• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną. Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną.

Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu zobacz na mapie GdańskaOliwie zobacz na mapie Gdańska. We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.



Czy należy rozbudować dworce we Wrzeszczu i Oliwie?

Prace budowlane we Wrzeszczu i Oliwie będą prowadzone w najbliższych latach. Wstępne zapowiedzi mówią o perspektywie 2019-2020 r. oraz przeznaczeniu na każdy z obiektów ok. 6-7 mln zł.

O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.

Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.

Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu. Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.

W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.

- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa zobacz na mapie Gdańska.
  • Poczekalnia, mieszcząca się obecnie w centralnej części dworca, ma zostać przeniesiona do fragmentu lewego skrzydła.
  • Tylko od strony torów kolejowych istnieje kilka wejść do dworca i potencjalnych lokali handlowych.
  • Peron dalekobieżny w Oliwie.
  • Nawierzchnia peronu w Oliwie z kostki brukowej, niewygodnej dla pasażerów niepełnosprawnych oraz z bagażami na kółkach.
  • Zejście z peronu dalekobieżnego pozbawione jest jakichkolwiek tablic informacyjnych o dojściu do przystanków czy ulic.
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.

Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.

Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.

- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Istniejący budynek szaletu będzie mógł być wykorzystany pod inną funkcję, ponieważ toalety przewidziano wewnątrz przebudowanego dworca.
  • Podczas dyskusji pojawił się również postulat wykonania zadaszenia między dworcem z poczekalnią a przejściem pod torami.
  • Na pobliskim skwerze mieszkańcy widzą przestrzeń pod wystawy i wydarzenia plenerowe, plac zabaw oraz wybieg dla psów.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.

Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.

W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego zobacz na mapie Gdańska m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • Włoszczowa polecam do zastanowienia

    Św.pam.pos.Gosiewski- wyrem.tory, per. i dworzec .U nas ..nasi"wyremontowali tory ale perony dalej za niskie a dworce w opłakanym stanie i bez parkingów rowerowych.Nowi"dalej to samo -wniosek-PKP-to specyficzny stan umysłu

    • 4 0

  • Tomasz Strug

    ekspert od wejść...

    Człowieniu widać, że nie korzystasz z dworca i swoje widzimisie sprzedajesz jak prawdy objawione - tak było jak protestowałeś przeciwko strefie płatnego parkowania, tak jest z rowerami, tak jest teraz z dworcem - spec od wszystkiego... .

    • 3 3

  • Zapomniana Oliwa

    Jedno jest pewne ,że dworzec w Oliwie i jego okolice są bardzo zaniedbane. Nawet za komuny ten budynek wyglądał lepiej i mały kufelek piwa wracając z pracy można było wypić.

    • 8 1

  • Dworzec w OLIWIE TO CUDO.!!!! (1)

    Tylko trzeba trochę ten dworzec rozbudować.Zlikwidować Warsztat samochodowy i te domki z muru Pruskiego.Aczkolwiek te domki wykorzystać oczywiście i hurtownie ciuchów ,na Muzeum lub coś, co by przyciągało turystów.

    • 3 1

    • Budynek gdzie obecnie jest ciucholand też jest zabytkowy. Bardziej rozwinięci od nas w poszanowaniu zabytków już dawno by go przerobili np na klimatyczna galerię z kawiarnią.

      • 5 0

  • Nic nie trwa wiecznie .

    Dworce jak mieszkanie wymaga remontu .Dworce Gdańsku-Wrzeszu czy Oliwie,Wejherowie też,Zobaczmy jak wyglądał dworzec Redzie czy Rumi ?

    • 1 1

  • pomysły

    A czy kiedyś coś zostanie zrobione z pętlą autobusową w Oliwie koło SKM? Wyjątkowo zaniedbane miejsce. Może stylowa kawiarnia literacka na dworcu w Oliwie?

    • 2 0

  • Dworzec w Oliwie pod opieka konserwatora, więc zburzyć go i postawić od nowa - tak jak przychodnie w Oliwie, która również pod opieką tegoż była :)))))

    • 10 0

  • dworzec we wrzeszczu.

    Czy juz naprawde nikt nie ma pomyslu na ladny dworzec we wrzeszczu?.Takie miasto jak Gdansk ma prawo miec ladny moze niekoniecznie nowoczerny z wygladu w tym miejscu dworzec,ale budowac taki okropny ze szczebelkow dworzec to na Gdansk nie wypada.Architekci od wizerunkow obiektow zastanowcie sie.

    • 9 1

  • żałosny pomysł stodoły

    Zamierzona mikronizacja dworca we Wrzeszczu związana jest z ceną gruntów tamże. Zajezdnię Wrzeszcz przeniosą na peryferia bo deweloper buduje. TO ZRÓBMY DWORZEC WE WRZESZCZU W ŻUKOWIE ŻEBY GRUBE RYŚKI MOGŁY ZABUDOWAĆ TEREN. Projekt z Ciechanowa... ? Po co? Ob....ra krajobraz na milion lat. Forum Gdańsk już powoduje osłabienie- niespójny zlepek koszmarów z cegłą klinkierową udawaną i wyobrażnią architektoniczną z 1992 r- kopułki, wieżyczki i daszki . Rany.....

    • 7 1

  • Najbardziej spodobalo mi sie nazwanie

    tych strasznych bud przy dworcu w Oliwie...Pawilonami handlowymi, he, he, he...

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane