• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec Gdańsk Główny: otwarcie dopiero pod koniec roku

Michał Brancewicz
4 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Nie na koniec lata, a na koniec roku ma zostać udostępniony podróżnym dworzec główny w Gdańsku. Tym samym modernizacja będzie miała w sumie roczne opóźnienie.



Czekasz na koniec remontu dworca?

Remont dworca Gdańsk Główny trwa od września 2019 roku.

Z zewnątrz budynek prezentuje się okazale: ma odnowioną elewację, nowe, nawiązujące do historycznego pokrycie dachu oraz odtworzony dach w skrzydle budynku. Odtworzone zostały również witraże w pół rozetach holu głównego.

Obecnie większość prac jest niewidoczna dla oczu przechodniów, bo toczy się wewnątrz gmachu.

Odtwarzanie wnętrz holu głównego pod okiem konserwatora



- W holu głównym prowadzone są prace konserwatorskie polegające na odtworzeniu jego historycznego wyglądu. Trwają prace przy kamiennej okładzinie, a także odtwarzanych na wzór historycznych witrynach oraz stolarce okiennej i drzwiowej - informuje Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP.
Prace toczą się również w przyszłych pomieszczeniach przeznaczonych na wynajem, które są wykańczane do standardu deweloperskiego.

Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. Obecnie właśnie tam koncentrują się najważniejsze roboty. Tak po remoncie ma wyglądać wnętrze holu głównego dworca. Obecnie właśnie tam koncentrują się najważniejsze roboty.
W nowej części tunelu, zlokalizowanej wzdłuż budynku dworca, trwa montaż okładzin ściennych oraz witryn szklanych.

Jak wędrował główny dworzec kolejowy w Gdańsku



Testowanie iluminacji budynku



W budynku montowane są również nowe windy.

Wstępnie rozmieszczone zostały oprawy oświetleniowe wokół budynku i rozpoczęto próby w zakresie iluminacji poszczególnych części elewacji dworca.

Z kolei w otoczeniu dworca trwają prace związane z wykonaniem nawierzchni.

Od kolejki buraczanej do Gdańskiej Kolei Wąskotorowej



Problemy z dostawami na rynku



Choć zaawansowanie prac jest znaczne, to do wykonania został jeszcze szereg robót w zakresie wykończenia wnętrz, szczególnie tych objętych nadzorem konserwatorskim.

- W związku z tym, a także przy uwzględnieniu perturbacji w zakresie dostaw na rynku budowlanym spowodowanych wojną na Ukrainie oraz pandemią koronawirusa, które nie pozostają bez wpływu na szybkość realizacji inwestycji, prognozujemy, że otwarcie dworca dla podróżnych nastąpi na przełomie 2022/2023 roku, a całość inwestycji powinna zakończyć się w I kwartale 2023 - zapowiada Bartłomiej Sarna.
Przypomnijmy, że pierwotny termin zakończenia remontu przypadał na koniec 2021 roku. Potem został przedłużony do końca września 2022. Jeśli wykonawcy uda się dotrzymać aktualnego terminu, to łącznie opóźnienie i tak wyniesie rok.

Warte 99,6 mln zł prace realizowane są przez Mostostal Warszawa.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • po co kończyć ? (1)

    niech sobie dłubią robotnicy w spokoju i przez kolejne 5 lat. I tak wszyscy się już przyzwyczaili że z Dworca nie można korzystać, więc pewnie jak oddadzą kiedyś tam to i tak tam nikt nie będzie chodził.

    • 161 33

    • i to jestr sluszna jkoncepcja. ludzie mają pracę, ludzie mają kasę, wszyscy zadowoleni

      • 17 4

  • Jakie to polskie. Termin zakończenia robót na każdej budowie prowadzonej na PKP jest iluzją (linia kolejowa nr 405, tor 501 Gdyn (3)

    Brak nadzoru inwestorskiego i realizacji inwestycji zgodnie z harmonogramem. Zawsze znajdzie się jakaś przyczyna która powoduje przeciągnięcie robót w czasie. Inwestycje kolejowe cechuje brak logistyki i gwarancji dostaw.

    • 30 2

    • Czyli, na inwestycjach kolejowych nadal obowiązuje hasło "jakoś to będzie a może się uda".

      • 4 1

    • Wyprowadz sie z Polski i nigdy nie wracaj

      • 1 12

    • Zamiast pkp plk s.a. powinno być gddkia! Nie o zyski, a o dbanie o infrastrukturę powinno chodzić...

      Bo kolej ma na siebie zarabiać. A drogi to nie?
      Gdyby tak płacić za każdy przejechany kilometr tyle, co na kolei, za każde zaparkowanie jak za zatrzymanie na stacji, do tego prąd z kosztami środowiskowymi i szereg pozwoleń, to drogi byłyby zyskowne, a nie ciągle wkładamy jako państwo w remonty.

      • 1 2

  • A mnie cieszy prawie skończony remont (5)

    Trzeba było zrobić na tzw. Euro 2012, ale wtedy piniędzy nie było.

    • 48 41

    • Pieniądze, co oczywiste, były, ale na to co ważne dla Polaków, a nie na kolejne polityczne łapówki z plusikami. (4)

      Bilans ośmiu lat rządów PO/PSL jest naprawdę imponujący, i nie mówię tu o tysiącach kilometrów dróg ekspresowych i autostrad, nowych mostach i całej infrastrukturze, ale o sprawach bliskich ludziom.
      Kto z wiecznie plujących na Polskę wie lub pamięta o:
      - Wydłużeniu urlopu rodzicielskiego z 16 tygodni do roku (najdłużej w Europie)?
      - Wprowadzeniu urlopu ojcowskiego?
      - Wzroście świadczeń pielęgnacyjnych dla osób z niepełnosprawnością do 1300 zł?
      - Zwiększeniu ulgi podatkowej na trzecie dziecko do 2000 zł, a na czwarte i kolejne do 2700 zł?
      - Ustawie żłobkowej umożliwiającej otwieranie nowych żłobków?
      - Kosiniakowym, czyli 1000 zł na każde pierwsze dziecko przez pierwszy rok macierzyństwa?
      - Zasadzie złotówka za złotówkę, dzięki której osoby otrzymujące różne zasiłki nie tracą ich?
      - Ustawie z 2013 roku, dzięki której państwo opłaca składki emerytalne matek będących na urlopach wychowawczych?
      - Opłacaniu przez państwo składek ZUS dla niań?
      - Programie Przedszkole za złotówkę?
      - Ustawie przedszkolnej?
      - Bezpłatnych podręcznikach?
      - Karcie dużej rodziny?
      - Programie in vitro, z którego urodziło się już ponad 20 tysięcy dzieci?
      - O ponad 2270 orlikach w całej Polsce?
      - Programie rozwoju budownictwa mieszkaniowego Rodzina na swoim, w ramach którego wybudowano ponad 250 tysięcy mieszkań?
      - 39,5 mld złotych wydanych w 2015 roku na politykę społeczną?
      A to przecież nie jest pełna lista.

      • 14 12

      • PiSich jajogłowych i tak nie przekonasz

        • 8 8

      • Nie liczysz chyba, ze pamieta to ok dwudziestoletni troll, zatrudniony na etacie u Kurskiego?

        • 4 4

      • Drogi Panie Janie, Pieniądze na ww. cele PO miała z zawłaszczonego czyli ukradzionego OFE, natomiast PiS ma pieniądze na

        • 2 5

      • No tak, wtedy były też największe pieniądze z Unii na infrastrukturę drogową.

        I czy te pieniądze zostały zawsze tak świetnie wydane, to nie byłbym taki pewnien. Koszt budowy kilometra autostrady. W Gdańsku bezwartościowe studnie bez dna typu stadion. Albo infrastruktura drogowa, która pochłania bodaj trzecią część budżetu, a jest szczątkowa i dziesięć lat do tyłu za wydarzeniami. Do tego beznadziejna komunikacja publiczna.

        • 0 1

  • Krócej był budowany niż remont .

    • 17 0

  • Wymienili chodnik na przystankach a zatoki autobusowe zostaly dziurawe. Brawo

    • 9 1

  • Co tam dworzec. (7)

    Wczoraj pojechałem do Nowego Portu zobaczyć nową promenadę vis a vis Twierdzy Wisłoujście i ze zdumieniem stwierdziłem, że zapomnieli tam o ławkach więc ludzie owszem spacerują, ale nie mogą posiedzieć i cieszyć się widokami.

    • 117 3

    • (2)

      Bo to nabrzeze portowe

      • 6 15

      • Nie masz racji (1)

        Jest to nabrzeże ogólnodostępne. Mogą przy nim cumować nieduże jednostki pływające , ale też jest piekną promenadą spacerową . Jedno drugiego nie wyklucza i dlatego obecność ławek jest tu jak najbardziej wskazana / tym bardziej, ze zostały obiecane....prawie rok temu/.

        • 14 2

        • ma rację w 100%

          nabrzeże to nie deptak. A w obietnice UM w Gdańsku to możesz wierzyć jak w wygraną w lotto.

          • 7 5

    • im mniej ławek tym większa konsumpcja w okolicznych knajpach :)

      a co nie ma knajp jeszcze?

      • 10 2

    • Port Gdańsk - zabrakło kasy.

      Ławki miały pojawic sie we wrześniu ub.roku. Ale ponieważ wydano 572 mln zł to na ławki nie wystarczyło. I tyle z obietnic inwestora zostało .

      • 7 1

    • to nie promenada

      • 3 2

    • siedzonko trzeba nosić ze sobą :)

      • 0 0

  • 2024 najwcześniej...Inflacją,aneksy do umów i związane z tym przerwy w pracach przedłuża termin otwarcia budynku do co najmniej 2024 roku,choć pewniej będzie to 2025 rok.

    • 6 0

  • (3)

    Dworzec będzie piękny, szkoda tylko że zabrakło miejsca na posadzenie choćby kilku drzew np. przy przystankach autobusowych. Nie wszyscy schowają się przed upałami pod wiatą.

    • 19 0

    • Pielęgnowane drzewka ożywiły by tą betonozę.

      • 3 0

    • Drzewa to koszt

      Miastu zawsze będzie się opłacać betonowanie miejskich patelni niż dbanie o zieleń.

      • 0 0

    • na drzewa unia nie daje kasy za to na beton owszem !!!!!!!

      • 0 0

  • (1)

    A ja się pytam kiedy przejście dla pieszych przy dworcu

    • 6 5

    • nigdy

      • 1 1

  • Byłoby miło (1)

    gdybyście nie zwalali odpowiedzialności na konserwatorów. Wystarczy podjąć pracę w systemie zmianowym przez całą dobę i nie będzie aż takich opóźnień. Tylko po co... skoro potem można swobodnie i bezkarnie obwiniać konserwatorów...

    • 10 1

    • Byłoby miło

      gdyby obecny konserwator nie był takim dzbanem, stawiającym dbanie o zabytek na samym końcu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane