- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (468 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (75 opinii)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (61 opinii)
- 4 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (56 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 6 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (206 opinii)
Droższe bilety na komunikację w systemie Fala
Uruchomienie systemu Fala dla pasażerów komunikacji miejskiej w Trójmieście będzie oznaczać podwyżki cen biletów - zapowiedziały w czwartek na konferencji prasowej władze województwa i gmin zrzeszonych w systemie. Podwyżki siegną od kilku do kilkudziesięciu złotych, a ich skala zależeć będzie od tego, czy pasażerowie będą odbijać kartę na wejściu i wyjściu z pojazdów oraz od przejeżdżanej odległości według zasady: im dłużej jadę, tym więcej płacę. Zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia.
System Fala ma angażować pasażerów. Jeśli za każdym razem zechcą odbijać kartę lub aplikację w czytniku przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, to zapłacą mniej.
Cena miesięcznego biletu pasażera w Gdańsku wyniesie 117 zł, gdy "zaangażuje się w system" i będzie odbijać kartę lub 130 zł, gdy będzie chciał jeździć na dotychczasowych zasadach - bez odbijania. Pasażer w Gdyni zapłaci odpowiednio 103 lub 114 zł, a w Sopocie - 81 lub 90 zł.
Zmieni się też sytuacja pasażerów korzystających z biletów jednorazowych. Tu będzie miała zastosowanie zasada: im dalej jedziesz, tym więcej płacisz. Bilet normalny w cenie 4,80 zł będzie uprawniał do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacimy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdy wybierzemy się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Nowością mają być bilety hybrydowe, przewidziane dla osób, które po pandemii pracują częściej z domu i do biura jeżdżą w kratkę. Doładowanie biletu 20 przejazdami 75-minutowymi będzie kosztować 96 zł (48 zł - ulgowy), a 40 przejazdami - 180 zł (90 zł ulgowy). Pasażer na ich wykorzystanie będzie miał 90 dni.
Od 1 kwietnia wzrosną też ceny biletów SKM. Podwyżka wyniesie 15 proc., a dla osób, które będą kupować bilety przez system Fala, przewidziano 10-proc. rabat.
Rozruch systemu zaplanowano na początek kwietnia. W pełnym wymiarze Fala ma ruszyć od początku lipca. Do tego czasu mają już obowiązywać nowe, wyższe ceny biletów.
Przedstawiciele gmin zrzeszonych w systemie decyzję o podwyżkach tłumaczą wysoką inflacją, wyższymi cenami energii i paliwa, a także wzrostem płac.
- W skali roku za energię nasza gmina zapłaci o prawie 77 proc. więcej. O prawie połowę wzrosły też ceny paliw, musieliśmy też podnieść płace w spółce przewozowej. Trzeba też uwzględnić wysoką, ponad 17-proc. inflację - wylicza Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
Skiba do Borawskiego: czy na grudniowej sesji pan kłamał?
Zanim o planowanych podwyżkach poinformowano na oficjalnej konferencji prasowej, tuż przed nią z dziennikarzami spotkali się radni opozycji. Barbara Imianowska, Przemysław Majewski i Andrzej Skiba z klubu PiS przypomnieli m.in. o słowach prezydenta Borawskiego z grudniowej sesji rady miasta, gdy ten pytany o podwyżki zapewnił, że władze miasta ich nie przewidują.
- Chcemy, aby gdańska władza rozpoczęła oszczędności od siebie, a nie od mieszkańców - podkreśla Andrzej Skiba. - Słowa zapewniające o braku podwyżek padły zaledwie kilkanaście dni temu - 18 grudnia. Dziś mówimy temu: sprawdzam. Czy na sesji pan prezydent Borawski wprowadzał mieszkańców w błąd? Czy pan kłamał? Przecież takich decyzji nie podejmuje się przy wigilijnym stole czy w noc sylwestrową.
Borawski do zarzutów Skiby odniósł się już na konferencji, tłumacząc, że decyzje o kształcie nowych taryf i wysokości podwyżek zapadły w ostatnich dniach.
Radni PiS wskazali też na możliwe rozwiązanie problemu. Zdaniem przedstawicieli opozycji milionowe oszczędności i uniknięcie kolejnej podwyżki cen biletów przyniosłaby np. rezygnacja z wydatków na reklamę i PR miasta czy poprawienie działań przy przeprowadzaniu zamówień publicznych.
- Wszystko wskazuje na to, że system Fala spowoduje falę podwyżek dla mieszkańców - dodaje Przemysław Majewski.
