- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (516 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (197 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (87 opinii)
- 4 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (151 opinii)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (97 opinii)
- 6 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (72 opinie)
Droższe bilety na komunikację w systemie Fala
Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.
System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.
Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.
Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.
- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?
Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.
- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.
Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.
- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.
System biletowy Fala na Pomorzu
Miejsca
Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-05 16:42
(1)
Wie ktoś, co będzie z łączonymi biletami metropolitarnymi (np. Gdańsk-Sopot)? Zlikwidują?
- 27 0
-
2023-01-05 17:58
no właśnie nic nie wiadomo, CHORE!!!!!
- 6 0
-
2023-01-05 16:42
Jak liczyć przystanki ? (1)
No fajnie , że jest rozwój i tak dalej ... ale jak liczyć przystanki , czy liczyć też te na żądanie ? .. Czy musze sie skupiać i liczyć w głowie przed skasowaniem biletu czy mam się posiłkować jakąś aplikacja w telefonie , a co z płatnościami w telefonie ?
- 39 1
-
2023-01-05 16:48
doktorat bedzie mozna z tego napisac
opere baltycka beda liczyc dwa razy, za ladne spiewanie nazwy przystanku... przeciez komunikacja w Gdansku to Cyrk!- 15 0
-
2023-01-05 16:42
Audyt dla komunikacji miejskiej w Trójmieście.
Błagam, niech ktoś pomoże specjalistom od komunikacji w Trójmieście!
Dobry audyt i nam wszystkim będzie się lepiej żyło.- 49 0
-
2023-01-05 16:45
(1)
Czego innego się spodziewać po kopertowym mieście? Za badania rynkowe i statystyki (za co będzie odpowiedzialna Fala) się płaci zewnętrznym firmom, a wy chcecie wszystko za darmo i obciążacie kosztami pasażerów. Wyobrażacie sobie kilkumetrową kolejkę ludzi przed autobusem, którzy czekają na odbicie biletu?
- 51 0
-
2023-01-05 16:51
no wlasnie
- 10 0
-
2023-01-05 16:46
(1)
Aktualnej bilet w Gdyni 5zl na pospieszne, zwykle i nocne na 75 minut. I po nowemu bilet za 4,80 za 1-4 przystanków. Żart. Kurs popularnymi R, S , 27 to przeważnie ponad 11 przystanków czyli 6zl. A to mało w tych 5zl mogłem się dowolnej przesiadać przez 75 tutaj nie mam możliwości się przesiasc. Więc mając np 3 przesiadki już nie zapłacę 5zl ale najmniej 18zl biorąc pod uwagę 3 przesiadki ponad 11 przystanków.
- 41 0
-
2023-01-05 16:55
to jest system mający zaorać komunikację miejską w optyce lewactwa ludzie mają żyć w gettach i poruszać się w promieniu kilometra od domu po co komunikacja wioząca kogoś np 20 km od domu?Po co są stawiane te paczkomaty na każdym kroku jak sądzisz?To powolne zaganianie was do klatki
- 15 0
-
2023-01-05 16:46
Miasta toną w długach betonoza patodeweloperka
i zabieranie parków pod biurowce.To polityka w pigułce naszych wspaniałych urzędników .Samorzady się nie sprawdziły i warto by było pomyśleć nad zlikwidowaniem tego chorego systemu.Kolesiostwo,łapowkarstwo,dbanie o interesy deweloperów,zajmowanie się polityka zamiast sprawami mieszkańców.
- 47 1
-
2023-01-05 16:46
(1)
To ja już dziękuję jak tak ma wyglądać wspólna taryfa. Wolę żeby zostało jak było. Chętnie kupię papierek u kierowcy z powrotem. Żałuję że narzekałem.
- 39 0
-
2023-01-05 16:59
ototo zawsze człowiek myśli że coś sie zmieni na lepsze
jakby sie wczoraj urodził
- 10 0
-
2023-01-05 16:47
Wy musicie pojechać do Krakowa na szkolenie i transfer wiedzy z komunikacji i inwestycji w komunikacje i nowoczesny tabor.
Kraków ma obecnie najnowocześniejsza i najlepiej rozwinięte komunikacje tramwaje i autobusy. I dalej miasto inwestuje i buduje nowe drogi i trasy dla szybkiego tramwaju.
Teraz są właśnie konsultacje społeczne w sprawie metra w Krakowie i planowanej trasy oraz przystanków. Jako pierwsze miasto w Polsce Kraków przeprowadza kompleksowe badania ruchu w mieście i spalin z aut. Oraz strefę czystego powietrza. Eliminując z miasta stare graty.
Trójmiasto jest bardzo fajne do życia i ładne. Ale komunikacje i tabor macie fatalny SKM.- 31 3
-
2023-01-05 16:48
5 przystanków to tramwajem ledwo ulicę przejadę :D Proponuję zmniejszyć ilość przystanków co 200m to może będzie to miało sens XD Już w ogóle nie opłaci się jeździć komunikacją....
- 42 0
-
2023-01-05 16:49
W tłoku
Ciekawe jak pasażer ma odbijać kartę w zatłoczonym pojeździe? Widać, że barany nie korzystają z komunikacji. Ci conie będą mieli biletu miesięcznego mają jeszcze gorzej. Liczenie przystanków to jakaś paranoja.
- 62 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.