• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • Jana Pawła II (3)

    Dlaczego nie ma blokady pow 24t również na JP2? Przecież będzie to "naturalny" dojazd do Nowej Słowackiego i dalej obwodnicy. Czyli jeszcze spotęguje korki na NS.
    A JP2 to dwupasmówka dokładnie przez środek Zaspy, z przejściami dla pieszych, szkołami w pobliżu.

    • 1 1

    • plus jeszcze pasy rowerowe mają powstać :D

      • 1 0

    • To się wyprowadz na Szadółki

      tam tylko śmieciarki poniżej 24 T

      • 0 1

    • Popatrz na mapkę. Po wyjeździe z tunelu jest zakaz 24t więc cały ruch ciężarowy pojedzie Marynarki

      • 1 0

  • Autobus

    Tu sytuację może ratować tylko darmowy bus i do tego nie co ileś ale wzywany SMS-em lub jakimś przyciskiem z przystanku. Swoją drogą ciekawe czy jest sensowne miejsce na przystanek.

    • 1 1

  • Co za tunel. (3)

    Brak pasa awaryjnego, jak się coś z******to ludzie utkna tam na godziny. Jak służby dojada? Chociaż nigdy tam nie pojadę rowerem to jednak jakąś ścieżka dla nich mogła być. Czyli drogo, bez sensu jak to u nas

    • 4 0

    • Litości (2)

      Tunel ma 2 pasy i jest monitorowany 24h a przed wjazdem są wyświetlacze znaków. Czujesz ten klimat.

      • 1 0

      • (1)

        tak tez mowili w 2001 o tunelu Gottarda.
        obejrzyj focie w google graphics "road tunnel fire"

        • 0 0

        • Tylko jeśli się nie mylę tunel Gottarda jest około 16 razy dłuższy więc ogólnie 16 razy bardziej problematyczny.

          • 0 0

  • Piesi i rowerzyści pod TUNELEM (3)

    Malkontenci-Wybudowali wam piękny nowoczesny Tunel -a już narzekacie! Nie budowali -źle; wybudowali- też źle -co za głupi naród! Jak 27 lat temu wraz z synem
    byłem u wujka w Glasgow (Szkocja) -przechodziliśmy piechotą tunelem pod rzeką Clyde. Byliśmy jedynymi (!!) przechodniami na kilometrowej jego długości - a obok śmigały setki samochodów - czuliśmy się jak w armagedonie - NIGDY tego nie zapomnę i nie chciałbym tego ponownie przeżywać (bo w razie wypadku, to NIKT by nam nie pomógł)! Nie widziałem też tam żadnych rowerów -więc ich polskich zwolenników, zwyczajnie OSTRZEGAM- przed podobnym HORROREM!

    • 0 1

    • (2)

      nigdy nie jedź do skandynawii
      jak tak zle znosisz tunele
      owszem jezdzilem wielokrotnie rowerem dlugimi tunelami podmorskimi i gorskimi
      bez biegunki ze strachu jak ty

      • 2 0

      • Tunel (1)

        Widać, że pojęcia nie masz o czym piszesz! (nawet nie umiesz się podpisać). Poza tym Glasgow - nie leży w Skandynawii - gdzie wielokrotnie jeździłem ponad 15-km tunelami. Więc twoje obraźliwe rady są NIC nie warte , poza zwykłym chamstwem!

        • 1 1

        • odpuść z tą pianą. nie atakuję ciebie, tylko to co napisałeś

          i zaplątałeś się: jak jezdziles rowerem 15 km tunelem, to dlaczego skomlesz, że nasze 2 km to drastycznie za dużo i "nielzia, nienada", bo z synkiem miałeś cyka w Clyde Tunnel?

          dopuszczenie rowerzystów, choćby tylko w wybranych godzinach to przecież nie jest NAKAZ, by rowerzyści koniecznie sie zlecieli i tamtędy jeździli. tchórzliwi nie pojadą. inni mieli by WYBÓR

          • 2 0

  • Ja mam darmowe przejazdy, więc jak to będzie, czy za rower będę musiał płacić cały bilet, pół biletu czy też w cale.

    • 0 0

  • Tunel płatny dla rowerzystów i kładka na Motławie dla żeglarzy... (1)

    To chore, że rowerzyści mają płacić 3 złote, a jeśli jadą do pracy w tamtym kierunki 6 zł by pokonać tunel w dwie strony, a ja samochodem będę jechać za darmo... Po co te piękne ścieżki rowerowe które są i po stronie Letnicy jak i Westerplatte? Miasto skutecznie zniechęca mnie to jeżdżenia rowerem do pracy :( Gdańsk jak zawsze plecami odwrócony do żeglarzy i rowerzystów... Tunel płatny dla rowerzystów i kładka na Motławie dla żeglarzy...

    • 5 0

    • No niestety

      Nieprzemyślany temat. Powinno być za darmo na tych granicznych przystankach i tyle. Warto wspierać rowery. Inna sprawa, że w sezonie się tamtędy nie da przejechać nawet za te 3 PLN, bo jeśli będą zabierać po 6 rowerów to będzie momentami spora kolejka i komu się będzie chciało czekać 2 godziny na przystanku. Mam nadzieję, że wymyślą jakieś sensowne rozwiązanie. W ostateczności będę przekakiwał samochodem z rowerami na drugą stronę i tam dopiero ruszał dalej, ale to jednak nie tak miało działać.

      • 1 0

  • tunel otworza 1 kwietnia

    pryma aprylis

    • 1 0

  • Odechciało

    odechciało mi się czytać od momentu gdy ujrzałam że rowerzyści będą mogli jeździć ale PŁATNĄ drogą to skandal co się z miastem Gdańskdzieje!?

    • 1 1

  • ECS? pomnik zdrady narodowej i biurko dla agenta bolka, buahahahahahahahah, dobre sobie

    • 0 0

  • Kolejna atrakcja turystyczna tunel pod martwą Wisłą

    Ciekawe jak szybko dojdzie do pierwszego wypadku w tunelu. Tunel z założenia miał odciążyć centrum Gdańska z samochodów. A tu proszę trasa spacerów i wycieczek rowerowych im się marzy.
    A to co się dzieje teraz na rondzie przed tunelem po zmianie organizacji ruchu - trudno nazwać. Wielu jeździ na pamięć, brak tablic informacyjnych o zmianie ruchu. Jak wielu za pierwszym razem przejechałem po staremu. Tak są znaki tylko, że w miejscu gdzie jak jedziesz już zapóźno na zmianę decyzji.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane