• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1303)
Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżka cen biletów w związku z uruchomieniem Fali:

Podwyżka jest zaskakująca, bo ani na etapie prac nad systemem, ani w ostatnich tygodniach o podniesieniu cen biletów nie było mowy. Zwłaszcza że ostatnia podwyżka miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu.

System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.

Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.

Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście. Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.

Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy. Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.

Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.

Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu. Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.

- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy. Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy.

Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?



Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.

- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska. Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.

Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.

- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.


System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych

  • Polecam przeczytać książkę TECH Białka :)

    • 5 0

  • sobie dali podwyzke to nam tez

    • 18 0

  • Może

    ta Fala ich zaleje.

    • 23 0

  • Kłamczuchy!

    A jeszcze niedawno mówili, że nie przewidują podwyżek. Robią nas w trąbę wszyscy i z każdej strony. Z prawicy i lewicy. I jeszcze wmawiają, że tak musi być, że to dla naszego dobra.

    • 26 0

  • (2)

    Sprawa do prokuratury. A w zasadzie dwie. Sprzeniewierzenie środków publicznych i kradzież ( ceny paliwa spadają, już nie są po 8,50 jak w marcu 2022, poza tym inflacja 17% rocznie a nie 50%). Niczym nie uzasadnione podwyzki.

    • 27 0

    • Dokładnie

      Okradają nas b uce piekielne

      • 8 0

    • Zglaszaj

      • 1 0

  • Władze miasta

    nie przewidywali podwyżek. To PiS je wprowadził swoją polityką proinflacyjną, a teraz zadają bezrozumne pytania.

    • 2 23

  • Acha. To teraz zanim ktos kupi bilet bedzie szukal rozpiski przystankow oraz czasow przejazdu. Duze ulatwienie haha

    • 19 0

  • Bilety miesięczne na karcie bez zdjęcia na okaziciela (2)

    Aby zakupić/załadować bilet miesięczny przewoźnik nie powienien w ogóle mieć prawa widzieć jak się nazywam, czy mam obywatelstwo polskie, itp. Przewoźnik nie może uzależniać usługi transportowej od tego czy podam dane osobowe oraz numer karty kredytowej lub numer konta w banku przy okazaji zapłaty. Przewoźnik realizuje usługę transportową i nie ma prawa zbierać tego rodzaju informacji a do celów statystycznych wystarczyłoby jednorazowe i cąłkiem anonimowe odbicie się plastikiem na wejściu. Przestańcie w końcu ludziom "wciskać ciemnotę", że muszą podawać swoje dane aby móc skorzystać z komunikacji. System transportu zbiorowego w mieście nie może zbierać infromacji o tym, że to włąścni ja jadę danym autobusem, w jakich godzinach i na jakich przystankach wysiadam. Zapraszam do zapoznania się z odpoweidnimi przepisami prawa, które od razu uwalają pomysł FALI - a zaraz po jego uruchomieniu decydeci dostaną w tyłek od przeciwników obecnej opcji politycznej - bo jeżeli ktoś daje zgodę na łamanie prawa... to sam podpada pod paragrafy :( Poza tym... Bilety miesięczne powinny być na karcie bez zdjęcia na okaziciela - jak jest na karcie zapłacony miesięczny - to i tak w danej chwili nie skorzysta z niego wiecej niż jedna osoba - więc bilet jest dla 1 pasażera i to bez zanczenia być powinno kto w danej chwili nim jest. Inne podejście jest zwykłym naciąganiem/okradaniem ludzi. Bilety w kinie są na okaziciela, tak samo w zoo.

    • 39 2

    • Mądre słowa!

      • 8 0

    • tak być powinno...

      Ale podstawowa zasada funkcjonowania usług w Polsce to zawsze "dać mniej, wziąć więcej"...
      Personalizacja jest do tego narzędziem, bo się zorientowano, że "na okaziciela" ktoś może optymalizować koszty.
      A to jest niedopuszczalne!
      Koszty należą się usługodawcy jak psu micha! Niezależnie, czy świadczy, czy nie...
      Najlepiej, aby zupełnie nie.
      Najlepszym przykładem jest opieka zdrowotna, gdzie kasa z NFZ trafia(ła?) do lekarza za pacjentów "zapisanych" a nie obsłużonych. Bo koszty obsługi odejmowane są od "zapisanego" ryczałtu...

      Ogólnie, w tym kraju zarabia się na regulacjach "prawnych" (manipulacjach), regulaminach i abonamentowych obligach, a nie na świadczeniu usług! Miasta są miejscem szczególnej koncentracji takich pomysłów... Stały się najzwyczajniej żerowiskiem pochłaniającym dowolne kwoty za "honor" bycia mieszkańcem.

      Całą resztę mieszkaniec ma sobie kupić.
      Oto credo gdańskich "liberałów", którzy budują swoją "wolność" na niewoleniu mieszkańców.

      • 6 0

  • Dzień Pieszego Pasażera już wkrótce!!! (1)

    Parkingi drogie i płatne 7 dni w tygodniu, bilety coraz droższe, a system biletowy bardziej skomplikowany. Opodatkować jeszcze rowery i wprowadzić system odbijania Karty Pieszego Pasażera na przejściach dla pieszych.

    • 18 0

    • Nie podpowiadaj

      Czytnik fala uruchomi zielone światło tylko jak władza pozwoli. Orwell to pikuś

      • 6 0

  • Hahahaha

    Najgłupsze rozwiązanie z możliwych. Szczegóły użytkowania fali niekompatybilne z rzeczywistymi warunkami w Gdańskim zbiorkomie. Wszyscy użytkownicy komunikacjj miejskiej mogą się już czuć wyd...mani. Podobnie jak wcześniej i nadal ci którzy muszą jeździć autem. Ja muszę i co raz bardziej też chcę - kupiłam nowy "stary' samochód (tak jeszcze mnie stać) i z przyjemnością każdego ranka będę w nim w żółwim tempie przemieszczać się do roboty. Mam przynajmniej wygodnie, czysto i z muzyka taka jak lubię.

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane