- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (256 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Droższe bilety na komunikację w systemie Fala
Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.
System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.
Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.
Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.
- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?
Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.
- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.
Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.
- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.
System biletowy Fala na Pomorzu
Miejsca
Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-05 22:51
Skandal z tym systemem!!! Na taczkach ich wywieźć...
- 33 0
-
2023-01-05 22:56
Wolę autem
Od 2 lat jeżdżę tramwajem 50 min do pracy, ścisk ogromny na siedlcach, czasem nawet nie da sie wsiąść i jeszcze mam odbijać fale i płacić więcej!wracam do auta! Wolę płacić więcej za przejazd sama w aucie niż nabijać kasę ztm i fali za przejazd śmierdzącym tramwajem w ścisku, dramat!!!
- 36 0
-
2023-01-05 22:59
Seniorzy zapewne cieszą się najbardziej...
Skorzystaj z systemu Fala poprzez smartfona, zakładając aplikację, do której potrzebujesz konta e-mail lub portalu społecznościowego. Jeśli nie chcesz dokonać całej wieloetapowej procedury zakupu jednego biletu przez smartfon, to zrób to przez internet. Starsi ludzie, którzy dotychczas korzystali z telefonów tylko po to, żeby zadzwonić do wnuczki z pewnością sobie poradzą. ;) oczywiście mogą kupić bilet w formie papierowej i droższy, uprzednio dokładnie przeliczając liczbę przystanków do przejechania. Ale dalsza część przeprawy będzie wyglądała następująco:
Potem wsiądź do zatłoczonego autobusu w godzinach szczytu i przepchaj się do walidatora. Jak autobus akurat ruszy, to licz na to, że na kimś się zatrzymasz, a jeśli jednak zatrzymasz się z nosem przy cudzych traperach, to dla bezpieczeństwa poleż do następnego przystanku. Trzy przystanki przed wysiadką przeanalizuj odpowiedni moment na przepchanie się w tłoku do walidatora, aby ponownie przyłożyć smartfon/kartę.
Kto to wymyślił i po co? Komu przeszkadzał obecny system? Pomijając fakt, że zważywszy na nasze cudowne wszelakie wynalazki, system będzie szwankował już po dwóch miesiącach, a autobusy i tramwaje będą przepełnione wściekłymi pasażerami, którzy nie zdołają "odbić się" na wadliwym sprzęcie.
Przejazdy komunikacją miejską niedługo będą osiągały rangę wyprawy do Meksyku przez Australię. Jeszcze dwa lata i trzeba będzie skanować twarz, odciski palców i ton głosu, a dodatkową funkcją będzie konieczność złożenia deklaracji wyboru partii rządzącej.- 46 0
-
2023-01-05 23:00
Pomysł lewactwa, co może pójść nie tak? :D (1)
Szykuje się przepiękny bajzel w Trójmieście i to przed wyborami, gratulacje. :)
- 35 6
-
2023-01-06 09:50
Akurat Lewica jest za darmowa komunikacja
To odwieczne rzady prawicowego post-solidarnosciowego ukladu PO-PIS kieruja Gdanskiem, nie ma ani jednego Radnego z Lewicy, dlatego nie mysla o czlowieku, tylko o pomnikach wykletych, placowkach IPN i patodeweloperce
- 3 2
-
2023-01-05 23:10
Bardziej głupiej decyzji już wymyślić nie można
Zamiast zachęcać ludzi do wyboru komunikacji miejskiej w dobie drożyzny, wymyślili sobie nowy system i teraz kolejne podwyżki i tak już drogiej komunikacji. Tragedia dla mieszkańców..
- 32 0
-
2023-01-05 23:11
Jak żyć?!?
Ta "fala" to istne tsunami
- 20 0
-
2023-01-05 23:12
Seniorzy 70 + już Się Cieszą z Fali !!! :) (2)
Czy Można Jeszcze Bardziej Skomplikować Pasażerom Podróż W Komunikacji ! Oczywiście Tylko w Gdañsku!!!
- 29 1
-
2023-01-05 23:39
(1)
70+ jadą za darmo.
- 6 1
-
2023-01-07 17:14
Niby tak
Ale dlaczego mają się nie odbijać skoro miasto chce inwigilować to wszystkich...ja mam miesięczny opłacony z góry ten za 117 i też muszę się odbić choć w praktyce jestem opłacony....nierówne traktowanie obywatela ze względu na wiek ....
- 0 0
-
2023-01-05 23:13
115 , 127 ile to przystanków ze wszystkimi zajazdami? (2)
jedziesz naokoło zamiast prosto i jeszcze za to bulisz. Brawo
- 29 0
-
2023-01-05 23:39
dodadzą kilka przystanków, żeby było drożej.
- 10 0
-
2023-01-06 01:45
No właśnie 115 by wrocil na trasę Suchanino Wrzeszcz i nie byłoby problemu. A z tych wszystkich lawendowych wzgórz puścić im autobus do Wrzeszcza przez Jaśkowa Dolinę
- 4 0
-
2023-01-05 23:28
Lisicki za chwilę kupi kolejne bysy elektryczne za 6mln
Da renomie 30 mln zl i sprzeda zajezdnię robygowi - za wszystko my teraz płacimy
- 22 0
-
2023-01-05 23:34
Jeśli teraz nie wyjdziemy
na ulicę, za chwilę będzie nas na tym padole stać tylko na chodzenie po dziurawych chodnikach. Obudźcie się.
- 29 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.