System biletowy Fala na Pomorzu
Miejsca
Opinie (1303) ponad 50 zablokowanych
-
2023-01-07 09:21
Taniej wyjdzie zakup trzydziestoletniego diesla, po roku się zwróci.
Tak Peło dba o środowisko
- 9 0
-
2023-01-07 09:52
Absurd
Czyli jadąc w nowe miejsce potrzebuje znać ilość przystanków? A te na zadanie - jeżeli autobus nie będzie się zatrzymywać to się wliczają czy nie? Totalny absurd! Zwłaszcza z ciagle spóźniających się autobusami.
- 11 0
-
2023-01-07 11:10
Bezsensowny pomysł z biletami na określoną liczbę przystanków i ich liczenie, żeby kupić właściwy bilet.
Przykładanie karty do czytnika przy wejściu i wyjściu z pojazdu nie jest problemem. Od kilku lat takie rozwiązanie funkcjonuje w Poznaniu i się sprawdza, choć bywa trudniej przy tłoku w pojeździe. Skoro będą w Trójmieście takie czytniki, to po co bilety na określoną liczbę przystanków? To przepłacanie, a konieczność sprawdzania i przeliczania, ile przystanków przejadę i jaki mam bilet kupić to zły pomysł. Poza zakupem biletów okresowych na poznańskie karty (wtedy nie trzeba ich odbijać w pojeździe) można je doładować na określoną przez siebie kwotę (tzw. T-portmonetka), wtedy przy wejściu i wyjściu z pojazdu przykłada się kartę do czytnika, a system ściąga pieniądze za określoną liczbę przejechanych przystanków.
- 9 0
-
2023-01-07 11:28
Żadnych podwyżek ...
... niedawno były, i wystarczy już tego.
Autobus linii np. 232, aby przejechać 15 km. - potrzebuje 35-40 minut, to jakiś żart. Jeszcze gorzej jest na linii 132, gdzie czas przejazdu to 50 minut, lub więcej. Bo urządzane są wycieczki ok.30 minutowe po Pruszczu Gd. i do Rotmanki.
Takich przebiegów innych linii, jeszcze by się trochę znalazło.
Niech Fala służy do kupowania biletów, jeśli ktoś wsiada bez niego, ale skanowanie czegokolwiek przy wsiadaniu i wysiadaniu, to bardzo zły pomysł. Przecież to bardzo wydłuży czas zatrzymania pojazdu. Przy kilkunastu przystankach, albo przy wspomnianych już wczesniej liniach 232 i 132, jest ponad 20 razy zatrzymanie pojazdu. Przecież to doda po kilkanaście minut dłuższe czasy przejazdów.- 9 0
-
2023-01-07 12:03
Wycofać
Falę drożyzny prosimy. Brak komfortu jazdy np na trasie linii 3 i 5 ( jadą stare składy!!! i mimo nowych bloków mieszkalnych częstotliwość jak lata wstecz i jadą ,,stadami,,) i zimno w tramwajach!!! I za to mamy więcej płacić???!!!
- 10 0
-
2023-01-07 12:39
Fala
Niech ta FALA wypi****la
- 14 0
-
2023-01-07 12:40
Jak policzę koszt przejazdu i czas dojścia do środków masowego rażenia, to wiem że nie stać mie na wspieranie budżetu Miasta. Pozostaje rower i dwa razy w tygodniu samochód. Bawcie się samorządowcy ale nie za moje pieniądze.
- 6 0
-
2023-01-07 13:03
Czas zawijać firmę z Gdańska
nie mam zamiaru sponsorować tych i**otów.
- 9 0
-
2023-01-07 13:27
odbijanie się przy wysiadaniu to głupota przy takiej ilości ludzi w autobusie zrobi się niezłe zamieszanie
Fala brzmi jak nękanie ludzi w wojsku. Odbijanie się przy wyjściu właśnie tym jest, nękaniem.
- 12 0
-
2023-01-07 14:13
Te ceny nie przejdą!
Stanowczo za drogo.
Czy kupując bilet za 6 zł mogę jeździć cały dzień różnymi pojazdami? Czyli odbić bilet przy wsiadaniu do pierwszego pojazdu a przy wysiadaniu z ostatniego odbić koniec podróży. Tak to zrozumiałam - gdyż nie jest podana maksymalna ilość przystanków ani limit czasu. Gdyby tak było, to byłby to jedyny pozytyw tej szopki.- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.