• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zmian na pl. Konstytucji

Patryk Szczerba
4 grudnia 2023, godz. 16:00 
Opinie (106)
  • Tak - po przebudowie - ma wyglądać pl. Konstytucji.
  • Tak - po przebudowie - ma wyglądać pl. Konstytucji.
  • Zmiany na pl. Konstytucji mają służyć głównie pieszym i rowerzystom.
  • Tak - po przebudowie - ma wyglądać pl. Konstytucji.

Pierwsze podejście do znalezienia wykonawcy projektu zmian na pl. KonstytucjiMapka w Gdyni nie udało się. Miasto wyceniło projekt na blisko pół miliona złotych, tymczasem najtańsza z dwóch przesłanych ofert opiewała na kwotę dwukrotnie wyższą. W połowie grudnia zaplanowano otwarcie ofert w drugim przetargu.



O konieczności zmian, choćby niewielkich, takich jak zazielenienie terenu i uporządkowanie pl. Konstytucji, w Trojmiasto.pl pisaliśmy prawie równo dwa lata temu.

Metamorfoza terenu przed dworcem w Gdyni? Możliwa, ale trudna Metamorfoza terenu przed dworcem w Gdyni? Możliwa, ale trudna

Czy czekasz na zmiany na pl. Konstytucji?

Zmiany planowane od lat



Do zmian na pl. Konstytucji władze Gdyni przygotowują się od lat, ale sprawa nigdy nie została posunięta w znaczący sposób naprzód.

Aż do października, kiedy miasto ogłosiło przetarg na opracowanie projektu na bazie przygotowanej przez urzędników koncepcji.

Pl. Konstytucji w Gdyni do przebudowy. Zobacz, jak się zmieni Pl. Konstytucji w Gdyni do przebudowy. Zobacz, jak się zmieni

W głównych założeniach teren ma stać się w pełni przyjazny zmotoryzowanym i rowerzystom.

Pl. Konstytucji w Gdyni: jakie zmiany:

  • przywrócenie reprezentacyjnego placu przed Dworcem Gdynia Główna - placu dostępnego dla pieszych jako szeroko rozumianego miejsca wspólnego, przyjaźnie zaaranżowanej przestrzeni publicznej zapewniającej swobodny dostęp do usług, handlu i wypoczynku w najbliższej okolicy, w sąsiedztwie uspokojonego oraz uporządkowanego ruchu samochodowego;
  • utworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego z nowym rozmieszczeniem przystanków, a także przejrzystymi i intuicyjnymi funkcjami komunikacyjnymi dla mieszkańców i turystów, w szczególności dla pasażerów publicznego transportu zbiorowego;
  • zwiększenie bezpieczeństwa dla ruchu pieszego i rowerowego z jasno określonymi, wygodnymi trasami przemieszczeń;
  • zwiększenie priorytetu dla publicznego transportu zbiorowego buspasami, uspokajając tym samym ruch samochodowy, w szczególności tranzytowy na obszarze pl. Konstytucji;
  • wyeksponowanie modernistycznej tkanki urbanistycznej i historycznych budynków poprzez przemyślaną ingerencję zielenią, w obszarze nowo zdefiniowanego placu i wzdłuż przyległych ulic.

- Pl. Konstytucji urodę powinien łączyć z doskonałą funkcjonalnością: musi być tak wygodny, by ułatwiał życie w każdych warunkach, także wtedy, gdy leje deszcz, a my za późno wstaliśmy i próbujemy zdążyć na pociąg, ale też tak piękny, by warto było się na nim zatrzymać w trakcie niespiesznego spaceru - zapowiadał inwestycję Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Tak - po przebudowie - ma wyglądać pl. Konstytucji. Tak - po przebudowie - ma wyglądać pl. Konstytucji.

Zbyt wysokie oferty w przetargu na zmiany na pl. Konstytucji



W pierwszym podejściu do wyboru projektanta zgłosiły się dwie firmy.

Oferty w przetargu na projekt pl. Konstytucji

  • Firma Highway z Gdańska z ceną 1,6 mln zł
  • Biuro Drogowe z Gdyni z ceną 995 tys. zł




Gdynia chciała wydać na projekt 435 tys. zł. Pierwszy przetarg unieważniono. W grudniu został rozpisany kolejny.

Kryteria w przetargu:

  1. 60 proc. cena
  2. 30 proc. czas wykonania zamówienia
  3. 10 proc. kwalifikacje i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia

Oferty poznamy 19 grudnia.

Obok poczty planowany biurowiec



Dodajmy, że obok pl. KonstytucjiMapka firma Finarto planuje nawet kilkunastokondygnacyjny obiekt o powierzchni 25 tys. m kw.. Może powstać w miejscu dawnego budynku Poczty Polskiej przy dworcu w Gdyni. Inwestor zamierza go przeznaczyć m.in. na biura, restauracje i usługi. Pod ziemią ma powstać parking. Na razie zamierza wynająć obecnie puste powierzchnie.

Biura i restauracje zamiast poczty przy dworcu w Gdyni Biura i restauracje zamiast poczty przy dworcu w Gdyni

Opinie (106) 3 zablokowane

  • (1)

    Po pierwsze polikwidować te budy dla żuli na przeciwko dworca.

    • 11 4

    • Już dawno są polikwidowane.

      • 2 1

  • Jak będą prace (2)

    posuwać się tak jak na dworcu podmiejskim to może w 2028 roku skończą, ale jak na razie zmiana wizualizacji. Mam nadzieję że ostatnia.

    • 5 2

    • A remont dworca to kto robi mądralo? (1)

      • 1 1

      • Ja

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (7)

    Tam trzeba przed wszystkim domknąć brakującą pierzeję od ulicy Dworcowej. Jak nie jestem fanem zalewania miasta betonem, tak jednak ewidentnie brakuje tam zabudowy, co w połączeniu z "tymczasowymi" budami (które stoją tak od komuny) tworzy się obraz nędzy i rozpaczy. Niestety ta cała część Gdyni jest po prostu smutna, no i do tego aby było jeszcze bardziej klimatycznie, postawiono tam smutny pomnik emigrantów.

    • 52 5

    • Niestety domknąć pierzeji nie da rady. (1)

      Taki układ.

      • 1 3

      • jaki układ ?

        Jeśli jest problem z jakimś aktem własności to wywłaszczyć.

        • 1 1

    • Coś mi sie zdaje że tam wchodza jakies wlasnosciowe sprawy bo juz dawno by to sprzedali za kupe forsy a co do pomnika to radze sie jednak dokladnie zapoznac z jego symbolika!

      • 6 0

    • A mi się najbardziej nie podoba, że dworzec leży na krańcu miasta niemal że. Za sądem pusto, za pocztą pusto. (1)

      Z dworca można praktycznie udać się tylko w prawo "do miasta". Stąd pomysł na alejki, ławeczki itp jest bezsensowny.

      • 0 1

      • Międzytorze

        Tam jest projektowana nowa dzielnica Gdyni

        • 0 0

    • ten pomnik jest teraz brdzo aktualny, więszkosc z Gdyni ucieka (1)

      • 1 1

      • "więszkosc z Gdyni ucieka" - to stwierdzenie nie ma logicznego sensu

        • 0 0

  • zielona obsesja (1)

    Jednym zdaniem - w miejsce ronda, ulic, zatok i parkingu ma tam powstać park i mały las.

    • 10 2

    • Z dzikami.

      • 7 2

  • (4)

    Szczur zaczyna grać do jednej bramki z globalistami czy mi się wydaje? Te wszystkie przebudowy z ostatniego czasu, w tym wyrzucenie aut z centrum,wyglądają jak przymiarki do 15to minutowego miasta (getta). Ja rozumiem że agenda 2030 zobowiązuje ale to on ma pracować dla nas, Mieszkańców a nie dla Klausa Schwaba

    • 19 3

    • Bzdurzysz bzdurzaku bzdurzasty. (1)

      • 2 8

      • Pjesiewicz

        Won

        • 2 1

    • Wypowiadasz się w imieniu innych mieszkańców? (1)

      Dałem ci prawo głosu za mnie gościu? Reprezentuj wyłącznie siebie na przyszłość.

      • 0 4

      • Do WJ

        Możesz sprecyzować o co ci chodzi? Nic nie wnosisz do dyskusji.

        • 3 0

  • Jedno jest pewne

    w wizualizacjach jesteśmy mistrzami.

    • 9 2

  • Niedobre zmiany

    Zamiast zrobić porządną nawierzchnie i dobre dojazdy do dworca tuz przed wyborami planują przewalić kolejna kasę, jak na czerwone latarnie na Starowiejskiej i bzdurne odwrócenie ruchu.

    • 16 2

  • Ukryci kosmici (1)

    Czyli tak... cały ruch z Wiśniewskiego (wydano pieniądze na zrobienie 2 pasów w każdą stronę), ma się pomieścić na jednym pasie? Jak widzę co robicie w centrum, to zaczynam wierzyć w to że rządzą nami reptilianie. Najwyższy czas na rządy ziemian!

    • 17 2

    • 2 pasy na Janka Wiśniewskiego są tylko do

      Węzła Ofiar Grudnia 1970 jadąc od Obsłuża.

      • 2 1

  • Chore!!

    Brak możliwości wjazdy na Wójta Radkiego, całkowicie dobiją kupców z Hali targowej. Korki będę od centrum do estakady. Odwołać tych nieudaczników dyscyplinarnie!

    • 11 1

  • Ciekawe

    Artykuł podaje pomysły pro ekologia anty mieszkaniec, pomysł tak funkcjonalność żadna wręcz na szkodę społeczną ale co tam ostatnia kadencja sz... ekipy i tak nie poniosą odpowiedzialności za swe decyzję, życzę by ta inwestycja trwała tyle co budowa drogi czerwonej, może w końcu mieszkańcy obudzą się z letargu propagandy sukcesu, miasta przyjaznego mieszkańcom.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane