• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

Maciej Korolczuk
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1303)
Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski. Uruchomienie systemu Fala i wzrost cen biletów zapowiedział w czwartek wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Podwyżka cen biletów w związku z uruchomieniem Fali:

Podwyżka jest zaskakująca, bo ani na etapie prac nad systemem, ani w ostatnich tygodniach o podniesieniu cen biletów nie było mowy. Zwłaszcza że ostatnia podwyżka miała miejsce zaledwie kilka miesięcy temu.

System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.

Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.

Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście. Tak będą wkrótce wyglądać ceny biletów okresowych w Trójmieście.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).

Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.

Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy. Po kilku latach wracają też bilety "przystankowe". Im dalej będziemy jecha, tym więcej zapłacimy.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.

Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.

Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu. Nowością mają być bilety hybrydowe dla osób, które pracują w biurze i w domu.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.

- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy. Powodem wzrostu cen biletów jest wysoka inflacja oraz wzrost kosztów energii, paliwa i kosztów pracy.

Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?



Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.

- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska. Wcześniej decyzje o podwyżkach punktowali radni opozycji: Przemysław Majewski, Andrzej Skiba oraz Barbara Imianowska.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.

Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.

- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.


System biletowy Fala na Pomorzu

Miejsca

Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych

  • Gdzie jest UOKIK?? CBA??? To juz jest przesada,przestańcie walić ściemę o inflacji złodzieje!!!!!!!

    • 32 0

  • Właśnie powstał system pt. Jak zniechęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej, a zachęcić do jeżdżenia autem i jeszcze bardziej zakorkować trójmiasto.
    Brawo Wy!!! Interes życia!

    • 28 0

  • ojjjj dawno

    nie było ponad 1000 opinii na trojmiasto.pl

    • 29 0

  • Niewidomy sie na pewno polapie.

    • 20 0

  • Trzeba napisać wprost i prawdę, że prezydentka po porostu się nie sprawdziła (2)

    Wiedzą to nawet ludzie z jej otoczenia i zaplecza politycznego. Rozsądne wyjście to się zorganizować i zrobić referendum. To co teraz wymyślono naprawdę zakrawa na kpinę

    • 38 1

    • Prawda!

      • 9 0

    • Prezydentka się nie zmieniła. Taka po prostu jest.

      Taką ludzie ją wybrali.

      • 6 0

  • ciekawe (2)

    ja mam płacić więcej a podwyżki w pracy nie mam zarabiam 2700zł miesięcznie bilety do góry podatki za mieszkanie do góry za śmieci do góry woda ciepło do góry z czego mam płacić najlepiej w tym kraju to juz tylko bezrobotny i bezdomny ma lepiej bo osoba pracująca ma na wszystko płacić lepiej zyć na socjalu i wszystko za darmo bilet miesięczny 130 zł na autobus a ja mam łączony na skm to teraz będę płacił 190 zł za miesięczny a jakim złomem nas wożą zimno brudno i autobusy sie sypią drzwi sie nie domykają może czas na wymianę autobusów i tramwa i urzędnikom zabrać wszystkie dodatki gołe pensję na reke

    • 21 1

    • (1)

      Widzę, że kropki i przecinki już sprzedałeś.

      • 0 3

      • Hhhhh

        A kto w tym kraju czyta kropki i przecinki ogarnij się

        • 1 0

  • jak w Rio de Janeiro zrobili taką właśnie podwyżkę

    tuż przed Olimpiadą, to były rozruchy, demonstracje, płonęły samochody, rozwalano sklepy, ludzie zrobili kilka barykad, na rząd odwołał burmistrza i cały zarząd, wprowadził komisarza, odwołał podwyżkę, i olimpiada się odbyła bez przelewu krwi.

    ale tam ludzie mają jaja. my tu wykastrowani, łagodni. pomarudzimy, ale dalej będziemy nadstawiać grzbiety do strzyżenia i zady do je*nia.

    • 24 0

  • Nie

    Nie chcemy tego.Jak trzeba być głupim,żeby coś takiego ,,wymyśleć,, i jak bezczelnym,żeby to ludziom ogłaszać!

    • 22 0

  • Władze Gdańska działają jak pis. Łup łup. Głupi naród łup.

    • 7 9

  • Większość osiedli jest daleko od centrum, wymaga przesiadek, brakuje bezpośrednich połączeń i gęsto są rozmieszczone przystanki. Tworzone są np linie turystyczne bardzo długie i na około np 115. To nie mieszkańcy wymyśli że trzeba się przesiadać, czy jest brak bezpośrednich połączeń, czy długie trasy na około. A teraz okazuje się że im więcej przystanków tym drożej. Co z przesiadkami ? Jak mam liczyć przystanki na bilecie jednorazowym? Te 5 przystanków to obecnie jest do samej pętli łostowice lub czasem nawet z osiedla nie da się wyjechać bo autobus krąży. Obecnie 4.80 zł za bilet 75 minut gdzie mogę się przesiadać i dojechać do centrum Gdańska. Choć i tak jak się trzeba przesiadać i czekać na drugi autobus i tramwaj to traci się czas na bilecie lub jak jedzie się w korkach to nawet i 75 minut jest za mało. Ale ta oferta jest obecnie ok po co ja zmieniać jak to dobrze funkcjonuje. Jestem przeciwna biletom liczonym od ilości przystanków. A po nowemu to 5 przystanków jako 75 minut za 4.80, dalsze opcje od 6 przystanków także są nieporozumieniem. Co do systemu fala to też opcja zła. Przy każdej przesiadce trzeba będzie po dwa razy przykładać kartę. Często tramwaje i autobusy są zatłoczone. To będzie powodować dłuższe postoje i czas jazdy, albo osoba nie będzie w stanie zeskanować karty bo przy tej ilości osób nie dostanie się do automatu. Często jest tak że jak wysiadasz z autobusu to się spieszysz np na drugi autobus by się przesiadać i tu liczy się czas. Przez to można nie zdarzyć na przesiadkę albo zanim wszyscy zeskanuje karty to drzwi od autobusu czy tramwaje się zamkną i osoba nie wejdzie lub nie wyjdzie bo kierowca nie będzie czekał. Bilet miesięczny się kupuje poto by nie myśleć o kasowaniu. Do tego jeszcze wymyślone są droższe bilety dla tych co nie korzystają z fali. To jest niesprawiedliwe. Bilet hybrydowy będzie mało kto kupował. Tu dziwnym trafem jest nie od ilości przystanków tylko tak jak jest obecnie jeden przejazd lub 75 minut.

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane