• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1303)
Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżka cen biletów w związku z uruchomieniem Fali:

Podwyżka jest zaskakująca, bo ani na etapie prac nad systemem, ani w ostatnich tygodniach o podniesieniu cen biletów nie było mowy. Zwłaszcza że ostatnia podwyżka miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu.

System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.

Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.

Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście. Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.

Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy. Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.

Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.

Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu. Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.

- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy. Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy.

Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?



Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.

- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska. Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.

Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.

- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.


System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych

  • To jest:

    System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej

    • 0 14

  • Bilety jednorazowe (1)

    He, he... fajnie. Ktoś, kto wymyślił ten system, chyba był na fali. Dotychczas kupując bilet jednorazowy wiedziałem, że wsiadając do autobusu z takim biletem przejadę z punktu A do punktu B. Teraz jeszcze przed zakupem biletu dodatkowo będę musiał policzyć przystanki i dopiero później kupić stosowny bilet.
    Tak właściwie to jest zaleta takiego rozwiązania. Będzie można nauczyć się na pamięć topologii sieci komunikacyjnej:-)
    Intencja takiego rozwiązania jest niby zrozumiała - jedziesz dalej, więcej płacisz. Ale wdrożenie tego pomysłu to już jazda po bandzie. Już sobie wyobrażam te pytania do kierowców sprzedających bilety - panie, a żeby tam dojechać, to muszę kupić bilet na 5 przystanków, czy raczej ten na 6 :-)

    • 35 0

    • To już prościej byłoby wyposażyć autobusy w bileterki takie jak w PKS.Kierowca sprzedawał by bilety np z Wileńskiej do Dworca Gl.Czas jazdy byłby identyczny jak przy tym nieszczęsnym odbijaniu kart przy wejściu i wyjściu z autobusu.

      • 3 0

  • Apel do urzędników gdańskich (1)

    Mniej bierzcie...
    Bilety zależne od ilości przystanków?

    Naprawdę! Przedawkowaliscie!

    • 34 0

    • Urzędnicy miejscy nie mają zamiaru słuchać mieszkańców.

      • 6 0

  • Władze miasta daja kolejny sygnał bedziemy was okradac na maksa a wy POkemony i tak ponownie na nas zagłosujecie!! (1)

    Bezmózgowcom wystarczy nienawisc do Pisu i nic wiecej nie trzeba mozna ich okradac na maksa

    • 18 0

    • To fakt- widać że strzyża nas

      I to im idzie całkiem, całkiem!
      Na jeszcze są tacy, którzy to chwalą!

      • 6 0

  • Co to ma byc? (2)

    Czytam te taryfy i się zastanawiam o co biega? totalnie niezrozumiałe co np gry się przesiadam czy mam liczone 2 przejazdy? 75 min na 5 przystanków ale też na 20? Walidowanie biletu miesięcznego?! Mam wrażenie że to nie nowoczesny system a cofnięcie się do kasownika.

    • 22 1

    • (1)

      Każda przesiadka to osobny przejazd.Czyli za pięć przystanków tramwajem 4.80+6 zł za 12 autobusem .Razem 10.80,gdy dzisiaj ten przejazd dzięki biletowi 75 min kosztuje 4.80.Podwyzka o ponad100%

      • 12 0

      • to kup hybrydę i wyjdzie ci taniej i masz 75 minut, ja tak raczej będę robił bo mało jeżdżę max 12 dni w miesiącu

        • 0 3

  • Może ktoś sprawdzi

    Jacy ludzie są zatrudnieni w firmach miejskich, że niby doradcy -typu Tusk, canowiecki i inne "tuzy" ekonomi i zarzadzania

    • 13 3

  • Mam liczyć przystanki!?

    • 18 0

  • System transportu zbiorowego w aglomeracji trójmiejskiej sięga dna. Bez względu na wszystko lepiej się tu poruszać samochodem (chrzanić klimat), sprawniejsze osoby - rowerem, na bliższych odległościach pieszo, a nawet taksówką.

    • 22 0

  • Ależ mnie...

    Zachęcili. Już rzucam auto i przesiadam się do komunikacji miejskiej. Pragnę być d*mana na każdym kroku. Chrzanią na okrągło na PiS a robią to samo...

    • 22 0

  • Nieprawdopodobne.....

    Dopiero co witaliśmy Nowy Rok, a już znamy zwycięzcę w kategorii "absurd roku 2023".

    • 43 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane