• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1303)
Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżka cen biletów w związku z uruchomieniem Fali:

Podwyżka jest zaskakująca, bo ani na etapie prac nad systemem, ani w ostatnich tygodniach o podniesieniu cen biletów nie było mowy. Zwłaszcza że ostatnia podwyżka miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu.

System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.

Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.

Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście. Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.

Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy. Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.

Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.

Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu. Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.

- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy. Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy.

Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?



Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.

- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska. Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.

Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.

- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.


System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Wie ktoś, co będzie z łączonymi biletami metropolitarnymi (np. Gdańsk-Sopot)? Zlikwidują?

    • 27 0

    • no właśnie nic nie wiadomo, CHORE!!!!!

      • 6 0

  • Jak liczyć przystanki ? (1)

    No fajnie , że jest rozwój i tak dalej ... ale jak liczyć przystanki , czy liczyć też te na żądanie ? .. Czy musze sie skupiać i liczyć w głowie przed skasowaniem biletu czy mam się posiłkować jakąś aplikacja w telefonie , a co z płatnościami w telefonie ?

    • 39 1

    • doktorat bedzie mozna z tego napisac
      opere baltycka beda liczyc dwa razy, za ladne spiewanie nazwy przystanku... przeciez komunikacja w Gdansku to Cyrk!

      • 15 0

  • Audyt dla komunikacji miejskiej w Trójmieście.

    Błagam, niech ktoś pomoże specjalistom od komunikacji w Trójmieście!

    Dobry audyt i nam wszystkim będzie się lepiej żyło.

    • 49 0

  • (1)

    Czego innego się spodziewać po kopertowym mieście? Za badania rynkowe i statystyki (za co będzie odpowiedzialna Fala) się płaci zewnętrznym firmom, a wy chcecie wszystko za darmo i obciążacie kosztami pasażerów. Wyobrażacie sobie kilkumetrową kolejkę ludzi przed autobusem, którzy czekają na odbicie biletu?

    • 51 0

    • no wlasnie

      • 10 0

  • (1)

    Aktualnej bilet w Gdyni 5zl na pospieszne, zwykle i nocne na 75 minut. I po nowemu bilet za 4,80 za 1-4 przystanków. Żart. Kurs popularnymi R, S , 27 to przeważnie ponad 11 przystanków czyli 6zl. A to mało w tych 5zl mogłem się dowolnej przesiadać przez 75 tutaj nie mam możliwości się przesiasc. Więc mając np 3 przesiadki już nie zapłacę 5zl ale najmniej 18zl biorąc pod uwagę 3 przesiadki ponad 11 przystanków.

    • 41 0

    • to jest system mający zaorać komunikację miejską w optyce lewactwa ludzie mają żyć w gettach i poruszać się w promieniu kilometra od domu po co komunikacja wioząca kogoś np 20 km od domu?Po co są stawiane te paczkomaty na każdym kroku jak sądzisz?To powolne zaganianie was do klatki

      • 15 0

  • Miasta toną w długach betonoza patodeweloperka

    i zabieranie parków pod biurowce.To polityka w pigułce naszych wspaniałych urzędników .Samorzady się nie sprawdziły i warto by było pomyśleć nad zlikwidowaniem tego chorego systemu.Kolesiostwo,łapowkarstwo,dbanie o interesy deweloperów,zajmowanie się polityka zamiast sprawami mieszkańców.

    • 47 1

  • (1)

    To ja już dziękuję jak tak ma wyglądać wspólna taryfa. Wolę żeby zostało jak było. Chętnie kupię papierek u kierowcy z powrotem. Żałuję że narzekałem.

    • 39 0

    • ototo zawsze człowiek myśli że coś sie zmieni na lepsze

      jakby sie wczoraj urodził

      • 10 0

  • Wy musicie pojechać do Krakowa na szkolenie i transfer wiedzy z komunikacji i inwestycji w komunikacje i nowoczesny tabor.

    Kraków ma obecnie najnowocześniejsza i najlepiej rozwinięte komunikacje tramwaje i autobusy. I dalej miasto inwestuje i buduje nowe drogi i trasy dla szybkiego tramwaju.
    Teraz są właśnie konsultacje społeczne w sprawie metra w Krakowie i planowanej trasy oraz przystanków. Jako pierwsze miasto w Polsce Kraków przeprowadza kompleksowe badania ruchu w mieście i spalin z aut. Oraz strefę czystego powietrza. Eliminując z miasta stare graty.
    Trójmiasto jest bardzo fajne do życia i ładne. Ale komunikacje i tabor macie fatalny SKM.

    • 31 3

  • 5 przystanków to tramwajem ledwo ulicę przejadę :D Proponuję zmniejszyć ilość przystanków co 200m to może będzie to miało sens XD Już w ogóle nie opłaci się jeździć komunikacją....

    • 42 0

  • W tłoku

    Ciekawe jak pasażer ma odbijać kartę w zatłoczonym pojeździe? Widać, że barany nie korzystają z komunikacji. Ci conie będą mieli biletu miesięcznego mają jeszcze gorzej. Liczenie przystanków to jakaś paranoja.

    • 62 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane