysokich "kosztów" podnosi ceny biletów dla swoich "fundatorów" = obywateli płacących podatek dochodowy.

    Czyli dostajemy po d dwa razy. Najpierw płacąc podatki od dochodów, z których to są kupowane przez państwo udziały w tych spółkach. I później korzystając z usług tych spółek, których to jesteśmy poniekąd współwłaścicielem.

    • 6 0

  • I co pisowskie trole na tą podwyżkę (1)

    Krytykują tylko podwyżki w samorządach , te rządowe są dla nich oki

    • 9 0

    • oni są selektywnie odporni

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane