• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
12 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia. Kierowcy tunelem pod Martwą Wisłą mają pojechać na majówkę. Wciąż nie jest znana dokładna data otwarcia.

Władze Gdańska chcą wyeliminować ciężarówki z centrum miasta po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. zobacz na mapie Gdańska Z ruchu dla pojazdów o wadze powyżej 24 ton ma być wyłączony m.in. fragment Trasy W-Z. Rowerzyści przejadą tunelem specjalną, płatną linią autobusową 258. ZTM wydłuży też linię 158 na Stogi.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia tunelowej, płatnej linii 258?

We wtorek urzędnicy i władze miasta przedstawili założenia organizacji ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Przeprawa podwodna ma być otwarta na majówkę. Wcześniej - 23 kwietnia - zainteresowani będą mogli zwiedzić obiekt podczas dnia otwartego.

- Po latach starań zmienia się perspektywa komunikacyjna w Gdańsku. Kończymy proces, który domyka ramę komunikacyjną miasta - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Cel: zmniejszyć ruch ciężarówek

Tunel pod Martwą Wisłą umożliwia zmniejszenie ruchu ciężarówek w centrum Gdańska. Urzędnicy nie będą z tymi zmianami czekać i już w dniu otwarcia tunelu zakażą wjazdu do centrum pojazdów o masie całkowitej powyżej 24 ton.

- Cały ruch pojazdów ciężarowych, który mamy teraz w Śródmieściu, zostanie skierowany w stronę tunelu pod Martwą Wisłą. Chcemy ponadto doprowadzić do sytuacji, gdzie TIR-y nie będą błąkać się po ulicach dzielnic mieszkaniowych - tłumaczy Grzelak.
Gdzie nie będzie można wjechać ciężarówką?

Zamknięty będzie przejazd Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska do ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Ograniczenia będą obowiązywać także wzdłuż ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagielońskie zobacz na mapie Gdańskaul. Okopowej do wysokości ul. Toruńskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dla ciężarówek ponadto zostaną zamknięte: ul. Świętokrzyska i ul. Małomiejska zobacz na mapie Gdańska od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska, a także ul. Kartuska na odcinku od ul. Łostowickiej do ul. Hucisko (razem). Ponadto nie będzie można przejechać ciężarówką Drogą Zieloną zobacz na mapie Gdańska w stronę Przymorza od Węzła Marynarki Polskiej.

Drogę z i do portu mają podpowiadać kierowcom ciężkich pojazdów piktogramy, a przy jezdni na obwodnicy mają się pojawić znaki informacyjne, nakazujące kierowcom jechać w stronę Trasy Sucharskiego.

Nie będzie jednak utrudnień w ruchu ciężarówek dla tych inwestorów, którzy prowadzą inwestycje w strefie ograniczonego ruchu z wykorzystaniem dużych pojazdów i złożą wniosek w gdańskim ZDiZ o dopuszczenie do ruchu tego typu pojazdów. Urzędnicy zapewniają, że w tej kwestii będzie minimum formalności.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamykany raz w tygodniu na godzinę w nocy. W tym czasie znaki zakazu dla ciężarówek nie będą obowiązywały - zostaną zasłonięte przez drogowców.

Jak będzie egzekwowane stosowanie się kierowców do nowych zasad?

Miasto przed ciężarówkami chroni przede wszystkim policja, która w pierwszych dniach będzie wyłącznie pouczać kierowców ciężarówek o zmianach w organizacji ruchu. Z upływem czasu zapewne w ruch pójdą bloczki mandatowe.

Za wjazd za znak zakazu B-5, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych, można otrzymać mandat w wysokości 350 zł i sześć punktów karnych.

Ponadto, na straży przepisów ma stać system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Każde zarejestrowane wykroczenie ma być przesyłane do gdańskiej drogówki.

Przejazd tunelem pod Martwą Wisłą


Tunelowa linia 258 dla rowerzystów będzie płatna

Niemal od samego rozpoczęcia budowy tunelu pod Martwą Wisłą wiadomo było, że nie będą mogli poruszać się tam piesi i rowerzyści. Byłoby to dla nich zbyt niebezpieczne. Dlatego miasto postanowiło uruchomić specjalną linię 258 dla rowerzystów, która będzie ich przewozić co ok. 30 minut.

- W tym celu modernizujemy dwa autobusy solaris 12. Będą one wyposażone w sześć miejsc wiszących i dwa stojące na rowery - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezesa Zakładu Komunikacji Miejskiej.
Niestety, przejazdy linią 258 będą płatne. Podróż będzie kosztowała tyle samo, co w innych środkach komunikacji - osoba nieposiadająca biletu miesięcznego będzie musiała zapłacić 3 zł, by pokonać 2-kilometrową trasę.

W odpowiedzi na nasze pytanie dlaczego miasto nie chce stymulować ruchu rowerowego w ramach nowej linii autobusowej poprzez darmowe przejazdy usłyszeliśmy, że rowerzyści do tej pory płacili za pokonanie Martwej Wisły promem i nic się w tej kwestii nie zmieni. Tymczasem warto zwrócić uwagę na fakt, że kierowcy samochodów do tej pory płacą za przejazd promem, a tunelem będą poruszać się już nieodpłatnie.

Miasto jednak obstaje przy swoim stanowisku.

- Mieszkańcy innych dzielnic Gdańska, które czekają na autobusy - m.in. z Kokoszek do przystanku PKM Kiełpinek - mogliby się poczuć pokrzywdzeni po uruchomieniu darmowej linii - mówi Piotr Grzelak.
Po otwarciu tunelu, linia autobusowa 158 zostanie wydłużona do Stogów. Autobusy mają kursować co 20 minut. Przystanek końcowy przewidziano przy pętli na ul. Zimnej. Po modernizacji ulicy Nowotnej przy plaży na Stogach.

Na koniec warto zaznaczyć, że jeszcze przez ok. miesiąc po otwarciu będzie kursował dotowany przez miasto prom przy Wisłoujściu.

  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą
  • Gotowy tunel pod Martwą Wisłą

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma tunel pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania dwóch rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z siedmiu elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Miejsca

Opinie (509) ponad 10 zablokowanych

  • Do redakcji (2)

    Prosze o zamieszczenie mapy gdzie Tiry beda mogly jezdzic bo za cholere nie mozna zrozumiec.

    • 17 1

    • przecież jest mapa. Jak nie rozumiesz to zapytaj kogoś kto skończył starą podstawówkę albo nowe gimnazjum (1)

      • 1 7

      • faktycznie trudno zrozumiec.- to fakt

        na Slowackiego bedzie np. mozliwy zjad TIR w stronie portu ale nie w kierunku obwodnicy tak wiec zamieszczona mapa jest nie do konca prawdziwa.

        Mysle ze sam skonczyles nowe studia czyli dawne 7 klas. Kolega piszacy post ma racje. Mapa jest niejasna. Jest to w zasadzie fragment mapy.

        • 7 0

  • szkoda

    że ul.Słowackiego nie został wyłączona dla ciężarówek,często jest tak że dwa duże auta jadą obok siebie pod górę i spowalniają ruch i nie ma na takich siły

    • 6 8

  • Mam niezłą polewkę, że Gdańsk mimo tylu inwestycji obniżył od 2012 zadłużenie o 400 mln (1)

    i ma procentowo do dochodów niższe zadłużenie niż Gdynia w której ciągle mamy jeden wielki inwestycyjny marazm

    Szczurek gdzie znika kasa Gdynian?

    • 6 5

    • Gdynia przeinwestowała. Niepotrzebne inwestycje tj. Lotnisko, Muzeum Emigracji, Kolejna niepotrzebna rozbudowa PPNT, Szkoła

      filmowa itp.

      To wszystko generuje gigantyczne koszty utrzymania dlatego na niezbędne inwestycje w infrastrukturę ciągle brakuje pieniędzy. Do tego budżet miasta jest coraz niższy bo mieszkańców coraz mniej i dużych nowych inwestorów tworzących miejsca pracy brak. Do tego uciekła m.in. Nordea, która była jednym z największych płatników CIT w naszym województwie

      • 8 1

  • Rondo Turbinowe (2)

    Może ktoś umieści schemat pasów na nowym rondzie turbinowym przy tunelu, bo z drogi jest mało czytelne i wprowadza chaos. Wypadków tam będzie cała masa, nich się tylko rozpocznie ruch tunelem. Oznakowanie na wjazdach na rondo tez pozostawia wiele do życzenia. Sprawa pilna i nie powinna czekać

    • 6 6

    • boshe przecież to banał, prawo jazdy w kole fortuny nabyte czy jak?

      • 5 1

    • Człowieku...

      jechałem zanim przemalowali, jechałem teraz. TERAZ jest bardzo jasno i łatwo, debil tylko się zgubi. To prawie jak przy Ergo Arenie. Czego człowieku oczekujesz? Jest prościej, ciesz się!

      • 4 2

  • taryfikator się kłania (1)

    znak B-5 to 500zł i 3 punkty a nie 300 i 5 panie za przeproszeniem redaktorze...

    • 2 0

    • sorki pan n-skręt pisał 350 i 6pkt

      • 1 0

  • Przy okazji zmiana nazwy ulicy

    Przynajmniej na grafice portalu: jedna ulica zmieniła nazwę na Świętokrzyka.

    • 3 1

  • ciężarówki 24t

    Najmniejsza 3-osiowa ciężarówka ma 26t nie wiem jak mam się poruszać moją wywrotką po Gdańsku po wprowadzeniu zakazów peleportacja jest nie możliwa a latanie do zdiz po zezwolenie na każdy kurs to jakiś Bareizm

    • 8 1

  • CIĘŻARÓWKI

    Proponuję zlikwidować ciężarówki całkowicie,niech każdy przywiezie sobie potrzebne do życia rzeczy z fabryki swoim samochodem osobowym.

    • 10 2

  • Ludzie opamietajcie się.

    Artykuł jest o tunelu pod Wisłą, Kierowcom będzie lepiej i za darmo.
    A pieszym i rowerzystom drożej.
    PROM kończy działalność za miesiąc..........

    • 1 1

  • Brawo Gdańsk. (5)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona, Ergo Arena, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozbudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy( drogi kołowania, płyta, GZD, stanowiska odladzania i In.) i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna, Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Chełm i Morenę, kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej, remont mostu na Wyspę Sobieszewską, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, marina i nowe nabrzeża Wyspy Spichrzów, Trasa Sucharskiego, czy jedna z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 8 21

    • oj Marych

      Znowu Jarzabkiem poleciales ty lizusie niepoprawny...;)

      • 7 4

    • Brawo-taka prawda!

      • 0 6

    • jeszcze jeden wpis i uzbierasz 3zł na jabola lizusie (1)

      • 4 0

      • Ile ci płacą?

        • 1 2

    • Aby na pewno tak różowo?

      Zerknij na inne miasta. Wszędzie buduje się drogi i inwestuje w infrastrukturę. Jest ogrom nowych inicjatyw w większości wspieranych przez UE. I wyobraź sobie nie ma tam naszego Pana Prezydenta. Znaleźć środki w budżecie i poza nim można i nie jest to wielki cud. Nie zmienia to faktu, że jako miasto jesteśmy na polu infrastruktury aktywni - i to trzeba władzom oddać - ale nie jesteśmy wyjątkiem, cała Polska buduje, bo wpływa kasa z UE!
      Jest jednak tak, że sporo inwestycji w Gdańsku to dramatyczna porażka, ignoruje otoczenie a często to zwykła dewastacja i nieodwracalna strata wartości historycznych. O tym też trzeba pamiętać, bo ekscytowanie się tylko kolejnym budynkiem i wolną amerykanką deweloperską nie jest zdrowym podejściem.
      Może konkretniej o błędach, które można by uznać, za noszące ślady korupcji - kilka przykładów:
      - dopuszczenie do zniszczenia na terenach stoczni ponad 200 obiektów wpisanych do rejestru zabytków - drobiazg co, bo tunel powstał i teraz można już wysadzić pół miasta?
      - trasa zielona z pomysłem na 4 pasy i odcięcie Parku Reagana ekranami akustycznymi (wiem, że oficjalnie się tego wypierają, ale jest to konieczne jeśli ten projekt ma mieć jakiekolwiek uzasadnienie i finalnie tak się skończy)
      - Nowa Wałowa - zaprzepaszczona szansa. Powinni to nazwać Nowa Zaspa, już Czarnecki wyznaczył kierunek architektoniczny swoimi klocami i gęstą zabudową
      - Quattro Towers - czy jak to się pisze - i kawałek dalej szklane monstrum wbite w okolice niczym włócznia barbarzyńcy. Kompletny brak kontroli nad tym co i jak się buduje w Gdańsku.
      - ponad 230 mln.(!) na ECS, podczas gdy kawałek dalej niszczeją i są wyburzane PRAWDZIWE obiekty stoczniowe

      To są realne i duże problemy i naprawdę nie ma co popadać w zachwyt...

      Ps. Jak widzę na Twojej liście jest remont pontonowca na Wyspę Sobieszewską. Aż dziw bierze, że łatania dróg po zimie na poszczególnych ulicach nie wymieniłeś Panie Bezstronny:-)

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane